InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto - Afschrijving A-segment na 4 á 5 jaar - 2011 - 2016

Auto - Afschrijving A-segment na 4 á 5 jaar - 2011 - 2016

Auto - Afschrijving A-segment na 4 á 5 jaar - 2011 - 2016 Afschrijving of restwaarde van personenauto's met benzinemotoren uit het A-segment over/na 4 á 5 jaar ! Denk bij auto's uit het A-segment aan automodellen als: Daihatsu Cuore, Fiat Panda, Opel Agila, Citroen C1, Volkswagen Fox en dergelijke. Auto's uit het A-segment zijn hun status van boodschappenauto ontgroeid en kunnen wedijveren met vroegere modellen uit een hogere klasse. Het zijn veelal auto's die voor het gemiddeld particulier gebruik goed inzetbaar zijn, relatief goedkoop in aanschaf én de maandelijkse lasten zijn nog enigszins binnen de perken te houden. Het zal ook niemand verbazen dat auto's uit deze klasse het minst hebben te lijden van de economische recessie, of juist goed scoren dankzij de recessie.

Waarde - Aankoopprijs Auto's uit het A-segment na 4 á 5 jaar

Personenauto's uit het A-segment -met een autolengte van plusminus 3.50 meter- behoren tot een populaire autoklasse. In de volksmond worden deze relatief goedkope auto's -met een vanaf prijs van plusminus 10.000 euro- weliswaar 'boodschappenauto's' genoemd, maar deze status zijn ze inmiddels wel ontstegen. Zolang er niet meer dan twee volwassenen personen in de auto vervoerd hoeven te worden, tonen deze auto's zich, ook bij hogere snelheden voldoende comfortabel. Automerken als de "drieling" Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 zijn een schot in de roos gebleken en namen een groot deel van de verkopen voor hun rekening.

Afschrijving en kosten

Dat ook een personenauto uit het A-segment afschrijft en per jaar de nodige euro's kost, is geen nieuws. Besluit je echter een auto uit het A-segment aan te schaffen, dan zijn de (variabele) autokosten en de jaarlijkse afschrijving nog redelijk in de hand te houden. De vraag naar deze voertuigen is in verhouding groot, waardoor de prijs redelijk hoog blijft en de afschrijving als gevolg hiervan laag zal zijn. Ook de lage verzekeringspremie, de te verwaarlozen wegenbelasting en een laag benzineverbruik zijn voor velen een reden om tot aanschaf van een auto uit deze kleine autoklasse over te gaan.

Nadeel is dat -door bovenstaande factoren- de tweedehands prijzen vaak stevig zijn.
Voordeel is dat deze auto's veelal een A of B-label en een lage basisheffing zullen hebben. (dit geldt vooral voor de licht gemotoriseerde modellen, zonder automatische versnellingsbak)

Verzekering: de verzekeringspremie van een auto uit het A-segment zal relatief laag zijn. De hoogte van de verzekeringspremie is onder andere afhankelijk van de persoonlijke wensen, woonplaats of regio, leeftijd, schadevrije jaren enzovoort.

Wat is de gemiddelde vraagprijs in het A-segment na plusminus 4 á 5 jaar en
Hoe is de waardevermindering/het percentage (%) afschrijving berekend

(betreft alleen auto's met een benzinemotor)
  • Gemiddelde van de catalogusprijs/nieuwprijs uit 2011 van -in principe de vijf goedkoopste modellen- van een bepaald merk (worden er minder dan vijf uitvoeringen aangeboden, dan zijn die opgenomen binnen het gemiddelde)
  • Gemiddelde van de kilometerstanden van -in principe 10 van deze modellen, zoals deze in 2016 op internet worden aangeboden.
  • Gemiddelde van de afgeronde vraagprijs van -in principe 10 van de modellen, zoals deze in 2016 op internet worden aangeboden.
  • Gemiddelde afschrijving in Euro's en procenten, gebaseerd op bovenstaande gemiddelden.

* Nieuwprijs inclusief een opslag van € 600 voor afleveringskosten.
* Extra's als metallic lak en overige accessoires zijn niet in de nieuwprijs opgenomen.
* Gemiddelde vraagprijs gebaseerd op internetgegevens van januari 2016.
* Sommige typen zijn niet goed in te delen in een "eigen" segment. In dit geval is de lengte en/of prijsstelling van het voertuig bepalend.

Merk en typeNieuwprijs € in 2011Vraagprijs € in 2016Gemiddelde KM. stand 2016 Afschr. in €Afschr. in %
Abarth 500 23.200 18.100 51.900 5.100 22.0
Chevrolet Spark11.100 6.300 28.100 4.800 43.2
Citroen C110.600 6.100 18.400 4.500 42.5
Daihatsu Cuore14.100 6.400 46.400 7.700 54.6
Daihatsu Sirion15.900 8.200 54.400 7.700 48.4
Fiat 50015.100 9.700 41.000 5.400 35.8
Fiat Panda9.800 5.800 26.700 4.000 40.8
Ford Ka12.200 7.000 18.000 5.200 42.6
Hyundai i1010.500 7.400 21.600 3.100 29.5
Kia Picanto10.500 7.100 19.300 3.400 32.4
Nissan Pixo 9.700 6.200 39.700 3.500 36.1
Opel Agila13.400 7.500 18.200 5.900 44.0
Peugeot 10710.700 6.300 16.600 4.400 41.1
Renault Twingo11.100 6.300 20.700 4.800 43.2
Smart Fortwo12.000 5.100 41.700 6.900 57.5
Sumaru Justy 12.500 7.400 85.900 5.100 40.8
Suzuki Alto9.700 6.400 34.700 3.300 34.0
Suzuki Splash 12.200 8.300 32.400 3.900 38.1
Toyota Aygo10.500 6.500 21.300 4.000 38.1
Toyota IQ 15.500 8.100 45.400 7.400 47.7
Volkswagen Fox13.400 5.700 97.000 7.70057.5

Top drie minst afschrijvende automodellen in het A-segment in procenten
  • Abarth 500
  • Hyundai i10
  • Kia Picanto

Top drie minst afschrijvende automodellen in het A-segment in euro's
  • Hyundai i10
  • Suzuki Alto
  • Kia Picanto

Top drie meest afschrijvende automodellen in het A-segment in procenten
  • Smart Fortwo
  • Volkswagen Fox
  • Daihatsu Cuore

Top drie meest afschrijvende automodellen in het A-segment in euro's
  • Volkswagen Fox *
  • Daihatsu Cuore *
  • Daihatsu Sirion *

* Meest opvallend is dat Daihatsu in voorgaande jaren aanzienlijk beter scoorde. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat Daihatsu zich met de levering van nieuwe modellen heeft teruggetrokken uit Nederland. Door de hoge koers van de Japanse yen konden de Daihatsu's niet meer tegen een concurrerende prijs geleverd worden.

* Voor de Volkswagen Fox geldt mogelijk de aflossing door een geheel nieuw model, de Volkswagen Up. De Braziliaanse Volkswagen Fox was aanvankelijk niet voor de Europese markt bedoeld, maar -na verdwijnen van de Volkswagen Lupo- had Volkswagen (nog) geen model in het A-segment.

Lees verder

© 2012 - 2017 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afschrijving op auto’sAfschrijving op auto’sEén van de slechtste investeringen die u kunt verrichten is het kopen van een auto. Vooral in het geval van een nieuwe a…
Autokosten - Afschrijving - Gemiddelde waarde na 5 jaarAutokosten - Afschrijving - Gemiddelde waarde na 5 jaarAfschrijving en autokosten. Gemiddelde waarde van de personenauto na plusminus 5 jaar. De afschrijving bij de ene person…
Wat is uw auto nog waard?Wat is uw auto nog waard?Op het moment dat u uw nieuwe auto start, is de auto al veel minder waard geworden. Op een middenklasse auto gooit u op…
Restwaarde van auto’sRestwaarde van auto’sDe restwaarde van een auto bepaalt wat hij nog waard is na een aantal jaar. Wie een nieuwe auto koopt, weet dat hij al e…
Afschrijving berekenenAfschrijving berekenenAlle ondernemers (en sommige particulieren) krijgen ermee te maken: het berekenen van de afschrijving van bedrijfsmiddel…
Bronnen en referenties
  • Gaspedaal.nl
  • Autoweek.nl
  • Carros
  • Autoscout24

Reageer op het artikel "Auto - Afschrijving A-segment na 4 á 5 jaar - 2011 - 2016"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Jvd
Laatste update: 03-01-2016
Gepubliceerd: 26-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Afschrijving Automodellen
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!