De Pelni-boot, vervoer in de Indonesische archipel
Nadat de Nederlanders zich hebben terug getrokken uit Nederlands-Indië en het eilandenrijk in eerste instantie de verenigde staten van Indonesië is gaan heten, is er geen één weg meer aangelegd. Ook is er geen kilometer spoorrails bij gekomen. Daarom zijn het vliegtuig en de boot een belangrijke vervoersmiddelen in Indonesië. Pelni is een afkorting van Pelayaran Nasional Indonesia.
Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.Inhoudsopgave
Wat is de Pelniboot?
De Pelni is een maatschappij die veerdiensten onderhoud tussen verschillende steden in Indonesië. Aangezien Indonesië een eilandenarchipel is, is een bootverbinding tussen havens zeer efficiënt.
Dek-ticket
Op de Pelniboten zijn verschillende klassen aanwezig. De meest luxe klasse is de A1-klasse. Hier deel je met één persoon een hut en word je driemaal per dag uitgenodigd om een maaltijd te nuttigen in het restaurant. Voor westerse begrippen is het niet echt duur want een reis van 20 uur kost inclusief maaltijden slechts rond de 50 euro. Dit is echter voor een Indonesiër al snel een half maandloon. Lokale mensen nemen een dek-ticket. Men spreidt een kleedje uit op het dek, in het trappenhuis of ergens in de gang en gaat daar liggen of zitten. Mensen verkopen spullen zoals water, broodjes, nasi, en in Papua ook pinang(betelnoot). In tegenstelling tot in Nederland hoeft een verkoper geen dure vergunningen te hebben om handelswaar aan de man te brengen.
Winkels
Aan boord van de Pelni zijn allerlei winkeltjes, toko's, waar je koffie, frisdrank, koekjes of eten kunt kopen. Zorg er wel voor dat je met kleingeld betaalt want ze zullen een buitenlander proberen op te lichten door net te doen alsof ze geen wisselgeld hebben. In plaats van wisselgeld schrijven verkopers een briefje waarop staat hoeveel geld je tegoed hebt in de hoop dat je nog iets bij hen koopt. Als je erop staat, dan blijken ze ineens toch genoeg wisselgeld te hebben en bieden ze hun excuus aan.
Kaartjes
De Pelni-boot kun je nemen vanuit Jakarta naar Makassar en verder naar Papua of naar de andere kant richting Atjeh. Houd er rekening mee dat de ticket-controle er anders aan toe gaat dan in Nederland. Iedereen mag op de boot, ook mensen zonder kaartje. Deze moeten dan op de boot een kaartje kopen. Om iedereen te controleren doen ze op een gegeven moment voor een half uur alle deuren op slot, zodat mensen niet voor de kaartcontroleurs kunnen vluchten. Vanuit het oogpunt van veiligheid zal niet iedere reiziger dit een aanbevelenswaardige methode vinden.
Reddingssloep
Op een Pelni-boot zijn uiteraard allerlei plekken waar je niet mag komen omdat er bijvoorbeeld reddingssloepen zijn. Toen ik er was waren er vele mensen die op de reddingsboten zaten, liggen en sliepen. De bemanning zegt daar niets van. Een keer liep dat verkeerd af want iemand bleef haken aan een veiligheidsriem waardoor een reddingsboot zichzelf opblies en het water in viel. De boot moest rechtsomkeert maken om de reddingsboot weer aan boord te takelen. Hierdoor nam de reis een uur extra in beslag. Gelukkig had de reddingssloep lichten die automatisch aangaan want het was al donker.
Kakkerlakken
Pelni-boten zijn niet geschikt voor alle toeristen. De meeste boten zijn ronduit smerig. Zelfs in de 1e klas hutten lopen kakkerlakken rond. Er zijn vaak wel doorgezaagde olievaten die als prullebak dienen maar niet iedereen gebruikt deze. Het vuilnis wat op de boot in vuilniszakken wordt gestopt wordt even later weer overboord gegooid op volle zee. Indonesië is niet een land waar er op dezelfde manier wordt omgegaan met het milieu als in Nederland. Los daarvan gooien bemanningsleden van zeeschepen wereldwijd afval overboord.
Lees verder
Reactie
Karel Kapteijn, 26-12-2013
Leuk artikel.
Ik zoek het vaarschema voor 2014.
Kan iemand mij daaraan helpen?
Bij voorbaat dank.
Karel
Reactie infoteur, 26-12-2013
Op inderstaande site kun je zelf een vertrek- en aankomsthaven invullen en de tijden checken, Zo kun jke in ieder geval ontdekken wat de verschillende routes zijn. Indonesië kennende kloppen de tijden niet. De Pelni boot komt aan en vertrekt 3 uur later., Komt de boot aan om 2 uur ´s nachts, vertrekt hij om 5 uur. Bij een plaatselijk Pelni kantoor hebben ze up-to-date tijden maar ook die kunnen een aantal uur verschillen met de daadwerkelijke aankomsttijden. De reden dat de tijden verschillen is dat men geen rekening houdt met zeestroming of er is iets gebeurd aan boord wat aandacht van de crew vereist.
http://www.pelni.co.id/scheduleresult.php