InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hoe kom ik onder mijn parkeerboete uit?

Hoe kom ik onder mijn parkeerboete uit?

In de praktijk blijken veel mensen onder de betaling van een parkeerboete uit te komen. Onterechte, maar ook terechte boetes worden soms kwijtgescholden. U moet wel aannemelijk kunnen maken dat de sanctie onterecht is. Het blijkt dat in Helmond maar liefst 80 procent van de boetes wegens het ontbreken van een geldig parkeerkaartje wordt kwijtgescholden. In de meeste gemeentes gaat het niet om zoveel gevallen, maar het loont in ieder geval de moeite om bezwaar aan te tekenen bij een onterechte boete. Hierbij kunt u denken aan de situatie dat u wel een kaartje hebt gekocht, maar deze was niet zichtbaar voor de parkeerwachters. Een Utrechtse rechtbank heeft bepaald dat het niet zichtbaar neerleggen niet automatisch leidt tot een boete. U kunt dus later met het kaartje alsnog aantonen dat u een kaartje hebt gekocht.

Huidige betalingsmethode voor parkeren te kostbaar

In de toekomst zal de nadruk komen te liggen op een methode van elektronisch betalen van het parkeergeld. De huidige methode is te kostbaar voor de gemeenten. Zolang een groot deel van de boetes later weer moeten worden terugbetaald, of helemaal niet geïnd worden, liggen de kosten van het controleren hoger dan de parkeeropbrengsten. Het is dan goedkoper om het parkeren gewoon gratis te maken.

Fraudegevoelig

De huidige methode is te fraudegevoelig. U kunt onder een boete uit komen, indien u later nog een geldig kaartje kunt overleggen. De bekeurde automobilist kan ook gewoon achteraf proberen een parkeerkaartje te bemachtigen van iemand anders. De automobilist kan vervolgens het kaartje laten zien, alsof hij deze zelf gekocht heeft.

Redenen om kwijtschelding te krijgen

Indien u kunt aantonen dat u onterecht de boete hebt gekregen, maakt u grote kans dat de boete kwijtgescholden gaat worden. Binnen twee dagen kunt u met een geldig kaartje de boete laten vernietigen. U hoeft dan geen bezwaarschrift in te dienen. Dit kunt u doen bij uw gemeente. In de meeste gevallen zijn ze schappelijk bij de eerste keer. Komt u vaker klagen, dan kunt u er vanuit gaan dat ze minder soepel zullen zijn.

Een andere reden zou kunnen zijn dat er sprake was van een noodsituatie. U moest bijvoorbeeld snel naar de dokter of het ziekenhuis. U zult wel aan moeten tonen dat er sprake was van een noodgeval. In eerste instantie doet u er wel verstandig aan om de boete alvast te betalen. De beroepsprocedure kan namelijk lang duren. Tot de boete is kwijtgescholden moet er nog steeds betaald worden.

Hoe moet ik verzoeken om kwijtschelding?

U zult een bezwaarschrift moeten indienen om onder de sanctie uit te komen. Naast de noodzakelijke gegevens als uw naw-gegevens moet u ook het aanslagnummer en het kenteken van de auto vermelden. U moet natuurlijk niet vergeten om de brief te ondertekenen.

In de brief moet u gedetailleerd weergeven waarom u denkt dat de boete onterecht is. Dit moet u goed onderbouwen met bijvoorbeeld de parkeerbon of een bewijs dat het een spoedgeval betrof. De gehele procedure tot afwikkeling kan wel een half jaar in beslag nemen.
Gerelateerde artikelen
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Bezwaar maken tegen de belastingdienstBezwaar maken tegen de belastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de belastingdienst? U kunt dan in 2017 bezwaar maken teg…
Bezwaar, beroep, hoger beroepBezwaar, beroep, hoger beroepDit artikel beschrijft de procedure van bezwaar, beroep en hoger beroep. Als u het oneens bent met een beslissing van ee…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Het BezwaarschriftBent u het niet eens met een besluit van een bestuursorgaan? Dan kunt u in de meeste gevallen een bezwaarschrift indiene…
Bronnen en referenties
  • http://www.fsw.vu.nl/nl/Images/Regeling%20Beroep%20en%20Bezwaar%20VU_tcm30-51697.pdf

Reageer op het artikel "Hoe kom ik onder mijn parkeerboete uit?"

Reacties

Marenthe, 15-11-2016 21:23 #3
Als je een parkeerboete hebt gekregen voor parkeren op een invalideplek. maar je hebt simpelweg het bordje niet gezien omdat het donker was, midden in de nacht. heeft het dan zin om bezwaar te maken voor de maar liefst 370 euro!?

Peter, 10-10-2014 16:51 #2
Hallo,
ik krijg vanmorgen (10/10/2014) via een aangetekende zending een rappel van een parkeerboete binnen van 20,26,
De boete dateert van tussen 2008 en 2011 of van de eerste zes maanden van 2012.
Is dat niet iets te laat voor een parkeerboete?
Kan ik daar een bewijs van vragen?Vgr
Peter

Plantinga, 17-04-2012 15:45 #1
Je komt niet onder een parkeer boete uit. Hebben, hebben is het motto van de gemeente. Kreeg een parkeerboete (betwist) ben naar een advocaat gegaan, nadat er beslag was gelegd op m'n auto.Deze heeft een brief geschreven oa over de onredelijkheid.hoogte van de bekeuring die in geen enkele verhouding staat tot de waarde van de auto! Interesseert ze niet! hedenmorgen is onder begeleiding van de politie (als was ik een volksschurk Nr1 mijn auto meegenomen. Nu kan ik niet meer naar mijn werk, geen boodschappen meer doen etc. Ik begin mensen te begrijpen die stelen /roven in drugs handelen en moorden. Want Nederland is een Bananen land van graaiers en dieven geworden.Ik heb mijn plan getrokken en ga het zelfde doen. En die deurwaarder is het eerst aan de beurt. Het is zijn werk? Ja dat zeiden ze in de oorlog ook.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!