Een halve eeuw Mini
De Britse auto Mini is in 2009 al weer een halve eeuw oud. Ondanks de leeftijd van het voertuig leeft het merk als nooit tevoren. In Longbridge, een voorstad van Birmingham kwamen alle mini-gekken in augustus 2009 bijeen om het over hun favoriete hobby te hebben. De Mini, hoe is hij ontstaan? En hoe gaat het nu met de Mini?
Veel Mini fans in Japan
Aanhangers van de Mini leven overal ter wereld. Australie, Japan, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk in Groot Britannië en de rest van Europa. Ter wereld zijn dan ook zo’n 450 mini clubs waarvan de leden allemaal een mini in een bepaalde uitvoering hebben. Vaak wordt de liefde voor de bijzondere auto ook doorgegeven van geslacht op geslacht. De ouders van toen die mini bezitter waren, hebben nu vaak zoons of dochters die het merk trouw zijn gebleven.
Blik op wielen
De Mini wordt ook wel “blik op wielen”genoemd. Dit heeft ondermeer te maken met het feit dat de Britse auto’s wel heel vaak een reparatie moeten ondergaan om op de weg te kunnen blijven. Veel minibezitters zijn dan ook goed in sleutelen of hebben iemand die dat voor hen doet.
Productie klassieke Mini stopte in 2000
De productie van de klassieke Mini werd in 2000 gestopt. Vanaf dat moment werd de auto echt een collectorsitem. In 2001 kocht BMW het merk, tegelijkertijd met de Rover. De producent bracht vervolgens een moderne Mini op de markt, die voor de echte fans overigens geen optie is. Zij rijden het liefst in hun oude vertrouwde mini zonder al die poespas. Ook is de verzamelwoede van de echte liefhebbers van de oude mini’s alleen maar groter geworden. De mini is zoals het woord het al zegt een verkleinde auto die waarschijnlijk ook dat in mensen naar boven haalt, namelijk een soort spelen met de auto. Dat spelen bestaat dus uit het knutselen aan de wagen die vaak hapert. Ideaal voor de sleutelaar, want iemand die maar een beetje handig is kan de wagen zelf repareren bij uitval.
Mini als belegging
Sommige mensen zien auto’s ook als beleggingen. Dat geldt natuurlijk voor de oude Mini, maar voor sommigen toch ook als de nieuwe exemplaren die onder BMW tot stand zijn gekomen.
Jubileum Mini's
Speciaal voor het jubileumjaar heeft Mini 2 speciale modellen ontwikkeld en op de markt gebracht. Dit zijn:
- Mini 50 Mayfair
- Mini 50 Camden
Mini Roadster - pas in 2012 in de showroom
Ook is er een Roadster ontwikkeld. De auto heeft niet zoveel meer weg van de klassieke Mini, maar is echt een Coupé. Tot aan het raam lijkt de auto nog op een mini, maar daarboven wordt het echt heel ander werk. Door de opzet lijkt deze wagen stoer en echt een auto voor mannen. Deze mini is 3,714 meter lang, 1,683 meter breed en 1,356 meter hoog. Het is overigens geen gezinsauto, want er is maar plaats voor 2 personen. Opmerkelijk is wel de Always Open Timer. Dit is een apparaat dat bijhoudt hoelang de auto met open dag rijdt. Deze gadged werd voor het eerst getinroduceerd bij de Mini Carbriolet. Overigens is de Roadster Mini nog niet verkrijgbaar. Dit zal pas in 2012 het geval zijn.
De geschiedenis van de Mini (cooper)
De Mini werd ongeveer 40 jaar lang op dezelfde manier geproduceerd. De constructie was van Alec Issigonis die ook de ontwerper is van de Morris Minor. Karakteristiek van het nieuwe merk was de voorwielaandrijving en de motor dwars voorin. De wagen vond op een of andere bijzondere manier vooral veel aftrek in Japan. Daar is het echt een soort statussymbool om een Mini te rijden. In dat land werden vanaf 1990 per jaar 10.000 exemplaren gekocht. In de loop der jaren zijn er flink wat modellen ontwikkeld en geproduceerd. Hieronder een overzicht van de Mini’s.
De oer Mini, Austin Seven of Morris Mini-Minor
De “echte” Mini had een 850 cm3 motor. De naam was eigenlijk Austin Seven of Morris Mini-Minor. In 1959 werd Mini een zelfstandig merk. Waarbij producent BMC steeds probeerde de auto’s beter te maken. In 1964 was de verandering dat er een hydrolastic systeem werd ingezet, daar waar dit eerst de rubber vering was. In 1967 werd de oude motor vervangen door een 1000-cm3- motor. Vanaf 1968 was de Mini er ook als automaat.
Mini Countryman & Traveller MK I
De Mini veranderde na 1960 ook aan de buitenkantbehoorlijk. Er werd een bestelwagen, een pick-up en een stationcar gemaakt. De Mini Countryman (Austin) en Mini-Minor Traveller (Moris) waren voorzien van grote zijramen en zelfs houten lijsten aan de buitenkant van de wagen. De Minor Traveller had essenhouten delen. De latere typen hadden geen houten ornament meer. De oude exemplaren die nog wel hout hebben, zijn in prijs wel zo’n 50 procent meer waard dan de auto’s zonder dit bijzondere kenmerk.
Mini Clubman
De Clubman, was wat luxer dan de gewone Mini, maar had een vierkante neus die de wagen er niet mooie op maakte. Een bijzondere versie van deze Mini was de stationcar. Overigens maakte de Clubman al snel plaats voor de Metro, maar de oude Mini's bleven. Vanaf 1975 kregen de wagens allemaal een grotere motor, met uitzondering van de automaten.
Mini Cooper 997/998cc
Ede Mini Cooper ontstond toen John Cooper zich met de Mini ging bemoeien. Hij maakte van de auto echt een snelrijdend voertuig met een motor met veel meer vermogen en met twee carburateurs. Ook werden er schijfremmen aan de wielen bevestigd en kreeg het dak een andere kleur dan de rest van de wagen. De eerste Mini Coopers hebben net als de 'gewone' Mini's een rondere grill dan de latere modellen. Vanaf 1964 komt er een Mini Cooper op de markt met een 998 cc-motor uit de Riley Elf. In 1990 komt de Mini Cooper weer terug op de markt, maar dan met een 1275 cc motor.
Mini Cooper S 1962-1971 1275c een racewagen
De Mini Cooper S werd bekend omdat de wagen meedeed aan diverse rally’s en ook won. Zo werd de Rally van Monte Carlo maar liefst 3 keer gewonnen met de Mini Cooper S..
Mini 1275 GT
De Mini Clubman had vele uitvoeringen, maar de snelste was toch wel de '1275 GT'. De wagen verving de Mini Cooper en ook de Mini Cooper S (maar dat was geen succes want die was sneller). Karakteristiek voor deze exemplaren waren de bredere spoor- breedte en Rostyle wielen .
Mini Moke
De Mini Moke werd eigenlijk ontwikkeld voor het
Engelse leger, maar die had helemaal geen belang voor de wagentjes. Daarom kwamen ze gewoon in de showrooms te staan en bleek dat het gewilde wagens waren. In 1968 werd de productie gestopt in Engeland, maar toen namen Australie en Portugal de bouw over. In Zuid-Frankrijk is een bedrijf dat niet anders doet dan Mini’s ombouwen naar Mokes.
Mini One
De Mini One, de Mini Cooper en de Mini Cooper S kwamen voor het eerst voor het voetlicht op de Tokyo Motor Show in 2001. Daar bleek dat deze Mini’s twee rollbars en een meerarmige- achteras hadden gekregen.
Mini Clubman
In 2006 is de stationuitvoering van de Mini Clubman op de markt gekomen.
Jubileum Mini's
In 2009 vervolgens kwam Mini met de Mini 50 Mayfair en de Mini 50 Camden. Wie die moderne wagens naast de oer Mini zet kent de wagen bijna niet terug.