InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > De Gotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnel

De Gotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnel

De Gotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnel De Gotthard-basistunnel is een spoorwegtunnel en is maar liefst 57 kilometer lang. Hiermee is het in 2016 de langste spoorwegtunnel ter wereld. Daarnaast is het ook nog de diepste spoorwegtunnel. Hij ligt 2.300 meter onder de grond. De totale bouw inclusief aanleg van de Gotthard-basistunnel heeft maar liefst 17 jaar geduurd. In 1999 werd er met de eerste echte bouwwerkzaamheden gestart, maar het idee om deze tunnel te bouwen ontstond echter al in 1947! In 1962 werd er al een begin gemaakt met de aanleg van de tunnel en op 1 juni 2016 werd de tunnel officieel geopend. Het daadwerkelijke treinverkeer zal pas vanaf december 2016 door de tunnel rijden.

Inhoud

De Gotthard-basistunnel

Deze tunnel is een onderdeel van het AlpTransit project. Deze tunnel is 57 kilometer lang en ligt op een diepte van 2.300 meter. Met zowel de lengte als de diepte is dit een unicum in spoorwegtunnels. Het is dan ook de langste en diepst gelegen spoorwegtunnel ter wereld. De kosten voor de aanleg van de tunnel zijn geheel voor rekening van de Zwitsers gekomen. De tunnel heeft in totaal rond de 11 miljard euro gekost. De totale realisatie heeft maar liefst 17 jaar geduurd. Er zijn twee enkelspoor tunnelbuizen. De treinen rijden over normaalspoor. Op 1 juni 2016 is de tunnel officieel geopend, maar zal pas in december 2016 daadwerkelijk in gebruik worden genomen.

AlpTransit project (transalpine spoorweg)

Naast de Gotthard-basistunnel vallen ook de Ceneri-basistunnel en de Zimmerberg-basistunnel onder het AlpTransit project. Het doel van de basistunnels is om op een snelle manier goederen, maar ook passagiers door de Alpen - tussen Zürich en Milaan - te vervoeren. De treinen hebben met geringe hellingen te maken en de bochten zijn ruim opgezet. Het hoogste punt van het traject ligt op 500 meter boven de zeespiegel. De treinen rijden tussen de 60 km per uur en maximaal 250 km per uur.

AlpTransit Gotthard AG

Het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de bouw en aanleg van deze lange en diepe spoorwegtunnel is AlpTransit Gotthard AG. Dit bedrijf werd op 12 mei 1998 opgericht en is voor 100% een dochteronderneming van de SBB (Schweizerische Bundesbahnen). Het hoofdkantoor zit in Luzern. Daarnaast hebben ze vestigingen in:
  • Altdorf
  • Sedrun
  • Faido
  • Bellinzona

Het biedt werk aan ongeveer 160 mensen.

Ontstaan tunnel

Zoals al eerder aangegeven, heeft het al met al 17 jaar geduurd voordat de tunnel daadwerkelijk werd geopend. Maar in 1947 ontstond het idee al om deze tunnel aan te leggen. Men wilde graag een snelle verbinding tussen Italië en Zwitserland. In 1962 werd al met aanleg gestart. Pas in 1999 werd er daadwerkelijk met de bouw gestart. Dit nadat de Zwitsers in 1998 tijdens een referendum voor hebben gestemd. Op 15 oktober 2010 werd het laatste stuk van de tunnel uitgeboord.

Precisie
Op 15 oktober 2010 om 14.17 uur was het dan zover. De oostelijke tunnelbuis was volledig uitgeboord. Dit werd gerealiseerd door boormachine Heidi. Deze boor moest nog een klein stukje - rond de 1,30 meter - doorboren. Aan zowel de zuidkant als de noordkant was naar elkaar toe geboord, alleen dat kleine stukje moest nog worden verwijderd. De daadwerkelijke doorgang kwam tot stand op een afstand van 30 kilometer vanaf de zuidkant en 27 kilometer vanaf de noordkant. Er was slechts sprake van een geringe afwijking. Deze afwijking was 8 centimeter horizontaal en 1 centimeter verticaal. Een knap staaltje werk. Op 23 maart 2011 werd de westelijke tunnelbuis volledig uitgeboord. Dit werd gerealiseerd door boormachine Sissi. Voor het uitgraven van de tunnelbuizen werden niet alleen boren gebruikt, maar ook explosieven. Al met al werd 80% van het uitboren met behulp van tunnelboormachines gedaan.

Verschillende bouwplaatsen

Er zijn voor het realiseren van de tunnel in drie verschillende kantons één of meerdere bouwplaatsen ingericht. Dit zijn:
  • In kanton Uri
    • Erstfeld
    • Amsteg
  • In kanton Graubünden
    • Sedrun
  • In kanton Ticino
    • Faido
    • Bodio
    • Biasca

Langste spoorwegtunnel

De Gotthard-basistunnel is met zijn 57 kilometer lengte de langste spoorwegtunnel ter wereld. Maar dit is niet de enige lange spoorwegtunnel van Zwitserland. Naast de Gotthard-basistunnel is er namelijk ook de Lötschberg-Basistunnel. Deze tunnel verbindt het noorden en het zuiden van Zwitserland met elkaar. Deze tunnel is dik 34 kilometer lang. Andere lange spoorwegtunnels ter wereld zijn onder andere:
  • De in 2016 in aanbouw zijnde Brenner-basistunnel tussen Oostenrijk en Italië: vermoedelijke lengte 55 km
  • Seikantunnel in Japan: lengte van 54 km
  • Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk: lengte 50 km
  • Guadarramatunnel in Spanje: lengte 28 km
  • De in 2016 in aanbouw zijnde Hakkoda-tunnel in Japan: vermoedelijke lengte 26 km
  • Iwate-ichinohetunnel in Japan: lengte 26 km
  • Dai-shimizutunnel in Japan: lengte 22 km

Feiten

  • Er zitten 4 miljoen arbeidsuren in de bouw en aanleg van de tunnel
  • Er is 131.000 m3 beton gebruikt
  • Er is 28,2 ton puin afgevoerd
  • Duur realisatie is 17 jaar
  • De tunnel heeft rond de 11 miljard euro gekost
  • De lengte van de oostelijke tunnelbuis is 57.104 km
  • De lengte van de westelijke tunnelbuis is 57.017 km
© 2016 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De langste tunnel ter wereld; de Gotthard-basistunnelIn 1999 is men begonnen met de bouw van de Gotthard-basistunnel; de langste tunnel ter wereld. De maar liefst 57-kilomet…
Passagiers- en autotreinen in ZwitserlandPassagiers- en autotreinen in ZwitserlandOndanks dat er in Zwitserland minder mensen wonen dan in Nederland, wordt er veel meer gebruik van de trein gemaakt. Dag…
De Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Zwitserse modelspoorlocomotief ‘Krokodil’ voor O-spoor werd tussen 1933 en 1941 door Märklin op de markt gebracht. He…
De langste tunnels van de wereldIn de hele wereld zijn er duizenden tunnels. Tunnels voor fietsen, tunnels voor treinen, tunnels voor auto's enzovoort.…
Het meer, Lago MaggioreLago Maggiore, een geweldig meer voor een ideale vakantie. Het meer heeft veel te bieden op allerlei gebieden en is één…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Iwona Olczyk / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gotthard-basistunnel
  • https://www.alptransit.ch/de/home/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/AlpTransit
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_tunnels

Reageer op het artikel "De Gotthard-basistunnel: 's werelds langste spoorwegtunnel"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 02-06-2016
Gepubliceerd: 02-06-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!