InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?

Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?

Ook wel eens jaloers op mensen met een eigen camper? Vrij om te gaan en staan waar je wilt en altijd je eigen huisje bij je, waar het lot je ook brengt? Wat kost een camper of kampeerauto nou eigenlijk? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een caravan en een camper? En waar moet je op letten, wanneer je een camper wilt gaan kopen, nieuw of tweedehands? Ligt een nieuwe of gebruikte camper misschien ook wel in het bereik van jou en je familie?

Wat is het verschil tussen een camper en een caravan?

Een caravan is kleiner en hang je altijd achter de auto met een trekhaak. Hierdoor bewegen de auto en de caravan los van elkaar, wat niet eenvoudig is bij het rijden. Bij een camper ofwel kampeerauto vormt het woongedeelte één geheel met de auto. Met een caravan ben je altijd gebonden aan een camping voor je overnachtingen. Een camper is meer solide en is dus relatief veilig op de weg. Een camper is veel mobieler en je kunt er dus op veel meer plaatsen mee komen, met een caravan rijd je nu eenmaal niet zo eenvoudig door een stad, die onderweg tegen komt.

Wat zijn de voordelen van een eigen camper of kampeerauto?

In tegenstelling tot bij een caravan kun je met een camper zo wegrijden en de wereld gaan verkennen. Manoeuvreren is ook veel eenvoudiger dan op reis gaan met een caravan. Je komt op meer plaatsen en mag en kunt, vanwege de lengte, op meer plaatsen staan. Je mag er net zo snel mee rijden als met de auto. Je hebt enorm veel comfort, zowel tijdens het rijden als bij stoppen of overnachten. Je bent zeker in het buitenland meestal niet gebonden aan een camping en kunt dus veel ontdekken in hele korte tijd, waarbij het weer in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij een tent, geen belemmerende factor is.

Waar moet je op letten als je nieuw of tweedehands een camper wilt gaan kopen?

Je moet goed nadenken over waarvoor en voor wie je de camper wilt gaan gebruiken. Ben je met zijn tweeën of heb je een redelijk groot gezin. Met name de grootte van de camper is belangrijk. Een kleine camper is makkelijker te besturen en te wenden. Een grote camper biedt veel comfort en je kunt er met een grotere groep mensen mee op reis. Heel belangrijk is natuurlijk dat het voertuig goed rijdt, zeker als het gaat om een tweedehands camper. Houd er rekening mee dat je bij een gewicht boven de 3500 kg een rijbewijs C nodig hebt. Bij een kleinere en lichtere camper is een rijbewijs B voldoende.

Let bij het uitkiezen van een nieuwe of gebruikte kampeerauto in ieder geval op:
  • Grootte en gewicht van de camper
  • Brandstofgebruik van het voertuig
  • Beschadigingen en historie van de camper
  • Indeling van de leef- en slaapruimte
  • Rijcomfort en wendbaarheid

Wat kost een camper of kampeerauto nieuw of gebruikt?

Een gebruikte camper is er al vanaf 7500 tot 10.000 EUR, meer luxe en grotere uitvoeringen kosten echter ook tweedehands meer. Voor 25.000 EUR kun je een vrij ruime gebruikte camper kopen in een goede staat van onderhoud. Een nieuwe camper kost je ongeveer tussen de 20.000 en 60.000 EUR. Voor 15.000 EUR heb je echter al echt een relatief eenvoudig model en een kleine camper, die niet meer ruimte biedt dan een caravan. Houd er bij het kopen van een tweedehands camper altijd rekening mee dat je net als bij de aankoop van een tweedehands auto weet wat je koopt en rekening houdt met hogere onderhoudskosten in de toekomst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 15-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!