Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2007

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2007 Er vliegen jaarlijks miljoenen vliegtuigen door de lucht en enkele daarvan komen niet veilig aan op de plek van bestemming. Wanneer er een passagiersvliegtuig naar beneden komt dan is dat doorgaans groot nieuws. Behalve die vluchten met veel passagiers aan boord, krijgen elk jaar ook vrachtvliegtuigen, militaire toestellen, brandweer- en ambulancevliegtuigen, toestellen met parachutisten of onderzoeksvliegtuigen ongelukken. Ook illegale en privévluchten gaan soms mis. Al deze ongelukken blijven buiten beschouwing: de rampen die zijn genoemd betreft passagiersvluchten met grote Boeings en kleinere toestellen.

Vliegrampen met passagiersvliegtuigen in 2007

Je zou nooit weer in een vliegtuig stappen als je de opsomming van crashes leest, maar verhoudingsgewijs gebeuren er lang niet zoveel ongelukken met vliegtuigen als met auto’s en fietsers op de weg. Het is heel druk in de lucht en het kan een keer mis gaan, door diverse omstandigheden: de piloot beoordeelt de instrumenten verkeerd, plotseling veranderend weer, domme pech of een terroristische aanval. Het speelt allemaal mee, maar gelukkig zijn het in het totaal van het vliegverkeer uitzonderingen. In 2007 zat er wel eens een piloot in de cockpit die alcohol had gedronken, botsten er toestellen tegen bergen, kwamen vliegtuigen terecht in een moeras, op een begraafplaats of in een rijstveld. Of ze verdwenen totaal om pas weken later als brokstukken gevonden te worden.

Botsing tegen een berg

Turkije - 30 november 2007

Een McDonnell Douglas DC-9-83 van Atlasjet Airlines vloog op vrijdag 30 november van Istanbul naar Isparta in Turkije. Vlak voor de eindbestemming botste hij tegen een berg. Alle vijftig passagiers en zeven bemanningsleden verongelukten en het toestel brak in stukken.

Navigatiefouten

Colombia - 8 oktober 2007

Onderweg van Villavicencio-La Vanguardia Airport in Colombia naar Uribe Airport in hetzelfde land verdween de Let L-410 van Nacional de Aviación van de radar. Hij vloog tegen een berg en alle inzittenden (twee crewleden en vijftien passagiers) kwamen om. Het weer was slecht en de crew maakte fatale navigatiefouten. Het wrak werd in de Páramo El Nevado-regio gevonden op een hoogte van 3610 meter. Onderzoek deed blijken dat het alarm om te waarschuwen dat het toestel te laag vloog wel drie minuten en zes seconden had geluid. In die tijd wist de bemanning het toestel niet op te trekken.

Begraafplaats

Kongo - 24 september 2007

In Kongo kwam op maandag 24 september een Let L-410 van Free Airlines hard naar beneden en maakte een gevaarlijke landing die uitkwam op een begraafplaats. De inzittenden (drie in de cockpit en vier passagiers) raakten zwaar gewond en één, een bemanningslid, van hen overleed. Het toestel vloog van Lubumbashi-Luano en de bestemming is niet bekend. Het crashte bij Malemba Nkulu in Kongo.

Doorstart en slechte landing

Thailand - 16 september 2007

De McDonnell Douglas DC-9-82 van One-Two-Go Airlines had op zondag 16 september een erg slechte dag. Bij het vliegtuigongeluk kwamen negentig mensen om; er waren zeven crewleden aan boord en 123 passagiers. Van de bemanning stierven er vijf en van de passagiers overleefden 85 niet. Ze stierven op Phuket International Airport in Thailand tijdens de landing. Het toestel had een vlucht achter de rug van Bangkok naar Phuket. Tijdens de landing kreeg de piloot verschillende weergegevens door, waarbij de wind steeds meer aantrok. De piloot maakte een doorstart. Bij de tweede nadering van de landingsbaan bleek het landingsgestel te zijn ingetrokken. Het toestel gleed over de baan, dook in een betonnen goot en vatte vlam.

In zee gestort

Frans Polynesië - 9 augustus 2007

Wat een mooie vlucht had moeten worden eindigde voor de Twin Otter van Air Moorea met een duik in de zee. Alle inzittenden kwamen daarbij om het leven. In het toestel zaten een piloot en negentien passagiers. Het was vertrokken van Moorea-Temae Airport in Frans Polynesië toen de piloot de controle over het toestel kwijtraakte. Slechts anderhalve kilometer verder stortte het in zee.

Ongelukkige landing

Brazilië - 17 juli 2007

De Airbus A320-233 van TAM Linhas Aéreas maakt een ongelukkige landing met de dood van alle inzittenden tot gevolg (zes bemanningsleden en 181 passagiersleden) en nog eens twaalf doden op de grond. Het toestel vertrok van Porto Alegre-Salgado Filho International Airport in Brazilië en vloog naar São Paulo. Het vliegtuig raakte van de landingsbaan en kwam op een snelweg terecht en boorde zich in een betonnen gebouw, alvorens in brand te vliegen.

Granaataanval

Ivoorkust - 29 juni 2007

Een Fokker 100 werd het doelwit van een granaataanval op Bouaké Airport in Ivoorkust. In het toestel zat een onbekend aantal inzittenden, waaronder twintig journalisten en de premier Guillaume Soro van Ivoorkust. Na de landing taxiede het toestel over de landingsbaan en werd het getroffen door drie raketgranaten. Van alle passagiers stierven er vier en raakten vijf ernstig gewond. Soro overleefde de aanslag.

Klap op de landingsbaan

Angola - 28 juni 2007

Donderdag 28 juni was een ongeluksdag voor de Boeing 737 van TAAG Angola Airlines die na een binnenlandse vlucht op de landingsbaan van M'Banza Congo Airport klapte met zes dodelijke slachtoffers tot gevolg. De Boeing botste met auto’s en twee gebouwen. Een van de zeven bemanningsleden overleefde de klap niet en vier van de 71 passagiers vonden de dood. Op de grond viel ook nog een slachtoffer.

Tegen de Phnom Damrey Berg

Cambodja - 25 juni 2007

De Antonov 24B was opgestegen vanuit het vliegveld van de Angkor tempelstad Siem Reap in Cambodja voor een binnenlandse vlucht met zes bemanningsleden en zestien passagiers aan boord. De inzittenden kwamen niet op Sihanoukville Airport aan, maar vonden de dood op de Phnom Damrey Berg waar de Antonov op 500 meter hoogte tegenaan vloog.

Ondersteboven in een moeras

Kongo - 21 juni 2007

Op donderdag 21 June crashte de Let L-410UVP van Karibu Airways net na de takeoff bij het vliegveld van Kamina in Kongo en kwam ondersteboven in een moeras terecht. Van de 22 inzittenden raakte één dodelijk gewond.

Van de radar

Peru - 24 mei 2007

De Twin Otter van Fuerza Aérea del Peru verdween op donderdag 24 mei tijdens een binnenlandse vlucht met diverse stops van de radar. Het wrak werd in bergachtig gebied gevonden en zeven van de twintig inzittenden overleefden de crash. De drie bemanningsleden en tien passagiers vonden de dood.

In een spiraal

Kameroen - 5 mei 2007

De Boeing 737 van Kenya Airways vertrok op zaterdag 5 mei voor een vlucht van Kameroen naar Kenia, maar crashte kort na de takeoff. Enkele kilometers verwijderd van het Douala Airport stortte het toestel neer, alle 114 inzittenden meeslepend in de dood. In het toestel zaten zes bemanningsleden en 108 passagiers. Vanwege onweer en zware regen werd het vertrek uitgesteld. Toen het weer beter werd vertrok het toestel alsnog en klom het in de donkere nacht. Niet veel later stortte het in een spiraal naar beneden: de piloot had de macht over het toestel verloren.

Bomen geraakt

Guyana - 25 april 2007

Een Britten-Norman BN-2A-27 Islander van Air Services vloog een binnenlandse vlucht in Guyana, van Kato naar Kopinang. Het weer was slecht en de Islander bleef langer aan de grond. Toen het eenmaal vertrok heeft het toestel onderweg bomen geraakt waarna het crashte. De piloot kwam om en twee van de vier passagiers overleefden het ongeluk niet.

In een rijstveld

Jogjakarta - 7 maart 2007

De Boeing 737 maakte een zeer ongelukkige landing op woensdag 7 maart in Jogjakarta Indonesië. Het toestel naderde de landingsbaan met een veel te grote snelheid en schoot door, stak een weg over,passeerde een dijk, kwam tot stilstand in een rijstveld en vloog in brand. De copiloot riep verschillende malen om een doorstart maar de piloot probeerde de Boeing toch aan de grond te zetten, ondanks de hoge snelheid. Een van de zeven bemanningsleden overleefde het niet en twintig van de 133 passagiers vonden de dood. Aan boord waren enkele Australische journalisten en een cameraman wist beelden te schieten van het brandende toestel.

In een lagune

Turks- en Caicoseilanden - 6 februari 2007

De Beechcraft 200C Super King Air crashte kort na vertrek van de Turks- en Caicoseilanden, op dinsdag 6 februari. Er viel een dode te betreuren, de piloot. De vijf passagiers overleefden het ongeluk met zware verwondingen. De Beechcraft vertrok in de avond bij goed weer en stortte neer in een ondiepe lagune, niet ver van het vliegveld van waaruit ze waren vertrokken: North Caicos Airport. Het lijkt erop dat de piloot gedesoriënteerd is geraakt en dat hij daardoor te dicht boven het water heeft gevlogen. De piloot had gedronken, werd geconstateerd bij post mortem-onderzoek: er werd alcohol in zijn bloed aangetroffen.

Afgebroken start

Frankrijk - 25 januari 2007

De Fokker 100 van Régional Compagnie Aérienne Européenne had op donderdag 25 januari een binnenlandse vlucht in Frankrijk op het programma staan, van Pau naar Paris-Charles de Gaulle. De piloot brak echter de start af en rolde over de landingsbaan. Daar raakte het de cabine van een truck en dat doodde de chauffeur. De vier bemanningsleden en vijftig passagiers kwamen er zonder kleerscheuren af. Het probleem zat hem in ijsvorming op de vleugels.

Het toestel dat verdween

Celebes - 1 januari 2007

Op Nieuwjaarsdag van 2007 verdween de Boeing 737 van AdamAir met 102 mensen aan boord, zes bemanningsleden en 96 passagiers. Het toestel vertrok van Surabaja in Indonesië voor een binnenlandse vlucht naar Manado-Sam. Het vliegtuig had last van sterke zijwind en de piloot verlegde daarom een aantal keren zijn koers. Toch stortte het op 85 kilometer ten westen van Pambauang in zee. Meer dan drieduizend mensen zochten naar het vliegtuig of naar wrakstukken. Er hangen erg veel verhalen rond deze ramp, waarvan vele niet kloppen. Zo zouden er noodsignalen zijn uitgezonden en zouden er overlevenden zijn. Op 8 januari werd voor het eerst iets gevonden en op 11 januari werd het staartstuk gesignaleerd. Op 25 januari lokaliseerde een Amerikaans marineschip de zwarte doos: hij lag op 2000 meter diepte in zee. De Boeing had een technisch mankement dat de piloten al vliegend probeerden op te lossen. Toen het vliegtuig overhelde naar rechts zijn de piloten waarschijnlijk gedesoriënteerd geraakt en hebben ze de macht over het toestel verloren. Het bleek dat de bemanning niet voor dit soort problemen getraind was.

George Cramoisi schreef het boek The Plane that vanished, The Crash of Adam Air Flight 574 over de rampvlucht. Het boek kwam in 2011 uit. Het is in het Engels geschreven en bevat foto’s, kaarten van het gebied waar het vloog en verdween en illustraties.

Vliegrampen 2007

Legenda
A. 30-11-2007 Isparta
B. 8-10-2007 Páramo El Nevado
C. 24-9-2007 Malemba Nkulu
D. 16-9-2007 Phuket International Airport
E. 9-8-2007 Moorea-Temae Airport
F. 17-7-2007 São Paulo
G. 29-6-2007 Bouaké Airport
H. 28-6-2007 MBanza Congo Airport
I. 25-6-2007 Sihanoukville Airport
J. 21-6-2007 Kamina
K. 24-5-2007 Peru
L. 5-5-2007 Douala Airport
N. 7-3-2007 Jogjakarta
O. 6-2-2007 North Caicos Airport
P. 25-1-2207 Pau
Q. 1-1-2007 in zee bij Pambauang

Lees verder

© 2016 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2013What goes up must come down, maar als we het over een vliegtuig hebben dan moet die daling beheerst en gecontroleerd pla…
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
Een moeras in de tuinEen moeras in de tuin is uitermate geschikt om vleesetende planten in te houden. Echter, niet alle vleesetende planten..…

Luchtvaartpioniers of aviateurs van eerste luchtvaartshowsLuchtvaartpioniers of aviateurs van eerste luchtvaartshowsEen vliegshow is een show waarbij piloten hun vliegvaardigheden tonen en waarbij de mogelijkheden van de vliegtuigen wor…
Waterstof was oorzaak ramp met zeppelin LZ129 HindenburgWaterstof was oorzaak ramp met zeppelin LZ129 HindenburgEen zeppelin was een soort luchtschip gebaseerd op het principe van een luchtballon. Wie nu in een vliegtuig stapt zal g…
Bronnen en referenties
  • https://aviation-safety.net Geraadpleegd op 14 december 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Garuda_Indonesia-vlucht_200 Geraadpleegd op 16 december 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_Air-vlucht_574 Geraadpleegd op 16 december 2016
  • https://www.bol.com/nl/p/air-crash-investigations/1001004010731513/ Geraadpleegd op 16 december 2016
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 10-02-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.