InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstal

Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstal

Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstal Ook autodieven gaan met de tijd mee. Voor de nieuwste beveiligingsmethodes en mogelijkheden vergaren zij informatie, kennis en kunde om op ingenieuze wijze de meest recente beveiligingen te omzeilen en/of te ontregelen. Om diefstal van een auto en/of dure spullen in de auto te minimaliseren, hebben autoverzekeringsmaatschappijen en de politie maatregelen aangedragen. Als een autobezitter deze maatregelen neemt, wordt het voor autodieven een stuk moeilijker om te slagen.

Artikelindeling

Auto-inbraak en diefstal een minder aantrekkelijk karwei maken

Om van auto-inbraak en diefstal een zwaardere taak te maken kunnen (meerdere) maatregelen getroffen worden. Deze maatregelen moeten het proces vertragen en kunnen tegelijkertijd een ontmoedigende uitwerking hebben bij autodieven. De maatregelen die een autobezitter kan treffen zijn onder te verdelen als:
  • Organisatorische maatregelen
  • Mechanische maatregelen
  • Elektronische maatregelen

Organisatorische maatregelen

Dit zijn stappen die een autobezitter zelf kan nemen om de kans op auto-inbraak en -diefstal te verkleinen. Bijvoorbeeld de auto op een goed verlichte plek parkeren en waardevolle spullen niet (zichtbaar) in de auto laten liggen. Denk bijvoorbeeld ook aan de nummerplaat (het kenteken) in de ruiten laten graveren.

Mechanische maatregelen

Met mechanische maatregelen wordt de auto beveiligd door mechanische beveiligingssystemen. Dit zijn stappen die een autobezitter deels zelf kan nemen. Zo zijn er een aantal sloten en klemmen verkrijgbaar die zeer effectief blijken tegen zogenaamde "snelle inbraken". Er kan bijvoorbeeld een pedaalslot, een versnellingspookslot en/of een wielklem worden aangebracht. Mechanische beveiligingssystemen kunnen ook standaard aanwezig zijn in de auto zelf. Denk aan centrale deurvergrendeling in combinatie met anti-diefstalstand, dit zorgt ervoor dat de auto niet van binnenuit ontgrendeld kan worden. Ook het stuurslot inschakelen terwijl de wielen gedraaid zijn maakt het duwen van een auto op een autotrailer een heel stuk moeilijker.

Elektronische maatregelen

Met deze maatregelen wordt de auto bewaakt middels elektronische beveiligingssystemen. De detectoren van deze beveiligingssystemen merken veranderingen in of aan de auto op. Als er veranderingen plaatsvinden dan geven de detectoren dit via een elektrisch signaal door aan de CCS (Centrale Controle en Stuureenheid). De CCS beslist of het beveiligingssysteem over moet gaan op actie. Actuatoren moeten met het ontvangen signaal van de CCS de eigenlijke actie uitvoeren. Acties kunnen bijvoorbeeld zijn: alarm laten afgaan zodat de nabije omgeving gewaarschuwd wordt en/of een startonderbreker in werking zetten zodat de motor van de auto niet gestart kan worden.

Auto gestolen, hoe verder?

Meld de diefstal bij de autoverzekeringsmaatschappij en de politie. De autoverzekeringsmaatschappij kan afhankelijk van de polis een vervangende auto regelen en de polis van de gestolen auto (tijdelijk) stopzetten. Bellen naar het VbV (Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit) is ook een mogelijkheid. Het VbV meldt de diefstal dan aan bij zowel de autoverzekeringsmaatschappij als de politie. Wat de autoverzekeringsmaatschappij voor de gedupeerde autobezitter kan betekenen is afhankelijk van de dekking en de polisvoorwaarden. Schade aan de auto als gevolg van de diefstal is bijvoorbeeld wel gedekt bij een beperkt casco (WA+). Een vergoeding voor de diefstal zelf valt echter onder het volledig casco, de zogenaamde allriskdekking. Zorg dat je bekend bent met de polisvoorwaarden en altijd voldoet aan de beveiligingseisen van de autoverzekeringsmaatschappij, dit is bepalend voor de vergoeding.
© 2016 - 2019 Lanceburton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • SCM informatieboek revisie 0, februari 2005 p. 1-3
  • http://www.consumentenbond.nl/autoverzekeringen/schade/autoschade-claimen-overzicht/autodiefstal/

Reageer op het artikel "Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstal"

Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!