InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Aanrijding, zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen

Aanrijding, zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen

Als u betrokken bent bij een aanrijding of als uw geparkeerd staande voertuig wordt aangereden door een tegenpartij kunt u de schade melden bij uw autoverzekering of uw rechtsbijstandverzekering. Beschikt u echter niet over een verzekering die u behulpzaam kan zijn dan zult u de tegenpartij zelf aansprakelijk moeten stellen. Hoe gaat dit in zijn werk ?

Het aanrijdingsformulier ?

Het is gebruikelijk om na een aanrijding een aanrijdingsformulier in te vullen. Mocht de tegenpartij dit echter niet willen of niet kunnen zorg dan in ieder geval dat u het kenteken van de tegenpartij noteert en zo mogelijk de namen en adressen van getuigen. Dergelijke zaken zijn van groot belang en kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat u uw schade kunt verhalen. Meer informatie hierover kunt u vinden in het artikel Wat te doen bij autoschade ?

Indien er een aanrijdingsformulier werd ingevuld zal de verzekeraar van de tegenpartij, nadat deze het formulier ontvangen heeft, contact met u opnemen en de schade verder regelen. Helaas stuurt niet elke tegenpartij zijn schadeformulier direct in of ontvangt u niet direct een bevestiging in dat geval kunt u zelf actie ondernemen.

Omvang van de schade en expertise regelen

Voor de meeste schaden zal een expert nodig zijn welke de omvang van de schade vaststelt. Of dit bij uw schade ook het geval zal zijn is afhankelijk van de hoogte van het schadebedrag. Het is dan ook eerst verstandig om langs een hersteller van uw keuze te rijden en om een indicatie van het schadebedrag te vragen. Een uitgebreide rapportage van de reparateur is niet nodig.

Met deze gegevens kunt u contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij. De naam van deze verzekeraar is doorgaans aangegeven op het aanrijdingsformulier. Is dit niet het geval dan zult u eerst aangifte moeten doen bij de politie van doorrijden na een aanrijding. Vervolgens kunt u, indien de politie de tegenpartij niet kan bewegen de schade alsnog in te dienen bij de verzekeraar, met behulp van een kopie van de aangifte de gegevens van de verzekeraar van het kenteken opvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (www.RDW.nl).

U kunt zowel telefonisch als schriftelijk contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij. Houdt hierbij het aanrijdingsformulier bij de hand, de gegevens welke hierop staan genoteerd worden aan u gevraagd. Aan de hand van de door u gegeven informatie zal de verzekeraar van de tegenpartij bepalen of er een expert ingeschakeld dient te worden. Indien dit het geval is adviseer ik u hiervoor een afspraak te maken met een reparateur, deze kan voor u in discussie gaan met de expert om het juiste schadebedrag te bepalen.

Vraagt u aan het eind van het gesprek met de verzekeraar van de tegenpartij of deze een schadenummer heeft waaronder de schade bekend staat. U kunt dit nummer dan later opnemen in uw aansprakelijkstelling waardoor de verwerking van uw post sneller gaat.

Aansprakelijk stellen, een voorbeeldbrief

U kunt op verschillende manieren de tegenpartij aansprakelijk stellen. Vaak zal een verzekeraar van een tegenpartij u hierbij behulpzaam zijn door toezending van een formulier. Dit hoeft echter maar in dat geval kunt u dit zelf doen per brief, fax of mailbericht.

U hoeft in dit bericht in het beginsel in het geheel geen juridische taal te gebruiken. Een kort bericht dat er een schade is geweest waarbij schade aan uw voertuig is ontstaan door het voertuig van de tegenpartij volstaat doorgaans. Wel is het van belang dat u het (liefst door beide partijen) ingevulde en ondertekende schadeformulier bijvoegt. De verzekeraar zal naar aanleiding van uw bericht de schade verder in behandeling nemen en zo nodig verdere vragen aan u stellen. Zorg echter wel dat u zelf altijd een kopie van de stukken die u instuurt achterhoudt. Helaas verloopt de postbezorging en/of postverwerking niet altijd even vlekkeloos.

Naam verzekeraar
Postadres
Postcode / Woonplaats

Uw naam
Uw adres
Postcode / Woonplaats

Plaats en datum

Betreft : Aanrijding d.d.
Uw verzekerde (naam tegenpartij)
Kenteken (van de tegenpartij)

Geachte heer, mevrouw,

Bijgaand zend ik u een kopie van een aanrijdingsformuilier met betrekking tot bovengenoemde schade.

Gelet op de inhoud van dit formulier meen ik dat uw verzekerde volledig aansprakelijk is voor het ontstaan van deze schade.

Ik verzoek u dan ook vriendelijk deze schade verder in behandeling te nemen en mij op de hoogte te houden van de verdere afwikkeling van deze schade.

met vriendelijke groet

Uw naam en handtekening

Een afwijzing ?

Een verzekeraar is verplicht, als hij niet tot vergoeding van de schade wil overgaan, u een gemotiveerde afwijzing te zenden. Indien u slechts een sumiere brief ontvangt, waarin niet is aangegeven waarom men niet precies tot vergoeding overgaat en wat voor een mogelijkheden u heeft om het standpunt van de verzekeraar te weerleggen, vraagt u hier dan om. Mocht er echter een inhoudelijke discussie ontstaan over de regels die van toepassing zijn op de schade dan kunt u natuurlijk uw eigen informatie inwinnen maar u heeft ook de mogelijkheid het werk uit handen te geven. Schaderegelingsbureaus kunnen de kosten die zij maken voor het verhaal van de schade eveneens verhalen op een aansprakelijke tegenpartij !

Het werk uit handen geven

Zoals in de inleiding van dit artikel al werd aangegeven kunt u natuurlijk altijd gebruik maken van uw all risks verzekering of uw rechtsbijstandverzekering om uw schade op de tegenpartij te verhalen. Indien u niet over een dergelijke verzekering beschikt kunt u wellicht een beroep doen op uw assurantietussenpersoon. Vele tussenpersonen beschikken over afdeling welke schaden behandeld en zij zijn u graag van dienst.

Indien u geen hulp kunt krijgen bij het verhalen van de schade en het niet zelf wilt of kunt doen of als u er niet uitkomt met de tegenpartij heeft u de mogelijkheid de hulp in te roepen van een speciaal schaderegelingbureau.

Aanrijding en letsel bij inzittenden

Indien er sprake is van letsel bij de inzittenden van uw voertuig dan is het raadzaam uw schade direct uit handen te geven. De gevolgen van het letsel op langere termijn zijn vaak niet te overzien en het er zijn vele factoren die van belang zijn bij de schaderegeling van een dergelijke schade. Uw rechtsbijstandverzekeraar of een bureau dat gespecialiseerd is in de afwikkeling van letselschade kunnen u op een juiste manier bijstaan zodat u ook krijgt waarop u recht heeft.
Gerelateerde artikelen
Autoschade door dieren en dan?Eenden, meeuwen, herten, zwijnen, ze kunnen allemaal nogal wat schade aan je auto toebrengen als je ermee in aanrijding…
Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?De zwakke deelnemers aan het verkeer worden door de wet beschermd. Bij een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Wie betaalt de autoschade?Bij een autoverzekering heeft het claimen van een autoschade vaak gevolgen voor de hoogte van de premie. De verzekerings…
Aansprakelijkheid bij autoschadeAansprakelijkheid bij autoschadeBij autoschade’s maakt het een groot verschil wie aansprakelijk is. De betrokken partijen proberen om de schade op elkaa…

Reageer op het artikel "Aanrijding, zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen"

Reactie

Rob, 24-01-2013 08:14 #1
Beste allen,

Ik ben afgelopen weekend aangereden. Ik stond stil voor een rotonde en de andere autobestuurder zag dat te laat, waardoor hij mij van achter heeft aangereden.
We hebben netjes het schade formulier ingevuld en verder is het ook duidelijk dat hij schuldig was. Tot nu toe geen rare dingen.
Echter toen ik thuis kwam en de verzekering maatschappij op om hun in te lichten over dit voorval. Ik kreeg te horen dat ik al maanden niet meer verzekerd ben, omdat zij de premie niet hebben ontvangen. De auto is van mijn zoon en hij heeft de premies inderdaad niet betaald.
Mijn vraag is kan ik als nog dit schade formulier sturen naar de verzekeringsmaatschappij van de tegen partij en hun aansprakelijk stellen voor de schade, ondanks dat de auto welke ik bestuurde zelf niet verzekerd is?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Rob

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 07-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!