recensieReview: Dacia Duster
De Dacia Duster is met een lengte van 4,31 meter een vrij compact model. Met een hoogte van 1,69 meter inclusief de dakdragers en een breedte van 2,00 meter inclusief spiegels is het een auto die ook in een stedelijke omgeving goed uit de voeten kan. De afstanden van de as tot zowel de voor- als de achterzijde bedraagt 82 centimeter. Dit resulteert in een wielbasis van 2,67 meter. Deze maten voorspellen veel goeds voor de ruimte in de auto.
Ruimte in de Duster
In de Dacia Duster zit je ruim en hoog. In de breedte is de auto iets smaller dan de meeste andere SUV's, maar dit verschil is erg klein. Qua beenruimte is de Duster opvallend ruim en mensen met een lichaamslengte tot circa 2 meter hoeven geen problemen met het hoofd en het dak te verwachten. De voorste stoelen voelen zeer comfortabel aan. Bij lange afstanden wordt dit gevoel wel iets harder maar toch blijft het een vrij comfortabel geheel.
Het interieur van de Duster lijkt op het eerste oog wat goedkoop. Het dashboard dat voor een groot deel van hard plastic is gemaakt is echter zeer zorgvuldig afgewerkt en er zijn geen opvallende afwijkingen zichtbaar. Bij de duurste uitvoering, de ''Prestige'' bevindt zich in de middenconsole zelfs een touchscreendisplay. Dit display is echter enigszins laag gemonteerd waardoor de bediening niet altijd even gebruiksvriendelijk is.
De meeste SUV's staan niet bekend om hun grote laadcapaciteit in de kofferruimte. De Dacia Duster bezit een laadcapaciteit van minimaal 443 liter achter de achterbank. Wanneer we dit vergelijken met de Volkswagen Golf (380 liter) en de Peugeot 2008 (365 liter) dan zien we dat je in de Duster toch genoeg ruimte hebt om spullen mee te nemen. De hoogte van de ''drempel'' van de kofferruimte bedraagt 70 centimeter. Dit kan bij de aankoop van een krat drank of een tas vol zware boodschappen voor sommige mensen wat hoog zijn. Wanneer de achterbank neergeklapt wordt, kunnen voorwerpen met een lengte van 1,76 meter eenvoudig ingeladen worden. De stoel van de bijrijder kan niet neergeklapt worden.
Tanken en rijden
De combinatie van een SUV en circa 110 PK klinkt niet direct heel aantrekkelijk. Het lage gewicht van de Duster (1.135 kg) maakt daarin erg veel goed. De meeste concurrenten zijn minstens 200 kilogram zwaarder. De auto accelereert van 0 naar 100 km/h binnen 12,6 seconden. Dankzij een koppel van 240 Newtonmeter trekt de Duster goed op uit de lage toerentallen. Ook tot snelheden van 150 km/h op de snelweg rijdt de Duster soepel. Boven deze snelheid wordt het wel enigszins lastiger maar bij een auto met een topsnelheid van +/- 170 km/h kan dit vergeven worden.
Het verbruik van de Duster bedraagt conform de gegevens van de fabrikant 5,6 liter per 100 kilometer. In de praktijk zijn deze waardes natuurlijk niet realistisch. Bij stadskilometer bedraagt het verbruik +/- 8,8 liter per 100 kilometer. Een verbruik dat acceptabel genoemd mag worden. Gemiddeld zal het verbruik bij een combinatie van stads- en snelwegkilometers +/- 7,8 liter per 100 kilometer bedragen. Als je echter heel bewust zou rijden en daarmee het verbruik zo laag mogelijk wilt houden is het mogelijk om rond de 6,0 liter uit te komen.
De kosten
Met een vanafprijs van 17.290 euro is de Dacia Duster de goedkoopste SUV op de markt (in 2016). Ter vergelijking kun je de Skoda Yeti kopen vanaf een prijs van 22.590 euro en de Suzuki SX4 S-Cross vanaf 21.499 euro. Het basismodel van de Dacia Duster is echter qua uitvoering en opties ook vrij ''kaal'' te noemen. Bij de aanpassing van het model begin 2014 werd ESP toegevoegd aan de basisuitrusting van de Duster hetgeen natuurlijk een goede zaak is met het oog op veiligheid.
Wat de Dacia Duster in Nederland een zeer aantrekkelijke auto maakt is niet enkel de aanschafprijs, maar ook het leeggewicht van de auto waardoor de wegenbelasting beduidend minder is dan bij de vergelijkbare modellen van andere merken. Een Dacia Duster weegt +/- 1.135 kilogram en komt daarmee qua wegenbelasting gelijk met een Opel Corsa en de Volkswagen Golf.
Sterke en zwakke punten
Sterk
- De aanschafprijs
- De wegenbelasting
- De aanwezige ruimte in de auto
- De eenvoudige bediening
Zwak
- Eenvoudige gebruikte materialen
- De basisuitrusting is erg kaal
- Een beperkte topsnelheid