Chiptuning en OBD tuning, wel of niet goed?

Chiptuning, een term die vaak word gezien als iets wat alleen auto liefhebbers gebruiken. Toch kan het je de kosten flink besparen. Chiptuning en OBD tuning betekenen eigenlijk alleen maar het verfijnen van je motor. Natuurlijk heb je ook mensen die alleen uit zijn op de prestaties. Echter heeft iedereen er wel baat bij.

Wat is het verschil tussen chiptuning en OBD tuning nou eigenlijk?

Het verschil tussen chip en OBD tuning is vrij makkelijk te onderscheiden. Met chiptuning komt er een soldeerbout aan te pas, en een chip die voorgeprogrammeerd is. Met OBD tuning, verfijn je de prestaties door middel van een computer en een storingsdiagnose stekker. OBD tuning is veel eenvoudiger voor de chiptuner (het blijft een vakterm).

Verlengen chip en OBD tuning de levensduur van je motor wel of niet?

Dit ligt eraan, je kan hem extreem laten tunen (voor prestaties), ook kan je je auto laten Eco tunen. OBD tuning betekent On Board Diagnostics. Met Eco tuning verhoog je de prestaties van je auto amper, maar je auto gaat er qua zuinigheid flink op vooruit! Bovendien wordt de levensduur van je motor bepaald door jezelf.

Als je je auto wilt laten chip tunen moet je op een aantal dingen letten. Vervalt de garantie van je auto? Meestal wordt de garantie overgenomen door de chiptuner (niet als je de auto extreem laat chiptunen). Let goed op waar je je auto laat chiptunen. Ook moet je goed kijken wat de prijzen zijn per bedrijf, en hoeveel vermogen winst ze uit je auto kunnen halen. Als een bedrijf heel erg afwijkt van alle andere bedrijven, dan weet je al dat het niet klopt.

Zodra je auto getuned is zijn er ook een aantal dingen waar je op moet letten. Laat de motor eerst even op temperatuur komen (vooral de olie) en rij de eerste vijfhonderd kilometer rustig. Dit moet je doen omdat de motormanagement een vijfhonderd kilometer durende cyclus heeft, waarna de waardes telkens weer opnieuw worden gemeten. Zodra de auto de vijfhonderd kilometers achter de rug heeft moet de auto altijd even 'rusten' naarmate je het einde van de rit bereikt. Rustig rijden dus. Dit moet je vooral doen als je een turbo hebt. Dit is trouwens ook het best voor je motor als je auto niet getuned is.

Waarvoor is chiptuning nou eigenlijk handig behalve het plezier?

Tuning is erg handig als je op jaarbasis toch wat kosten wilt besparen. In dit geval moet je voor Eco Tuning kiezen. Er zijn genoeg bedrijven te vinden die dit doen, zo niet zijn ze niet benoemenswaardig tot tuner.

Chiptuning/OBD tuning is erg handig voor bestelbusjes. Ik zelf heb namelijk een VW Caddy 09' 55kw TDI. De prestaties van deze auto vielen me erg tegen, vooral met een vracht achterin. Ik heb gekozen voor OBD tuning, wel heb ik hem vrij pittig laten tunen, maar dat is ieders eigen wens natuurlijk. Van 75pk zit de caddy nu op de +- 135pk (trekkracht 280NM).

Ook is chiptuning/ OBD tuning handig voor mensen met caravans. Een caravan is vrij belastend voor je auto. Meer koppel en je merkt dat je auto veel minder moeite hoeft te doen om op die berg met caravan te komen. Dit kunnen ook aanhangwagens zijn met boten, paarden etc. Bovendien is minder belasting voor je motor alleen maar goed!

Waarom worden auto's dan niet in de fabriek al getuned zal je denken?

Auto's worden in de fabriek vrij minimalistisch getuned. Dit doet men omdat de klimaat per continent (per land zelfs) verschilt, en de luchtdichtheid, vochtigheid etc, heel erg kan verschillen. Motoren hebben namelijk ook zuurstof nodig. Het is te duur om voor ieder land een andere tuningsprogramma op te stellen.

Ook speelt de kwaliteit van benzine en diesel een grote rol. De kwaliteit van benzine en diesel in arme landen is bijvoorbeeld veel slechter dan in westerse landen.

Chiptuning/ OBD tuning, wel of niet goed?

Dit is natuurlijk je eigen mening. Als je nu je motor tonnen met kilometers wil laten lopen zou ik niet kiezen voor prestatie-chiptuning. Als je enkel de kosten wilt besparen op benzine of diesel is Eco tuning zeker aan te raden! Het is namelijk een eenmalige investering. Je motor slijt er niet harder van (tenzij je een zware voet hebt) en in één jaar heb je het geld er misschien al uit! Stel je wilt je auto houden voor drie jaar, op dag één heb je hem laten Eco tunen, dan heb je misschien wel 700-800 euro bespaart in drie jaar tijd (inclusief die eenmalige investering)!

Ook zijn er nog alternatieve manieren om je auto te tunen. Zoals powerbox's en de motor inwendig laten tunen. Het gaat simpelweg erom hoeveel lucht en benzine de auto tegelijk kan aanzuigen, verbranden, en daarna weer uitstoten in een zo kort mogelijke tijd. Denk dan bijvoorbeeld aan grotere inlaat/uitlaat poorten, grotere zuigers, grotere cilinderinhoud, een open uitlaat, open luchtfilter, een turbo, een charger, noem het maar op!

Kortom, je auto laten chiptunen of OBD tunen? Doen dus!
© 2010 - 2024 Posparadox, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Chiptunen van je auto, wat is het en hoe werkt het?Chiptunen van je auto, wat is het en hoe werkt het?Iedereen die een auto bezit denkt het wel eens: 'Was hij maar wat zuiniger' of: 'Was hij maar wat sneller'. Voor iederee…
Turbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuning, uw auto meer vermogen geven zodat u meer trekkracht krijgt en hogere topsnelheid. Vooral een tu…
Autotuning, wat is het en is het toegestaan?Nieuwe, verlaagde bumpers, spoiler op de koffer, opvallende kleuren en striping aan de zijkant van de wagen. Iedereen he…
Auto tunen hoe en watNa het kopen van je eventuele droomauto, wil je hem miasschien wat gaan opleuken, ook wel optisch tunen genoemd. Als je…

Kleine zuinige auto’s op LPGKleine auto's op LPG zijn zuinig en milieuvriendelijk. Kleine auto's op LPG zorgen voor goedkoper rijden. Maar kleine au…
Het inbouwen van een 200 Tdi motor in een Landrover 2,5 TdDe Landrover uitgerust met een 2,5 Td motor droeg nog niet de naam «Defender». Het betrof hier in feite de overgangsfase…
Posparadox (1 artikelen)
Laatste update: 29-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.