Kilometertellerfraude: hoe word je geen slachtoffer?
Bij een tweedehands auto is de kilometerstand behoorlijk belangrijk. De stand geeft immers een duidelijke indicatie van het gebruik en het te verwachten onderhoud. Met andere woorden: hoe lager de kilometerstand, hoe hoger de prijs van de auto zal zijn. Om de prijs van tweedehands auto’s wat op te krikken, wordt veelvuldig gesjoemeld met de kilometerstand. Hoe kan je voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze praktijken? En wat doet de overheid hier eigenlijk aan?Inhoudsopgave
- Wat is kilometertellerfraude?
- Wat zegt de wet?
- Nationale Auto Pas (NAP)
- Hoe kan ik een kilometerstand checken?
- Tellerrapport van de verkoper
- Wees alert bij geïmporteerde auto’s
- Wat zijn je rechten bij kilometertellerfraude?
- Voorkomen beter dan genezen
Wat is kilometertellerfraude?
Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVC) is de definitie van kilometertellerfraude: “Het opzettelijk aanpassen van de kilometerstand met als doel de waarde van het voertuig te beïnvloeden”. Uit deze definitie blijkt dat het niet altijd gaat om het opzettelijk verlagen van de kilometerstand om de waarde te verhogen. Het kan ook gaan om het stiekem verhogen van de kilometerstand met als doel de waarde te verlagen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij auto’s die geïmporteerd worden. Door de kilometerstand (tijdelijk) fors te verhogen, wordt de waarde van de auto negatief beïnvloed. Als gevolg hiervan hoeft er minder belasting (BPM) over de auto betaald te worden. Zodra de auto in het gewenste land is aangekomen, wordt de kilometerstand weer teruggezet.Wat zegt de wet?
Het veranderen van kilometerstanden is lange tijd niet strafbaar geweest. Als men een auto verkocht met een teruggedraaide kilometerteller dan was er sprake van zogenaamde dwaling of bedrog. Op basis hiervan kon de koper proberen om de koop weer ongedaan te maken. Het terugdraaien van de kilometerteller zelf was echter geen strafbaar feit. Uiteindelijk heeft men ingezien dat dit geen wenselijke situatie was. Uiteindelijk is in januari 2014 het manipuleren van kilometertellers van motorrijtuigen strafbaar geworden. Dit is geregeld in Artikel 70m Wegenverkeerswet. De wet is van toepassing op personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tot en met 3.500 kilo.Artikel 70m Wegenverkeerswet
Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.
Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.
Nationale Auto Pas (NAP)
In 1991 is de Nationale Auto Pas (NAP) begonnen met het verzamelen van tellerstanden van auto’s. Vanaf 2014 is deze taak overgedragen aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Inmiddels heeft men een indrukkende database met kilometerstanden opgebouwd waardoor de kans op fraude telkens kleiner wordt. Aangesloten bedrijven zijn verplicht om tussentijds kilometerstanden door te geven aan de RDW. Vervolgens kan de RDW in de gaten houden of er niet gesjoemeld wordt met de kilometertellers. Indien de RDW constateert dat een opgegeven kilometerstand lager is dan de stand die eerder bij hen bekend was, sturen ze een brief naar de eigenaar van de auto. In de brief wordt de eigenaar in kennis gesteld van de 'onlogische kilometerstand'. Het garagebedrijf die de onjuiste kilometerstand aan het RDW heeft doorgegeven moet dit vervolgens bij de RDW laten corrigeren.Hoe kan ik een kilometerstand checken?
Als je een auto wil kopen, kan je zelf alvast wat onderzoek doen naar de kilometerstand.Dit kan op de volgende manieren:
Voertuiggegevens raadplegen via de RDW (gratis)
Via de website van de RDW kan je snel en gratis een oordeel krijgen over de kilometerstand van een auto. Dit kan via de keuze: Voertuiggegevens raadplegen. Je hoeft alleen het kenteken in te toetsen en vervolgens te kijken onder het tabblad 'Tellerstanden'. Vervolgens krijg je het oordeel van de RDW te zien over de kilometerstand.
Er zijn drie mogelijke oordelen:
- Logisch: De reeks tellerstanden is oplopend.
- Onlogisch: De reeks tellerstanden is niet oplopend.
- Geen oordeel: Er is te weinig informatie bekend voor een betrouwbaar oordeel.
Tellerstandcontrole via de RDW (niet gratis)
Bij het eerder omschreven 'Voertuiggegevens raadplegen via de RDW' is er sprake van een momentopname. Je krijgt namelijk een oordeel op basis van de laatst opgegeven kilometerstand bij de RDW. Hierna kan er natuurlijk nog steeds met de kilometerstand geknoeid zijn, maar dat weet je niet. Om meer zekerheid te krijgen, kan je daarom beter gebruik maken van de optie 'Tellerstandcontrole via de RDW'. Bij deze optie moet je niet alleen het kenteken invoeren, maar ook de meest recente kilometerstand. Vervolgens controleert het systeem of deze kilometerstand logisch is of niet. Op basis van deze controle krijg je wederom het oordeel: logisch, onlogisch of geen oordeel. De kosten van deze service zijn € 1,00 per aanvraag (2017).
RDW Voertuigrapport opvragen via RDW (niet gratis)
Bij het eerder genoemde 'Voertuiggegevens raadplegen' en 'Tellerstandcontrole' krijg je alleen een beknopt oordeel over de kilometerstand. Als je echter een uitgebreid rapport van de auto wilt, dan is het handig om een RDW Voertuigrapport op te vragen. Dit rapport is echter alleen op te vragen door de eigenaar van de auto en kost € 2,00 (2017).
Het rapport bevat de volgende gegevens:
- Algemene voertuiginformatie zoals voertuigcategorie, merk, handelsbenaming, catalogusprijs, vervaldatum APK, datum aanvang laatste tenaamstelling, datum 1e afgifte Nederland, maximum te trekken massa en brandstofverbruik
- Tellerstandoordeel
- Tellerstandhistorie
- Mogelijke terugroepactie-indicator
- Milieugegevens zoals het zuinigheidslabel
- Geschiedenis voertuigstatussen (bijvoorbeeld sloop of export)
- APK geschiedenis inclusief reparatie- en adviespunten
- Geschiedenis aantal eigenaren (anoniem met tijdsperioden)