InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een zomerbeurt: goed voorbereid op zomervakantie met de auto

Een zomerbeurt: goed voorbereid op zomervakantie met de auto

Een zomerbeurt: goed voorbereid op zomervakantie met de auto Zomer en vakantie horen bij elkaar. Het vooruitzicht op een vakantiereis met de tent of caravan geeft een goed gevoel. De buren vragen of ze de kamerplanten willen verzorgen en de kat eten willen geven zijn de voorbereidingen die horen bij een zomerse vakantietrip. Wat neem je mee? Een lijst van spullen samenstellen en de auto nog even een zomerbeurt geven. Het jaarlijks auto-onderhoud voordat de vakantie begint geeft verder een zeker gevoel tijdens de reis.

Zomerbeurt en wintercheck

In de zomerperiode is de zomerbeurt niet alleen voor de vakantietrip noodzakelijk, om de auto in goede conditie te houden zal jaarlijks een volledige onderhoudsbeurt goed zijn. Daarin verschilt de zomerbeurt van de wintercheck, het woord zegt het al dat voor de winter even wordt gecontroleerd of alles nog in orde is wat in de zomerperiode aan onderhoud is gedaan. Tijdens de zomerbeurt wordt onder andere de motorolie ververst, dan is de olie ook goed vloeibaar door de hogere temperaturen. Tijdens de winter is de olie viskeus en zal moeilijk volledig te verversen zijn. In de zomerperiode wordt er ook een andere sproeivloeistof voor de ruiten gebruikt. De wintervloeistof is namelijk met alcohol bereid zodat deze niet bevriest, in de zomer verdampt deze vloeistof te snel waardoor het reinigen van de autoruit niet goed gaat. De zomerperiode is bij uitstek een goed moment om de auto in perfecte conditie te brengen.

Bron: Hr.icio, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Hr.icio, Flickr (CC BY-2.0)

Zomervakantie

Bij veel mensen kriebelt het al lang van te voren, de reisbestemming is rond januari al geboekt. Tegen de tijd dat de vakantie eraan zit te komen worden de eerste voorbereidingen al in gang gezet. De caravan wordt van de stalling gehaald en grondig gepoetst, de tenten worden gecheckt of ze compleet zijn. De gasflessen worden bijgevuld en kooktoestellen getest of ze nog goed werken. Een lijst wordt opgesteld van spullen die meegaan en hetgeen wordt alvast klaargezet wat mogelijk is. Eigenlijk is het vakantiegevoel al een beetje begonnen. In de laatste week voordat de vakantie begint krijgt de auto nog een zomerbeurt. Neem op tijd contact op met de garagehouder om een datum te plannen.
Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Zomerbeurt

Als met de auto naar een verre reisbestemming wordt gereden en de auto eventueel een caravan moet trekken is het verstandig deze te laten checken in de garage. Het jaarlijks onderhoud van de auto kan dan gecombineerd worden met de voorbereidingen op de vakantie. De zomerse omstandigheden in bijvoorbeeld het zuiden van Europa vergen veel van een auto: hoge temperaturen, lange files, steile bergwegen. Autopech onderweg kan de vakantie wel eens flink bederven door hoge reparatiekosten, lange reparatietijd en dan nog de wachttijd langs de weg in de hete zomerzon. De volgende onderhoudspunten zijn een goede voorbereiding voor een reis met de auto:
  • De voorruit grondig reinigen en controleren op beschadigingen
  • De ruitenwissers voor en achter controleren op juiste werking
  • De werking van het aircosysteem controleren
  • De accuspanning testen
  • De V-snaar controleren op de juiste spanning
  • Het koelvloeistofniveau en -kwaliteit controleren
  • Het koelsysteem en de radiator visueel controleren op lekkages of vervuiling
  • De motorolie verversen, de oliefilter vervangen
  • De luchtfilter vervangen
  • Remvloeistof controleren op kwaliteit en niveau
  • Het vloeistofreservoir van de stuurbekrachtiging controleren
  • Ruitensproeivloeistof bijvullen en sproeiers instellen
  • De remblokken controleren op dikte, voor en achter
  • De schokdempers visueel controleren
  • De uitlaat testen op gasdichtheid
  • De bandenspanning en de profieldiepte van de banden controleren, inclusief het reservewiel
  • De werking van de verlichting controleren en eventueel afstellen

Bron: FaceMePLS, Flickr (CC BY-2.0)Bron: FaceMePLS, Flickr (CC BY-2.0)
Als deze punten goed zijn nagelopen kan de vakantie beginnen. Het navigatiesysteem nog even updaten en de reisbestemming alvast invoeren. Onderweg kan er toch nog van alles gebeuren, honderd procent alles uitsluiten wat mis kan gaan lukt niet. Een reisverzekering combineren met een pech-onderwegclausule geeft nog meer zekerheid dat eventuele problemen opgelost worden. Een jerrycan meenemen om benzine te halen is handig, het kan gebeuren dat het tankstation net niet gehaald wordt.

Een andere zekerheid is cashgeld ergens in de auto wegleggen voor noodgevallen. De autosleutels verliezen gebeurt ook wel eens tijdens de vakantie, dat kan afgevangen worden door een medereiziger ook van een autosleutel te voorzien. Nog even een beetje gereedschap in de auto leggen voor kleine reparaties en de kruissleutel en de autokrik controleren of ze op hun plek liggen: goed voorbereid kan de zomerreis beginnen.
© 2016 - 2019 Loduwikus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een zomerbeurt: goed voorbereid op zomervakantie met de auto"

Infoteur: Loduwikus
Laatste update: 08-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!