InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Soorten Rijbewijzen

Soorten Rijbewijzen

Soorten Rijbewijzen In Nederland heb je voor verschillende voortuigen verschillende rijbewijzen nodig. Dit artikel bevat alle rijbewijzen welke in Nederland worden uitgegeven. Zo bestaan er de rijbewijzen A, AM, B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 en D1E.

Soorten rijbewijzen

  • Rijbewijs A
  • Rijbewijs AM
  • Rijbewijs B
  • Rijbewijs BE
  • Rijbewijs C
  • Rijbewijs CE
  • Rijbewijs C1
  • Rijbewijs C1E
  • Rijbewijs D
  • Rijbewijs DE
  • Rijbewijs D1
  • Rijbewijs D1E

Rijbewijs A

  • Rijbewijs A is voor alle motorvoertuigen op twee wielen.
  • Met of zonder zijspan en/of aanhangwagen.
  • Met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm³.
  • De door de constructie bepaalde maximumsnelheid van deze voertuigen bedraagt meer dan 45 km per uur.

Rijbewijs AM

  • Rijbewijs AM is voor brom- en snorfietsen op twee wielen.
  • Tevens ook voor vierwielige brommobielen.

Rijbewijs B

  • Rijbewijs B is voor motorvoertuigen op drie wielen.
  • Niet zijnde motorrijwielen op twee wielen met zijspan.
  • Motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg.
  • niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen inclusief bestuurder.

Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden twee voorwaarden:
  • De aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig.
  • De toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

en de combinatie van de max. toegestane massa van het trekkende voertuig + de max. toegestane massa van de aanhangwagen mag totaal niet meer dan 3500 kg bedragen.

Rijbewijs BE

  • Rijbewijs BE is voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Rijbewijs C

  • Rijbewijs C is voor motorvoertuigen anders dan rijbewijscategorie D.
  • waarvan de maximum toegestane massa meer bedraagt dan 3.500 kg.
  • En de aan dit voertuig gekoppelde aanhangwagens met een maximum toegestane massa van 750 kg.

Rijbewijs CE

  • Rijbewijs CE is voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Rijbewijs C1

  • Rijbewijs C1 is voor motorvoertuigen anders dan die van categorie D.
  • Waarvan de maximaal toegestane massa meer dan 3500 kg, maar ten hoogste 7500 kg bedraagt.
  • aan de motorvoertuigen van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximaal toegestane massa van ten hoogste 750 kg.

Rijbewijs C1E

  • Rijbewijs C1E is voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.
  • Mits de maximaal toegestane massa van het zo gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen de 'massa leeg voertuig' van het trekkende voertuig niet overschrijdt.

Rijbewijs D

  • Rijbewijs D is voor motorvoertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder).
  • Eventueel met een aanhangwagen als de maximale massa hiervan niet meer bedraagt dan 750 kg.

Rijbewijs DE

  • Rijbewijs DE is voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie D en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Rijbewijs D1

  • Rijbewijs D1 is voor motorvoertuigen bestemd voor personenvervoer.
  • Met meer dan acht maar niet meer dan zestien zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

Rijbewijs D1E

  • Rijbewijs D1E is voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie D1 en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.
  • Mits de maximaal toegestane massa van het zo gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen de 'massa leeg voertuig' van het trekkende voertuig niet overschrijdt, en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.
© 2006 - 2014 Algemeen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijbewijzen - Categorieën, eisen en minimum leeftijdenRijbewijzen - Categorieën, eisen en minimum leeftijdenRijbewijzen - verschillen en eisen. Voor het besturen van (motor) voertuigen in Nederland is veelal een rijbewijs vereis…
Wijziging van de rijbewijs regels per 2013Wijziging van de rijbewijs regels per 2013Vanaf 19 januari 2013 veranderen de regels aangaande het verkrijgen van een rijbewijs. Dit wordt gedaan om de veiligheid…
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Welk rijbewijs heb jij nodig?Welk rijbewijs heb jij nodig?Er zijn meedere soorten rijbewijzen beschikbaar en het is dus de vraag welk rijbewijs je echt nodig hebt. Heb je een sco…

Reageer op het artikel "Soorten Rijbewijzen"

Reacties

Jvvxkuqdk, 23-04-2012 17:36 #13
Met mijn man alles goed, met de vrouw en het kindje uit de auto geklikug ook!Een trauma? Nee dat niet maar wel onder de indruk van het hele verhaal!Wat misschien ook wel even gezegd mag worden; Mijn man heeft hulp gehad van zijn 12 jarige zoon, dat staat alleen nergens vermeld! Die jongen heeft op dat kleine randje groen onder de heg(zie foto) gezeten met dat kindje terwijl hij ook nog eens probeerde om de vrouw rustig te krijgen! Ja mijn man heeft ze uit de auto gehaald maar ook zijn zoon verdiend een hele dikke pluim!

Ivo van Bree, 22-05-2011 13:11 #12
Ik ben in het bezit van BE wil graag C of C1 halen mag ik dan met enkel C of C1 toch 3500 trekken?

Yoeri, 25-10-2009 10:28 #11
@richard: tussen de 16 en 18 heeft iedereen, uitgezonderd kinderen van de boer, een trekkerrijbewijs nodig. dit is nu nog een apart papiertje maar gaat wel opgenomen worden in het reguliere rijopleidingsbestel.

Robert, 27-08-2009 13:34 #10
Voor vrachtwagens boven 7500 kg heb je een chauffeursdiploma nodig naast rijbewijs C, tenzij je bent geboren voor 1 juli 1955. Verder heb je geen chauffeursdiploma nodig voor bepaalde soorten voertuigen, zoals brandweerauto's, kraanwagens, humanitaire hulptransporten, enz, ook al zijn ze zwaarder dan 7500 kg.

Frank, 23-10-2008 08:30 #9
@ Aart: Alles op twee wielen is rijbewijs A (motorfiets). 3 of meer wielen is B.

@Eef n Hans: C1 en D1 kun je in Nederland nog niet halen (ik wil ook C1 halen als het eindelijk kan). In Duitsland ku je het wel halen, maar ik weet niet of je dat rijbewijs naar Nederland kunt omzetten.

@ Robbert: Ja en nee. Als je vóór een bepaalde datum geboren bent is een chauffeursdiploma niet verplicht. De preciese datum weet ik niet, maar ik meen iets van 1955.

@ Richard: Tractor mag je nu nog rijden zonder rijbewijs en vanaf 16 jaar. In de toekomst komt er een apparte rijopleiding voor.

@S.Leijenaar: B is t/m 3500kg, C1 is t/m 7500 kg, C is alles (sprekend over goederenvervoer, niet over personen vervoer

Aart, 14-09-2008 21:31 #8
Ik zou graag willen weten welk rijbewijs je nodig hebt voor een nieuw soort motorscooter. tw de piaggio mp3. Deze motorscooter is nieuw op de markt en heeft 2 voorwielen. Kijkende naar de omschrijving van een A rijbewijs heb je voor deze motorscooter geen A maar een B rijbewijs nodig.

Is dit juist?

A. H. Engelsman, 14-07-2008 10:19 #7
In het verleden heb ik mijn C rijbewijs gehaald (vrachtauto) maar niet het bijbehorende chauffeurs diploma. Dat houd in dat ik tot een gewicht van 7500 KG mag besturen. Mét chauffeurs diploma mag je ook zwaarder dan 7500 KG besturen.

Nu laat ik mijn rijbewijs verlengen en daar krijg ik de codes C én C1 er op. Als ik check op internet dan zie ik dat ik nu dus vrachtauto's mag besturen zwaarder dan 7500 KG.

Klopt dit?

Eef van Baal, 05-07-2008 18:04 #6
Hoe kom ik in het bezit van een rijbewijs C1, voor het rijden met mijn camper zwaarder dan 3500 kg?

Richard, 09-05-2008 12:19 #5
Ik mis rijbewijs T (tractor).
Hoe zit het daar mee?

Robbert Zondervan, 11-02-2008 21:00 #4

Heb ik nu "gratis" die zwaardere categorie erbij gekregen? Is dat na een bepaalde tijd?

Andre van Zeeland, 15-01-2008 15:51 #3
Het rijbewijs zelf, zoals het nu is uitgebreid, vind ik ver overdreven en ZEER ONoverzichtelijk en voor een normaal iemand niet te ontcijferen. Echt Nederland weer. Lekker moeilijk doen waar het makkelijk kan (was) :-(

Hans, 23-10-2007 10:37 #2
Is het nu al mogelijk om het C1 rijbewijs te halen?

S. Leijenaar, 30-09-2007 21:30 #1
Wat is nu het verschil tussen C en C1 rijbewijs.

Infoteur: Algemeen
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Schrijf mee!