InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Harsvlekken op auto verwijderen

Harsvlekken op auto verwijderen

Harsvlekken op auto verwijderen Heb jij dit ook al meegemaakt? Je parkeert je wagen onder een boom en als je terugkomt, zit je auto vol harsvlekjes? “Even wegschrobben” denk je? Vergeet het maar! Harsvlekken zijn niet zo gemakkelijk weg te krijgen. Wat kan je dan wel doen? Hieronder verschillende tips om hars weg te krijgen.

Hars of bladluizen

Wanneer er iets kleverigs op je auto zit, wordt vaak gedacht dat het om hars van bomen gaat. Dit kan, maar het kan ook gewoon honingdauw zijn. Wat is het verschil?

Hars:

Naaldhout bevat harskanalen. Bij verwonding van de boom loopt de hars uit de harskanalen en vormt zo een efficiënte bescherming tegen schimmels en insecten. Boomsoorten die hars bevatten:
  • Grenen: houtsoort die alle bomen van het geslacht Pinus (den of pijnboom) bevat
  • Douglas
  • Lork
  • Vuren: houtsoort die alle bomen van het geslacht Picea (spar) bevat

Loofhout dat in Vlaanderen en Nederland voorkomt bevat geen harskanalen. Kersenhout kan wel gomgangen bevatten ten gevolge van verwonding van de boom, waardoor je soms kleverige knobbeltjes ziet op de stam. Gom lost echter op in water, hars niet. Ook de knoppen van de paardenkastanje zijn zeer kleverig. Dit is verschillend van de harsvorming bij naaldbomen.

Bladluizen:

Bladluizen voeden zich met eiwitten die in plantensappen aanwezig zijn. Aangezien plantensappen meer suiker dan eiwitten bevatten, scheiden ze het teveel aan suikers terug uit. Dit wordt honingdauw genoemd en kan uit de boom druppelen om zo op auto’s terecht te komen. Bladluizen komen vooral voor op lindes, esdoorns maar soms ook op eiken.

Verwijderen van hars of bladluizen

Probeer eerst vast te stellen of het om echte harsvlekken of eerder om suikeruitscheiding van bladluizen gaat. In het laatste geval is het aangeraden om eerst eens met warm water, zeep en een harde spons te proberen. Lukt dit niet, kan je volgende tips uitproberen.

8 tips om hars te verwijderen

Vooraleer met onderstaande producten aan de slag te gaan, is het altijd aangeraden om eerst eens op een kleine, minder zichtbare plaats te proberen of het de lak van je auto niet aantast. Afhankelijk van het soort hars zullen sommige producten beter of minder goed werken.

Klei

De beste methode om harsplekken te verwijderen is allicht het gebruiken van klei:
  • Je kneedt de klei tot hij soepel is
  • Maak een platte schijf van de klei
  • Spuit een klein oppervlak in met het bijhorende product
  • Wrijf met de klei over de te behandelen zone

Dergelijke klei kan je via internet kopen of in een zaak voor autoreiniging accessoires.

Oplosmiddel

Een oplosmiddel zoals spiritus of ether werkt meestal, maar kan in sommige gevallen een blauw waas achterlaten op de lak. Gebruik liefst gedenaturaliseerde (zuivere) alcohol, verkrijgbaar bij de apotheek. Giet de alcohol ook nooit rechtstreeks op de lak van je auto, maar drenk er een doek in waarmee je dan de vlek behandelt. Goed afspoelen is de boodschap. Gebruik alcohol liever niet op kunststof.

Nagellakremover

  • Gebruik nagellakremover
  • Behandel daarna nog eens met was

Stickeroplosser

Een andere mogelijkheid is de “stickeroplosser”: dit is een spuitbusje dat in de meeste doe-het-zelf zaken te verkrijgen is.

Terpentine

Het is mogelijk om thinner (oplosmiddel voor verf) te gebruiken, maar dat is niet echt aangeraden voor de lak van de auto. Terpentine (verfverdunner) werkt even goed en dit product is minder schadelijk voor de autolak.

Bakboter

  • Smeer het te behandelen oppervlak in met bakboter of roomboter
  • Laat het een 15-tal minuten inwerken
  • Spoel goed af

Slaolie of olijfolie

  • Smeer het te behandelen oppervlak in met slaolie of olijfolie
  • Laat het een tijdje inwerken
  • Spoel goed af

Harsverwijderaar

Gebruik een harsverwijderaar of een polijstmiddel dat je via internet of in de automaterialen vakhandel kan verkrijgen.

Voorkomen is beter dan genezen:

  • Zorg ervoor dat je auto steeds goed in de was zit. Hierdoor zal hars zich minder gemakkelijk hechten aan de wagen.
  • Parkeer je wagen niet onder naaldbomen, lindes of esdoorns.
© 2012 - 2017 Wapiti, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer welk vlekkenmiddel, c tot en met kWanneer welk vlekkenmiddel, c tot en met kVaak zult u zich afvragen hoe u bepaalde hardnekkige vlekken kunt wegwerken en verwijderen. In dit artikel vindt u daaro…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
Vlekken op beton verwijderenNa de winterperiode zijn er veel klusjes om te doen in en om het huis. Door vorst en andere weersinvloeden kunnen vlekke…
Bronnen en referenties
  • http://www.huishoudplaza.nl
  • http://forum.belgiumdigital.com

Reageer op het artikel "Harsvlekken op auto verwijderen"

Reacties

Evelien, 28-07-2017 12:03 #11
Gewoon alcohol (waar je de thermometer mee schoonmaakt) werkt prima als je hars wilt verwijderen van een autoruit.

Carola, 01-04-2017 15:56 #10
Met spiritus verwijder je in 1 keer alle hars. Even op een doek. Erop deppen en weg. Super!

Ana, 28-08-2016 20:48 #9
Ik heb met olijfolie geprobeerd. Heeft wel gewerkt! Super! En kost niks!

Jmm Laan, 13-08-2016 13:58 #8
Harsvlekken op auto? Met spiritus haal je ze makkelijk weg!

Hans, 12-08-2016 20:28 #7
Op aanraden van een 'poets' specialist heb ik met veel succes spiritus gebruikt. Binnen 2 minuten was het karweitje gedaan. Aanrader.

PS niet te hard wrijven omdat spiritus de lak zacht kan maken.

Harry Völker, 05-08-2016 21:34 #6
Het enige wat echt helpt, is het gebruik van brandspiritus. Terpetine is een te zwakke harsverwijderaar. Mijn auto staat al heel veel jaren onder Sparrenbomen. Ik spreek uit ervaring. Mijn garage kwam met deze fantastische oplossing.

Met vriendelijke groeten,

Harry Völker
Laag-Soeren

Rik, 30-07-2016 16:08 #5
Vandaag aan de slag geweest om zo'n twintig van die plekken te verwijderen. Hars van een denneboom. Het verdwijnt als sneeuw voor de zon met de welbekende WD-40. Wel even laten inwerken en voorzichtig blijven met krassen. Dit werkt ook goed om alles weer te laten glimmen. Tast de lak dus niet aan!

Kim de Spiegeleer, 22-07-2015 16:56 #4
Ontvetter, keukenreiniger en wasbenzine?
Hierdoor wordt de beschermlaag van de lak aangetast en zal de hars zich de volgende keer nog beter vastzetten op de lak.
Zou ik niet aanraden!

Anne Beuving, 27-06-2015 16:11 #3
Hars verwijderen van de auto?
Fluitje van een cent, ( bijna letterlijk )
Ben het met de reactie van Paul eens, gewoon een beetje "DASTY" ontvetter, verkrijgbaar bij de "Wibra" op een doekje
en de harsresten verdwijnen zonder sporen achter te laten.
Van tevoren wel even de bovenste laag van de druppel verwijderen met b.v. een luciferhoutje om de harslaag
dunner te maken.
Succes en blijf je auto uit de hete zon parkeren.

Paul, 20-10-2014 17:12 #2
Ik heb alles geprobeerd, boter, olie, terpentine, warm water, sop… Het ging er uiteindelijk supersnel af met gewone 'vet oplosser keuken reiniger' spuitflacon van de Lidl. Afpoetsen met een microvezel doekje!

Geert, 18-08-2014 15:30 #1
Ook ik had van die vieze harsplekken op de auto, van alles geprobeerd niets hielp mij echt verder. Later heb ik pure wasbenzine gebruikt. Even inweken 10 tellen wachten dan met een doek met wasbenzine even flink poetsen. En dat een paar keer. daarna even wat commandant er op uitpoetsen. Schoon is de lak en meteen weer glimmend
Veel succes er mee

Geert

Infoteur: Wapiti
Laatste update: 03-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 11
Schrijf mee!