InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Transit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdt

Transit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdt

Transit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdt Na een ontwikkeling van vele jaren werd het idee van de Transit Elevated Bus onthuld tijdens Beijing High-Tech Expo in 2010. Het idee kreeg in dat jaar gemixte reacties. De positieve reacties waren gefocust op het verminderen van de verkeersdrukte en verlagen van de uitstoot, terwijl negatieve reacties zich vooral richtten op de veiligheid van auto’s en andere verkeersdeelnemers. In 2016 werd echter een werkend prototype gepresenteerd, inclusief plannen voor wereldwijd gebruik van het vervoersmiddel.

Hoe werkt het?

De Transit Elevated Bus, ook wel bekend onder de naam straddle bus of tunnelbus, is eigenlijk een grote bus die over het verkeer heen rijdt. Zodoende zou de bus altijd door kunnen rijden, ook als er op de rijbanen eronder een file of opstopping is ontstaan. Met dit vervoersmiddel kunnen voertuigen met een hoogte van onder de 2 meter onder de Transit Elevated Bus doorrijden. De bus heeft een breedte van twee rijbanen en zodoende zal de Transit Elevated Bus zich constant over de breedte van twee rijbanen voortbewegen. De bus zal zich voortbewegen over rails en zodoende altijd exact dezelfde route rijden. Bovendien werkt de bus op basis van elektriciteit en heeft het een maximale snelheid van 60 kilometer per uur.

Ontwerp

De Transit Elevated Bus bestaat eigenlijk uit twee verdiepingen. De bovenste verdieping is bestemd voor het vervoeren van mensen en heeft de capaciteit van ongeveer 40 passagiersbussen. Dit houdt in dat tussen de 1200 en 1400 mensen met dit vervoersmiddel getransporteerd kunnen worden. Stations zullen op het niveau van deze verdieping zijn, zodat passagiers eenvoudig in de bus kunnen stappen. De bus heeft een combinatie van zit- en staanplaatsen.

De onderste verdieping is hol en bestaat alleen uit twee zijkanten die de grond raken. Aan de onderzijde van deze zijkanten zitten de wielen waarmee de bus over het spoor kan rijden. De achterzijde heeft aan beide zijkanten stoplichten om zodoende met het andere verkeer te kunnen communiceren. Bovendien zullen er andere veiligheidsmaatregelen worden genomen, zoals een alarm dat afgaat als een auto te dicht bij de zijkant van de bus komt.

Verbruik en uitstoot

Eén van de belangrijkste beweegredenen voor het ontwerp van deze bus is de toegenomen uitstoot en luchtvervuiling in China in de laatste jaren. De Transit Elevated Bus zal op elektriciteit gaan rijden en voorzien worden van zonnepanelen. Zodoende kan het hoge brandstofverbruik en de hoge uitstoot van gewone bussen worden tegen gegaan.

Testrit augustus 2016

Hoewel er bij de presentatie van het ontwerp veel vragen waren over de haalbaarheid van het project, is er inmiddels een prototype ontwikkeld en heeft deze in augustus 2016 een succesvolle testrit gemaakt. Deze testrit vond plaats in de stad Qinhuangdao in China en werd uitgevoerd over een railtraject van ongeveer 300 meter. In dit prototype konden 300 mensen worden vervoerd. Hoewel het overige verkeer in deze testrit nog streng gereguleerd werd, zal de bus nog verder worden ontwikkeld om op diverse verkeerssituaties in te kunnen spelen.

Verdere implementatie van het idee

Diverse Chinese steden hebben zich opgegeven voor een pilot met deze bus. Zo wordt in 2016 begonnen met het aanleggen van rails in de Chinese Steden Nanyang, Shenyang, Tianjin en Zhoukou. Bovendien wordt er ook veel interesse vanuit andere landen getoond in het project. Zo heeft de premier van India laten weten geïnteresseerd te zijn in de bus om de verkeersopstoppingen in India te verminderen.
© 2016 - 2017 Toms, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De files opgelost met de tunnelbus of 3D-Express CoachChina heeft beslist een nieuw type bus te bouwen om de verkeersproblemen op te lossen. Het gaat wel nog om een test maar…
Ford Grand Tourneo Connect (2014) (7 zitplaatsen)Op de Autosalon van Genève in maart 2013 laat Ford haar nieuwe range Ford Tourneo modellen zien. De Ford Tourneo Courier…
Boeken over veilig rijden met de scootmobielEr zijn enkele goede handboeken over het veilig en comfortabel rijden met de scootmobiel. Naast het 'Handboek voor scoot…
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…
Vervoer in New York City: van en naar het vliegveldVervoer in New York City: van en naar het vliegveldNew York is een knooppunt voor veel vliegmaatschappijen. Intercontinentale vluchten komen meestal aan op JFK of Newark,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Shibeauty / Pixabay
  • http://en.tebtech.com.cn/
  • http://www.nytimes.com/2016/08/05/world/asia/china-elevated-bus-teb.html
  • http://timesofindia.indiatimes.com/india/Chinas-straddling-bus-trial-catches-PMs-eye/articleshow/53580497.cms

Reageer op het artikel "Transit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdt"

Infoteur: Toms
Gepubliceerd: 08-08-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!