Amsterdam als naam voor 20 marineschepen

De D819 Hr.Ms. Amsterdam is gebouwd bij de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij. Op 26 maart 1953 is de kiel gelegd en op 25 augustus 1956 is het schip te water gelaten. De Amsterdam is op 10 april 1958 in dienst gesteld. Het schip was destijds het negentiende schip in een rij van twintig met de naam Amsterdam. De embleemspreuk van de torpedobootjager van de Nederlandse marine was: “Heldhaftig Vastberaden Barmhartig”.

Hollandklasse en Frieslandklasse

In 1948 bestelde de marine twaalf torpedobootjagers. De eerste vier werden tussen 1954 en 1955 voltooid in de Hollandklasse. De overige acht jagers werden tussen 1956 en 1958 voltooid in de Frieslandklasse. De twee klassen hadden een aantal belangrijke verschillen. De modellen van de Hollandklasse waren iets kleiner met minder diepgang. Zij waren uitgerust met een stoomturbine-installatie van 45.000 apk terwijl de Frieslandklasse 60.000 apk kon ontwikkelen. De maximum snelheid van de Hollandklasse jagers bedroeg 32 knopen, die van de Frieslandklasse 36 knopen. Beide soorten werden met twee roeren bestuurd. De boten van de Frieslandklasse hadden een lengte van 116 meter en een breedte van bijna 12 meter. De diepgang was iets meer dan 4 meter. Aan bewapening waren aan boord: 4 kanonnen, 6 mitrailleurs, 1 lichtraketwerper en 2 raket dieptebomwerpers. De bemanning bestond in totaal uit 280 personen.

Tot de Hollandklasse behoorden:

  • P840 Hr. Ms. Holland
  • P841 Hr. Ms. Zeeland
  • P842 Hr. Ms. Friesland
  • P843 Hr. Ms. Groningen

Tot de Frieslandklasse behoorden:

  • D802 Hr.Ms. Friesland
  • D813 Hr.Ms. Groningen
  • D814 Hr.Ms. Limburg
  • D815 Hr.Ms. Overijssel
  • D816 Hr.Ms. Drenthe
  • D817 Hr.Ms. Utrecht
  • D818 Hr.Ms. Rotterdam
  • D819 Hr.Ms. Amsterdam

Taken van de torpedobootjagers

De voornaamste taken van de onderzeebootjagers bestonden uit: de bescherming van eigen vlooteenheden en koopvaardij tegen vijandelijke onderzeeboten, de opsporing en vernietiging van vijandelijke onderzeeboten en de bescherming van eigen vlooteenheden en koopvaardij tegen lichte bovenwaterschepen. Het ging hierbij niet alleen om defensief optreden maar ook werd actief gezocht naar vijandelijke eenheden, die vervolgens aangevallen konden worden.

Verkocht aan Peru

Na bewezen diensten werden tussen 1978 en 1982 acht van de twaalf schepen verkocht aan Peru. Wegens ernstige averij werd de Hr.Ms. Noord-Brabant vroegtijdig uit dienst genomen. Twee schepen werden uiteindelijk gesloopt de Hr.Ms Zeeland en Hr.Ms. Friesland en de Hr.Ms. Gelderland mocht dienst doen als instructiefregat voor Technische Opleidingen Koninklijke Marine met een ligplaats in Amsterdam. Het zou nog tot 1995 duren voordat er een nieuw schip, het twintigste, met de naam Amsterdam zou worden gebouwd.

De Hr.Ms. Amsterdam naar Nieuw-Guinea

De eerste belangrijke missie van de Hr.Ms. Amsterdam was naar Nederlands Nieuw-Guinea. Onder commando van kapitein-luitenant ter zee J.G.A. Siliacus vertrok het schip 8 oktober 1959, onder vrolijke klanken van Matrozenkapel Willemsoord, vanuit Den Helder. De route liep via havens als Gibraltar-Palermo-Byrouth-Port Said-Colombo-Frementle-Perth-Port Darwin. De onderzeebootjager arriveerde op 29 november te Biak. Een droeve taak werd eind december 1959 verricht door het bergen van een verongelukte Martin Mariner nabij Fak Fak. Een eervolle taak was gastschip zijn in januari 1960 voor het Amerikaanse fregat Douglas A. Munrom dat in die periode een kort bezoek aan Hollandia bracht. Op 10 april 1961 ondernam de Amsterdam samen met het fregat Piet Hein de thuisreis. Na een lange terugreis werd na 20 maanden op 10 juni in het vaderland aangemeerd. Beiden schepen zouden niet meer terugkeren naar Nieuw-Guinea.

Roemrucht einde van de Hr.Ms. Amsterdam

Het schip dat uiteindelijk in 1980 verkocht is aan Peru heeft daarna maar korte tijd dienst gedaan bij de marine. Het is vrij snel al gesloopt.

De naam Amsterdam is al sinds 1620 in gebruik voor schepen in dienst van de Nederlandse marine. In totaal droegen 20 schepen die naam.

Een overzicht:

1620Amsterdamschip van de Admiraliteit van Amsterdam
1628Amsterdam schip van de Admiraliteit van Amsterdam
1639Amsterdam fregat van de Admiraliteit van Amsterdam
1648Amsterdam jacht van de Admiraliteit van Amsterdam
1652Amsterdam brander van de Admiraliteit van Amsterdam
1652Amsterdam schip van de Admiraliteit van Amsterdam
1652Amsterdam fregat van de Admiraliteit van Amsterdam
1652Amsterdam fregat van de Admiraliteit van Zeeland
1653Amsterdam linieschip van de Admiraliteit van Amsterdam
1688Amsterdam schip van de Admiraliteit van Amsterdam
1688Amsterdam schip van de Admiraliteit van Amsterdam



1688Amsterdam linieschip van de Admiraliteit van Amsterdam
1712Amsterdam linieschip van de Admiraliteit van Amsterdam
1763Amsterdam linieschip van de Admiraliteit van Amsterdam
1814Amsterdam linieschip van het departement van Amsterdam
1852Amsterdam Nederlands raderstoomschip 1ste klasse
1939Amsterdam Nederlands bewakingsvaartuig
1840Andijk trawler kortstondig Amsterdam geheten
1958Amsterdam Nederlandse onderzeebootjager
1995Amsterdam Nederlands bevoorradingsschip
© 2010 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam: eiland in de Indische OceaanAmsterdam is niet alleen de naam van onze hoofdstad, maar ook een eiland dat in de zuidelijke Indische Oceaan ligt. Het…
De Casuaris, loopvogel uit Nieuw-GuineaDe casuaris leeft solitair; dat wil zeggen dat hij alleen door het regenwoud trekt. Hij kan 85 kilo worden en 50 km/h re…
Onderzeeër (duikboten)Onderzeeër (duikboten)Onderzeeërs (of duikboten) kunnen onder water varen. Ze worden meestal door de marine gebruikt en zijn daar erg geschikt…
Het Tonkin-incident, waargebeurd of verzonnen?Het Tonkin-incident vond plaats op 2 augustus 1964. Twee jaar ervoor had Johnson het Congres er toe gebracht hem onbeper…

Noordhinder het laatste lichtschipEen lichtschip is een drijvende vuurtoren op zee op een plek waar geen vuurtoren gebouwd kan worden. Eeuwenlang hebben l…
De 32 windstrekenDe richting waarin een schip vaart en de richting waarin je een ander voorwerp ziet werd vroeger altijd opgegeven in str…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zr.Ms._Amsterdam_(1995)
  • http://marineschepen.nl/schepen/amsterdam.html
  • http://www.jandereus.nl/Galerij/D819%20Amsterdam.html
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 13-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.