InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rijden op zout met de QUANT

Rijden op zout met de QUANT

Rijden op zout met de QUANT De QUANT is de eerste auto die op een stroomcel batterij rijdt, de nanoFLOWCELL, ontwikkeld door het bedrijf nanoFLOWCELL AG. De QUANT e-Sportlimousine werd in augustus 2014 goedgekeurd voor het testen op de openbare weg. Het eerste testexemplaar koste zo'n miljoen euro. Dit jaar zal er een kleine oplage worden geleverd, maar is het doel om in 2015 meer QUANTs te leveren en wil het bedrijf de technologie aan andere merken verkopen.

Techniek van de QUANT

De werking van de QUANT zit hem vooral in de techniek van de nanoFLOWCELL. zonder deze batterij zouden de prestaties van deze auto niet gehaald worden.

nanoFLOWCELL

In de nanoFLOWCELL stromen elektrolyten in vloeibare vorm vanuit twee tanks door de cel. Een membraam scheidt de twee elektrolytische oplossingen maar laat de stroom door, die vervolgens de auto aandrijft. Elektrolyten zij kleine ionen die ontstaan bij het oplossen van zouten, basen en zuren. Vandaar dat er gezegd wordt dat de nanoFLOWCELL werkt op zout. De nanoFLOWCELL heeft een hoge ladingsdichtheid, en is licht van gewicht. Ook bevat het geen schadelijke stoffen, heeft het geen bewegende delen en is het energiezuinig.

Voordelen nanoFLOWCELL

Door deze voordelen heeft de nanoFLOWCELL vijf keer hogere prestaties per gewicht dan huidige lithium-ion-cellen, dus een vijfmaal groter bereik dan bijvoorbeeld een batterij van hetzelfde gewicht. De QUANT heeft vier elektromotoren, voor elk wiel een, die aangedreven worden door de nanoFLOWCELL. De opslagcapaciteit is ongeveer 120 kWh, wat aanzienlijk meer is dan de 85 kWh Tesla Model S. De nanoFLOWCELL heeft een geclaimd vermogen van 600 kWh per liter zout water elektrolyt. Het bereik met een volle tank is ongeveer zeshonderd kilometer. Het opladen duurt niet langer dan een tankbeurt, om de auto weer op te laden kan de verbruikte elektrolyt vervangen worden door nieuwe. De verbruikte elektrolyt kan vervolgens buiten het voertuig opnieuw opgeladen worden.

Exterieur

De Quant heeft een luxueus en sportief design.

Afmetingen

Hij heeft een lengte van meer dan 5,25 meter en een breedte van meer dan 2,2 meter. De hoogte is 1,35 meter. De 22-inch banden benadrukken het sportieve karakter van de auto.

Deuren

De QUANT e-Sportlimousine heeft twee goor adelaar geïnspireerde vleugeldeuren. Een deur betrekt de volledige voor en achter zittingen. Het zijraam gaat aan de voorkant sneller open dan aan de achterkant.

Lak

Voor het voertuig is een nieuwe kleur lak ontwikkeld, “chrystal lake blue”. Het blauw staat voor water, de koperen lijnen staan voor het stromen van elektriciteit.

Interieur

Fijn hout, elegante lijnen en een individueel instelbaar sfeerverlichtingssysteem karakteriseren het interieur van de QUANT e-Sportlimousine. Voorin zijn twee zitplaatsen en achterin zijn twee zitplaatsen.

infotainment

De QUANT e-Sportlimousine heeft een Android-gebaseerd infotainment systeem. Het biedt de bestuurder en passagiers met een rijkdom aan functies in breedbeeld bioscoop stijl op een 1,25 meter breed front display. Het toont belangrijke informatie, zoals de laadtoestand, de huidige toestand van de stroom cel, de actieradius, evenals alle andere ritgegevens. Het infotainmentsysteem heeft houten bedieningselementen.

QUANTmobile App

Ook is er een QUANTmobile App. Daarmee kan de bestuurder de instellingen en functies van buitenaf besturen via een smartphone en is er toegang tot de rij-statistieken. De smartphone is geïntegreerd in de centrale console van de auto en kan dienen als touchpad dat het hele infotainment systeem controleert. De QUANTmobile App is beschikbaar voor iOS en Android besturingssystemen.

Technische gegevens

De koppel per wiel is 2900 newton meter. Doordat elk wiel een motor heeft is de totale koppel 4 x 2900 newton meter.

Snelheid

In 2,8 seconde haalt de auto 100 km / uur. Daarmee zou de vierdeurs Quant e-Sportlimousine sneller zijn dan de McLaren 650S of de snelste Ferrari en Lamborghini. De maximumsnelheid is 380 km / uur en de auto heeft een trekkracht van 912 pk. De QUANT is
Vier wiel aangedreven via 4 driefasige inductiemotoren. Het piekvermogen is 680 kW en het operationele vermogen is 480 kW.

Energie

De energieconsumptie is 20 kWh per 100 km. De nanoFLOWCELL heeft een nominale voltage van 600 Volt en een nominale stroom van 50 Ampere. De tank capaciteit is 2 x 200 Liter
© 2014 - 2019 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NanoFLOWCELL, zout als alternatief voor fossiele brandstofHet bedrijf NanoFLOWCELL AG heeft een krachtige nieuw redox flow accu ontwikkeld waarop een auto kan rijden. Het princip…
De superbatterij: sneller opladen en een langere levensduurDe superbatterij: sneller opladen en een langere levensduurIn oktober 2014 is een nieuwe batterij ontwikkeld die in een paar minuten compleet opgeladen kan worden. Ook is de leven…
Best bekeken Nederlandse jeugdserie aller tijden: Q&QBest bekeken Nederlandse jeugdserie aller tijden: Q&QWilbur Quant woont net een dag in zijn nieuwe woonplaats Runkum als hij Aristides Quarles van Ispen leert kennen. Dat hu…
PSP softmodden - PSP ombouwenPSP softmodden - PSP ombouwenHoe moet je een PSP softmodden? In dit artikel wordt uitgelegd hoe je stap voor stap jouw PSP softwarematig kunt ombouwe…
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lukasdesign, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/maart/35732-ev-van-de-toekomst-nanoflowcell-quant-e-sportlimousine, bezocht op 6-10-2014
  • http://www.pctuts.be/f511/quant-nieuwe-duitse-firma-presenteerd-concept-nano-flow-cell-46748/, bezocht op 6-10-2014
  • http://www.nanoflowcell.com/en/quant#technologie, bezocht op 6-10-2014

Reageer op het artikel "Rijden op zout met de QUANT"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!