Prijsbewust autorijden
Crisis of niet, we willen graag mobiel blijven en zullen de auto niet snel wegdoen. Maar de automobilist is wel prijsbewuster, maakt minder kilometers en stelt de aanschaf van een nieuwe auto langer uit.
Aanschaf nieuwe auto uitstellen
Mensen stellen in tijden van
financiële crisis de
aanschaf van een nieuwe auto wat langer uit. Dat is ook geen probleem omdat een auto veel langer meegaat. Vroeger was die bij 100.000 kilometer al afgeschreven, tegenwoordig is 200.000 geen uitzondering. Automobilisten maken steeds vaker de rekensom: met € 500 aan onderhoud, reparatie en keuring, kan een investering van duizenden euro’s een of meerdere jaren worden uitgesteld.
Onderhoud en reparatie door onafhankelijk autobedrijf
Verder zijn automobilisten minder trouw aan hun merkdealer omdat men daar tegenwoordig immers niet meer met handen en voeten aan gebonden is. In het verleden gold voor de koper de verplichting om
onderhoud en reparaties bij de dealer te laten uitvoeren omdat anders de fabrieksgarantie zou vervallen. Europese regelgeving heeft daar een eind aan gemaakt: men kan onderhoud en reparatie ook uitbesteden aan een onafhankelijk autobedrijf zonder dat de garantie gevaar loopt.
Onafhankelijke garagebedrijven hanteren lagere uurlonen
De fabrikant heeft de wettelijke verplichting alle technische informatie over zijn auto aan garagebedrijven ter beschikking te stellen, met inbegrip van alle updates en downloads. Gedwongen winkelnering door autodealers is dus uit den boze. Veel autobezitters hebben daar nog geen weet van en van de dealers zullen ze het uiteraard niet vernemen.
Zodra automobilisten in de gaten hebben dat men keuzevrijheid heeft, zijn de onafhankelijke garagebedrijven een aantrekkelijk alternatief. Die bezitten immers geen showroom, geen verkoopapparaat en hoeven evenmin voorraden aan te houden. Daardoor liggen hun
uurlonen gemiddeld 20 tot 30% lager dan bij de merkdealer.
Mensen blijven langer in hun auto rijden
Autodealers hebben zwaar te lijden onder de crisis. Met een verwachte verkoop van 375.000 nieuwe auto’s geeft 2013 het slechtste beeld sedert tientallen jaren. Autodealers hebben in de afgelopen jaren veel auto’s geëxporteerd, zodat ze een gedeelte van de BPM konden terugvragen. Dat heeft weliswaar veel omzet opgeleverd, maar het gevolg is dat er weinig aanbod is van jonge gebruikte wagens. En dat houdt weer in dat mensen langer in hun auto blijven rondrijden.
Fiscale voordelen kleine zuinige auto’s
Werd het meteen na het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 al merkbaar slechter in de autobranche, écht goed voelen deed zich de malaise eerst vanaf 2011. Inmiddels oefende de overheid grote invloed uit op de automarkt met fiscale voordelen voor zuinige auto’s. Terwijl de auto nog niet zo lang geleden een statussymbool was en vooral groot en snel moest zijn, is nu de norm klein en zuinig.
In dat verband is het jammer om te constateren dat de elektrische auto nog niet geheel aan de verwachtingen voldoet. Waarom zou je ook als er al zoveel auto’s zijn die pakweg 1 op 20 rijden?
Bijtelling voor zakelijke rijders
Het spreekt voor zich dat in tijd van crisis iedereen kijkt naar zijn portemonnee. Niet in de minste plaats geldt dat voor zakelijke rijders. Een veel gehoorde verzuchting van dealers is in dat verband dat men tegenwoordig bijtelling verkoopt in plaats van auto’s.
Een goed advies staat voorop
Uit alles blijkt dat ondernemers tegenwoordig meer hun best moeten doen om klanten aan zich te binden. Een niet te verwaarlozen aspect is daarbij dat men als autodealer een goed advies geeft . Alleen als men een goed advies geeft, komt de klant terug. Daarom moet de verkoper goed luisteren wat de klant wil:
- wordt de auto alleen zakelijk gebruikt of ook privé?
- is het een tweede auto of moet hij een caravan kunnen trekken?
Alleen als men dat soort dingen weet, kan men een goed advies geven.