InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Biodiesel: verbod op schone brandstof

Biodiesel: verbod op schone brandstof

In Nederland is het verboden om slaolie of zonnebloemolie te gebruiken als brandstof. Iedere dieselauto kan prima rijden op goedkope slaolie. De uitstoot van plantaardige olie is veel schoner dan diesel. De auto rijdt beter en is zuiniger met de brandstof. Slaolie is de ideale oplossing voor vervuilende diesel. Zelfs op frituurvet kan een dieselauto rijden.

Inhoudsopgave:

Goedkoop en schoon rijden is heel simpel

In 2002 drong tot dieselrijders de kennis door dat je een dieseltank kunt mengen met slaolie. Vanaf 2005 werd deze trend een algemeen verschijnsel. De overheid greep in door de douane in te zetten als benzineaccijnscontroleur. Douaniers rijden door Nederland op zoek naar auto´s met co2-neutrale uitlaatgassen.

Schoon mag niet

Op slaolie rijden mag in Nederland niet. De overheid beschermt de olieindustrie. De overheid heft accijns op vervuilende diesel. Aan de superschone olie verdient de overheid relatief weinig. De douane van Nederland rijdt door heel het land op zoek naar auto´s die een frituurluchtje achterlaten. De boetes kunnen oplopen tot 400-500 euro. Het verbod op rijden met slaolie toont aan dat de overheid niets om het milieu geeft. Vervuilende brandstof heeft duidelijk de voorkeur van de Haagse beleidsmakers. Ondanks dat vrijwel niemand in Nederland het eens is met de overheid wordt er niet geprotesteerd.

Bedrijfsbelang boven individueel belang

Niet alleen heeft de overheid weinig op met het milieu, ook belangen van autobezitters worden geschaad. Doordat men gedwongen wordt dure diesel te tanken, hebben mensen minder geld aan leuke zaken te besteden. Overheden over heel de wereld hebben de neiging om bedrijfsbelangen te steunen ten nadele van bewonersbelangen.

Biodieselontmoedigingsbeleid

De overheid staat het wel toe aan bedrijven om frituurvet in te zamelen. Brave burgers brengen hun frituurvet gratis naar afvalinzamelpunten. Van deze verzamelplaatsen gaat het vet rechtstreeks het commerciële circuit in om er biodiesel van te maken. De prijs van biodiesel is structureel 30 a 40 cent hoger dan traditionele, vuile diesel. De hogere prijs komt door... wetgeving van de overheid! Op biodiesel zat in 2007 21.5% BTW en 38 cent accijns. Dat komt neer op ruim 60 cent. Dat is meer dan een liter ongebruikte slaolie. De overheid werkt niet mee aan een beter milieu. Overigens wordt om deze financiële reden biodiesel nauwelijks gebruikt en is daarom grotendeels na 2007 uit de statistieken verdwenen. De overheid beschermt de vieze dieselmarkt en spekt de staatskas door milieuvervuilende brandstof goedkoper te houden dan het vriendelijke alternatief plantaardige olie.

4% schoon in plaats van 100%

In vieze diesel zit 4% plantaardige olie omdat de overheid dat heeft bepaald. De overheid gebruikt de 4% soms als PR-instrument. Met deze 4% wil de overheid bewijzen dat het werkt aan een beter milieu. Auto´s kunnen echter 100% op plantaardige olie rijden hoewel 90% plantaardige en 10% diesel gebruikelijker was onder mileuminnende automobilisten.

Schone brandstof is goedkoper

Gebruikt frituurvet is door middel van zeven geschikt te maken als brandstof. Sommige politici menen dat agrarische grond niet voor brandstofproduktie moet worden ingericht. Het argument dat er brandstof wordt verbouwd op agrarische grond is met het gebruiken van gebruikt frituurvet ontkracht. Een ander argument voor de hoge accijns op milieuvriendelijke brandstof is dat de overheid geld uitgeeft voor onderzoek naar duurzame brandstof. Dit wordt uitgevoerd door SenterNovum, een ministerieel agentschap waarvan de directeur ruim 2 ton als salaris opstrijkt, ver boven de Balkenende norm. Wat dit zogenaamde agentschap dat gelieerd is aan het Ministerie voor Economische Zaken blijkbaar niet ziet is dat onderzoek niet nodig is; gebruikt frituurvet is vrijwel gratis brandstof. Wanneer frituurvet naar een afvalverwerkingsbedrijf wordt gestuurd dan kost het geld, wanneer het gebruikt wordt levert het geld op. Plantaardige olie kost in de winkel minder dan 60 cent, de helft van de dieselprijs. Waarschijnlijk komen beleidsonderzoekers niet vaak in de Aldi, waar de plantaardige olie nog goekoper is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoewel voor veel mensen een auto een statussymbool is, of een luxeproduct is een auto voor anderen ook niets meer dan ee…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden reken…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Bronnen en referenties
  • http://www.ttm.nl/nieuws/id22969-Overheid_blokkeert_met_hoge_accijnzen_groei_biodiesel.html
  • http://www.biodiesel-nederland.nl/asp/pagina.asp?subject=pagina&keuze=home
  • Interview met een anonieme automobilist die in zijn dieselauto schone zonnebloemolie deed.

Reageer op het artikel "Biodiesel: verbod op schone brandstof"

Reacties

Maurice, 01-09-2019 02:55 #2
Voor gebruikt frituurvet wordt zeker wel betaald. Meerdere oliehandelaren komen het met plezier ophalen en geven een vergoeding per kilo.

Niek, 01-12-2013 11:23 #1
Het is in Nederland niet verboden om op 100 % biodiesel of gebruikt frituurvet (GPO) of pure plantaardige olie (PPO) of slaolie te rijden. Het enige wat je moet doen is accijns betalen. Reactie infoteur, 02-12-2013
Precies, je moet accijns betalen. Het wordt duurder gemaakt dan rijden met milieuverwoestende diesel. Dit heet ontmoedigingsbeleid. Hetis verboden om supergoedkope sla-olie in je dieseltank te doen terwijl dat net zo goed zou werken. Accijns opleggen is gebruikt om iets zo duur te maken dat niemand het kan betalen; het is een soort verbod! Dat is de kern van dit artikel.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-10-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!