Met de auto over de Alpen naar Italië
De Alpen vormen al sinds de Romeinen een grote barrière voor het verkeer van noord naar zuid Europa. Tegenwoordig kan men via verschillende routes over paswegen de bergen over of, via een tunnel, er onderdoor. De gebruikelijke routes zijn in de vakantieperioden vaak erg druk. Ook betreft het vaak wegen waarvoor tol moet worden betaald. We stellen de belangrijkste routes voor en enkele goedkopere of rustigere alternatieven worden beschreven met daarbij de eventuele tolprijzen. Tolvrij de Alpen over kan alleen als men geen gebruik maakt van snelwegen, omdat deze opties veel tijd kosten wordt deze niet beschreven.
Zwitserland - Italië
De meeste mensen die vanuit Nederland naar Italië reizen doen dit via Zwitserland. De bij Nederlanders bekendste route loopt door Duitsland naar Basel en vandaar richting de Gotthardtunnel. Deze tunnel vormt de poort naar de Italiaanse meren, Milaan en verder naar de Italiaanse riviera of de Toscane. Zwitserland kent een vignetplicht wat inhoudt dat men voor de snelwegen een vignet moet aanschaffen. Een eventuele aanhanger of caravan moet een eigen vignet hebben. Een vignet kost 40 Zwitserse frank en is te krijgen aan de grens of bij benzinestations in Zwitserland. In Nederland verkoopt de ANWB vignetten, deze kosten 38,70 (stand: maart 2018) inclusief verzend- en administratiekosten.
Gotthardtunnel
De bekendste tunnel van de Alpen is toch wel de Gotthardtunnel. Deze 17 kilometer lange tunnel is onderdeel van de Zwitserse autosnelweg A2 die van Basel naar Chiasso loopt en vandaar verder naar Milaan. De tunnel is tweebaans en tolvrij. In de zomer staan er in beide richtingen vaak lange files voor de tunnel. Vrachtverkeer wordt gedoseerd toegelaten in verband met de veiligheid.
Alternatief de Gotthardpasweg
Om de tunnel te ontwijken kan men de pasweg nemen. Deze voert over de berg in plaats van er doorheen. De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
Alternatief Lotschbergtunnel
Een tweede alternatief is de route door Lotschbergtunnel en over de Simplonpas. Hiervoor dient men al net na Basel te kiezen voor de route richting Bern, de autosnelweg 1. Vanaf Bern neemt men de autosnelweg 6 richting Spiez waar men afslaat richting Kandersteg. Hier begint de autotrein naar Goppenstein of Iselle in Italië. Neemt men de korte autotrein, alleen door de Lotschbergtunnel naar Goppenstein, dan rijdt men daarna naar Brig om vandaar via de Simplonpas richting Italië te sturen. Aan de Italiaanse zijde van de Simplonpass komt men direct langs het Laggio Maggiore en rijdt men door richting Milaan. Het is ook mogelijk om vanaf Kandersteg de trein rechtstreeks naar Italië te nemen, men hoeft dan niet over de Simplonpas maar gaat met de auto op de trein door de Simplontunnel.
De kosten voor de kortere treinreis (Kandersteg - Goppenstein, enkele reis) bedragen 25 Zwitserse frank op doordeweekse dagen en 28 Zwitserse frank in het weekend. De trein van Kandersteg naar Italië kost 98 Zwitserse frank enkele reis.
Alternatief San Bernadinotunnel
Dit betreft een meer oostelijk gelegen snelweg en tunnel. Deze route loopt vanaf Basel via Zurich en Chur. Na Chur eindigt de snelweg en gaat deze over in een goed uitgebouwde autoweg. Het betreft hier wel een flink aantal extra kilometers, ongeveer 85, daarom is alleen bij grote drukte voor de Gotthardtunnel deze route sneller. Aan de zuidzijde van de Alpen komt deze route nog in Zwitserland samen met de A2 richting Chiasso en Milaan.
Oostenrijk - Italë/Slovenië
Er zijn door Oostenrijk drie belangrijke routes over de Alpen. De Brennerpas die van Innsbruck richting Gardameer loopt, de Tauerntunnel die Salzburg met Villach en verder richting Slovenië verbindt en de Pyhrn snelweg van Linz naar Graz. In Oostenrijk moet men voor de snelwegen een vignet hebben. Daarnaast betaalt men op meerdere belangrijke routes extra tol. Een vignet kan men bij de ANWB kopen of bij tankstations in Oostenrijk en Zuid-Duitsland.
Er zijn verschillende vignetten beschikbaar, bij de ANWB kosten deze:
Auto
- 10 dagen 11,95
- 2 maanden 29,15
- jaar 90,25
Motor
- 10 dagen 8,15
- 2 maanden 16,05
Brennerpas
De Brennerpas is een geschikte route voor mensen die naar het Gardameer en noord-oost Italië gaan. Het is de enige snelweg over de Alpen die geen gebruik maakt van een tunnel. De Brennerpas is een tolweg, de tol bedraagt 9,- voor een enkele reis. Om vanuit Nederland bij de tunnel te komen kan men meerdere routes kiezen. De kortste route loopt via Stuttgart, Ulm en Fussen. Een deel van deze route, de Fernpas, is echter een tweebaans autoweg. Een alternatief is de route via Frankfurt, Nürnberg, München en Rosenheim. Deze route bestaat volledig uit snelweg waardoor deze net zo snel is als de kortere route via Ulm. Voor de Brennerpas zelf zijn er geen echte alternatieven. De paswegen in de buurt zijn allemaal plaatselijke wegen waarmee in de file staan op de Brenner vaak alsnog het snelste alternatief is.
Tauernsnelweg en tunnel
De Tauernsnelweg is een belangrijke route voor verkeer richting Kroatie, Slovenië en de rest van de Balkan. De route begint bij Salzburg en loopt dwars door de Alpen naar Villach. In de route bevinden zich twee lange tunnels, de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel. Deze beide tunnels zijn uitgebouwd tot vierbaanstunnels verdeeld over twee tunnelbuizen. De gehele route is daarmee snelweg. Voor de tunnels moet tol betaald worden, in 2018 bedraagt de tol 11,50 voor een enkele reis.
Pyhrnsnelweg
Deze route is vooral nuttig voor reizigers naar Slovenië en Servië. De weg loopt van Linz naar Graz en passeert onderweg twee tunnels waarvoor extra tol betaald moet worden, de Bosrucktunnel ( 5,50) en de Gleinalmtunnel ( 9,-). Linz is vanuit Nederland te bereiken via de Duitse A3, die bij Arnhem begint en in Passau de grens met Oostenrijk kruist. De tol voor de Bosrucktunnel kan tamelijk eenvoudig worden vermeden door de vlakke Pyhrnpass te nemen. Een alternatief voor de Gleinalmtunnel is echter niet voor handen.
Frankrijk - Italië
De routes tussen Frankrijk en Italië worden door Nederlanders op weg naar Italië niet vaak gebruikt. De route via Frankrijk naar de Alpen is alleen handig als men in de buurt van Turijn moet zijn. Verder naar de Middellandse Zee gaat men vaker helemaal naar het zuiden van Frankrijk om daar de snelweg langs de kust te nemen. Of men gaat vanuit Nederland via Duitsland en Zwitserland naar Italië. Frankrijk kent daarnaast voornamelijk tolwegen dus moet er voor men de Alpen bereikt, al flink worden betaald. Voor reizigers naar Turijn en omgeving zijn er twee opties om vanuit Frankrijk de Alpen te bedwingen. Een alternatief loopt via Zwitserland.
Mont Blanctunnel/ Aostadal
Deze route begint bij Dijon waar wordt afgeweken van de gebruikelijke route naar Zuid-Frankrijk. Hier neemt men de A39 die oostelijker ligt dan de A31. De A39 gaat over in de A40 richting Geneve en Mont Blanctunnel. De weg komt net niet door Zwitserland wat betekent dat er geen vignet voor Zwitserland hoeft te worden gekocht. Halverwege de tunnel passeert men de Italiaanse grens. De tunnel is het enige deel van de weg die niet als vierbaans autosnelweg is uitgevoerd. De tunnel is tweebaans en men dient hier tol te betalen. Aan de Italiaanse zijde begint de snelweg A5. Deze loopt via het Aostadal, met Aosta als grootste plaats, naar Turijn.
Prijzen Mont Blanctunnel 2018 | Enkel | Retour |
Personenauto's tot 2 m hoog | 43,50 | 54,30 |
Personenauto's tot 3 m hoog | 57,60 | 72,30 |
Motoren | 28,80 | 36,10 |
Een retour is één week geldig, er is geen toeslag voor een caravan of aanhanger. Het hoogste punt van de combinatie is dan bepalend voor de prijsklasse. Vanaf de Italiaanse zijde zijn de tarieven iets hoger. Een enkele reis met een auto tot 2 m hoog kost dan bijvoorbeeld 44,20.
Frejustunnel
De andere veelgebruikte route naar Turijn loopt via de Frejustunnel. Deze route begint net boven Lyon waar men via de A46 en de A432 op de A43 uitkomt. De A43 is de snelweg van Lyon naar de Frejustunnel, de A46 en A432 maken onderdeel uit van de oostelijke ring van Lyon. De A43 volgend passeert men Chambery waar de weg even geen snelweg is maar autoweg met ongelijkvloerse kruisingen. Hierna loopt de weg door het dal van Albertville, echter voor Albertville wordt bereikt buigt de A43 af een zijdal in. Aan het einde van dit dal duikt men de Frejustunnel in. Deze toltunnel komt uit aan de Italiaanse zijde van de Alpen. De weg heet hier A32 en daalt af richting Turijn.
Prijzen Frejustunnel 2018 | Enkel | Retour |
Personenauto's tot 2 m hoog | 43,50 | 54,30 |
Personenauto's tot 3 m hoog | 57,60 | 72,30 |
Motoren | 28,80 | 36,10 |
Een retour is één week geldig, er is geen toeslag voor een caravan of aanhanger. Het hoogste punt van de combinatie is dan bepalend voor de prijsklasse. Vanaf de Italiaanse zijde zijn de tarieven iets hoger. Een enkele reis met een auto tot 2 m hoog kost dan bijvoorbeeld 44,20.
Grote Sint Bernhardtunnel
Een derde manier om het Aostadal en Turijn te bereiken is via de Grote Sint Berhardtunnel. Deze tunnel verbindt Martigny in Zwitserland met Aosta. De route is een alternatief voor degenen die niet via Frankrijk willen rijden. De aanrijdroute loopt via Duitsland en Basel in Zwitserland. Vanaf Basel rijdt men naar via Bern en Montreux naar Martigny. Vanaf Martigny is de weg een tweebaansweg, ook hier kan het in de zomer druk worden.
Prijzen Grote Sintbernhardtunnel 2018 | Enkel | Maandretour |
Motoren | 16,40 | 22,20 |
Personenauto's | 27,90 | 44,60 |
Campers/minibusjes en personenauto's met caravan | 43,40 | 69,40 |
Lees verder