InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Stappenplan bromfiets/scooter kopen

Stappenplan bromfiets/scooter kopen

Stappenplan bromfiets/scooter kopen Zodra u een nieuwe bromfiets of scooter koopt moet u diverse stappen volgen om dit tot een goed einde te brengen. Zo moet u het kentekenbewijs op uw naam zetten en een verzekering regelen welke minimaal WA is.

Een bromfiets of scooter kopen

Na het kopen van een bromfiets of scooter moet u het kentekenbewijs op uw naam zetten. Bij aankoop moet altijd het kentekenbewijs en de kentekenplaat aanwezig zijn. Indien dit niet zo is moet u ervoor zorgen dat de verkoper van het voertuig deze alsnog regeld voordat de overdracht is.

Het kentekenbewijs overschrijven

Er zijn verschillende manieren om het kentekenbewijs over te laten schrijven. U kunt hiervoor oa terecht op de grotere postkantoren. Voor het overschrijven van het kentekenbewijs moet u minstens 16 jaar oud zijn en woonachtig zijn in Nederland. Tevens kan bij bedrijven welke erkend zijn door het RDW per direct de procedure worden gestart en hoeft nu niet naar het postkantoor.

Benodigde documenten voor het kentekenbewijs

Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten heeft u nodig:
  • Geldig legitimatiebewijs
  • Tenaamstellingsbewijs
  • Overschrijvingsbewijs

Geldige legitimatie:
  • Nederlands rijbewijs
  • Nederlands paspoort met een recent afschrift (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de basisadministratie van uw gemeente.
  • Buiten deze twee legitimatie bewijzen zijn kunt u ook gebruik maken van andere, zie de website van het RDW voor meer geldige legitimatie bewijzen: RDW Website

WA verzekering

Zodra deze stappen zijn voltooid moet de bromfiets voor het wettelijk aansprakelijkheidsrisico (WA) verzekerd zijn. Hiervan krijgt u geen bericht en u moet dit zelf regelen bij uw verzekeringsmaatschappij. Tevens is het mogelijk uw bromfiets of scooter extra te verzekeren. Vraag dit na bij uw verzekeringsmaatschappij.
© 2006 - 2014 Tweet, gepubliceerd in Tweewieler (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stappenplan bromfiets/scooter kopen"

Reactie

Hielke, 27-01-2008 12:22 #1
Wat houd een Overschrijvingsbewijs in?

Infoteur: Tweet
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Schrijf mee!