InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Informatie over vliegangst

Informatie over vliegangst

Informatie over vliegangst Zo'n 1 op de 10 mensen in Nederland hebben er last van maar men laat het niet allemaal merken of vliegt met medicatie. Vliegangst kan zowel werk als vrije tijd belemmeren en is vaak een bredere angst zoals claustrofobie. Vliegangst is niet aangeboren maar als men het eenmaal heeft is het moeilijk er vanaf te komen. In dit artikel leest u er alles over.

Hoe krijgt men vliegangst?

Vliegangst is niet aangeboren sterker nog kinderen zien het vliegen net als een ritje met de auto, ze zien de gevaren niet in. Kinderen kunnen wel bang worden voor vliegen als de ouders ook bang zijn, ze nemen het over omdat de ouders toch het voorbeeld zijn. Ook de beelden op televisie en nieuwsberichten hebben invloed op de angst. Vliegen is nog steeds het veiligste vervoersmiddel maar aangezien er vele mensen in één crash kunnen overlijden is het altijd groot nieuws waardoor het vaker en erger lijkt dan bijvoorbeeld het aantal dodelijk auto ongevallen.
In de meeste gevallen zijn mensen met vliegangst mensen met claustrofobie. Claustrofobie houd in dat men bang is voor kleine of afgesloten ruimtes. In het vliegtuig zit men in principe ook opgesloten voor een bepaald aantal uren zodra de deur dicht gaat.

Waarom over vliegangst heen komen?

Vliegangst is vaak niet alleen de angst voor het vliegen op zich maar is vaak een bredere angst waardoor als het ene overwonnen is je ook sterker in het andere zal worden. Ten slotte als men angsten wilt overwinnen moet men toch steeds een stapje verder gaan en het uiteindelijk toch doen. Het kan zijn dat u familie of vrienden in het buitenland heeft die u mogelijk niet kunt bezoeken, u kunt geen vliegvakantie's maken met het gezin en zakenreizen worden gewijzigd of per auto gedaan en dat neemt veel meer tijd in beslag.

Behandeling

Als u echt angstig bent voor het vliegen dan zijn er speciale organisaties die u helpen over uw vliegangst heen te komen, stichting Valk is er één van. U leert mede dankzij psychologen om gaan met uw angst, zo word er gepraat over de angst, krijgt u de theorie over vliegtuigen en u kunt een vlucht maken in een simulator. Om het echt succesvol af te sluiten staat er een echte retourvlucht onder begeleiding op het schema. De behandeling duurt in principe 1 á 2 dagen en hierdoor zijn er al vele die weer durven te vliegen.

Huisarts

Wat u ook kunt doen is langs de huisarts gaan en vertellen over de vliegangst. Het kan zijn dat hij/zij eventuele rustgevende middelen voor kan schrijven. Let wel op wat toegestaan is in het land van bestemming, het kan zijn dat uw medicatie als drug word aangezien. Veel passagiers zult u ook de hele vlucht zien slapen, vaak komen er slaapmiddelen bij kijken, als u deze op het juiste moment in neemt kan het zijn dat u gemakkelijker door een jetlag heen komt.

Eigen voorbereiding

  • doe los zittende kleding aan
  • kijk geen rampen films vlak voor vertrek
  • probeer of men een stoel kan krijgen met veel ruimte zodat de claustrofobie wat word vermindert of kies voor een plek boven de vleugel, daar is de meeste stabiliteit
  • zorg dat u voldoende voor vermaak mee heeft zodat u afgeleid word
  • eet en drink eventueel nog wat op het vliegveld zodat u niet zenuwachtig word
  • zorg dat u alle spullen voor de reis op orde had en dat u ruim op tijd vertrekt wat zorgt voor minder stress
Gerelateerde artikelen
Vliegangst. Hoe werkt het?Vliegangst. Hoe werkt het?Je droomt al jaren van een prachtig reis naar een ver oord. Lekker ontspannen op een tropisch eiland. Of je wilt zo graa…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Vliegangst, vergeet hetVliegangst, vergeet hetDat mensen het eng vinden om te vliegen is niet zo raar, het is toch een wonder dat zon groot gevaarte met heel veel me…
Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Op vakantie gaan met het vliegtuig is voor velen een hele belevenis. Vliegen zorgt bij sommigen voor enthousiasme, bij a…
Vliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaanVliegangst: tips om toch ontspannen op reis te gaanVeel mensen moeten het ieder jaar weer overwinnen. Anderen zullen nooit het vliegtuig in stappen, voor nog geen goud. We…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over vliegangst"

Reacties

Duval, 08-05-2017 22:57 #2
Ach dat helpt bij mij ook allemaal niet. Dat men bang is om te verongelukken, nou daar ben ik niet bang voor. Ik kan gewoon niet tegen het val- en zweefgevoel dat ook bij het vliegen hoort en je voornamelijk bij het landen voelt en bij luchtzakken. Als het toestel stabiel in de lucht vliegt of wat schudt en schokt heb ik er geen last van. Maar moeten ze draaien bij een landing, en gaat het niet lekker geleidelijk maar 'vallen' ze steeds stukjes, dan zit ik dus te trillen en te beven, daar kan ik echt niet tegen. Rationeel denken heeft dus helemaal geen zin, want ik ben niet bang om neer te storten. Een achtbaan is ook veilig, maar daar krijgen ze me ook niet in. Het is meer zoiets!

Lotte, 07-05-2012 18:41 #1
Alle tips die worden gegeven zullen mij niet helpen.
als ik eerst ga eten dan ga ik overgeven voor mijn gevoel.
als ik boven de vleugel zit, kijk ik veel te veel of de schroeven loszitten.
afleiding is niet mogelijk door de spanning.
op tijd vertrekken is verveling op het vliegveld dus meer tijd om na te denken en dus stress

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 12-01-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 2
Schrijf mee!