Autoroute du Rhône: A9 in Zwitserland (status 2020)

Autoroute du Rhône: A9 in Zwitserland (status 2020) Al tientallen jaren lang wordt er druk gewerkt aan de de Zwitserse autobaan A9. Deze weg wordt ook wel Autoroute du Rhône genoemd. De uiteindelijke voltooiing van de toegangsroute door kanton Wallis laat nog jaren op zich wachten. Toch wordt er in fasen een stuk snelweg voor verkeer opengesteld. Eind 2016 werd het stuk tussen Susten en Gampel geopend. Op sommige plekken is duidelijk zichtbaar dat de werkzaamheden gestaag vorderen, op andere plekken zie je er (bijna) niets van. Toch wordt daar - ondergronds - ook hard gewerkt aan de voltooiing van de A9.

Inhoud


Aanduiding snelweg / Bron: ©ottergraafjesAanduiding snelweg / Bron: ©ottergraafjes

Snelwegen in Zwitserland

Zwitserland telt in totaal twintig snelwegen verspreid over diverse kantons. Ze zijn allemaal te herkennen aan een groen bord met een witte snelweg erop. Op deze wegen geldt de maximale snelheid van 120 kilometer per uur. Voor deze wegen heb je een vignet nodig. De twintig snelwegen zijn:
  • A1 van Genève (GE) naar Sankt Margrethen (SG): 390 kilometer lang
  • A2 van Basel-Kleinhünningen (BS) naar Chiasso (TI): 290 kilometer lang
  • A3 van Basel (BS) naar Sargans (SG): 180 kilometer lang
  • A4 van Bargen (SH) naar Altdorf (UR): 150 kilometer lang
  • A5 van Yverdon-les-Bains (VD) naar Solothurn (SO): 100 kilometer lang
  • A6 van Biel/Bienne (BE) naar Lattigen/Spiez (BE): 74 kilometer lang
  • A7 van Winterthur (ZH) naar Kreuzlingen (TG): 35 kilometer lang
  • A8 van Spiez (BE) naar Lopper (NW): 79 kilometer lang
  • vignet Zwitserse autobaan / Bron: ©ottergraafjesvignet Zwitserse autobaan / Bron: ©ottergraafjes
    A9 van Ballaigues (VD) naar Gondo (VS): 240,9 kilometer lang
  • A10 van Muri bei Bern (BE) naar Rüfenacht (BE): 2 kilometer lang
  • A12 van Vevey (VD) naar Bern (BE): 78 kilometer lang
  • A13 van St. Margrethen (SG) naar Ascona (TI): 195 kilometer lang
  • A14 van Luzern (LU) naar Cham (ZG): 15 kilometer lang
  • A16 van het Franse Boncourt naar Biel/Bienne (BE): 84 kilometer lang
  • A21 van Martigny (VD) naar Martigny (VD); (bypass om Martigny heen): 5 kilometer lang
  • A22 van Pratteln (BL) naar Sissach (BL): 13 kilometer lang
  • A50 van Glattfelden (ZH) naar Glattfelden (ZH); (bypass): 4 kilometer lang
  • A51 van Bülach (ZH) naar Zürich (ZH): 14 kilometer lang
  • A52 van Zumikon (ZH) naar Hinwil (ZH): 17 kilometer lang
  • A53 van Brüttisellen (ZH) naar Reichenburg (SZ): 35 kilometer lang

Autoroute du Rhône: autobaan A9

De Autoroute du Rhône - ook bekend als de A9 - is een weg die deels snelweg (Autobahn) en deels autoweg is. De weg verbindt de kantons Vaud en Wallis - in het zuidwesten van Zwitserland - met elkaar. Men kan vanaf de Franse grens via de A9 naar Italië rijden (v.v.). De totale lengte van de A9 is 240,9 kilometer. Het gedeelte autoweg wordt op steeds meer plaatsen uitgebouwd tot snelweg. Dit wordt gefaseerd gedaan. Met de aanleg van de A9 worden de kleinere dorpjes waar het verkeer nu nog steeds doorheen moet, ontlast. Voor de inwoners wordt het dus een stuk rustiger. Het verkeer dat gebruik van de snelweg maakt, rijdt deels over open stukken weg die door onder andere het Rhônedal voeren, alsmede door diverse tunnels. Op sommige plekken zijn/worden de weg en het spoor omgelegd.

De aanleg

De aanleg van de totale A9 gaat niet erg snel. In 1960 werd er al begonnen met de aanleg van de A9. Op 23 april 1964 werd het eerste stuk - 1x2-baans van Villars-Sainte-Croix (A1) naar Lausanne-Vennes - geopend. Pas in 1970 werd er weer een stuk geopend. Dat was het stuk langs het meer van Genève (Lac Léman) van Montreux naar Villeneuve. Op dit traject is sprake van hoogteverschil tussen de 2x2 banen. De twee banen die richting Lausanne gaan, liggen een stuk hoger dan het gedeelte dat richting Aigle gaat. In kanton Wallis stagneerde de aanleg. In 1988 werd het stuk snelweg richting Sion geopend; weliswaar 1x2-baans. Dit stuk werd in 1993 uitgebreid naar 2x2-baans en pas in 1999 werd het stuk snelweg tussen Sion en Sierre-Est geopend.

autobaan vlakbij Sion (2017) / Bron: ©ottergraafjesautobaan vlakbij Sion (2017) / Bron: ©ottergraafjes
autobaan in aanleg (2017) / Bron: ©ottergraafjesautobaan in aanleg (2017) / Bron: ©ottergraafjes
oprit naar autobahn bij Gampel (2017) / Bron: ©ottergraafjesoprit naar autobahn bij Gampel (2017) / Bron: ©ottergraafjes

Kanton Wallis

Al in 1975 werden er plannen gemaakt hoe de snelweg in de buurt van Visp aangelegd zou worden. Op één of andere manier waren deze plannen politiek omstreden. Iedere keer werden de plannen weer veranderd. Dit had tot gevolg dat de aanbouw stagneerde. Uiteindelijk is er besloten dat er een bypass bij Visp komt. Dit wordt deels door een aantal tunnels gerealiseerd. Men is daar dan ook druk mee bezig, maar alles wordt gefaseerd gedaan. In april 2018 werd de tunnel Eyholz in gebruik genomen, waarbij het zuiden van Visp ontlast wordt. Tunnel Visp zal vermoedelijk in 2021/2022 in gebruik worden genomen. Daarnaast wordt de autoweg op bepaalde stukken omgebouwd tot snelweg. Eind 2016 werd - na 12 jaar bouw - het tweede deeltraject - Leuk/Susten oost tot Steg/Gampel west - geopend. Om de snelweg te realiseren is op sommige plekken het spoor van SBB verlegd. Het duurt zeker tot 2025 voordat de hele A9 klaar is.

Pfynwald in 2017 / Bron: ©ottergraafjesPfynwald in 2017 / Bron: ©ottergraafjes

Natuurbehoud

Voorbij Sierre is een natuurgebied: het Pfynwald. Om dit gebied in ere te houden, moeten er diverse aanpassingen worden gerealiseerd. Dat geldt ook op andere plekken waar natuurbehoud voorop staat. Deze aanpassingen zullen bestaan uit het aanleggen van tunnels en omleggen van de huidige weg. De snelweg zal hier dan ook grotendeels ondergronds langsgaan. Grote delen van de huidige weg die door het Pfynwald gaat, worden omgebouwd tot snelweg. Daar zal op veel plekken gebruik van een tunnel worden gemaakt. Sommige stukken van de huidige weg worden omgebouwd tot wandelpaden. Hierbij moet de huidige weg die de toekomstige snelweg wordt, worden omgelegd.

Reeds opengestelde delen A9

Datum opening Route Afstand
23-04-1964Villars-Sainte-Croix (A1) - Lausanne-Vennes (1x2-baans)8 km
10-11-1970Montreux - Villeneuve10 km
17-09-1971Chexbres-Montreux11 km
30-10-1974Villars-Sainte-Croix (A1) - Lausanne/Vennes (2x2-baans)8 km
30-10-1974Lausanne/Vennes- Chexbres12 km
14-11-1975Villeneuve - Bex (1x2-baans)16 km
22-10-1980Villeneuve - Bex (uitbreiding naar 2x2-baans)16 km
15-12-1981Saint-Maurice - Martigny9 km
29-10-1982Martigny - Riddes (1x2-baans)13 km
17-12-1982Essert-Pittet (A1) - Villars-Sainte-Croix (A1)19 km
06-06-1988Bex - Saint-Maurice5 km
13-12-1988Martigny - Riddes (uitbreiding naar 2x2-baans)13 km
13-12-1988Riddes - Sion (1x2-baans)12 km
23-10-1989Vallorbe Essert - Pittet (A1)16 km
16-12-1991Sion - Sion-Est3 km
20-12-1993Riddes - Sion (uitbreiding naar 2x2-baans)12 km
18-11-1999Sion - Sierre-Est16 km
25-10-2002Gamsen - Brig3 km
25-11-2016Leuk/Susten Ost - Gampel/Steg West7 km
13-04-2018zuidelijke bypas Visp met tunnel Eyholz8,8 km

Die A9 erleben

Voor geïnteresseerden was het mogelijk om op bepaalde momenten de vorderingen van de A9 van dichterbij mee te maken.

Tag der offenen Autobahn

Op 4 september 2016 was het mogelijk om de autobaan van dichtbij te bekijken. Op die dag werd het stuk snelweg tussen Leuk/Susten oost tot Steg/Gampel west even voor bezoekers opengesteld. Van 10.00-16.00 uur konden belangstellenden - jong en oud - tijdens de Tag der offenen Autobahn wandelen, spelen en zelfs eten op de Autobahn! In totaal zijn er 4.000 bezoekers geweest.

Tag des offenen Autobahntunnels

Op 17 maart 2018 was het mogelijk om de tunnel Eyholz (bij Visp) van dichtbij te bekijken. Maar liefst 7500 belangstellenden zijn hierop afgekomen. Jong en oud kon fietsen en wandelen door de 4.230 meter lange tunnel. De tunnel werd op 13 april 2018 feestelijk geopend.

Tunnels

De snelweg gaat door diverse tunnels. Sommige tunnels zijn al opengesteld, aan andere tunnels wordt nog hard gewerkt. Een aantal van deze tunnels zijn:
  • Tunnel de Glion - 1.345 m
  • Galerie de St-Maurice - 1.225 m
  • Tunnel de Sierre - 2.450 m
  • Turtmanntunnel - 1.150 m
  • Tunnel Riedberg (TURI): in aanbouw
  • Tunnel Eyholz (TUEY) - 4.230 m
  • Tunnel Visp (TUVI) FOTO: in aanbouw
  • Vispertaltunnel - 3.260 m
  • Tunnel de Gamsen - 1.074 m

tunnel Riedberg bij Gampel in aanbouw / Bron: ©ottergraafjestunnel Riedberg bij Gampel in aanbouw / Bron: ©ottergraafjes
tunnel Visp in aanbouw / Bron: ©ottergraafjestunnel Visp in aanbouw / Bron: ©ottergraafjes
tunnel Eyholz in aanbouw / Bron: ©ottergraafjestunnel Eyholz in aanbouw / Bron: ©ottergraafjes

Sierretunnel / Bron: ©ottergraafjesSierretunnel / Bron: ©ottergraafjes

Tragedie Belgische bus

Op 13 maart 2012 vindt er een ramp plaats in de 2,5 kilometer lange Sierretunnel vlakbij Sierre. Een bus met Belgische schoolkinderen is op weg naar huis als de chauffeur in de tunnel op de A9 bij Sierre tegen de zijkant van de tunnelbuis knalt. Daar was op het moment van het ongeluk nog geen vangrail. Tegenwoordig is dit wel het geval. Bij dit ongeluk komen in totaal 28 personen om het leven, waarvan ook een aantal uit Nederland.

Lees verder

© 2016 - 2024 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in Wallis, ZwitserlandVakantie in Wallis, ZwitserlandWallis is een kanton in het zuidwesten van Zwitserland. Dankzij hoge bergen, honderden kilometers skipistes en prachtige…
Sion: stad met veel cultuur in het Zwitserse WallisSion: stad met veel cultuur in het Zwitserse WallisSion is een stad in het Franstalig deel van Zwitserland die gedomineerd wordt door een tweetal rotsen met bijzondere bou…
Raclette, een Zwitsers gerechtRaclette is een nationaal gerecht van Zwitserland. Heerlijk tijdens de koude winteravonden met vrienden racletten. Racle…
De Rhônegletsjer in Zwitserland wordt steeds kleinerDe Rhônegletsjer in Zwitserland wordt steeds kleinerDe rivier de Rhône - die stroomt door Zwitserland en Frankrijk - ontspringt bij de Rhônegletsjer. Deze gletsjer ligt op…

Verlicht zebrapad moet voetgangers beter zichtbaar makennieuws uitgelichtVerlicht zebrapad moet voetgangers beter zichtbaar makenHet Gelderse Eerbeek heeft vanaf 25 november 2016 de primeur met een permanent verlicht zebrapad. De bedoeling van deze…
Theorie oefenen - 100 afbeeldingen, vragen en antwoordenTheorie oefenen - 100 afbeeldingen, vragen en antwoordenLeren van de theorie voor de auto! Voor het behalen van het rijbewijs is het noodzakelijk eerst het theorie-examen af te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • https://www.wegenwiki.nl/A9_(Zwitserland)
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn_9_(Schweiz)
  • http://www.a9-vs.ch/
  • Brochures A9 info
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 9: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 10: ©ottergraafjes
Ottergraafjes (212 artikelen)
Laatste update: 26-10-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 15
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.