InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Vliegen in economy class: meeste ruimte en beste stoelen

Vliegen in economy class: meeste ruimte en beste stoelen

Het wereldse vliegverkeer neemt snel toe. Steeds meer mensen kunnen zich een ticket veroorloven voor de economy class, premium economy/economy plus, de business class & de first class. Echter, mensen zijn er in alle soorten en maten. Als je wat langer bent dan kan een lange vliegreis in de economy class een martelgang zijn. In dit artikel een overzicht van luchtvaartmaatschappijen met de meeste beenruimte, per vervoersklasse, op een intercontinentale vlucht.

Economy class & Premium economy class

  • Economy class vliegen betekent dat je 3e klas vliegt. Je betaalt voor een stoel, en de basis behoeften zoals voldoende bewegingsvrijheid (al laat dat vaak te wensen over) en eventueel een maaltijd en service aan boord.
  • Premium economy vliegen betekent dat je betaald voor een ruimere stoel, met net dat beetje comfort en extra service om een lange vliegreis aangenamer te maken.

Er zijn veel grote luchtvaartmaatschappijen die ieder hun eigen concept hanteren. Zo ook met beenruimte. Beenruimte kan zeer verschillen per maatschappij, maar ook kan het verschillen per type vliegtuig. Verder verschilt de breedte van een stoel per maatschappij. De ene maatschappij kan het zich kosten technisch veroorloven om passagiers wat meer ruimte te gunnen en minder stoelen te plaatsten, terwijl de andere maatschappij het vliegtuig met het maximale aantal stoelen laat uitvoeren om het maximale rendement te behalen. De beenruimte is gemeten van achterkant tot achterkant, van stoel tot stoel. De gegeven maten zijn het gemiddelde van de intercontinentale vloot vliegtuigen van de maatschappij. Dit zijn de grotere vliegtuigen voor de lange afstand.

Economy class

Wereld:

Waar de meeste maatschappijen stoelafstanden hanteren van zo'n 81-82 cm, is er ook nog een selecte club maastchappijen die stoelafstanden hanteren van zo'n 86 cm. Dat is een groot verschil. Oosterse maatschappijen (Azië, Midden-Oosten) bieden de meeste ruimte. Echter, we vinden ook een jonge Afrikaanse maatschappij op de lijst; Arik Air.

Maatschappij:Beenruimte:Stoelbreedte:
Qatar Airways86.4 cm45.7 cm
Kingfisher Airlines86.4 cm42.2 cm
Thai Airways86.4 cm44.5 cm
Asiana Airlines86.4 cm42.2 cm
Malaysia Airlines86.4 cm42.2 cm
Saudi Arabian Airlines86.4 cm44.5 cm
Arik Air (Nigeria)86.4 cm42.2 cm
Air China83.8-86.4 cm45.7 cm
Garuda Indonesia83.8-86.4 cm44.5 cm
Korean Air83.8-86.4 cm42.2 cm

De Aziatische maatschappijen hebben dus de beste resultaten, en delen een gedeelde eerste plaats.

Europa:

In Europa hanteren de maatschappijen helaas kleinere maten voor beenruimte. Waar de langste mensen wonen, hanteren maatschappijen juist krappe stoelafstanden. In het algemeen scheelt het zo'n 2 tot 5 cm met de Aziatische maatschappijen of maatschappijen uit het Midden-Oosten.

Maatschappij:Beenruimte:Stoelbreedte:
Air Berlin76.2 cm42.2 cm
British Airways78.7 cm44.5 cm
Lufthansa78.7 - 81.2 cm44.5 cm
Airbus A380: 52 cm
KLMBoeing 747: 78.7 cm44.5 cm
Airbus A330: 81.2 cm44.5 cm
Boeing 772: 88.9 cm44.5 cm
Air France81.2 cm45.7 cm
SAS81.2 cm45 cm
TAP Portugal81.2 - 83.8 cm42.2 - 45.7 cm

Van Europa biedt TAP Portugal de meeste ruimte.

Premium economy class

Premium economy vult het gat tussen de economy class en de business class op. Veel mensen willen meer ruimte en comfort maar willen niet zoveel betalen voor de business class. De premium economy class is een prima alternatief. Door groeiende populariteit zijn er steeds meer maatschappijen die dit concept invoeren. Beenruimte kan zeer verschillen per maatschappij, maar ook kan het verschillen per type vliegtuig. Verder verschilt de breedte van een stoel per maatschappij. De beenruimte is gemeten van achterkant tot achterkant, van stoel tot stoel. De gegeven maten zijn het gemiddelde van de intercontinentale vloot vliegtuigen van de maatschappij.

Wereld

Buiten Europa zijn er een stuk of 10 maatschappijen die premium economy aanbieden.

Maatschappij:Toestel:Beenruimte:Stoelbreedte:
Air CanadaBoeing 767-300 ER96.5 cm60 cm
Air New ZealandBoeing 74796.5 - 101.5 cm47 cm
Boeing 77799 cm45 - 50.8 cm
Virgin Atlantic AirwaysAlle96.5 cm53.3 cm
Qantas AirwaysAlle96.5 cm49.5 cm
JALAlle96.5 cm47.7 cm
ANAAlle96.5 cm47 cm
EVA AirAlle96.5 cm45.7 cm
Air TransatAlle86.4 cm48.3 cm

Europa

In Europa zijn er 4 grote maatschappijen die premium economy aanbieden: KLM, SAS, Air France & British Airways.

British AirwaysAlle96.5 cm47 cm
SASAlle96.5 cm46.5 cm
Air FranceBoeing 74786.4 cm45.7 cm
Boeing 77791.4 - 96.5 cm42.2 - 45.7 cm
KLMAlle88.9 cm44.5 cm
Boeing 777-300ER86.4 cm44.5 cm

Vergeleken met de gewone economy class biedt de premium economy class bij deze maatschappijen zo'n 10 tot 20 cm extra beenruimte. Ook is er een aanzienlijk verschil in stoelbreedte.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen in Business class: Wie bieden het meeste ruimte?Business class is eigenlijk de tussenklasse, tussen de economy class en de first class. Echter, de nieuwe vervoersklasse…
Vliegen: business class, first class of economy classVliegen: business class, first class of economy classDe meeste mensen vliegen altijd economy class als ze met een vliegtuig reizen. In de meeste gevallen is dat gewoon omdat…
De nieuwe vervoersklasse: Premium economyAls je wilt gaan vliegen dan heb je soms de keuze uit drie vervoersklassen. Vaak zijn de krappe zitplaatsen in de econom…
De beste vliegmaatschappijen: Economy classDe beste vliegmaatschappijen: Economy classDe meeste reizigers kiezen voor de economy class. Dit is niet verwonderlijk. De economy class is de goedkoopste klasse e…
Een upgrade van economy naar business class bemachtigenEen upgrade van economy naar business class bemachtigenIedereen kent de verhalen wel. Door overboeking van het vliegtuig krijg je zomaar een upgrade van economy class naar bus…
Bronnen en referenties
  • Seatguru
  • Airlinequality

Reageer op het artikel "Vliegen in economy class: meeste ruimte en beste stoelen"

Reacties

Ed, 23-02-2017 11:54 #4
Wat is dan de prestige class bij eva-air t.o.v. premium economy?

Laeven, 06-07-2016 08:21 #3
Hoe breed zijn de stoelen bij tui fly comfort en de star class?

Ina Bakker, 19-07-2013 21:01 #2
Bij wereld staat Quantas als vliegtuig maatschappij benoemd. Ik mis hier Singapore airline en Cathy pacific. Weet u van deze vliegtuigmaatschappij de beenruimte / stoelbreedte? Kunnen deze worden toegevoegd aan deze site?

Harriet07 (infoteur), 05-09-2012 00:30 #1
Transavia, vueling, iberia, welke hebben de ruimste economy class stoelen?

Infoteur: Ledje
Laatste update: 31-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 4
Schrijf mee!