InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rij wegenbelastingvrij: schone en zuinige auto's

Rij wegenbelastingvrij: schone en zuinige auto's

Rij wegenbelastingvrij: schone en zuinige auto's Sinds 1 januari 2010 heeft de overheid voor een aantal auto's de wegenbelasting volledig afgeschaft. Ze wil hiermee het rijden in schone en zuinige auto's stimuleren. Het gaat om de Toyota iQ, Fiat 500 Dualogic, Honda Civic Hybrid, Toyota Prius, Nissan Pixo en Daihatsu Cuore. In dit artikel wordt een onderling vergelijk gemaakt. Aan u de keuze welke auto het beste bij u past mits u wegenbelastingvrij wilt rijden. Inmiddels aangevuld met nieuwe auto's uit 2010 en 2011. Voor de nieuwste auto's wegenbelastingvrij ga naar:



Wegenbelastingvrij: 2012 belastingvrije auto's

  1. Chevrolet Aveo 1.3 diesel (tot juli 2012, dan moet diesel CO2-uitstoot 93 gr/km zijn) (meer informatie: Middenklasse: Chevrolet Aveo 1.3 D eco (2012))
  2. Ford Focus
  3. Fiat Panda Twin Air (meer informatie: Stadsauto: Fiat Panda Twin Air)
  4. Lightning GT
  5. Renault Twingo 1.2 16V Authentique (meer informatie: Stadsauto: Renault Twingo 1.2 wegenbelastingvrij 2012)
  6. Suzuki Splash
  7. Tesla S
  8. Toyota Prius
  9. Volkswagen Up (meer informatie: Stadsauto: Volkswagen Up! 2012 – wegenbelastingvrij)
  10. Volvo V60 plug-in hybride

Wegenbelastingvrij: 2011 belastingvrije auto's

  1. Alfa Mito 1.3 JTDm Eco (meer informatie: Compacte auto: Alfa Romeo Mito - wegenbelastingvrij)
  2. Burton Electric
  3. Citroen C Zero (meer informatie: Elektrische auto: Citroën C-Zero – wegenbelastingvrij)
  4. Daihatsu Cuore 1.0 Premium
  5. Fisker Karma (meer informatie: Hybride auto: Fisker Karma – wegenbelastingvrij)
  6. Ford Fiesta ECOnetic
  7. Honda Jazz Hybride (meer informatie: Hybride-auto: Honda Jazz Hybrid – wegenbelastingvrij)
  8. Kia Rio (meer informatie: Compacte auto: Kia Rio diesel – wegenbelastingvrij (2011)
  9. Kia Picanto (meer informatie: Stadsauto: Kia Picanto – wegenbelastingvrij)
  10. Lancia Ypsilon (meer informatie: Compacte auto: Lancia Ypsilon – wegenbelastingvrij (2011))
  11. Lexus CT 200h (meer informatie: Hybride-auto: Lexus CT 200h – wegenbelastingvrij)
  12. Mazda2 en Mazda3 (1 jaar wegenbelastingvrij!)
  13. Mitsubishi i MiEV (meer informatie: Elektrische auto: Mitsubishi iMiEV – wegenbelastingvrij)
  14. Nissan Micra (meer informatie: Compacte auto: Nissan Micra 1.2 Tekna – wegenbelastingvrij)
  15. Opel Ampera (meer informatie: Elektrische auto: Opel Ampera E-REV – wegenbelastingvrij)
  16. Opel Corsa EcoFLEX (meer informatie: Compacte auto: Opel Corsa ecoflex – wegenbelastingvrij)
  17. Renault Fluence ZE (meer informatie: Elektrische auto: Renault Fluence ZE wegenbelastingvrij 2011)
  18. Renault Twingo (met dieselmotor) (meer informatie: Stadsauto: Renault Twingo Diesel / RS (wegenbelastingvrij))
  19. Renault Kangoo Z.E. (meer informatie: Elektrische auto: Renault Kangoo ZE wegenbelastingvrij 2011)
  20. Skoda Fabia hatchback (meer informatie: Compacte auto: Skoda Fabia Greenline/RS (wegenbelastingvrij))
  21. Tazzari Zero
  22. Tesla Roadster
  23. Think City
  24. Toyota Aygo Dynamic Navigator
  25. Toyota Yaris (meer informatie: Stadsauto: Toyota Yaris – wegenbelastingvrij (2011))

Wegenbelastingvrij: 2010 belastingvrije auto's

In 2010 zijn de volgende auto's ook belastingvrij
  1. Audi A1 e-tron
  2. Chevrolet Sparkt 1.0 LS BIFuel (LPG)
  3. Citroen C3 en DS3
  4. Citroen C1i
  5. Fiat Panda 1.2
  6. Fiat Grande Punto Actual MultiJet
  7. Fiat Punto Evo
  8. Honda Insight (meer informatie: Hybride-auto: Honda Insight – wegenbelastingvrij)
  9. Hyundai i10
  10. Nissan Leaf (vanaf december 2010)
  11. Nissan Pixo
  12. Opel Agila ecoFLEX
  13. Peugeot 107
  14. Peugeot iOn
  15. Renault clio
  16. Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive
  17. Skoda Fabia Combi Greenline
  18. Smart ForTwo (diesel)
  19. Suzuki Alto
  20. Toyota Aygo
  21. Toyota Auris Full Hybrid
  22. Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (diesel)

Hieronder oudere auto's die wegenbelastingvrij zijn.

Wegenbelastingvrij: Toyota iQ en Fiat 500 Dualogic

Toyota iQ is een kleine auto waar drie volwassenen en een kind in kunnen. De Fiat 500 is gebaseerd op de Fiat Panda en kan vier volwassenen vervoeren, maar voor lange mensen is hij niet echt geschikt. Voor beide auto's geldt dat slechts een klein kinderstoeltje erin gemonteerd kan worden. Wat betreft bagage mogelijkheden kan het beste voor de Fiat gekozen worden. Daarentegen rijdt de Toyota weer lekkerder en heb je het gevoel in een grotere wagen te zitten. Wie wegenbelastingvrij wil rijden met de Fiat moet voor een automaat kiezen. Beide auto's zijn vooral grappige wagentjes waarmee je veel bekijks trekt.

Wegenbelastingvrij: Honda Civic Hybrid en Toyota Prius

Het gaat hier om twee hybride auto's. Toyota was er meteen al bij; Honda volgde. Toyota heeft drie versies en Honda twee. De verkoop van de Honda doet het goed; hij rijdt geweldig en is erg stil. Ook Toyota heeft inmiddels een goed lopende versie. Deze heeft een vijfde deur en de achterbank kan worden dichtgeklapt. Met de Prius kan je in drie standen rijden: sportief, zuinig of elektrisch. In de eco-stand rijdt die 1 op 20, maar dan trekt die wel langzamer op. Vergeleken met Toyota heeft Honda minder noviteiten en knopjes, maar is daardoor wel eenvoudig te bedienen. Bovendien is hij 1500 euro goedkoper dan de Prius. Beide auto's zijn uitermate geschikt voor het gezin.

Wegenbelastingvrij: Nissan Pixo en Daihatsu Cuore

Twee typische boodschappen wagens: echte stadautootjes. De Cuore bestaat al sinds 2008. Nissan Pixo is nieuw. De Cuore heeft een grote binnenruimte vanwege een verschuifbare achterbank. De Pixo lijkt op de Suzuki Alto. Beide auto's worden in India in elkaar gezet. Vooral de Nissan rijdt uitstekend. De Pixo kost slechts 8000 euro, één van de goedkoopste stadswagens. Hij is zeker de beste stadswagen te noemen, nog beter van de Suzuki Alto. Met de nieuwe belastingmaatregel is hij nog goedkoper. Maar wie voor ruimte kiest kan beter de Cuore nemen.

Wegenbelastingvrij: Vergelijkingstest

In deze tabel vindt u de zes auto's met elkaar vergeleken.

Fiat 500 1.2 Dualogic Start & StopDiahatsu Cuore 1.o ClassHonda Civic Hybrid EleganceNissan Pixo 1.0 VisiaToyota 1Q 1.o VVT-i AspirationToyota Prius 1.8 Executive
Vanaf prijs (euro) 12.9958.99923.9907.99912.99025.490
Vermogen in kW/pk 51/6951/6985/11550/6850/68100/136
Fabrieksverbruik l/km 1:21,31:22,71:21,71:22,71:21,31:25
Proefrit verbruik 1:16,71:24,51:18,81:18,11:17,21:21,4
Energielabel AAAAAA
CO2 uitstoot 110 g/km104 g/km 103 g/km110 g/km92 g/km
Bagageruimte in liter 185/610210/1056350129/77432/292441
EuroNCAP crashtest 544355

De ANWB heeft een lijst samengesteld met zuinige auto's. Hiervan zijn tot nu toe de volgende artikelen geschreven:

Lees verder

© 2010 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hybride auto's, Top tien zuinige auto's, Goedkoopste auto's en Elektrische auto's.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Top 10 Zuinige auto's: Klein BenzineTop 10 Zuinige auto's: Klein BenzineBreed leeft het gevoel dat er iets aan het milieu moet worden gedaan. Daarnaast stijgen de olieprijzen de pan uit. Daaro…
Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013Eigenaren van zuinige auto’s genieten een behoorlijk belastingvoordeel. Hoeveel is de BPM en motorrijtuigenbelasting voo…
Top 10 zuinige auto's: Middelgroot BenzineDe overheid vindt het belangrijk dat mensen zuiniger gaan rijden. Daarom geeft zij belastingvoordelen aan personen die e…
Top tien zuinige dieselwagensDe Nederlandse overheid wil stimuleren dat mensen zuiniger gaan rijden. Dat doet ze onder andere door belastingkorting t…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • Rijwegenbelastingvrij.nl

Reageer op het artikel "Rij wegenbelastingvrij: schone en zuinige auto's"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Reinier Oudijn, 26-11-2012 08:17 #11
Hallo,
ik heb een eco auto met een diesel motor en ik zal 1-1-2014 dus wegenbelasting moeten gaan betalen voor deze auto. De filosofie dat de regels steeds scherper moeten worden om zo de auto fabrikanten te prikkelen schonere en zuinigere auto's te maken kan ik me wel in vinden. Ik heb dan ook geen problemen met het feit dat er dan weer motorrijtuigenbelasting betaald moet worden. Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is het feit dat je voor een eco diesel direct dan maar 2x zoveel moet gaan betalen als een benzine "Eco" auto en daarmee dus gelijk gesteld wordt aan een oude walmende diesel. Terwijl één van de argumenten voor deze hogere motorrijtuigenbelasting voor diesels is dat deze meer vervuilen, wat dus beslist niet waar is bij de eco diesels. De 'eco' grenzen voor een diesel liggen volgens mij zelfs hoger dan die voor een benzine auto.

Hierdoor zullen denk ik veel mensen geprikkeld worden hun schone diesel gaan inruilen voor een andere auto. Tweedehands zullen deze diesels niet veel meer opbrengen dus er zal waarschijnlijk geen schone nieuwe auto voor in de plaats komen maar een gebruikte.
De tweedehands markt zal dus overpoeld worden met 'oude' eco diesels die bijna niet meer te verkopen zijn en dus verdwijnen in de export. Dit lijkt me een slechte zaak voor het aantal schone auto's dat rond rijdt in Nederland.

Wat mijn verbaast is dat ik niets hoor uit de automarkt en geen enkel gerucht of lobby hoor om dit te veranderen. Hiervoor zie ik een taak van bijvoorbeeld de ANWB.

Groet
Reinier Oudijn

Schreuder, 20-12-2011 12:10 #10
Als ik een peugeot 107 aanschaf van bouwjaar 2008 rij ik dan ook belastingvrij? Of geld dit alleen als ik hem nieuw aanschaf. Reactie infoteur, 20-12-2011
Http://www.autozonderwegenbelasting.nl/nieuws/39/wanneer-is-een-auto-belastingvrij.html

Hier kunt u lezen wanneer een auto belastingvrij is.

Groet,

Etsel

Etsel (infoteur), 01-06-2011 19:35 #9
De vrijstelling van de wegenbelasting voor milieuvriendelijke auto's wordt in 2014 afgeschaft. Dat is een jaar later dan de bedoeling was.

Het kabinet heeft dat besloten omdat auto's steeds schoner en zuiniger worden. Volgens staatssecretaris Weekers gaat die ontwikkeling zo snel dat in 2015 ruim 60 procent van de auto's in aanmerking zou komen voor een belastingvoordeel. Hij wil dat terugbrengen tot maximaal twaalf procent.

Vrijstelling van de aanschafbelasting gaat alleen nog gelden voor auto's die minder dan 83 gram CO2 per kilometer uitstoten. Op dit moment voldoet geen enkele benzine- of dieselauto aan die norm.

(Bron: NOS Nieuws)

Pijl, 31-05-2011 20:46 #8
Quote "Reactie infoteur, 30-05-2011
Denkt u dat alle mensen duurzame producten willen hebben? Misschien wel duurzaam, maar uiteindelijk willen veel mensen na een paar jaar weer eens in een andere auto rijden. De vraag naar nieuwe producten zal altijd blijven bestaan"

Het gaat erom dat er duurzame producten geproduceerd dienen te worden. Dat mensen ooit weer wat anders willen rijden heeft daar niets mee te maken. Je kunt dan dus gewoon een ander duurzame auto gaan rijden. Het is natuurlijk onzin om te denken dat de vraag naar nieuwe producten betekent dat deze niet duurzaam zouden (moeten) zijn? Als U regelmatig verhuist betekent dat toch niet dat U in een tent woont? Reactie infoteur, 31-05-2011
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Hoe groot acht u de kans dat veel mensen zoals u 30 jaar in dezelfde BMW willen blijven rijden zelfs als die duurzaam is? Mensen willen op den duur toch een nieuwer model. En een 30 jaar oude BMW zal misschien een mooie collector item zijn voor de echte auto liefhebber, maar de meesten zullen er voor passen om een tweedehands te kopen die ouder dan 10/15 jaar is ook al is het een duurzame auto. Er blijven dan een heleboel tweedehands duurzame auto's over die niet meer verkocht kunnen worden en uiteindelijk ook gerecyled moeten worden net als de andere auto's die minder duurzaam zijn.

Er spelen voor mensen dus nog wel wat meer zaken mee dan alleen duurzaamheid.

Pijl, 29-05-2011 23:53 #7
Reactie infoteur, 27-05-2011
Wat wilt U dan? Dan zijn alleen een fiets en zeilboot/roeiboot e.d. milieuvriendelijke vervoersmiddelen

Het gaat er niet om wat ik wil. Het gaat erom dat je de mensen geen verhaal op de mouw moet spelden. Als je de burger mee wilt hebben dan zul je de waarheid moeten spreken (behalve dat je ook betrouwbaar dient te zijn). Er is wel een eind aan de bereidheid van de burger om allerlei extra's te doen of juist te laten. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat alle door jouw geselecteerde afvalproducten bij de gemeentereiniging gewoon bij elkaar gedonderd worden dan voel je je belazerd en zul je niet snel geneigd zijn om je in te zetten voor het milieu.
En ja, alles is relatief. Fietsen en zeilboten komen ook niet uit de lucht vallen.(Windmolens evenmin) Daarvoor zijn vele grondstoffen (zware metalen en lakken) nodig, moeten fabrieken gebouwd worden, zijn hele hordes mensen onderweg (al of niet in auto;s) om te kunnen produceren, verkopen, af te leveren en te onderhouden.
En ja, enig idee hoe vervuilend en energieslurpend de wereldwijde recyclingindustrie is?
Veel beter is het om duurzaam te produceren. Hoelang gaan die kleine goedkope autootjes mee? Ik durf te wedden dat mijn 30 jaar oude BMW veel minder vervuilend is gedurende zijn/haar leven.
Laat je dus niets wijsmaken. Je kunt hoogstens spreken van minder milieuvervuilende en/of duurzame producten. Zoals de wereld nu georganiseerd is, zijn de overheden (en de onze in het bijzonder) niet gebaat bij duurzaamheid. Kijk naar onze overheid die niets liever ziet dan dat we producten (vooral auto;s) versneld afschrijven, weggooien of exporteren (het zal ze een zorg zijn waar ze dan vervolgens vervuilen). Nieuw kopen brengt tenslotte de meeste (belasting-) centen op voor de staatskas. Onze overheid heeft een broertje dood aan duurzaamheid. Wanneer de Nederlander vanaf vandaag serieus duurzaam gaat leven is voor het einde van deze maand DEN HAAG failliet. Reactie infoteur, 30-05-2011
Denkt u dat alle mensen duurzame producten willen hebben? Misschien wel duurzaam, maar uiteindelijk willen veel mensen na een paar jaar weer eens in een andere auto rijden. De vraag naar nieuwe producten zal altijd blijven bestaan. In Oost-Duitsland was de Trabant destijds gedwongen ook een 'duurzame' auto te zijn. Maar veel Oost Duitsers zijn blij dat ze nu ook in andere merken kunnen rijden. Bovendien zijn er maar heel weinig technische verbeteringen tot stand gekomen bij de Trabant. Wil je minder vervuilende auto's maken dan moet de techniek verbeteren en dat kost geld en moeten nieuwe auto's verkocht worden om geld in het laadje te krijgen voor de technische verbeteringen…

Pijl, 27-05-2011 09:50 #6
Storend is dat er continue geschreven wordt dat het hier om "schone en milieuvriendelijke" auto's gaat. Een milieuvriendelijke auto bestaat niet. Zelfs wanneer een auto op water zou rijden dan nog is het geen milieuvriendelijke auto omdat er fabrieken zullen zijn die deze auto's zullen maken tesamen met honderden toeleveranciers en er ook grondstoffen nodig zullen blijven.
Storend is ook dat we hier in Nederland helaas opgescheept zitten met een overheid die ten alle tijden met twee (of meer) petten regeren zal. Ongeacht de kleur van het kabinet zal altijd de financiële agenda de belangrijkste zijn. We worden dus continue iets wijsgemaakt. Een korting of kwijtschelding van een onbeschofte belasting als de BPM kun je geen subsidie noemen. Nog storender is dat die zelfde overheid volslagen onbetrouwbaar is en dat je hier nooit zult weten waar je aan toe bent. Ze leuteren tenslotte ook al jaren over een vliegtuig voor defensie en, nog veel belangrijker voor de burger, de hypotheekrenteaftrek. Ondanks het oeverloze geleuter uit Den Haag, afschaffen BPM en verlaging of zelfs verdwijnen van de houderschapsbelasting, is de houderschapsbelasting voor vrijwel alle auto's in korte tijd enkele malen verhoogd.
We moeten niet de illusie hebben dat we ooit een effectief en rechtvaardig systeem zullen krijgen. Deze overheid is verslaafd aan belastinginkomsten en wil dan ook bij iedere wijziging meer geld binnen harken. De misbruikte slogan "de vervuiler betaalt" heeft ook niets met het Nederlandse beleid te maken. Ik rijd hooguit 600 km per jaar in Nederland en betaal 800 euro houderschapsbelasting voor mijn camper terwijl men voor zo'n kleine auto geen belasting betaalt. Laat U dus niets wijsmaken Reactie infoteur, 27-05-2011
Wat wilt U dan? Dan zijn alleen een fiets en zeilboot/roeiboot e.d. milieuvriendelijke vervoersmiddelen.

Etsel (infoteur), 25-05-2011 22:03 #5
Subsidie zuinige auto's verdwijnt

De subsidieregeling voor milieu- vriendelijke auto's wordt afgeschaft. De huidige regeling is in de ogen van staatssecretaris Weekers van Financiën te duur. De huidige subsidieregeling kost de staat honderden miljoenen.

Weekers schaft de vrijstelling van de aanschafbelasting af en int straks ook weer wegenbelasting voor zuinige benzine- en dieselauto's.

Voor elektrische auto's hoeft geen wegenbelasting te worden betaald en de benzineaccijns zal de komende tijd niet worden verhoogd.

Volgens de auto-importeurs wordt op dit moment één op de drie auto's met subsidie gekocht.

De staatssecretaris wil de maatregelen in 2013 laten ingaan. Het kabinet moet de plannen nog goedkeuren.

(bron: NOS Nieuws)

Mieke, 10-11-2010 15:34 #4
Ik overweeg een Citroen C3 Dynamique aan te schaffen. de diesel uitvoering. Deze auto zou dan in ieder geval 3 jaar wegenbelasting vrij zijn, als ik hem nu aanschaf.
De garage zegt dat deze auto pas leverbaar is in mei 2011. Maar kunt u mij zeggen of deze auto over twee jaar nog vrij is van wegenbelasting? Ik rij ongeveer 9000 -10000km per jaar. Reactie infoteur, 10-11-2010
Op 10 augustus 2010 kwam het Financieel Dagblad met dit bericht.

"Sinds begin dit jaar hoeft de automobilist bijna geen belasting te betalen voor zeer zuinige auto’s, waardoor er in de eerste zes maanden bijna evenveel zijn verkocht als in heel 2009. In totaal is nu een op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Bovag.

Dit aandeel kan verder oplopen omdat autofabrikanten sinds deze zomer belastingvrije dieselauto’s aanbieden. Bij deze voertuigen is het fiscale voordeel nog groter, omdat de eigenaar niet de hoge wegenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt tot euro 1000 per jaar. Bij zakelijke rijders zijn de auto’s populair omdat ze in het 14%-bijtellingstarief vallen.

Vrijstelling terugdraaien
De grote interesse blijkt een domper voor de schatkist. Hierdoor is de vraag ontstaan hoelang de overheid de maatregel nog in stand kan houden. Mogelijk dat de vrijstelling van de wegenbelasting volgend jaar wordt bijgesteld of misschien zelfs teruggedraaid. Wie nu een zuinige auto heeft gekocht, moet dan straks toch wegenbelasting betalen.
Het ministerie van Financiën becijferde vorig jaar dat het Rijk in 2010 euro 34 mln aan inkomsten zou mislopen door het schrappen van de wegenbelasting. Deze inkomsten zouden door lastenverzwaring elders worden gecompenseerd. Maar volgens berekeningen van deze krant is het budget voor dit jaar nu al overschreden. Dat betekent ook dat er aanzienlijk minder inkomsten zijn door het wegvallen van de bpm en de lagere bijtelling voor lease-rijders.

Afschaffen optie
Het ministerie van Financiën zegt enkel dat de interesse hun raming inderdaad overstijgt. ‘Ik doe geen uitspraken over hoeveel, maar het spreekt voor zich dat er hierdoor minder geld de schatkist binnenkomt’, aldus een woordvoerder. Volgens hem is het mogelijk dat de regeling volgend jaar wordt aangepast. Dit hangt af van het toekomstig kabinet.Leo Stevens, emeritus hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit, stelt dat de regeling al in het begin verkeerd is aangepakt. ‘Nu staat de overheid voor een dilemma: of te boek staan als een betrouwbare overheid, of zorgen voor een financieel solide beleid. In dit soort gevallen kun je beter van tevoren zorgen dat het geen openeinderegeling is, en er een plafond aan stellen.’"

Op de Fiatblog staat als reactie hierop:
"Maar is dit helemaal terecht? Eigenlijk niet. Bij ‘Financiën’ hebben ze al aangegeven dat als(!) er een aanpassing op de regeling komt, dat zal zijn op basis van kentekenregistratie. Heb je dus vandaag je Punto Evo gekregen en vervalt morgen de regeling dan is er voor jou nog niets aan de hand. Als we reëel zijn is de kans natuurlijk behoorlijk groot dat er bijvoorbeeld volgend jaar een bijstelling van de CO2-grens komt. Het kan dan zijn dan bepaalde auto’s niet meer in de belastingvrije categorie vallen, maar heb je de auto al in bezit dan hoef je je nog geen zorgen te maken."

Het is dus niet echt duidelijk of de belastingvrije maatregel blijft.

Groet,

ETSEL

A. E. Olijkan, 30-07-2010 11:55 #3
Heel mooi, dat BPM vrij en wegenbelasting vrij, maar wie garandeert mij dat de nieuwe regering er straks geen eind aan maakt? Ik heb (helaas terecht) een behoorlijke portie wantrouwen tegenover de overheid, neem maar eens als voorbeeld dat "tijdelike" kwartje van Kok, is nooit meer afgeschaft! We weten allemaal dat de overheid een tekort aan geld heeft, en dat er miljarden bezuinigd moeten worden en dat de belastinginkomsten verhoogd moeten worden. Een dealer vertelde mij deze week, dat hij verwachtte dat het wegenbelastingvrije rijden voor super schone/zuinige auto`s binnen de kortste keren zal verdwijnen, misschien al volgend jaar. En dan zal je maar net zo`n wegenbelastingvrije zuinige diesel hebben gekocht! Ik rij ongeveer 9500 km per jaar, maar als er dan toch weer wegenbelasting ingevoerd gaat worden, dan kom je op onevenredig hoge kosten te zitten. Ik heb de Rijksoverheid via de site van postbus 51 gemaild met de vraag of de wegenbelastingvrije situatie een blijvertje is of niet, en toen kreeg ik als antwoord een uiteenzetting van de regeling voor superzuinige auto`s, maar dat is dus geen antwoord, want over die regeling vroeg ik juist, of dat zou blijven of niet. En juist vanwege zo`n antwoord heb ik er geen vertrouwen in en overweeg ik voorlopig nog niet zo`n super zuinige diesel aan te schaffen. Is er hier iemand die wél een zinnig antwoord kan geven? Want als het zo blijft, dan schaf ik direct zo`n zuinige en schone Fabia Greenline aan. Reactie infoteur, 30-07-2010
Is permanente regeling. Lijkt me onhandig het weer af te schaffen. Dan gaan mensen weer in vervuilende auto's rijden. Of het op den duur voor alle schone auto's gaat gelden betwijfel ik. Volgens de ANWB blijven de normen voor zeer zuinig rijden -de CO2 uitstoot lager is dan 110 gram per kilometer voor benzineauto's of 95 gram per kilometer voor diesel- tot en met 2012 zeker gelden. Of de normen daarna verscherpt worden is nu nog niet duidelijk.

Anthoinette, 23-06-2010 21:41 #2
Ik snap het niet helemaal, geld dit alleen voor lease-auto's? Ik zie veel op internet dat het om auto's gaat met 14% bijtelling, dat is toch alleen voor auto's voor de zaak? Reactie infoteur, 24-06-2010
Nee geldt NIET alleen voor lease-auto's.

Rob, 11-05-2010 12:19 #1
Is deze wegenbelastingvrij regeling voor schone auto's een tijdelijke regeling (bv. alleen voor 2010) of een gegarandeerde permanenete regeling van de overheid? Reactie infoteur, 11-05-2010
Ja, permanente regeling vanaf 2010.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 11
Schrijf mee!