Opleiding tot piloot
Vliegen is een van de meest veilige manieren van transport, want er gaat zelden iets mis. Om piloot te worden heb je dus veel verstand van vliegtuigen nodig. Tevens moet je over de geschikte diploma's beschikken, bepaalde eigenschappen hebben en door een toelatingstest worden gekeurd.
Inhoud van het beroep
Wat gedaan moet worden voor het vertrek
2 uur voor het vertrek moeten de piloten, stewards en stewardessen naar het bemanningscentrum. Hier maken ze met elkaar kennis. Vervolgens gaan de piloten naar de vluchtvoorbereider. De vluchtvoorbereider vertelt aan de piloten hoe de vlucht gaat verlopen.
Er wordt bijvoorbeeld verteld hoe hoog het vliegtuig moet vliegen en er wordt verteld hoeveel passagiers er meegaan. Vliegtuigen die op een lage hoogte vliegen moeten minimaal 300 meter op afstand van elkaar blijven, en vliegtuigen die op een hoge hoogte vliegen moeten minimaal 600 meter van elkaar vandaan blijven. Als er aan deze regels wordt gehouden dan zijn er vrijwel geen kans op ongelukken. Als alles geregeld is dan gaan de piloten naar de “meteo” afdeling. Daar worden de piloten geïnformeerd over de weersverwachting op de route die ze moeten vliegen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat ze tijdens de reis door een onweersbui moeten vliegen. Ze moeten dan om de bui heen vliegen. Als de bemanningsleden dan uiteindelijk in het vliegtuig mogen, wordt er nog zorgvuldig alles nagekeken.
Tijdens de reis
In een groot vliegtuig zaten meestal 3 bemanningsleden in de cockpit. De derde persoon, een BWK(=boordwerktuigkundige), is ongeveer tien jaar geleden afgeschaft, omdat de technologie in de loop der jaren is verbeterd. Deze persoon controleerde tijdens de vlucht of er niks kapot ging, als dat wel het geval was, kon hij dat repareren. Van de twee piloten is er een de gezagsvoerder en de ander de copiloot. De gezagsvoerder is de baas van het vliegtuig en bepaald voor het grootste gedeelte wat er moet gaan gebeuren. Als het vliegtuig bij de startbaan is aangekomen, moeten ze wachten op het signaal van de verkeerstoren om op te mogen stijgen. Tijdens de vlucht wordt er door de piloten ook veel gecontroleerd. Als ze de goede hoogte hebben bereikt hebben de piloten het niet meer zo druk. Het vliegtuig kan op deze hoogte op de automatische piloot worden gezet. Er moet op zijn minst nog een piloot het vliegtuig in de gaten houden als het vliegtuig met de automatische piloot vliegt. Het is natuurlijk ook van uiterst belang dat de piloten verschillend voedsel krijgen, omdat het mogelijk is dat het voedsel niet goed zou kunnen zij, dan is er ten minste nog een piloot die het stuur kan overnemen. Een vliegtuig vliegt boven verschillende landen en de piloten communiceren daar met andere verkeerstorens. Zij zeggen hoe hoog je daar moet vliegen en of het weer is veranderd.
Aan het einde van de reis
Aan het einde van de reis is het vaak zo, als er ver gereisd is, dat er een tijdverschil is in dat land, dat is voor de piloten erg vermoeiend. Voordelig is dat de piloten een tijdje in dat mogen verblijven om uit te rusten van de vlucht.
Toelatingseisen voor de opleiding
Je moet ten eerste minimaal achttien jaar zijn om een opleiding tot luchtverkeersvlieger te mogen volgen. Als vooropleiding moet je minimaal over een Havodiploma beschikken met Wiskunde, Engels en Natuurkunde in het pakket. Voordat je mag beginnen aan je opleiding tot piloot moet je nog worden goedgekeurd door een selectieprocedure. Er zijn twee soorten selectieprocedures: een medisch keuring en een N.A.S.S.(NLS Aircrew Selection System) keuring. Bij de medische keuring word op het volgende gelet: je motivatie, teamplay, potentieel leiderschap, zelfdiscipline en je werkhouding. Aan deze keuring zitten wel kosten verbonden. Het N.A.S.S.-keuringssysteem let op: multitasking, anticipatie en scanning, besluitvaardigheid, informatie verwerken, mentale beeldvorming en coördinatie. Deze test kost tussen de 300-400 euro. Het is natuurlijk ook niet mogelijk om piloot te worden als je ogen te afwijkend zijn. Het is belangrijk dat al deze tests goed worden doorlopen, omdat verantwoordelijk bent voor het welzijn van honderden passagiers. Als je met succes al deze stappen hebt doorlopen, dan ben je geschikt om piloot te worden.
Benodigde opleidingen
Om piloot te worden heb je minimaal een Havo diploma nodig met Wiskunde, Natuurkunde en Engels in het vakkenpakket. Als je een of meer van deze vakken niet hebt, kun je halen bij aanvullende instituten. Om verkeersvlieger te worden moet je ook een vliegopleiding gevolgd hebben bij particuliere beroepsluchtvaartscholen. Deze luchtvaartscholen leiden je in ongeveer 2 jaar op tot verkeersvlieger, maar de duur van de opleiding verschilt ook per school. De minimale leeftijd om aan de opleiding te mogen deelnemen is zeventien jaar en er is geen maximale leeftijd. Na de opleiding ben je als piloot bevoegd om op alle grote toestellen te vliegen. De kosten voor de opleiding bedragen 102.000 euro. Dit bedrag is gemakkelijk te lenen bij een bank. Binnen 12tm15 jaar is dit bedrag in de meeste gevallen afgelost. Hierbij kan natuurlijk ook gewoon een normaal leven geleid worden.
Eigenschappen voor het beroep
Je moet wel plezier hebben in het vliegen, omdat het anders mogelijk is dat je overspannen raakt tijdens de opleiding of carrière, dus je moet stressbestendig zijn. Ook moet je goed kunnen samenwerken met mensen, want je zit, als piloot zijnde, meestal met zijn tweeën in de cockpit en dan moet je goed besluiten met elkaar kunnen nemen. Het is erg belangrijk dat je ook ’s avonds nog in topconditie bent, omdat je vaak dan ook nog aan het werk bent.
Ook een van de belangrijke Kortom er wordt veel van je gevraagd voor dit beroep.