Mijn eerste auto. Wat moet ik weten?
Het is de droom van iedereen die net z'n rijbewijs heeft gehaald of op het punt staat z'n rijbewijs te gaan behalen; de eerste auto. Keuzes genoeg, zowel bij wat voor soort auto, als de manier deze te bemachtigen. Er zitten veel kosten aan een eigen auto verbonden en daarom is het goed om eens te kijken naar wat je daadwerkelijk in een auto zoekt en om meerdere opties en tips te lezen.
Goedkoop is duurkoop
Dit zinnetje hoort men wel vaker tijdens een praatje. Maar klopt dat wel? Dit hoeft niet per sé zo te zijn. Er zijn namelijk zat auto's in de prijsklasse 500-1500 die in prima staat zijn, maar gewoon niet meer geld opbrengen i.v.m. merk/bouwjaar of de kilometerstand. Voornamelijk de kilometerstand is een echte prijsverlager. Dit werkt namelijk psychisch op de mens, terwijl het niks zegt over de staat van een auto. Hoeveel auto's staan er bijvoorbeeld met 199.900 kilometer aangeboden? Juist ja, omdat deze 100 kilometer verder aanzienlijk in waarde dalen.
Laten we eerlijk zijn; koop jij liever een auto met één ton op de teller die altijd in de stad heeft gereden (waarschijnlijk vaak koude motor, meer optrekken e.d.) dan eentje die anderhalf ton heeft gelopen en altijd snelweg heeft gereden (warme motor, minder optrekken). Voornamelijk de bedrijfstemperatuur zorgt voor de
langdurigheid van een motor. Dingen als remmen zijn enigszins nog voor een redelijke prijs te vervangen en kan je vaak wel terugvinden in recente facturen en/of het testen er van. Belangrijk dus om de eigenaar goed in te schatten en/of te vragen waar deze auto altijd voor gebruikt is.
Ook het kenteken natrekken via internet (RDW of Zomoto- website) is belangrijk om te doen. Je kan zo kijken hoelang de auto al in het bezit is van de eigenaar. Je wilt er niet eentje hebben die 10 eigenaren heeft gehad in de laatste twee jaar. Zorg dat je er eentje koopt die minimaal een jaar in bezit is. APK van een halfjaar is in principe voldoende want een vol jaar APK is een beetje dat zelfde verhaal als met die kilometerstand; het verkoopt goed (waardoor winst) maar maakt een auto niet daadwerkelijk beter. Falende motoren die bij één ton al op de sloop liggen gebeurd vaak genoeg. Maar wel met een jaar APK!
Bekostigen van je eerste auto
Bekijk eerst je budget. Bekijk daarna hoelang je met deze auto wilt gaan rijden. Je kan een goedkoper exemplaar vinden door wat ik hierboven beschreven heb, maar wil jij bijvoorbeeld vijf jaar rijden met je eerste auto is de
restwaarde ook belangrijk. In dit geval kan het verstandig zijn een auto te kopen met nog niet teveel kilometers zodat deze over vijf jaar weer goed verkoopt. Bereken dus voor je eigen hoeveel kilometer je per jaar rijdt, tel dat bij de kilometerstand op, en bekijk of je op een rendabele stand uit komt. Weet wel dat 'willen' rijden niet het zelfde is dan daadwerkelijk die vijf jaar volmaken (denk aan een kapotte auto, ongeluk of diefstal).
De eerste auto koop je vaak van je spaargeld of je ouders bekostigen deze. In sommige gevallen wordt hier ook een lening voor afgesloten. In mijn ogen niet verstandig. Maar mocht je dit overwegen, neem dan beslist een Allrisk verzekering want je wilt natuurlijk niet hebben dat je iets afbetaald dat niet meer in je bezit is. Bekijk ook al de voorwaarden van leningen, vooral als je jong bent is dit een grote verleiding, want je koopt eigenlijk iets dat je
niet kan betalen. Mocht je je maandelijkse bedrag aan de bank niet meer kunnen aflossen komt er ook al meteen een negatieve BKR registratie op je naam, die zelfs in de toekomst je hypotheek aanvraag kan beoordelen en in het ergste geval kan afwijzen, en dat alleen maar voor een auto. Het hoeft niet verkeerd af te lopen, maar het blijft een risico. Een betere optie is het geld dan te lenen bij een bekende van je. Hier worden onderlinge afspraken gemaakt.
Wat voor auto wil ik?
De ene gebruikt z'n auto alleen om naar school/werk/supermarkt te rijden binnen een straal van vijf km. Een kleine zuinige auto biedt dan een uitkomst. Klein betekend meestal ook goedkoper in de vaste lasten. Ga je langere afstanden afleggen dan kan je een grotere auto overwegen zodat je net even wat 'relaxter' achter het stuur zit. Bekijk dus ook goed of je een diesel of een benzine wilt. Het breekpunt ligt ongeveer bij 25.000 km op jaarbasis. Dus rij jij onder de 25.000 km dan is een benzine voordeliger, erboven een diesel.
Bekijk het gewicht van de auto en zorg dat deze in een gunstige klasse valt. Je hebt bijvoorbeeld gewichten van 751kg tot en met 850kg, neem je dan een auto van 851kg dan betaal je net zoveel wegenbelasting als een auto van 950kg. Zorg dus dat je in de rendabele gewichtsklasse zit! Ook het verbruik zoals in de boekjes staat is leuk voor de dagelijkse gesprekjes met vrienden, maar niet realistisch. Deze waarden worden door de fabrikant getest in de beste omstandigheden die in het dagelijks leven niet te halen zijn. Een betrouwbare site is de Duitse website spritmonitor.de. Zoek hier je een auto specificaties op en bekijk het gemiddelde verbruik. Dit zijn namelijk praktijk verbruiken van vele mensen die precies dezelfde auto bezitten zoals jij. Bijvoorbeeld 7,7/100km is dus 7,7 liter verbruikt op 100 kilometer. Ook wel 100 : 7,7 = 1 op 13. Zo kan je dus berekenen wat je ongeveer per jaar bij het tankstation betaald. 10000 km/jaar : 13 x 1.70 €/liter = € 1300.- Neem dit mee in je berekening, samen met de wegenbelasting en je verzekering om naar je budget toe te werken.
Zorg voor een goede onderhoudshistorie en probeer de persoon goed in te schatten van wie je de auto koopt. Een 'standaard' auto is meestal ook betrouwbaarder dan eentje die helemaal 'getuned' is. Vaak worden deze dan ook niet netjes bereden en verkocht wegens dure opkomende kosten. Probeer erachter te komen waarom de eigenaar deze auto verkoopt. Bij particulier is dit natuurlijk makkelijker achter te komen dan bij een garage. Bij een garage moet je er sowieso van uit gaan dat de garagehouder z'n hoofd boven water moet houden (hogere winstmarge) dan een particulier verkoper. Dit wil niet per se zeggen dat het voertuig slechter of beter is, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Ga je dus particulier of in de garage kopen? Moeilijk. Ik zou zeggen particulier omdat de prijs vaak flink onderhandelbaar is – en bij een garage relatief minder. Maar, bij een garage kan je eventueel (mits mogelijk) garantie krijgen op de lopende onderdelen. Het is dus een keuze die je zelf moet maken.
Minder elektronica en dus simpelere techniek is vaak wel een vuistregel voor je eerste (goedkope) auto. Airco? Ach, voor die paar warme dagen in Nederland kan het raampje ook wel open. Dit is een voorbeeld uiteraard, maar onthoudt dat elektronica (storingen) geen goedkope reparaties zijn.
Het kopen van je eerste auto
Het moment is dan aangebroken. Je bent klaar voor je eerste auto. Bekijk de financiële mogelijkheden en vergelijk goed. Kijk naar de algehele onderhoud en test de toestand van de auto zoals de koppeling, verlichting, verwarming, remmen, stuurgedrag. Beoordeel de uiterlijke toestand van de auto zoals krassen, deuken, roest en de bekleding. Onderhandel op de kilometerstand omdat je hem toch wat 'te' hoog vind, en dat ene krasje. Werkt altijd goed! Iemand mee laten gaan die er verstand van heeft is ook aan te raden. Mochten er gebreken zijn waarvan de kosten te overzien zijn, neem dit dan ook mee in je onderhandeling.
Bekijk de mogelijkheden betreft je verzekering. Als de auto boven je budget ligt of als je meer zekerheid wilt, denk dan aan Allrisk. Hier zit vaak nog wel een eigen risico aan die dan in je maandelijkse premie terugkeren. Neem je de Allrisk puur voor een kleine zekerheid, neem dan een hoger eigen risico voor een lagere maandlast. Is het tegenovergestelde van belang, neem dan een lager eigen risico met een wat hogere maandlast. De meeste zullen gewoon een WA- verzekering afsluiten. Hierbij kan je zelf eventueel nog wat dingen aanvinken die je belangrijk vind om toch mee te verzekeren. Bekijk ook andere verzekeraars want dit kan aanzienlijk schelen in de prijs. Of misschien kan je via je werkgever korting krijgen. Lees wel de kleine lettertjes zodat je niet voor onnodige kosten komt te staan.
Verzeker de auto voordat je met deze de weg op gaat! Weet je nog niet precies welke auto je wilt? Zoek dan wel alvast een verzekeraar en neem contact met ze op direct als jij je auto hebt gekocht. Deze is dan per direct verzekerd.
Je auto is gekocht. De eerste (vaste)lasten beginnen te komen. De verzekering loopt al dus die rekening komt ook nog. Maar we zijn er nog niet, eerst even de auto voltanken. Wel even opletten of je een diesel of benzine (95) hebt, je zal niet de eerste zijn die de verkeerde brandstof tankt. Verder krijg je ook nog een rekening van de belastingdienst betreft wegenbelasting (met uitzondering op wegenbelastingvrije auto's). Wegenbelasting berekenen kan via de website van de Belastingdienst en dit gaat op provincie, gewicht van het voertuig en de brandstof. Verdere lasten is puur onderhoud. Hier staat geen vast bedrag voor, en een beetje geluk heb je toch wel nodig. In principe komt de APK wel jaarlijks terug en daar kan je een vast bedrag voor achterhouden. Je kan dit zelf nog aanvullen met een onderhoudsbeurt wat zeker aan te raden is bij de éérste APK zodat de garage verder kijkt dan alleen de veiligheid van het voertuig en ook een betere beoordeling over het voertuig kan geven. Die onderhoudsbeurt kan je ook kort na de aanschaf doen zodat je direct al weet waar je aan toe bent. Autorijden is dus een dure behoefte. Maar voor niets gaat de zon op..