InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autokosten - Overzicht en berekenen - Afschrijving

Autokosten - Overzicht en berekenen - Afschrijving

Autokosten - Overzicht en berekenen - Afschrijving Autokosten - Overzicht en berekenen - Afschrijving. Bereken je autokosten en weet wat je auto per kilometer kost. Bij een gemiddeld particulier gebruik van de auto en een gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar, komt dit al snel op 400 per maand. Alleen als je alle kosten die het autorijden met zich meebrengt meerekent, krijg je een goed overzicht. In onderstaand artikel vind je een overzicht van de - vaste en variabele- autokosten.

Autokosten

Onderstaand vind je autokosten, waar je -deels- geen invloed op hebt. Uiteraard bepaal je de aanschaf van een bepaalde auto zelf en heb je zelf invloed op het te besteden budget en de kosten die voortvloeien uit die keuze (grote auto - kleine auto). Heb je de aankoop éénmaal gedaan, dan zullen een aantal kosten altijd doorgaan, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Dit zijn de vaste kosten. Op de variabele kosten heb je meer invloed, omdat dit mede bepaald wordt door je rijgedrag en het gemak waarmee je de auto 'pakt', of laat staan. Kijk bij het artikel Het Nieuwe Rijden-Bespaar autokosten hoe je milieubewust, brandstofbesparend en meer ontspannen kunt rijden.

Vaste autokosten

Vaste autokosten zijn de kosten die je voor het bezit van de auto zal moeten maken, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Dit zijn kosten als:
  • afschrijving*
  • verzekering
  • motorrijtuigenbelasting
  • onderhoud (wasbeurten, lakstiften e.d)

Variabele autokosten

Variabele autokosten zijn de kosten die bepaald worden door het aantal kilometers dat je rijdt (of de auto al gereden heeft), de staat van onderhoud van de auto en je eigen rijgedrag. Dit zijn kosten als:
  • afschrijving*
  • brandstof
  • technisch onderhoud
  • banden

* de afschrijving is zowel vast als variabel. De vaste afschrijving is de gangbare afschrijving omdat de auto nu eenmaal ouder wordt en daardoor minder waard (klassiekers uitgezonderd). De variabele afschrijving is de waardevermindering die beïnvloed wordt door bijvoorbeeld de hoogte van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto.

Auto en afschrijving

De afschrijving bij een tweedehands auto wordt voor een groot deel bepaald door de oorspronkelijke aanschafprijs, de ouderdom, conditie, prestige, de staat en de te verwachten gebruikstermijn (levensduur) van een auto.
Tegenwoordig krijg je een goed beeld van de reële waarde of vraagprijs van een auto via internet. Op verschillende autosites als 'autotrader', 'autoscout24', 'autoweek' en 'marktplaats', 'speurders' etc. kun je een uitstekende vergelijking of selectie maken. Houd vooraf bij de oriëntatie wel rekening met verschil in prijs bij aankoop bij bedrijf of particulier en zaken als APK, garantie, afleveringskosten etc. (onder aan het artikel vind je wat voorbeelden van de afschrijving van een aantal auto's uit verschillende prijsklassen)

Rente en aflossing - Financiering of contant

Ben je niet in staat de auto contant te betalen, dan kunnen de kosten die verbonden zijn aan een financiering -en vervolgens de aflossing en de rente van deze financiering- behoorlijk op de maandelijkse autokosten drukken. Deze moet je dan wel optellen bij de maandelijkse autokosten om een eerlijk beeld van deze kosten te krijgen.
Betaal je de auto contant, dan moet je feitelijk het verlies aan rente-inkomsten bij de autokosten optellen. Zou je het geld gespaard hebben, in plaats van uitgegeven aan de aankoop van de auto, dan had je geld op een spaarrekening rente opgebracht.

Noteer de autokosten in onderstaand overzicht en bereken wat je 'heilige koe' werkelijk kost !

Autokosten - overzichtberekening
Aanschafwaarde
- Minus verwachtte restwaarde
= Totale afschrijving
Totale afschrijving : aantal gebruiksjaren = ____________ Afschrijving per jaar

Autokosten : aantal gereden km.Per jaarPer maand
Vaste kosten : 12
Afschrijving (per jaar als boven berekend)
Verzekering
Motorrijtuigenbelasting
Onderhoud (wasbeurten e.d.)
Variabele kosten
Afschrijving (accessoires, schade, afwijkende km.)
Brandstof
Technisch onderhoud
Banden
Totalen

Aanvulling

  • Tel bij bovenstaande berekening de eventuele totale kosten van een financiering op.
  • Aangebrachte accessoires zullen nooit in het geheel doorberekend kunnen worden. Deze zullen altijd tot (aanzienlijk) waardeverlies leiden.

Gegevens, folders en documentatie

Voor je tot aankoop van een auto overgaat, kan het prettig zijn eerst eigenschappen, uitvoeringen, prijzen etc. voor jezelf helder te hebben of te vergelijken. In het artikel Automerken - Kies de auto die bij je past vind je de gegevens van de fabrikant of importeur van vele leverbare modellen in Nederland.

Afschrijving verschillende merken en modellen

Enkele voorbeelden van auto's uit verschillende prijsklassen en de afschrijving, danwel de verkoopwaarde na 5 jaar. De voorbeelden zijn slechts gemiddelden. Deze gemiddelden gelden voor zowel de aanschafprijs, type en uitvoering, alsook voor de kilometerstand.
Merk en typeNieuwprijs 2004KM. stand 2009Vraagprijs 2009Afschr. in %
Daihatsu Cuore 8.500Km. 46.000 6.10028,2 %
Fiat Panda 10.550Km. 55.000 6.30040,3 %
Hyundai Getz 11.100Km. 70.000 7.40032,7 %
Volkswagen Polo 14.700Km. 100.000 8.10044,9 %
Ford Focus 18.900Km. 105.000 9.03052,2 %
Toyota Corolla 17.800Km. 89.000 12.10032,0 %
Audi A4 33.900Km. 138.000 15.90053,1 %
BMW 3 35.600Km. 143.000 14.60059,0 %

Een meer volledig overzicht

Kijk voor een meer volledig overzicht bij het artikel Autokosten - Afschrijving vele automodellen

Het nieuwe rijden

Bepaalde autokosten heb je niet in de hand. Andere kosten vallen echter mogelijk hoger uit door je eigen rijgedrag. Kijk in het artikel Het nieuwe rijden hoe je met een paar simpele tips en wellicht een andere manier van rijden en kijken de autokosten kunt verminderen of beperken.

Lees verder

© 2009 - 2014 Jvd, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autokosten per maandAutokosten per maandDe autokosten per maand zijn opgebouwd uit afschrijvingskosten, benzinekosten, kosten voor de autoverzekering, onderhoud…
Reiskosten: auto of treinReiskosten: auto of treinDe brandstofprijzen blijven maar stijgen. De kosten van het openbaar vervoer worden jaarlijks ook verhoogd. Wat is goedk…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Autokosten - Afschrijving - Gemiddelde waarde na 5 jaarAutokosten - Afschrijving - Gemiddelde waarde na 5 jaarAfschrijving - Autokosten. Gemiddelde waarde van de auto na 5 jaar. De afschrijving bij de ene personenauto (model of me…
Autokosten - Afschrijving Terreinauto, MPV en SUVAutokosten - Afschrijving Terreinauto, MPV en SUVAfschrijving of waardevermindering bij Terreinauto, MPV en SUV. De afschrijving bij de ene auto (model of merk) is hoger…
Bronnen en referenties
  • Pré-B Autorij-instructie

Reageer op het artikel "Autokosten - Overzicht en berekenen - Afschrijving"

Infoteur: Jvd
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Afschrijving Automodellen
Schrijf mee!