InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Heftrucks vergelijken - aandachtspunten

Heftrucks vergelijken - aandachtspunten

Als je een heftruck wilt kopen van is het verstandig om een aantal zaken te controleren alvorens je tot de aanschaf over gaat. Het vergelijken van heftrucks biedt daarbij inzicht in eventuele mankementen als je op zoekt bent naar een tweedehands heftruck. De aanwezigheid van een goed onderhoudsplan duidt vaak op een heftruck in goede staat. De meest voorkomende aandachtspunten bij het kopen van een heftruck vind je in dit artikel.

Aandachtspunten kopen heftruck

Als je een heftruck wilt kopen dan doe je er verstandig aan de onderstaande zaken bij langs te lopen voordat de koop is gesloten. De belangrijkste hierin is het onderhoudsverleden van de heftruck. Je kunt dit vergelijken met het kopen van een auto: daarvan wil je ook weten wat ermee is gebeurd.

Lastrek

Iedere heftruck is voorzien van een lastrek. Wanneer de lasten hoger dan 1,80 meter kunnen worden geheven, dan moet de bestuurderszitplaats zijn voorzien van een veiligheidskooi. Deze kooi beschermt de bestuurder voor het geval er delen van de last vallen. Let er bij de veiligheidskooi op dat de kap niet het volledige zicht belemmert op de omhoog geheven lading.

Snelheid

De snelheid waarmee een heftruck zich voortbeweegt hangt af van een aantal zaken. Het soort band is zeer bepalend hierin, alsmede ook de omstandigheden, de overzichtelijkheid en de conditie van de ondergrond. Heftrucks met massieve banden mogen rijden met een maximum snelheid van 6 km per uur. Voor heftrucks met luchtbanden geldt een maximum snelheid van 16 km per uur. Achteruit rijden gebeurt stapvoets, en in onoverzichtelijke situaties met een geluidssignaal erbij.

Materiaal

Het vorkenjuk moet aan beide kanten zijn voorzien van een eindaanslag om schuiven te voorkomen. Ook moeten de vorktanden deugdelijk zijn geborgd om verschuiven of loslaten te voorkomen. Daarnaast moet de heftruck zijn voorzien van een claxon. Ook moet er een stroomonderbreker aanwezig zijn.

Het materiaal waaruit de heftruck bestaat moet in een goede staat van onderhoud verkeren. Als een heftruck goed is verzorgd en periodiek onderhoud heeft gehad dan moet je ervan uit kunnen gaan dat het materiaal in orde is. Let hierbij op bij het vergelijken van tweedehands heftrucks.

Onderhoudsverleden van de heftruck

Iedere heftruck zou een onderhoudsplan moeten hebben waarin precies staat aangegeven wanneer er onderhoud is gepleegd en wat er is gerepareerd. Ook staan hierin de periodieke keuringen. Een heftruck moet periodiek worden gekeurd door een gecertificeerd keurmeester. Als een heftruck meer dan 1400 uur per jaar wordt ingezet dan moet er meer dan eens per jaar worden gekeurd.

Elektrische aandrijving

Als een heftruck is uitgerust met een elektrische aandrijving dan geldt een extra regel ten aanzien van de veiligheid. De heftruck moet zijn ingericht met een stroomonderbreker die onafhankelijk van het bedieningsorgaan het stroomcircuit van de motor onderbreekt als de bestuurder van de heftruck af stapt. De vertraging mag maximaal 3 seconden duren.

Tips voor het werken met een heftruck

Als je met een heftruck gaat werken dan is het verstandig om op de volgende punten te letten in verband met veiliger werken:
  • pas je rijsnelheid aan de situatie aan en rem gelijkmatig af
  • als je een geheven lading vervoert, manoeuvreer dan stapvoets met de heftruck
  • ga rustig door de bocht
  • rij achteruit als de lading je zicht naar voren blokkeert
  • loop nooit onder een geheven lading door
  • keer nooit op een schuine ondergrond
  • zorg er bij het verplaatsen voor dat de lading zo laag mogelijk hangt (minimaal 20 centimeter van de grond)
  • stapel niet te veel lading op de vorken, dit voorkomt kantelen
  • maak de lading goed vast als deze niet erg stabiel op de vorken staat
Gerelateerde artikelen
Heftruck kopen, waar let je op?Een heftruck kun je in vele soorten en maten kopen. De meeste heftrucks hebben dezelfde kenmerken. Hoe kies je de juiste…
Heftruck: behalen van certificaat en veilig werkenHeftruck: behalen van certificaat en veilig werkenEr bestaan talrijke bewijsvormen die de bekwaamheid van iemand kunnen aantonen. Dat begint dikwijls bij een zwemdiploma…
Een Ferrari cadeau doenEen Ferrari cadeau doenVeel mensen dromen ervan om eens in een Ferrari te rijden. Helaas zijn er niet veel mensen die daadwerkelijk het geld he…
Cabrio kopen: Tips voor de aankoop van een gebruikte cabrioMet name met warm weer dromen veel mensen van met wapperende haren rijden in een cabrio. En omdat een cabriolet niet de…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…

Reageer op het artikel "Heftrucks vergelijken - aandachtspunten"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 18-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!