InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zuinig autorijden lukt ook door minimaal (af) te remmen

Zuinig autorijden lukt ook door minimaal (af) te remmen

Zuinig autorijden lukt ook door minimaal (af) te remmen Autorijden wordt steeds duurder, dus het is zinvol om daarop te bezuinigen. Vooral met het brandstofverbruik valt winst te behalen. De brandstofkosten zijn afhankelijk van het type auto en van de rijstijl. Ook als je geen typisch sportief rijgedrag hebt kun je bezuinigen op benzine of diesel. Dat is namelijk het voordeel van de hoge prijzen aan de pomp, zuinig rijden levert dan sneller geld op. Rem daarom zo weinig mogelijk, want dat is weggegooide brandstof.

Prijs aan de pomp

De brandstofkosten nemen een groot deel van de kilometerkosten voor hun rekening. In 1977 kon je nog voor één gulden een liter benzine tanken. Vandaag de dag schommelt de literprijs rond anderhalve euro. Natuurlijk is de geldontwaarding in die periode ook doorgegaan, maar afgezien van de inflatie is een verveelvoudiging van brandstofprijs toch extreem. Waar vallen zoal de meeste besparingen op brandstofverbruik te behalen?

Rijstijl

Informeer bij de fabrikant, of raadpleeg de brochure, bij welke snelheid de auto het zuinigst rijdt en stem je snelheid daar zo veel mogelijk op af. Hoge toerentallen van de motor zijn niet echt zuinig, dus schakel altijd zo snel mogelijk naar de volgende versnelling. Probeer ook met gelijkmatige constante snelheid te rijden, wat inhoudt dat je niet onregelmatig en onnodig met het gaspedaal in de weer bent. En op topsnelheid rijden in de hoogste versnelling kost natuurlijk ook extra geld. Een zuiniger rijstijl voorkomt ook overmatige slijtage aan remmen en banden.

Remmen kost brandstof

Besef ook dat elke keer dat je remt er benzine wordt verspild. Want als je stopt terwijl je een vaart hebt waarmee je makkelijk 100 meter had kunnen uitrijden, zijn die 100 meter weggegooid brandstofgeld. Dat betekent dat je in het drukke verkeer anticiperend moet rijden, wat wil zeggen dat je o.a. probeert de verkeerslichten steeds zoveel mogelijk op groen te hebben. Dat lukt als je tijdig vaart mindert, dus het gaspedaal los laat en eventueel ook de koppeling indrukt als je een op rood staand verkeerslicht nadert. Waardoor je een grotere kans hebt dat het verkeerslicht op groen springt als je er vlak bij bent. Uiteraard houd je het achterliggend verkeer goed in de gaten.

Probeer zolang mogelijk in beweging te blijven en je auto te laten uitrijden bij een rood stoplicht ook al is het maar heel weinig. De verkeerslichten reageren tegenwoordig op het naderend verkeer. Dat betekent dat je enigszins kunt inschatten wanneer een verkeerslicht van rood op groen gaat, en andersom. Bedenk daarbij dat het veel meer energie kost om een voertuig dat volledig stilstaat in beweging te krijgen, dan een voertuig dat nog enigszins rijdt. Dus vanuit een vaartje van slechts twee km per uur optrekken kost veel minder brandstof dan vanuit volledige stilstand gas geven. Denk maar aan het voorbeeld van de leraar op school, die uitlegde dat je een spoorwegwagon die eenmaal beweegt met beperkte mankracht in beweging kan houden, maar dat dit onmogelijk door die zelfde mankracht vanuit stilstand gerealiseerd kan worden.

Meer besparingstips

  • Doe de motor uit als je langere tijd stil staat, bijvoorbeeld bij een open brug, file, spoorwegovergang enz. Bij de modernste zuinige auto's is dit elektronisch geregeld via een start-stop systeem, want dan stopt de motor automatisch zodra die ontkoppelt is, en start weer als de koppelpedaal wordt ingetrapt.
  • Een cruisecontrole zorgt ook voor zuiniger rijden, vanwege de optimale gelijkmatige snelheid.
  • Een auto heeft een gestroomlijnde vormgeving om met zo min mogelijk luchtweerstand te kunnen rijden. Dat betekent dat skiboxen e.d. er af moeten zodra ze niet meer nodig zijn.
  • Zet niet onnodig de airco of achterruitverwarming aan, want dat vreet energie. Daarentegen is de interieurverwarming van een auto volledig gratis want daarvoor wordt de motorwarmte benut die anders toch volledig via de uitlaat verdwijnt. Overigens wel de airco af+toe gebruiken om het systeem storingsvrij te houden.
  • Een juiste bandenspanning voorkomt niet alleen onnodige slijtage aan de banden, maar is ook gunstig voor het brandstofverbruik. Dus de banden regelmatig op spanning brengen.
  • Informeer of ‘low friction oil’, voor je auto zinvol is want daarmee kun je het brandstofverbruik verlagen.
  • Tussen de pompstations bestaan grote verschillen in brandstofprijs, tot wel een 10 cent per liter. Dus tank alvorens je de snelweg op gaat. En moet je per ongeluk toch duur op de A2 tanken, dan hoef je de tank natuurlijk niet helemaal vol te gooien.

WA of Casco

Op gebied van verzekeringen valt er ook vaak nog te besparen. Om te beginnen door de premies en voorwaarden van de verschillende maatschappijen te vergelijken. Een gebruikte auto aanschaffen die enkele jaren oud is heeft als extra voordeel dat je op gegeven moment van volledig casco verzekering over kunt gaan op WA-dekking. Maar als je onmogelijk het geld kunt ophoesten voor een vervangende auto indien je bestaande oude auto onverhoopt total loss zou raken, ligt het misschien anders.

De benenwagen

De eenvoudigste manier om veel op de brandstof en andere autokosten te besparen is natuurlijk om het voertuig niet altijd te gebruiken, maar om kleine afstanden eens met de fiets te doen of lopend af te leggen. Ook dien je goed na te gaan of een treinkaartje of NS-abonnement op bepaalde trajecten niet veel voordeliger is. Zeker als je alleen rijdt in die auto zou je het sommetje eens moeten maken. En hierbij mag je best ook de reistijd een rol laten spelen, mits je ook de parkeerkosten eerlijk mee weegt.
Gerelateerde artikelen
Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijdenMet de alsmaar stijgende brandstofkosten wordt autorijden voor veel mensen een steeds grotere en onaangename kostenpost.…
Tips voor zuinig autorijdenTips voor zuinig autorijdenHieronder geef ik tips voor milieubewuster en zuiniger autorijden. Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de moge…
Bezine besparen met autorijden door het nieuwe rijdenBezine besparen met autorijden door het nieuwe rijdenMet benzineprijzen van rond en boven de 1,80 euro per liter is het verstandig om zoveel mogelijk benzine te besparen. Da…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zuinig autorijden lukt ook door minimaal (af) te remmen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-04-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!