Direct Shift Gearbox (DSG)
Als er een auto wordt gekocht, kan er gekozen worden voor een DSG-optie. Veel autofabrikanten hebben een dergelijk dubbele koppeling transmissie. Maar hoe werkt het nou eigenlijk? Welke onderdelen heeft een DSG-bak? En belangrijk voor de gebruiker, wat zijn de voordelen van een DSG-versnellingsbak?
BorgWarner BV
De VAG-group (Volkswagen AG groep) wou een versnellingsbak die voor veel doelstellingen gebruikt kon worden. Er moest sportief maar ook comfortabel mee gereden kunnen worden. BorgWarner BV heeft deze versnellingsbak ontworpen en kwam in 2003 op de markt.
De onderdelen
De dubbele koppeling. De DSG-bak heeft twee koppelingen. Er is er altijd één die in gekoppelde toestand staat en één die ontkoppeld is. Elke van de koppelingen staat in verbinding met één van de twee primaire assen. De koppeling wordt hydraulisch bedient. Dit wil zeggen dat er een vloeistof wordt gepompt in een kamer om een bepaalde druk te krijgen. Met deze druk wordt de koppeling bedient. In de DSG-bak wordt gewerkt met natte koppelingsplaten.
De primaire assen. De DSG-bak beschikt over een tweetal primaire assen. Je hebt één holle as waar de andere inzit. Elke primaire as bestuurt de helft van de versnellingen. Zo stuurt de eerste primaire as de secundaire as aan met de versnellingen één, drie en vijf. De tweede primaire as regelt de overige versnellingen op de tweede secundaire as.
De secundaire assen. Zoals hierboven al vermeldt staat, zijn er ook twee secundaire assen. Elke secundaire as beschikt over de helft van de versnellingen. Secundaire as nummer één beschikt over de versnellingen één, drie en vijf.
Het differentieel. Het differentieel zorgt ervoor dat het vermogen daadwerkelijk bij de banden aankomt. Alle twee de secundaire assen zijn verbonden met het differentieel.
Om het verhaal duidelijk te maken hoe de primaire assen, secundaire assen en het differentieel geplaatst zijn, moet u het volgende
YouTube-filmpje bekijken.
Achteruit as/tandwiel. Dit is de as die er tussen wordt geschakeld als hij in zijn achteruit wordt geplaatst. Door een extra tandwiel tussen de primaire en secundaire as te schuiven verander je de draairichting van het krachtenspel en dus ook je rijrichting.
Synchronisatieringen. Voor het vastzetten van de versnellingen worden synchronisatieringen gebruikt. In de DSG-bak staan altijd twee versnellingen gesynchroniseerd. Eén versnelling waarin gereden wordt. De volgende versnelling staat ook alvast gesynchroniseerd, zodat bij overschakelen alleen de koppeling over gezet hoeft te worden. Bij de DSG-bak gebruiken ze een driedelige synchronisatiering.
De tandwielen. De tandwielen van verschillende groten zijn verantwoordelijk voor de overbrengingverhoudingen. Door te spelen met verschillende groten van de tandwielen, kan de overbrengingsverhouding veranderd worden.
Sensoren. De DSG-bak heeft veel sensoren. Al deze sensoren gaan naar de Mechatronic om de afgegeven signalen te verwerken. Hier onder staat een lijst met alle sensoren uit de DSG-bak.
- G93 - Gear oil temperature sender
- G182 - Gearbox input speed sender
- G193 - Hydraulic pressure sender 1
- G194 - Hydraulic pressure sender 2
- G195 - Gearbox output speed sender 1
- G196 - Gearbox output speed sender 2
- G487 - Gear actuator travel sensor 1
- G488 - Gear actuator travel sensor 2
- G489 - Gear actuator travel sensor 3
- G490 - Gear actuator travel sensor 4
- G501 - Speed sender for input shaft 1
- G502 - Speed sender for input shaft 2
- G509 - Multi-plate clutch oil temperature sender
- G510 - Control unit temperature sender
De Mechatronic regelunit. De Mechatronic is de computer van de DSG-bak. Hier worden alle gegevens heen gestuurd. Elke sensor die je maar kan bedenken gaat naar de Mechatronic. Deze unit wordt zowel elektrisch als hydraulisch bestuurd. Om een idee te krijgen hoe complex dit ‘kastje’ is, staat hieronder een lijst met de onderdelen.
- N88 - Solenoid valve 1 (gear actuator valve)
- N89 - Solenoid valve 2 (gear actuator valve)
- N90 - Solenoid valve 3 (gear actuator valve)
- N91 - Solenoid valve 4 (gear actuator valve)
- N92 - Solenoid valve 5 (multiplexer valve)
- N215 - Pressure control valve 1 (clutch K1)
- N216 - Pressure control valve 2 (clutch K2)
- N217 - Pressure control valve 3 (main pressure)
- N218- Pressure control valve 4 (cooling oil)
- N233 - Pressure control valve 5 (safety 1)
- N371 - Pressure control valve 6 (safety 2)
Werking van het systeem
In de auto heb je allemaal verschillende standen waaruit je kan kiezen. Je kan deze soorten rijstijlen kiezen bij de versnellingpook. Zo zijn er de standen Neutral, Park, Drive, Sport en Reverse. Elke stand heeft zijn eigen eigenschappen. Bij sport schakelt de bak sneller en blijft langer in de toeren doorgaan. Bij drive wordt er zo economische mogelijk gereden. Als er snel opgetrokken wil worden, ziet de versnellingsbak dit ook. De computer van de versnellingsbak ziet dit aan de hand van het gaspedaal stand. Daar zit een sensor in. Deze sensor geeft meer spanning door, als deze dieper wordt ingedrukt. De computer van de versnellingsbak reageert op deze hogere spanning. Hij schakelt nu hoger in de toeren op. Zo krijgt de auto een grotere acceleratie.
Nu een voorbeeld hoe de DSG-bak ‘denkt’ als er weggereden wordt. Er wordt weggereden in de eerste versnelling. De Mechatronic unit ziet, met behulp van de sensoren, dat er in de eerste versnelling gereden wordt. Koppeling 1 is gekoppeld en drijft de eerste primaire as aan. De Mechatronic zorgt er voor dat de synchronisatiering de juiste versnelling inschakeld. Ook gaat hij alvast nadenken over het overschakelen naar de tweede versnelling. Hij zorgt er alvast voor dat de tweede primaire as gekoppeld staat op de tweede versnelling. Echter is de tweede koppeling nog wel ontkoppeld. Op het moment dat er over geschakeld gaat worden, zorgt de Mechatronic unit dat de eerste koppeling ontkoppeld wordt en dat de tweede koppeling gekoppeld wordt. Doordat de tweede primaire as al met de tweede versnelling was verbonden is het alleen een kwestie van het veranderen van de gekoppelde koppeling. Voor de op een volgende versnellingen gaat dit precies het zelfde.
Goede en minder goede eigenschappen
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder een lijst met voordelen en een lijst met nadelen van de DSG-bak. Een lijst van voordelen van de DSG-bak:
- Korte schakeltijden (40 milliseconden).
- Minder brandstofverbruik door verantwoordelijk overschakelen.
- Automatisch of via flippers schakelen.
- Geen koppelingspedaal meer nodig.
- Vloeiende versnelling overgang.
Een lijst van nadelen van de DSG-bak:
- Complexe besturingstechniek.
- Zwaarder dan andere versnellingsbakken (twee keer zwaarder dan handbak)
- Dure versnellingsbakolie om de 60.000km vervangen.
- Beperkte vermogens- en koppeloverbrenging (+/- 300 Pk en +/- 350Nm).
- De Mechatronic unit geeft nu en dan problemen.