InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïnd

Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïnd

Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïnd Wie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptgiro toegezonden krijgt van ons eigen CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau). Nederland int namelijk voor steeds meer EU-landen de boetes. En in de nabije toekomst voor alle EU-landen. En andersom kan Nederland een verkeersboete in een andere land binnen de EU laten innen. Ons land stuurde in 2015 liefst 750.000 boetes naar het buitenland, n.a.v. geflitste snelheidsovertredingen.

Europese wetgeving

Snelheidsovertredingen, negeren voorrangsregels, door rood licht rijden, niet dragen van de gordel, rijden onder invloed, bellen achter het stuur. Zomaar wat voorbeelden van overtredingen die, als ze in het buitenland zijn begaan, thuis gewoon betaald moeten worden. Burgers van EU-landen kunnen verkeersboetes die ze in een andere lidstaat hebben gekregen dus niet meer ontlopen. Het Europees Parlement heeft eind 2008 namelijk ingestemd met een grensoverschrijdende handhaving van verkeersregels binnen de EU. Het moet wel een boete betreffen die in het andere EU-land onherroepelijk is opgelegd. Dat wil zeggen dat beroep en bezwaar tegen de sanctie niet meer mogelijk is. Alleen Ierland, Griekenland, Kroatië en Italië hebben de wet nog niet opgenomen.

Belgische parkeerboete

Vanaf juli 2016 kunnen we trouwens ook een boete voor het niet betalen van parkeergeld thuis in de brievenbus krijgen. Vooralsnog alleen van onze zuiderburen.

Buiten EU

Bij een boete van buiten de Europese Unie bent u in principe niet verplicht die bon te betalen. Maar de betreffende autoriteiten in dat land kunnen in die situatie wel uw naam in hun opsporingsregister opnemen. U loopt dan het risico dat u bij de grensovergang, of tijdens een verkeerscontrole alsnog de bekeuring moet betalen.

Onverantwoordelijker rijgedrag over de grens

Het was voorheen vaak moeilijk om de identiteit te achterhalen van buitenlandse verkeersovertreders. Blijkbaar was dit algemeen bekend onder de verkeersdeelnemers, want het kwam vroeger nogal vaak voor dat Europeanen in het buitenland roekelozer rijgedrag vertoonden dan in eigen land. Vandaar het besluit destijds om elkaars boetes te gaan innen. Bijvoorbeeld voor snelheidsovertredingen, rijden onder invloed, niet dragen van gordel, en rijden door rood licht.

Ook oude boetes moeten alsnog betaald worden

De EU-landen die meedoen hebben overigens met elkaar afgesproken dat onbetaalde verkeersboetes met terugwerkende kracht tot 2006 kunnen worden geïnd.

Voor een grotere veiligheid

Europa wilde met het besluit om elkaars verkeersboetes te gaan innen het grote aantal verkeersdoden gaan terugdringen. Handhaving van de wet is daarbij een goed instrument. Via een elektronisch netwerk worden gegevens uitgewisseld, zodat het simpel is een automobilist te bekeuren als het kenteken bekend is. De hoogte van de boete blijft een zaak van de individuele lidstaten.

Verkeersboete uit Duitsland

Een boete uit Duitsland (Verwarnung of Bußgeldbescheid) kan voor een Nederlander de nodige vragen geven:

Verwarnung

Een Verwarnung wordt ter plekke uitgereikt of per post verstuurd. Het boetebedragen variëren van € 5,- tot € 55,-. Door dit bedrag binnen één week te betalen voorkomt u vervolging. De zaak is dan afgehandeld waarbij bezwaar niet meer kan. Als betaling uitblijft, bijv. omdat u meent de overtreding niet te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung gewijzigd in een Bußgeldbescheid, met als consequentie een hoger boetebedrag.

Bußgeldbescheid

Als de boete meer bedraagt dan € 35,-, ontvangt u een Bußgeldbescheid. Na het invullen en terugzenden van deze brief ontvangt u nogmaals een brief, met de hoogte van de opgelegde boete. Het boetebedrag ligt tussen de € 40,- en € 750,-.
In de Duitse bussgeldkatalog kunt u desgewenst de belangrijkste boetes en de actuele geldbedragen vinden.

Winteruitrusting in Duitsland

Auto's in Duitsland in winterse omstandigheden dienen te beschikken over een speciale winteruitrusting, waaronder winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Is de auto niet goed uitgerust dan bestaat een grote kans op een geldboete en het risico op (mede)aansprakelijkheid, óók als de schuld bij de andere partij ligt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Bekeuringen en verkeersboetes in DuitslandBekeuringen en verkeersboetes in DuitslandWie in Duitsland geflitst wordt, bijvoorbeeld bij te hard rijden met de auto, vrachtwagen of motor, krijgt vrijwel zeker…
Verkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandVerkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandIedereen kent wel de flitspalen of de verdekt opgestelde surveillance auto's met camera's langs de autowegen in Nederlan…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Utility Inc / Pixabay
  • ANWB.nl (geraadpleegd 1-3-2016)
  • NH-Dagblad 10-3-2016
  • Telegraaf 9-7-2016

Reageer op het artikel "Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïnd"

Reacties

Gerrit, 19-04-2017 14:58 #7
Ik heb laatst in Hongarije een snelheidsovertreding gemaakt en ben daar netjes voor geflitst. Heb nu een aantal a4-tjes ontvangen met een onleesbare acceptgiro om 60.000 forum te betalen.
Als ik niet betaal wat is dan het gevolg? Reactie infoteur, 20-04-2017
Ik moet u helaas het antwoord schuldig blijven, en adviseer u hierover de ANWB te raadplegen.

Cornelis Gerrit Bouwman, 19-08-2016 12:46 #6
Kan iemand die dit leest mij vertellen of ik (die al 10 jaar officieel in Polen woon) naar Europese maatstaven na het begaan van een lichte snelheidsovertreding mee naar het politieburo genomen moet worden omdat ik niet voldoende Zlotties bij me had. Had ik in deze niet dezelfde rechten als een Pool om later te betalen? Wraakactie? Ik ben toch geen seizoenskracht die zijn snor kan drukken? Wanneer deze gang van zaken niet klopte: op grond van welk Europees wetsartikel?

Van de Bilt, 16-09-2015 10:21 #5
Wij hebben in onze vakantie een snelheidsbekeuring terecht gekregen, meteen betaald, maar nu volgt er na 2 weken nog eens €25,-- en €3, 50 Gebuhr en Verwaltung bovenop, kan dit zomaar? Reactie infoteur, 18-09-2015
Ik zou om uitleg vragen aan de instantie die u dit oplegt, en duidelijk maken dat u reeds hebt betaald.

Bilen, 04-08-2015 22:42 #4
Ik heb in Hongarije een verkeersovertreding begaan snelheid overschreden. Nu in Nederland heb ik de boete gekregen, hoe moet ik die boete betalen? Reactie infoteur, 06-08-2015
Lees goed in de papieren, daarin zal het ongetwijfeld staan. En anders de afzender vragen.

Mj Gossen, 13-09-2010 22:10 #3
Enkele weken na mijn terugkomst van vakantie ook een bekeuring mogen ontvangen. Deze wil ik betalen met Iban en Bic nummer welke onder aan de brief vwermeld staat, echter accepteerd de bank de nummers niet, wat nu? Reactie infoteur, 14-09-2010
Denk dat u dit probleem toch aan uw bank moet voorleggen.
Succes

Maarten Verbruggen, 28-07-2009 12:12 #2
Ik heb een boete ontvangen, voor te hard rijden uit Zwitserland. Hoe weet ik of het bedrag van de boete het juiste is? En moet ik deze boete betalen? Reactie infoteur, 28-07-2009
Beste Maarten,

Raadpeeg svp de ANWB rechtshulp:

http://www.anwb.nl/search?q=buitenlandse+verkeersboete&site=default_collection

succes,
Rob

Cees, 23-06-2009 08:15 #1
Als je via de duitse politie een boete krijg op gestuurd moet je hem dan betalen, of help het cjib de duitse politie nog niet met het innen ervan. Ik krijg nu de post uit Bielefeld dat ik daar moet voorkomen wegens een snelheid boete. Reactie infoteur, 23-06-2009
Cees, als je lid bent van ANWB, stel hen dan je vraag via:

https://www.anwb.nl/formulieren/contact/juridisch

succes.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-07-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Vakantievoorbereidingen
Reacties: 7
Schrijf mee!