Zelf je accu vervangen
Iedere autobezitter heeft er wel eens mee te maken gehad of zal er ooit mee te maken krijgen: onvoorziene en vooral onverwachte hoge kosten bij een defect aan de auto. Maar voor wie niet bang is zelf de handen uit de mouwen te steken en een beetje handig is kunnen heel veel kosten bespaart worden. In dit artikel wordt het vervangen van de accu behandeld.
Hoe herken ik een zwakke of lege accu?
Als de accu onvoldoende capaciteit heeft om de motor te starten zal vaak alleen maar een tikkend geluid te horen zijn bij het omdraaien van de sleutel. Het kan ook zijn dat er helemaal niets meer gebeurt als je de auto probeert te starten. Als dit het gevolg is van een lege accu zullen de lampjes op het dashboard tijdens de startpoging heel zwak gaan branden of zelfs helemaal verdwijnen.
Als de accu helemaal leeg is zal er zelfs bij het omzetten van het contact al geen lampje meer branden. Vaak werkt dan ook bijvoorbeeld de centrale deurvergrendeling, de radio en andere stroomverbruikers al niet meer. Als de auto niets doet tijdens de startpoging maar de lampjes op het dashboard blijven net zo fel branden als bij het alleen op contact staan dan
zit het probleem niet in de accu! Het probleem zal dan in de startmotor te vinden zijn of in de aansturing daarvan. Ook is er een verschil tussen niet starten en
niet aanslaan van de motor. Als de startmotor gewoon met normale snelheid ronddraait bij het starten en dit gewoon volhoudt maar de motor slaat niet aan zal ook de accu niet het probleem zijn.
In de praktijk: accu leeg wat nu?
Een lege accu komt eigenlijk altijd op een vervelend moment. De meest eenvoudige manier om de auto weer aan de praat te krijgen is deze met een andere auto opstarten. Zet de auto's met de accu's zo dicht mogelijk bij elkaar. Laat de motor van de 'gezonde' auto draaien en plaats de startkabels. Plaats eerst de rode kabel op de plus-pool van de accu van je eigen auto. Dit wordt aangegeven met een + teken naast de pool op de behuizing van de accu. Plaats daarna de klem aan het andere uiteinde van de kabel op de plus van de auto met draaiende motor. Doe hetzelfde met de zwarte kabel, zet deze op de min-pool van je eigen auto en daarna op die van de andere auto.
Wees er zeker van dat je geen plus op een min aansluit! Dit kan serieuze gevolgen met zich meebrengen zoals een defecte regelaar van de dynamo of veel erger zoals een defecte inspuitcomputer. Lichte vonkvorming bij het plaatsen van de klemmen is normaal, als de vonken er echt afspatten controleer dan of je de boel niet verkeerd om aansluit. Het gebeurt vaak dat er nu geprobeerd wordt om de auto te starten en dat dit nog steeds niet lukt. Dit komt niet doordat er iets fout gedaan wordt maar omdat 9 van de 10 keer de kabels te dun zijn om in één keer de hoeveelheid stroom te geleiden die nodig is bij het starten. Als het niet meteen lukt laat dan gewoon vijf tot tien minuten even de auto's staan zodat de dynamo van de draaiende auto jouw accu een beetje kan opladen. Zorg er natuurlijk wel voor dat je niet je contact aan laat staan en dat al je stroomverbruikers uit zijn zoals je kachelventilator en je radio. Je zult zien dat het na even gewacht te hebben toch gewoon lukt.
De motor loopt weer...
Als de auto het weer doet kun je de startkabels weer in omgekeerde volgorde verwijderen. Zorg ervoor dat de auto het liefst een half uur, maar toch minstens twintig minuten gereden heeft voordat de motor uitgezet wordt. Als de auto dan weer gewoon start betekent dit dat de dynamo de accu oplaadt en dus niet defect is. Als er nu binnen geringe tijd weer startproblemen zijn en er zijn geen verbruikers die de accu leeg trekken kun je de accu laten testen of geen risico nemen en de accu meteen vervangen. Een nieuwe accu kun je aanschaffen bij een automaterialenzaak zoals Brezan of USN Centuri, maar bijvoorbeeld ook bij halfords of bij een bouwmarkt. Voordeel van een automaterialenzaak is dat ze op kenteken altijd meteen de juiste accu voor je opzoeken.
Het vervangen van de accu
Voor het vervangen van een accu is over het algemeen niet al te veel gereedschap nodig.Begin altijd met het losnemen van de
min-klem.Als je zou beginnen met de plus en je gereedschap komt in aanraking met de carosserie (lees: massa) maak je kortsluiting met de eventuele gevolgen van dien. Na het losnemen van de min neem je de plusklem los, deze zijn meestal los te halen met een ringsleutel 8 of 10. Uiteraard kan dit ook met een ratel en een dopje in de juiste maat. In sommige gevallen zijn de klemmen bevestigd met vleugelmoeren die je met de hand of eventueel een tang los kan draaien. Daarna moet de bevestiging van de accu zelf losgenomen worden. De twee meest gebruikte bevestigingen zijn met een beugel over de accu of met een bevestigingsplaatje tegen de voet van de accu. Bij de eerste variant draai je de moeren aan de bovenkant van de klem voor een groot gedeelte los. De bouten waar de moeren op geschroefd zijn zijn vaak lange bouten met aan het uiteinde een bochtje die in een sleuf onder de accubak gedraaid zijn. Doordat de moeren aangedraaid zijn kunnen de bouten nergens heen maar als je ze ver genoeg losdraait kun je de bout uit de sleuf draaien en de hele beugel compleet met bouten van de accu afhalen. De bevestiging met een plaatje tegen de voet is de makkelijkste van de twee, deze is te demonteren door de enkele bout die door het plaatje geschroefd zit los te draaien. In sommige gevallen is het wel noodzakelijk om in het bezit te zijn van ratel met lang verlengstuk en passende dop omdat er te weinig ruimte is voor een steek- of ringsleutel. De meest gebruikte maten voor deze bout is 10,11,12 en 13, afhankelijk van het type auto. Europese auto´s gebruiken vaak 13, terwijl Aziaten vaak met 12 werken.
Montage van de nieuwe accu
Nadat de bevestiging is losgehaald en de oude accu uit de accubak is gehaald kan de nieuwe accu geplaatst worden. Als de oude accu gelekt heeft en de accubak vol ligt met een wit soort poeder verwijder dit dan eerst even. Ook is het makkelijk nu de accu er nog niet in zit om de klemmen even schoon te maken door een stukje schuurpapier op te rollen en deze door de klem te draaien zodat deze weer goed schoon zijn en goed contact maken met de accupolen. De montage van de accu geschiedt in omgekeerde volgorde van de demontage, monteer dus eerst de plus-klem en dan de min. Om oxydatie aan de klemmen te voorkomen is het raadzaam een beetje vaseline op de polen te smeren voordat je de klemmen monteert. De accu´s die je tegenwoordig koopt zijn geladen en onderhoudsvrij. Toch is het raadzaam om even een flink stukje te rijden na montage zodat je zeker weet dat de accu weer helemaal geladen is.