Autoroute du Rhône: A9 in Zwitserland (status 2020)
Al tientallen jaren lang wordt er druk gewerkt aan de de Zwitserse autobaan A9. Deze weg wordt ook wel Autoroute du Rhône genoemd. De uiteindelijke voltooiing van de toegangsroute door kanton Wallis laat nog jaren op zich wachten. Toch wordt er in fasen een stuk snelweg voor verkeer opengesteld. Eind 2016 werd het stuk tussen Susten en Gampel geopend. Op sommige plekken is duidelijk zichtbaar dat de werkzaamheden gestaag vorderen, op andere plekken zie je er (bijna) niets van. Toch wordt daar - ondergronds - ook hard gewerkt aan de voltooiing van de A9.
Inhoud
Aanduiding snelweg /
Bron: ©ottergraafjesSnelwegen in Zwitserland
Zwitserland telt in totaal twintig snelwegen verspreid over diverse
kantons. Ze zijn allemaal te herkennen aan een groen bord met een witte snelweg erop. Op deze wegen geldt de maximale snelheid van 120 kilometer per uur. Voor deze wegen heb je een
vignet nodig. De twintig snelwegen zijn:
- A1 van Genève (GE) naar Sankt Margrethen (SG): 390 kilometer lang
- A2 van Basel-Kleinhünningen (BS) naar Chiasso (TI): 290 kilometer lang
- A3 van Basel (BS) naar Sargans (SG): 180 kilometer lang
- A4 van Bargen (SH) naar Altdorf (UR): 150 kilometer lang
- A5 van Yverdon-les-Bains (VD) naar Solothurn (SO): 100 kilometer lang
- A6 van Biel/Bienne (BE) naar Lattigen/Spiez (BE): 74 kilometer lang
- A7 van Winterthur (ZH) naar Kreuzlingen (TG): 35 kilometer lang
- A8 van Spiez (BE) naar Lopper (NW): 79 kilometer lang
vignet Zwitserse autobaan /
Bron: ©ottergraafjes A9 van Ballaigues (VD) naar Gondo (VS): 240,9 kilometer lang
- A10 van Muri bei Bern (BE) naar Rüfenacht (BE): 2 kilometer lang
- A12 van Vevey (VD) naar Bern (BE): 78 kilometer lang
- A13 van St. Margrethen (SG) naar Ascona (TI): 195 kilometer lang
- A14 van Luzern (LU) naar Cham (ZG): 15 kilometer lang
- A16 van het Franse Boncourt naar Biel/Bienne (BE): 84 kilometer lang
- A21 van Martigny (VD) naar Martigny (VD); (bypass om Martigny heen): 5 kilometer lang
- A22 van Pratteln (BL) naar Sissach (BL): 13 kilometer lang
- A50 van Glattfelden (ZH) naar Glattfelden (ZH); (bypass): 4 kilometer lang
- A51 van Bülach (ZH) naar Zürich (ZH): 14 kilometer lang
- A52 van Zumikon (ZH) naar Hinwil (ZH): 17 kilometer lang
- A53 van Brüttisellen (ZH) naar Reichenburg (SZ): 35 kilometer lang
Autoroute du Rhône: autobaan A9
De Autoroute du Rhône - ook bekend als de A9 - is een weg die deels snelweg (Autobahn) en deels autoweg is. De weg verbindt de kantons Vaud en Wallis - in het zuidwesten van Zwitserland - met elkaar. Men kan vanaf de Franse grens via de A9 naar Italië rijden (v.v.). De totale lengte van de A9 is 240,9 kilometer. Het gedeelte autoweg wordt op steeds meer plaatsen uitgebouwd tot snelweg. Dit wordt gefaseerd gedaan. Met de aanleg van de A9 worden de kleinere dorpjes waar het verkeer nu nog steeds doorheen moet, ontlast. Voor de inwoners wordt het dus een stuk rustiger. Het verkeer dat gebruik van de snelweg maakt, rijdt deels over open stukken weg die door onder andere het Rhônedal voeren, alsmede door diverse tunnels. Op sommige plekken zijn/worden de weg en het spoor omgelegd.
De aanleg
De aanleg van de totale A9 gaat niet erg snel. In 1960 werd er al begonnen met de aanleg van de A9. Op 23 april 1964 werd het eerste stuk - 1x2-baans van Villars-Sainte-Croix (A1) naar Lausanne-Vennes - geopend. Pas in 1970 werd er weer een stuk geopend. Dat was het stuk langs het meer van Genève (Lac Léman) van Montreux naar Villeneuve. Op dit traject is sprake van hoogteverschil tussen de 2x2 banen. De twee banen die richting Lausanne gaan, liggen een stuk hoger dan het gedeelte dat richting Aigle gaat. In kanton Wallis stagneerde de aanleg. In 1988 werd het stuk snelweg richting Sion geopend; weliswaar 1x2-baans. Dit stuk werd in 1993 uitgebreid naar 2x2-baans en pas in 1999 werd het stuk snelweg tussen Sion en Sierre-Est geopend.
autobaan vlakbij Sion (2017) /
Bron: ©ottergraafjesautobaan in aanleg (2017) /
Bron: ©ottergraafjesoprit naar autobahn bij Gampel (2017) /
Bron: ©ottergraafjes
Kanton Wallis
Al in 1975 werden er plannen gemaakt hoe de snelweg in de buurt van Visp aangelegd zou worden. Op één of andere manier waren deze plannen politiek omstreden. Iedere keer werden de plannen weer veranderd. Dit had tot gevolg dat de aanbouw stagneerde. Uiteindelijk is er besloten dat er een bypass bij Visp komt. Dit wordt deels door een aantal tunnels gerealiseerd. Men is daar dan ook druk mee bezig, maar alles wordt gefaseerd gedaan. In april 2018 werd de tunnel Eyholz in gebruik genomen, waarbij het zuiden van Visp ontlast wordt. Tunnel Visp zal vermoedelijk in 2021/2022 in gebruik worden genomen. Daarnaast wordt de autoweg op bepaalde stukken omgebouwd tot snelweg. Eind 2016 werd - na 12 jaar bouw - het tweede deeltraject - Leuk/Susten oost tot Steg/Gampel west - geopend. Om de snelweg te realiseren is op sommige plekken
het spoor van SBB verlegd. Het duurt zeker tot 2025 voordat de hele A9 klaar is.
Pfynwald in 2017 /
Bron: ©ottergraafjesNatuurbehoud
Voorbij Sierre is een natuurgebied: het Pfynwald. Om dit gebied in ere te houden, moeten er diverse aanpassingen worden gerealiseerd. Dat geldt ook op andere plekken waar natuurbehoud voorop staat. Deze aanpassingen zullen bestaan uit het aanleggen van tunnels en omleggen van de huidige weg. De snelweg zal hier dan ook grotendeels ondergronds langsgaan. Grote delen van de huidige weg die door het Pfynwald gaat, worden omgebouwd tot snelweg. Daar zal op veel plekken gebruik van een tunnel worden gemaakt. Sommige stukken van de huidige weg worden omgebouwd tot wandelpaden. Hierbij moet de huidige weg die de toekomstige snelweg wordt, worden omgelegd.
Reeds opengestelde delen A9
Datum opening | Route | Afstand |
23-04-1964 | Villars-Sainte-Croix (A1) - Lausanne-Vennes (1x2-baans) | 8 km |
10-11-1970 | Montreux - Villeneuve | 10 km |
17-09-1971 | Chexbres-Montreux | 11 km |
30-10-1974 | Villars-Sainte-Croix (A1) - Lausanne/Vennes (2x2-baans) | 8 km |
30-10-1974 | Lausanne/Vennes- Chexbres | 12 km |
14-11-1975 | Villeneuve - Bex (1x2-baans) | 16 km |
22-10-1980 | Villeneuve - Bex (uitbreiding naar 2x2-baans) | 16 km |
15-12-1981 | Saint-Maurice - Martigny | 9 km |
29-10-1982 | Martigny - Riddes (1x2-baans) | 13 km |
17-12-1982 | Essert-Pittet (A1) - Villars-Sainte-Croix (A1) | 19 km |
06-06-1988 | Bex - Saint-Maurice | 5 km |
13-12-1988 | Martigny - Riddes (uitbreiding naar 2x2-baans) | 13 km |
13-12-1988 | Riddes - Sion (1x2-baans) | 12 km |
23-10-1989 | Vallorbe Essert - Pittet (A1) | 16 km |
16-12-1991 | Sion - Sion-Est | 3 km |
20-12-1993 | Riddes - Sion (uitbreiding naar 2x2-baans) | 12 km |
18-11-1999 | Sion - Sierre-Est | 16 km |
25-10-2002 | Gamsen - Brig | 3 km |
25-11-2016 | Leuk/Susten Ost - Gampel/Steg West | 7 km |
13-04-2018 | zuidelijke bypas Visp met tunnel Eyholz | 8,8 km |
Die A9 erleben
Voor geïnteresseerden was het mogelijk om op bepaalde momenten de vorderingen van de A9 van dichterbij mee te maken.
Tag der offenen Autobahn
Op 4 september 2016 was het mogelijk om de autobaan van dichtbij te bekijken. Op die dag werd het stuk snelweg tussen Leuk/Susten oost tot Steg/Gampel west even voor bezoekers opengesteld. Van 10.00-16.00 uur konden belangstellenden - jong en oud - tijdens de
Tag der offenen Autobahn wandelen, spelen en zelfs eten op de Autobahn! In totaal zijn er 4.000 bezoekers geweest.
Tag des offenen Autobahntunnels
Op 17 maart 2018 was het mogelijk om de tunnel Eyholz (bij Visp) van dichtbij te bekijken. Maar liefst 7500 belangstellenden zijn hierop afgekomen. Jong en oud kon fietsen en wandelen door de 4.230 meter lange tunnel. De tunnel werd op 13 april 2018 feestelijk geopend.
Tunnels
De snelweg gaat door diverse tunnels. Sommige tunnels zijn al opengesteld, aan andere tunnels wordt nog hard gewerkt. Een aantal van deze tunnels zijn:
- Tunnel de Glion - 1.345 m
- Galerie de St-Maurice - 1.225 m
- Tunnel de Sierre - 2.450 m
- Turtmanntunnel - 1.150 m
- Tunnel Riedberg (TURI): in aanbouw
- Tunnel Eyholz (TUEY) - 4.230 m
- Tunnel Visp (TUVI) FOTO: in aanbouw
- Vispertaltunnel - 3.260 m
- Tunnel de Gamsen - 1.074 m
tunnel Riedberg bij Gampel in aanbouw /
Bron: ©ottergraafjestunnel Visp in aanbouw /
Bron: ©ottergraafjestunnel Eyholz in aanbouw /
Bron: ©ottergraafjes
Sierretunnel /
Bron: ©ottergraafjesTragedie Belgische bus
Op 13 maart 2012 vindt er een
ramp plaats in de 2,5 kilometer lange Sierretunnel vlakbij Sierre. Een bus met Belgische schoolkinderen is op weg naar huis als de chauffeur in de tunnel op de A9 bij Sierre tegen de zijkant van de tunnelbuis knalt. Daar was op het moment van het ongeluk nog geen vangrail. Tegenwoordig is dit wel het geval. Bij dit ongeluk komen in totaal 28 personen om het leven, waarvan ook een aantal uit Nederland.
Lees verder