BMW – Vestigingen van de fabrieken
BMW is een van de grootste producenten van auto’s in Europa. Begonnen als fabrikant voor vliegtuigmotoren is BMW uitgegroeid tot een ware multinational. Toch bevinden nog veel van de fabrieken zich in Duitsland. Er zijn veel mensen in dienst van BMW, verdeeld over een aantal belangrijke vestigingen.
Duitsland
In Berlijn bevindt zich de oudste BMW-fabriek, die in 1939 vliegtuigmotoren bouwde. Vanaf 1949 werden hier motorfietsonderdelen gemaakt. In 1969 werd de hele productie vanuit München naar Berlijn verplaatst en nu gaan er per dag zo’n 450 motorfietsen de fabriek uit. Sinds 1979 worden in deze fabriek ook onderdelen voor BMW-auto’s gemaakt.
Hoofdkantoor in München
Het BMW-hoofdkantoor van BMW – genaamd de BMW Viercilinder – bevindt zich in München. Hier werd onder andere het logo ontwikkeld. In 1923 produceerde deze fabriek motorfietsen. Na de Tweede Wereldoorlog werden er ook auto’s gefabriceerd. In deze fabriek wordt aan veel verschillende series gewerkt, waaronder de Z-serie en de M-serie.
Grootste vestiging
Voordat BMW de fabriek in Dingolfing in 1969 kocht werden er al auto’s gemaakt. Intussen is deze vestiging uitgegroeid tot de grootste fabriek van BMW. Er werken meer dan 20.000 mensen. Hier worden vooral de auto’s in de 5-serie en de 7-serie geproduceerd. De productie vindt plaats aan de hand van grote metalen platen, waaruit complete auto’s gemaakt worden. Per dag worden hier ongeveer 1200 voertuigen geproduceerd.
Metaalbewerking
De fabriek in Eisenbach bestaat sinds 1992. BMW besloot een fabriek te maken die gericht was op de grote metaalbewerking. De mensen die hier werken staan achter machines die de metaalbewerkingen uitvoeren. Hier worden onderdelen voor de BMW’s gemaakt, waaronder portieren, motorkappen en daken.
Formule 1
De fabriek in Landshut levert onderdelen voor elk BMW-voertuig, dus voor de auto’s, de motorfietsen en de Mini’s. Tevens levert de fabriek onderdelen voor de auto’s die in Formule 1 gebruikt worden.
Overige fabrieken in Duitsland
Omdat BMW meer ruimte nodig had om voertuigen te maken, werd er in 2001 een fabriek in Oost-Duitsland gebouwd, in Leipzig. Hier werd meer dan 1 miljard euro in geïnvesteerd. De 3-serie van BMW bleek zo’n groot succes dat besloten werd om er een nieuwe fabriek bij te bouwen. In de fabriek in Regensburg worden voornamelijk auto’s uit de 3-serie gemaakt. Zo worden er coupés, cabrio’s, tourings en sedans geproduceerd. Ook in de fabriek in Wackersdorf wordt veel aan de onderdelen voor de 3-serie gewerkt. Deze fabriek werkt voor een deel samen met Regensburg. Per jaar worden ongeveer 2,5 miljoen onderdelen naar de andere fabrieken verzonden.
Engeland
In 2001 opende BMW een nieuwe motorfabriek in Engeland. BMW wilde een nieuwe motor ontwikkelen, de BMW 4-cilinder benzine motor. Dat gebeurt in Hams Hall, waar ongeveer 750 mensen werken. Deze fabriek is de enige die deze motoren aan BMW levert. Omdat de motoren die hier ontwikkeld worden ongeveer 40 procent minder brandstof gebruiken, zijn ze beter voor het milieu.
In de fabriek in Oxford worden de Mini’s geproduceerd. Deze fabriek is een van de modernste fabrieken van BMW. Per dag gaan er zo’n vijfhonderd auto’s de deur uit.
Zuid-Afrika
Ook in Zuid-Afrika heeft BMW een fabriek. De fabriek Rosslyn was de eerste buitenlandse fabriek. Per dag werken hier zo’n 3500 mensen die dagelijks 250 onderdelen voor de 3-serie maken.
Amerika
In Spartanburg worden maar een paar auto’s gefabriceerd, namelijk de X5, de Z3 en ze Z3 Coupé. In 2004 ging hier de 100.000e BMW X5 de deur uit.
Oostenrijk
In Oostenrijk bevindt zich de grootste motorfabriek van BMW. Er worden 6 cilinder benzinemotoren ontwikkeld, en 4 en 6 cilinder dieselmotoren. Er wordt veel van deze motoren verwacht en om die reden produceert BMW de onderdelen allemaal zelf.