InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > In slaap vallen achter het stuur

In slaap vallen achter het stuur

In slaap vallen achter het stuur Bijna iedere automobilist heeft het wel eens meegemaakt dat hij of zij zware oogleden kreeg tijdens het autorijden. Met name op langere stukken is het gevaar voor in slaap vallen achter het stuur groot.

In slaap vallen achter het stuur

In slaap vallen achter het stuur is één van de oorzaken van fatale ongelukken. Men valt in slaap tijdens het rijden en raakt van de weg of raakt de macht over het stuur kwijt en ramt andere weggebruikers. Niet iedereen is gevoelig voor slaperigheid in de auto, en er zijn meerdere oorzaken voor het slaperig worden achter het stuur. Mogelijke oorzaken zijn:
  • Slechte nachtrust alvorens men gaat rijden
  • Te lang achter elkaar autorijden, zonder pauzes
  • Te weinig eten en drinken tot je nemen
  • Te veel en te koolhydraatrijk eten voor of tijdens de autorit
  • Rijden onder invloed van alcohol of drugs
  • Het eentonige geluid van de automotor kan slaapverwekkend zijn.

Een ongeluk veroorzaken door slaperigheid

Wanneer je slaperig wordt achter het stuur, dan neemt de kans op een ongeluk aanzienlijk toe. Ook al valt men niet echt in slaap, de aandacht op de weg verslapt door vermoeidheid. Valt men daadwerkelijk in slaap, dan is een ongeval bijna onvermijdelijk. Het claxonneren van een medeweggebruiker kan iemand soms nog net op tijd doen wakker schrikken, waardoor het net goed afloopt. Wanneer je een ongeval veroorzaakt door dat je in slaap bent gevallen achter het stuur, dan ben je hiervoor aansprakelijk. 'Ik kon er niets aan doen, want ik viel in slaap' is geen excuus. Je bent er immers zelf verantwoordelijk voor voldoende rust te nemen voor of tijdens het rijden. Val je in slaap door het gebruik van alcohol of drugs, dan ben je ook nog eens strafbaar vanwege het gebruik van deze middelen.

Tips tegen in slaap vallen achter het stuur

  • Neem regelmatig pauzes, iedere twee uur even de benen strekken op een parkeerplaats geeft weer een fris gevoel. Het beste is om gedurende een minuut of 10 stevig door te wandelen, of wat gymnastiekoefeningen te doen.
  • Zorg voor voldoende ten en drinken. Benut je pauzes door iets te eten en te drinken. Zorg ervoor dat je flesjes water bij je hebt. Ga geen zware kost eten, zoals bijvoorbeeld een stevige maaltijd in een wegrestaurant. Zorg dat je voldoende tussendoortjes bij je hebt, zoals bijvoorbeeld een evergreen, een appel, een belegde bruine boterham of een plak ontbijtkoek.
  • Wanneer je niet goed hebt geslapen de nacht vóór de autorit, kijk dan of iemand anders kan rijden of neem het openbaar vervoer. Wanneer het echt niet anders kan, neem dan ieder uur een pauze.
  • Wanneer je je slaperig voelt worden, ga bij de eerste de beste gelegenheid van de weg af en parkeer de auto. Wanneer je echt heel moe bent, doe dan een dutje van een half uurtje (of totdat je wakker wordt). Anders strek je even de benen door 10 minuten flink te wandelen. Reis je samen met iemand anders, kijk dan of de ander het van je over kan nemen. Wanneer je slaperigheid over is, kun je eventueel weer van plek wisselen en zelf weer achter het stuur plaats nemen.
  • Bij lange vakantieritten wordt er vaak voor gekozen om´s-nachts te rijden, wanneer je het gevoel hebt dat je slaperig wordt, dan kun je beter niet verder rijden. Rijden in de nacht is extra zwaar, je biologische klok zegt immers dat je moet slapen. Lukt het autorijden niet zonder slaperig te worden, zoek dan een plek waar je kunt overnachten en rijd de volgende dag pas verder. Beter wat extra geld uitgeven aan een overnachting, dan langs de weg in de kreukels liggen.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht in de auto. Een benauwde, warme omgeving zorgt ervoor dat je sneller slaperig wordt.
  • Gebruik de NapZapper. Dit is een apparaatje dat je waarschuwt, wanneer je in slaap dreigt te vallen.

De NapZapper

De NapZapper is voor veel mensen de dit apparaatje reeds gebruiken dé oplossing tegen in slaap vallen achter het stuur. Het is een apparaatje wat je aan je oor hangt. Wanneer je hoofd door slaperigheid naar voren begint te vallen, geeft het apparaatje een zoemtoon of piepsignaal, waardoor je wakker schrikt. Vanzelfsprekend moet je na een waarschuwingssignaal van het apparaatje zo snel mogelijk een plek zoeken om te pauzeren, het is niet bedoeld om je herhaaldelijk wakker te maken, terwijl je gewoon doorrijd. Het apparaatje is speciaal ontwikkeld om een ernstig ongeluk te voorkomen. De NapZapper is via internet verkrijgbaar via diverse sites. Het goedkoopste exemplaar is al te verkrijgbaar voor 1,80.
Gerelateerde artikelen
Probleem of stoornis: Slaapstoornis door een middelAls u problemen met slapen heeft, is het eerste wat u zich moet afvragen of dit kan worden veroorzaakt door een middel o…
Probleem of stoornis: Slaapstoornis door lichamelijke kwalenDe meeste lichamelijke ziekten kunnen tot slaapstoornissen leiden gewoonlijk door de ermee samengaande symptomen zoals p…
Hoe overleeft u de nachtdienst?Hoe overleeft u de nachtdienst?Het werken in de nacht kan erg zwaar zijn, vooral als u het niet gewend bent. Het is van belang uw slaap en eetschema aa…
Hypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenHypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenKun jij altijd wel slapen? Heb jij ongelofelijk moeite je bed uit te komen? Kun jij slapen wanneer en hoe lang je wilt?…
Probleem of stoornis: Slaapstoornis + psychische stoornisSlaapproblemen zijn bij de meeste geestesstoornissen een veelvoorkomend kenmerk en dikwijls in eerste instantie de reden…

Reageer op het artikel "In slaap vallen achter het stuur"

Reacties

A. Deveny, 08-11-2014 08:00 #2
Als ik overdag of 's avonds aan een langere rit begin, neem ik altijd 1 of 2 kauwgum. Dat houdt mij actief en wakker. Ik blijf daarbij verschoond van slaapaanvallen. Voor mij een succes.

Jaap, 19-11-2009 08:18 #1
Een heel belangrijke faktor wordt vergeten, n.l. dat men s'nachts hoort te slapen, dus de eerste 2 nachtritten van een trucker zijn altijd het zwaarst.Je bioklok wil dat je gaat slapen. normaal gesproken ligt de zgn. dip om 2 uur en om 5 uur.In slaap vallen gebeurt van het ene moment op het andere. Pas als je het enige keren hebt meegemaakt herken je de signalen en kun je je ertegen verzetten.Dit verschijnsel is volgens mij de belangrijkste oorzaak van ongelukken met vrachtwagens.
Ook buschauffeurs dus, die internationaal rijden ontkomen niet aan dit verschijnsel.ook al zijn ze verantwoordelijk voor 50 tot 80 levens, verantwoordelijkheid houdt je niet wakker.
Ik begrijp niet dat dit nooit meegenomen wordt, want ik vind het eigenlijk onverantwoord, dat men s'nachts rijdt, maar dan heeft Nederland een probleem.Het scheelt wel mensenlevens!

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!