Betaalbare en bijzondere oldtimers

Betaalbare en bijzondere oldtimers De prijzen van oudere auto's worden niet alleen bepaald door de zeldzaamheid van het model, maar ook erg door emotie. Oldtimers die zowel zeldzaam als zeer gewild zijn, zijn hierdoor bijna niet meer betaalbaar. Er zijn echter ook oldtimers die wel gewild zijn, maar waar er een hoop de tand des tijds van doorstaan hebben. Ook modellen die in feite al oldtimers zijn, maar nog niet zo lang geleden uit productie zijn genomen zijn nog te krijgen tegen redelijke prijzen. Een betaalbare, doch bijzondere oldtimer kopen is dus zeer goed mogelijk!

Gewilde en goedkope oldtimers

Hoewel de meest gewilde oldtimers prijzen opbrengen van tonnen, dan wel miljoenen euro's, is het merendeel van de verkrijgbare oldtimers tegen veel lagere prijzen verkrijgbaar. De duurste oldtimers zijn dan ook vaak zeer zeldzame modellen, waardoor de verzamelaar bereid is veel geld neer te leggen voor de unieke kans om het model te verkrijgen. Oldtimers waar meer exemplaren van zijn overgebleven zijn vaak verkrijgbaar tegen betere prijzen, hoewel ook hier sommige modellen weg gaan tegen relatief hoge prijzen. Een Porsche 911, of een Jaguar E-Type bijvoorbeeld zijn nog goed verkrijgbaar, maar de prijzen daarvan liggen wel al tussen de 50.000 en 100.000 euro.

De Volkswagen Kever

Productie van de Volkswagen Kever

Gelukkig zijn er ook nog een aantal bijzondere oldtimers die nog tegen prijzen van minder dan 10.000 euro te krijgen zijn. De Volkswagen Kever is hier wellicht het beste voorbeeld van. Deze auto is wellicht een van de meest iconische auto's aller tijden. De Kever is ook de langst geproduceerde auto ooit, met een productieperiode van zo'n 65 jaar: in 1938 werd de eerste Volkswagen Kever gebouwd en in 2003 rolde de laatste ouderwetse Kever van de band in Mexico. Ook na dit jaartal werd de naam Kever nog gebruikt, maar nu voor een geheel nieuwe auto die alleen in de vorm nog doet denken aan de eerste Volkswagen Kever. Ironisch genoeg is het Adolf Hitler geweest die de opdracht heeft gegeven voor het ontwerpen van deze auto, die later samen met de Volkswagen bus icoon zou worden voor de peace movement uit de jaren zeventig.

Het eerste ontwerp van de Kever kwam van Ferdinand Porsche, de man die later het merk Porsche zou oprichten. Het duurde echter nog tot na de Tweede Wereldoorlog voordat de auto langzaam een succes werd. De eerste Kevers, met de twee kleine ruitjes in de achterkant (ook wel brilkever genoemd), werden na de Tweede Wereldoorlog geëxporteerd naar andere Europese landen en later ook naar de Verenigde Staten en vrijwel de gehele wereld. Vanaf daar zouden steeds nieuwe, kleine veranderingen doorgevoerd worden. Een grotere achterruit, iets andere verhoudingen, andere motoren, ander interieur, etc. De oervorm bleef echter altijd hetzelfde.

Aanschaf van een Volkswagen Kever

Vanwege de grote verkoopaantallen, in totaal 20 miljoen, zijn er nog meer dan voldoende Kevers over. De hogere prijzen worden gevraagd voor oudere modellen, zoals de brilkever. Een Kever uit de latere jaren is vaak nog voor een prijs van rond de 5000 euro te krijgen. Let bij de aanschaf van een Kever wel op roest; veel modellen hebben roest in en rond de treeplanken en de bodemplaat. Een defecte motor hoeft geen groot probleem te zijn; een vervangende tweedehands motor is al te krijgen voor een paar honderd euro.

De Oost-Duitse Trabant

Productie van de Trabant

Een andere bijzondere en nog steeds betaalbare auto is de Oost-Duitse Trabant. De Trabant ontstond in het Oost-Duitsland van de jaren vijftig, wat toentertijd onder de politieke hoede van de Sovjet-Unie stond. In Oost-Duitsland, de DDR, was behoefte aan een goedkoop te produceren auto die gebruikt kon worden door de massa. Hiervoor werd de Trabant verkozen. Deze auto had een aantal bijzondere eigenschappen; met een 2-takt 0.6 liter motor en een carrosserie van Duroplast (een kunststof gemaakt uit katoen en hars) was er geen vergelijkbare auto op de markt. Hoewel er gedurende de productietijd steeds kleine veranderingen werden doorgevoerd aan de auto, zou het model tegen het einde van de productietijd in 1992 hopeloos verouderd zijn. De laatste poging om de fabriek te redden was dan ook een Trabant met een motor van een andere Duitse autofabrikant, Volkswagen. Deze laatste Trabant met een 1.1 liter 4-takt Volkswagen motor bleek echter nog steeds onvoldoende te verkopen.

Het kopen van een Trabant

De Trabant was in de tijd van de DDR de meest geziene auto daar. Het is dan ook niet vreemd dat de Trabant inmiddels een symbool is geworden van die vervlogen tijden. Hoewel de auto ook geëxporteerd werd naar westerse landen, zoals Nederland, zijn de meeste Trabantjes in de DDR zelf gebleven. Dit mede omdat de auto een slechte reputatie had in het westen, terwijl de Trabant in feite toch vrij degelijk was voor die tijd. Met de miljoenen exemplaren die er geproduceerd zijn, kost het goedkoopste model tegenwoordig niet meer dan een paar duizend euro. Voor een bedrag van rond de 3000 euro is al een goede Trabant te vinden.

De originele Britse Mini oldtimer

Productie van de mini

Ook de Britse mini zou een van de langst lopende productieauto's ooit worden. Deze auto werd door de British Motor Company (BMC) geproduceerd vanaf 1959 tot uiteindelijk het jaar 2000. De auto's zouden onder verschillende namen op de markt gebracht worden. Zo produceerde het submerk Austin de mini onder de naam Seven, Morris produceerde de auto onder de naam Mini Minor en waren er kleinere merken die ook een eigen badge op de mini zouden plakken. Uiteindelijk zouden er ook van deze oldtimer miljoenen geproduceerd worden. Hoewel de originele mini niet meer in ieder land te verkrijgen was tegen het einde van de looptijd, is het autootje toch nog met tienduizenden exemplaren per jaar geproduceerd. Na de productiestop van de originele mini, kwam BMW met de nieuwe mini op de markt. Deze auto heeft in feite weinig te maken met het origineel; het uiterlijk lijkt op de originele mini, maar het is een veel grotere en ook duurdere auto. In feite zit deze auto dan ook in een totaal andere klasse dan waar de originele mini voor op de markt was gebracht.

Het aanschaffen van een mini

Een goede mini is verkrijgbaar voor een euro of 5000. Let wel bij de oudere mini's goed op roestschade; deze Britse auto's zijn hier zeer gevoelig voor en het verdient dan ook de aanbeveling om een eenmaal aangeschafte mini bij voorkeur in een garage te bewaren. Duurdere modellen, zoals de Mini Cooper, zijn ook nog goed te krijgen en bieden wat meer rijplezier dan de basismodellen.

De Italiaanse Fiat 500

De productie van de Fiat 500

Ook in Italië zijn diverse betaalbare en iconische oldtimers geproduceerd. Wat bijvoorbeeld te denken van de Fiat 500? Net als bij de Volkswagen Kever en de Mini is ook van deze auto een moderne interpretatie gemaakt. Het origineel is echter heel anders dan de moderne variant. Hoewel de Kever en de Mini langer geproduceerd zijn, heeft de Fiat 500 met een productieperiode van ongeveer 20 jaar toch een flink aantal jaren doorstaan. De eerste Fiat 500 werd in 1957 geproduceerd en de laatste rolde in 1975 van de band. Deze Fiat 500 uit de jaren vijftig was zelf eigenlijk al een voor die tijd moderne variant van een al eerder geproduceerde Fiat 500 (de Fiat 500 Topolino). De jaren vijftig Fiat 500 werd dan ook Fiat 500 Nuova genoemd. Uiteindelijk zouden van deze auto zo'n 3,5 miljoen exemplaren van de band rollen.

De aanschaf van een Fiat 500 oldtimer

Het kopen van een Fiat 500 oldtimer hoeft geen dure aangelegenheid te zijn. Voor een bedrag van rond de 6000 euro zijn er al goede exemplaren te vinden. Let wel bij deze autootjes op roest, net als bij veel andere oldtimers kan roest een plaag zijn voor deze modellen. Als een originele Fiat 500 niet voldoende vermogen biedt, zijn er nog andere alternatieven. De Abarth is een stuk sneller dan het origineel. Een leuk detail van deze Abarth is dat de motorkap een klein stukje openstaat. Deze Abarth-versies zijn momenteel veel gewilder dan de originele versies, vandaar dat voor deze modellen ook hogere prijzen gevraagd worden. Ook de naam Abarth is door Fiat opgepoetst voor de moderne Fiat 500; het snellere model hiervan heet dan ook Abarth 500 en heeft hetzelfde logo met het schorpioentje.
© 2015 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenEen autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenAls we het hebben over een oldtimer, dan hebben we het over een klassiek voertuig. Er is geen eenduidige definitie van e…
Wegenbelasting 2020 en 2021 oldtimer omhoogWegenbelasting 2020 en 2021 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2022 en 2023 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Belastingvrij autorijden…
Betaalbare trouwringen onlineBetaalbare trouwringen onlineBetaalbare trouwringen, waar vind je die? Goedkope trouwringen kunnen evengoed waardevolle trouwringen zijn. De meeste t…
Goedkope kledingwinkels voor betaalbare modeGoedkope kledingwinkels voor betaalbare modeMerkkleding is erg duur en aangezien niet iedereen een goed gevulde portemonnee heeft volgen hier enkele bekende winkelk…

De dieselgate: Volkswagen en de sjoemelsoftwareDe dieselgate: Volkswagen en de sjoemelsoftwareSinds de bekentenis die Volkswagen-ingenieurs begin oktober 2015 aflegden is het concern in de ban van de 'dieselgate'.…
Autonavigatie: welkome hulp bij van A naar BAutonavigatie: welkome hulp bij van A naar BWie nog niet zo lang geleden op vakantie in een onbekende grote stad naar een bepaald punt wilde was soms veel zoektijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MikeBirdy, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Trabant
  • http://design.designmuseum.org/design/alec-issigonis
  • http://www.coopernet.nl/mini_mini-cooper
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_%281957%29
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 16-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.