InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen?

Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen?

Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen? Een auto op afbetaling kopen lijkt voor velen de oplossing te zijn als ze geen geld hebben voor een auto. Voordat je het besluit neemt om op deze manier een auto aan te schaffen is het misschien een goed idee om de voor- en nadelen van het kopen van een voertuig op afbetaling op een rijtje te zetten.

Het kopen van een auto op afbetaling

Indien een persoon voor het eerste een auto gaat kopen of wanneer hij een nieuwe auto nodig heeft, omdat zijn auto stuk is, kan hij ervoor kiezen voor een auto op afbetaling. Hij kan op deze manier zijn felbegeerde wagen kopen zonder dat hij voldoende geld heeft. Wie een auto op afbetaling koopt kan de auto meteen meenemen. Hij hoeft dan niet meteen het hele bedrag voor de auto te betalen. Er wordt een schriftelijke of mondelinge afspraak gemaakt over een bedrag dat maandelijks wordt betaald om in een aantal jaren de auto af te kunnen lossen. In feite wordt er dus eigenlijk een lening afgesloten voor de auto. Er wordt hierbij ook meestal rente betaald en er kunnen afspraken worden gemaakt over een boetebedrag voor het geval je niet voldoet aan de maandelijkse betalingen. Zo’n boetebedrag mag slechts schriftelijk afgesproken worden.

Voordelen van kopen of afbetaling

Een auto op afbetaling kopen heeft verschillende voordelen. Een van deze voordelen is dat je een auto kan kopen, maar niet direct daarvoor hoeft te betalen. Het is daardoor niet nodig om meteen in het bezit te zijn van het geld voor de aanschaf van een auto. Een belangrijk voordeel is dat het kopen op afbetaling veel sneller geregeld kan worden dan andere vormen van krediet. Als je bijvoorbeeld bij een bank geld gaat lenen kan de goedkeuring wel weken duren. Het kopen van een auto op afbetaling kan dezelfde dag nog geregeld worden. Vergeleken met het kopen via huurkoop is er verder het voordeel dat je direct eigenaar van de auto wordt. Je wordt bij huurkoop pas de eigenaar wanneer je de allerlaatste huurtermijn hebt betaald. Dat is dus een veel groter risico. Door de huur een keer niet te betalen is het al mogelijk om de auto te verliezen. Als je voor koop op afbetaling kiest is dat niet het geval.

De nadelen van auto kopen op afbetaling

Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen bij het kopen van een auto op afbetaling. Een nadeel is dat er voor de auto veel meer betaald moet worden dan als de auto normaal wordt gekocht. De rentes zijn ook heel hoog, want de verkoper is van mening dat het risico dat hij loopt veel hoger is wanneer hij een auto op afbetaling aanbiedt. Het is voor de verkoper immers niet mogelijk om de auto terug te eisen wanneer een termijn niet betaald wordt. Een ander nadeel dat je niet moet onderschatten is het feit dat er een boeteregeling wordt opgenomen in de overeenkomst. Als je een maandelijkse termijn niet betaalt, moet je naast het normale bedrag ook nog een hoge boete betalen. Je moet dus heel goed nadenken of het kopen op afbetalen wel een goede optie is voor jou.

Alternatieven: autolening afsluiten of sparen

Het handigste is om gewoon te vergelijken met de andere alternatieven die er zijn om te beslissen welke optie het beste bij jouw situatie past. Een alternatief is om een speciale autolening of een persoonlijke lening af te sluiten. Je leent daarbij een bedrag bij de bank, dat je in een aantal jaren terugbetaalt. In deze gevallen zal de rente vaak lager zijn dan bij kopen of afbetaling. Een andere optie is om voor de auto te sparen.
© 2012 - 2019 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen?"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!