Autogigant Ferrari

Ferrari is een toonaangevende autofabrikant die wereldwijd een omzet van 2.762 miljoen euro heeft gerealiseerd. Het bedrijf beschikt anno 2015 over een internationaal netwerk van 180 autodealers. Het autobedrijf was en is zeer belangrijk voor de Formule 1. Zo heeft onder andere Michael Schumacher meerdere wereldtitels behaald toen hij reed voor Ferrari. De man die anno 2015 verantwoordelijk is voor dit luxe automerk, is voorzitter Sergio Marchionne.

Geschiedenis

Ferrari kent een kleurrijke geschiedenis. De wortels van deze multinational liggen bij Enzo Ferrari, geboren in 1898 en gestorven in 1988. Deze man wilde eigenlijk operazanger worden maar bleek niet over voldoende muzikaal talent te beschikken. Zijn tweede keuze was sportjournalist maar ook dat flopte. Daarop begon Enzo als coureur bij Alfa Romeo in 1924. Nadat Enzo hier vijf jaar gewerkt heeft, begon hij voor zichzelf rond 1929. Zijn bedrijf droeg de naam Scuderia Ferrari. Daarnaast bleef hij nog wel werkzaam bij Alfa Romeo.

Rond 1938 werd hij benoemd tot hoofd van Alfa Corse. In 1939 nam Enzo Ferrari ontslag bij Alfa Romeo. Hij bouwde zijn eerste sportauto, de Avio 815. Hiervan bouwde hij in totaal drie stuks. Anno 1940 nam Enzo Ferrari deel aan de Mille Miglia, één van de bekendste en belangrijkste races in die tijd. Omstreeks 1947 bouwde hij zijn eerste auto onder de naam ‘Ferrari’, namelijk het 125 S-model. Ferrari werd succesvol en wekte de interesse van Fiat. Anno 1969 verkocht Ferrari dan ook 50 procent van de aandelen aan Fiat, vlak voordat men rond 1970 met de productie van auto’s met een V8-motor begon. De bekendste auto’s van Ferrari die geschiedenis hebben geschreven, zijn:
  • De 288 GTO en de Testarossa, bouwjaar 1984.
  • De F40, bouwjaar 1987. Dit was tevens de laatste auto van Enzo Ferrari’s hand.
  • De F5, bouwjaar 1995.

Tot slot: het ontstaan van het wereldberoemde Ferrari-logo, een steigerend paard. Toen Enzo Ferrari in 1923 gemakkelijk een race won in zijn coureurs-periode, ontmoette hij na die race de vader van een bekende vliegenier uit de Eerste Wereldoorlog. Deze man had het symbool van een steigerend paard op zijn vliegtuig. Enzo Ferrari vond dit symbool simpelweg mooi. Daarom besloot hij dit symbool als logo voor zijn eigen automerk te gebruiken.

Formule 1

Ferrari is vooral ook wereldwijd bekend vanwege deelname aan Formule 1-races. Het eerste Formule 1-wereldkampioenschap waaraan Ferrari meedeed vond plaats in 1951. Daarna werd de verkoop van Ferrari verdriedubbeld. In totaal hebben er 109 coureurs voor Ferrari gereden in een wereldkampioenschap. 38 van hen hebben tenminste één grand prix-prijs gewonnen, een prestigieuze prijs binnen de autoracewereld.

De bekendste (Duitse) coureur die ooit voor Ferrari heeft gereden, is Michael Schumacher. Hij reed van 1996 tot 2006 voor Ferrari en heeft vijf wereldkampioenschappen gewonnen. Schumacher heeft in 180 landen grand prix-wedstrijden gereden en heeft daar 72 races van gewonnen. Omstreeks 2015 zijn de belangrijkste Ferrari-coureurs Sebastian Vettel (Duitsland) en Kimi Raikkönen (Finland). Esteban Gutierrez (Mexico) is testrijder. De algemeen directeur van het Ferrari-team en de Formule 1-afdeling van Ferrari is Maurizio Arrivabene (Italië). Ferrari is de enige autofabrikant die deel heeft genomen aan iedere editie van de Formule 1-wereldkampioenschappen sinds Formule 1 bestaat.

Het bedrijf in 2015

De wereldberoemde auto’s van Ferrari worden ontworpen en geproduceerd in Maranello, Italië. Het bedrijf heeft al 7.255 auto’s verkocht. Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn verantwoordelijk voor 45 procent van die verkoop, tegenover een verkoop van 35 procent in Amerika, 9 procent in China en 12 procent in de rest van Azië en Australië, Nieuw-Zeeland en Tanzania. Er werken bijna drieduizend personen bij Ferrari. In totaliteit heeft het miljoenenbedrijf al 40.000 uur training geïnvesteerd in het personeel. Van alle werknemers bij Ferrari is 70 procent in het bezit van een universiteitsdiploma en 60 procent heeft een middelbare schooldiploma of handelsdiploma. Ferrari is tevens een multicultureel bedrijf: er werken personen van 29 nationaliteiten.

Ferrari op de beurs

Op 21 oktober 2015 om een paar minuten voor vier ’s middags (Nederlandse tijd) maakte Ferrari zijn entree op de beurs met 17,2 miljoen aandelen. Deze aandelen gingen voor 52 Amerikaanse dollar per stuk naar de beurs. Dat is bijna 46 euro per aandeel. De aandelenprijs opende op 60 Amerikaanse dollar. Ferrari is op de beurs te vinden onder het toepasselijke label ‘RACE’.
© 2015 - 2024 Belegger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Playseat voor Formule 1 games kopen: verschillende optiesPlayseat voor Formule 1 games kopen: verschillende optiesHelemaal opgaan in je Formule 1 game doe je wanneer je gebruik maakt van een Playseat. Een Playseat is een racestoel gem…
Kwadratische vergelijkingen oplossenEr zijn vier verschillende kwadratische vergelijkingen op te lossen. Het is daarom altijd belangrijk om eerst te kijken…

BMW 225xe Active Tourer: informatie, bijtelling en prijzenDe BMW 225xe Active Tourer is de plug-in hybride uitvoering van de BMW 2-serie Active Tourer. De auto is voorzien van ee…
De dieselgate: Volkswagen en de sjoemelsoftwareDe dieselgate: Volkswagen en de sjoemelsoftwareSinds de bekentenis die Volkswagen-ingenieurs begin oktober 2015 aflegden is het concern in de ban van de 'dieselgate'.…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/beurs/4149725/sterke-beursgang-autofabrikant-ferrari.html
  • http://corporate.ferrari.com/en/about-us/people
  • http://corporate.ferrari.com/en/about-us/executive-officers
  • http://corporate.ferrari.com/en/about-us/history
  • http://corporate.ferrari.com/en/about-us/glance#dati
  • http://spreekbeurten.info/ferrari.html
Belegger (50 artikelen)
Gepubliceerd: 19-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.