InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Informatie over het staatsexamen of BNOR

Informatie over het staatsexamen of BNOR

Informatie over het staatsexamen of BNOR Ongeveer 7% van alle rijexamen kandidaten lukt het niet om in 4 keer het rijbewijs te halen. Zij komen terecht bij het BNOR, het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, waar zij middels een speciaal examen (ook wel het staatsexamen genoemd) opnieuw het praktijkexamen kunnen doen. In dit artikel lees je hier meer over.

BNOR

Jaarlijks krijgen duizenden kandidaten te maken met het zogenaamde BNOR; Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid. Het BNOR houdt zich in hoofdzaak bezig met mensen die moeite hebben het rijbewijs te halen. Het BNOR is een aparte divisie van het CBR en heeft verspreid door Nederland zo'n 70 locaties. Een praktijkexamen bij het BNOR wordt door veel mensen in Nederland ook wel het 'staatsexamen' genoemd. Kandidaten komen alleen in aanmerking voor een BNOR examen wanneer zij vier keer voor het reguliere examen bij het CBR zijn gezakt.

Angst en inzicht

De meest voorkomende redenen waarom mensen in vier keer niet voor het rijbewijs slagen zijn faalangst en (een gebrek aan) verkeersinzicht. Met name de eerste reden, angst, kan ervoor zorgen dat mensen moeite hebben om het examen te halen. De ervaring is dan ook vaak dat mensen tijdens de rijlessen prima rijden, terwijl ze tijdens het rijexamen slecht presteren. Een BNOR examen is erop gericht om kandidaten op hun gemak te stellen. Zo is de vertreklocatie niet bij een CBR-gebouw en is de examinator speciaal opgeleid om met faalangstige kandidaten om te gaan.

Hoe ziet het BNOR examen eruit?

Allereerst zijn de locatie en de tijdsduur van een BNOR examen anders dan die van het reguliere rijexamen. De vertreklocatie van een BNOR examen kan bijvoorbeeld een hotel of restaurant zijn. De duur van een BNOR examen ligt rond de 90 minuten. Nog voor het echte rijexamen begint zal de examinator met de kandidaat, eventueel met de instructeur erbij, een gesprek hebben. Dit kan gaan over de voorgaande, niet behaalde rijexamens. Maar bijvoorbeeld ook over verkeerssituaties of vragen uit het theorieboek. Na het gesprekje gaat de examinator met de kandidaat op pad. Er wordt een route gereden door de stad, of in de omgeving van de stad. Daarbij wordt een bepaald onderdeel zoals de snelweg niet overgeslagen. Ook kunnen bijzondere verrichtingen door de examinator gevraagd worden, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. De examinator zal er alles aan doen om de kandidaat op zijn of haar gemak te stellen, eventueel kan hij de auto aan de kant van de weg zetten om een korte time-out te nemen. De duur van het echte praktijkgedeelte (dus deelnemen aan het verkeer) is in principe niet veel langer dan bij het reguliere verkeersexamen. Na het gedeelte op de weg vindt er opnieuw een gesprekje plaats over het examen en wordt natuurlijk de uitslag van het examen bekendgemaakt.

Niet gemakkelijker!

Hoewel er door sommige mensen soms wat laatdunkend over het 'staatsexamen' wordt gedaan, zit er geen verschil in moeilijkheid tussen het reguliere examen en het BNOR examen. Wettelijk zijn bepaalde eisen vastgelegd waaraan geslaagde kandidaten moeten voldoen. De tijdsduur en de verminderde druk kunnen door kandidaten als 'makkelijker' worden beschouwd; het examen is dus een stuk persoonlijker.

Wat neem je mee naar een BNOR examen?

Allereerst neem je een geldig identificatiebewijs zoals een paspoort of ID-kaart mee naar het BNOR examen. Daarnaast kan het handig zijn om een bewijs van slagen voor je theorie-examen mee te nemen. Tenslotte neem je een ingevuld zelfreflectie-formulier mee naar het BNOR examen. Deze kun je van tevoren bij je rij-instructeur krijgen.

Meer informatie

De aanvraag van een BNOR examen duurt meestal iets langer (een week of vier) dan het reguliere rijexamen. Ook liggen de kosten meestal iets hoger. Op de website van het CBR, www.cbr.nl, kun je meer informatie vinden over het BNOR examen. Een rijschool(houder) beschikt vaak ook over de nodige informatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Informatie over het staatsexamen of BNOR"

Reacties

Khalid, 02-09-2013 07:31 #3
Bestaat het nog, ik hoorde dat dit niet meer bestaat.

Jan, 16-12-2011 17:00 #2
Waar kan ik rijstaatsexamen in buurt van gelderland doen?

Willems, 21-11-2011 17:06 #1
Mijn dochter heeft een aantal dagen terug staatsexamen gedaan.
Van de huisarts kreeg zij Propranolol voorgeschreven, de examinator heeft haar laten zakken omdat zij dit middel had geslilkt en wees haar op het feit dat ze een formulier had ondertekend waarin ze verklaarde geen medicijnen te gebruiken die de rijvaardigheid konden beinvloeden. Mijn vraag is nu; mag jevoor je examen dit middel( die de rijvaardigheid niet beinvloed!) niet innemen of is de kritiek van de examinator onterecht?
mijn dochter voelde zich erg benadeelt hierdoor, wat in mijn ogen terecht is.
Met vriendelijke groet

N.E Willems.

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!