InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > AC Cobra: een echte klassieke sportauto

AC Cobra: een echte klassieke sportauto

AC Cobra: een echte klassieke sportauto AC? Is dat een automerk? Jazeker! En wel uit Engeland. De AC Cobra (1961-1966) is misschien wel het bekendste model van het merk. Deze Cobra vormde het hoogtepunt van de traditionele sportwagens met motor voorin, want met de 7-liter motor had hij een gewicht/vermogen verhouding en de acceleratie van een motor met grote cilinderinhoud. In dit artikel meer info over deze bijzondere auto.

AC Cobra geschiedenis

De AC Ace was een van die Engelse auto's die eerder charmant dan temperamentvol genoemd konden worden. Tot aan het jaar 1961 leidde hij het bestaan van een "oude vrijster"; ergens achteraf in de provincie. Toegeven, zijn motor was toen nog maar een Bristol 2-liter, niet echt iets waarvoor iedere sportwagenliefhebber warmliep. Maar wel als je bedenkt dat dit de eerbiedwaardige BMW zescilinder-motor was van voor de oorlog! Toch werd het tijd voor een andere motor.

Ford motor uit Amerika

In 1961 zat de AC Ace (dus nog niet de Cobra) zonder motor, omdat de fabriek in Bristol de fabricage had onderbroken. De Amerikaan Carroll Shelby bracht AC de oplossing voor zijn probleem met zijn Ford V8 4,3 liter 'klein blok', die niet zwaarder was en niet meer ruimte vroeg dan de oude zescilinder en zonder geweld twee maal zoveel pk's leverde (wat ook niet wonderlijk is met ook ruim twee maal zoveel motorinhoud).

Meer pit en sex-appeal

En dat was de rede dat in 1962 de AC's zonder motor de fabriek in Thames Ditton verlieten om weer bij elkaar te komen in de Californische werkplaatsen van Shelby. Hij legde zich erop toe om deze futloze Engelsen meer pit en sex-appeal toe te dienen dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Hij gaf hun een naam die hij al lange tijd had gereserveerd voor de sportwagen van zijn dromen: Cobra.

Nog groter blok voor de AC

Maar Shelby deel nog veel meer. Vrij snel ging hij ertoe over om de AC's uit te rusten met de Ford V8 'groot blok' van maar liefst 7-liter inhoud die een reusachtige 480 pk aan de dag bracht. Het resultaat was een wagen met een gewicht/vermogen verhouding en de acceleratie van een motor met een grote cilinderinhoud: hij had minder dan vier seconden nodig om uit stilstand op 100 km/h te komen!

Specificaties van de AC Cobra & Technische gegevens

Motor
  • V8 motor
  • Cilinderinhoud 7 liter
    1961 AC Bristol-Ace Cobra
    1961 AC Bristol-Ace Cobra
  • Kopkleppen via tuimelaar
  • Vermogen van 480 pk bij 6000 tmp

Transmissie
  • Op de achterwielen
  • Vier versnellingen

Afmetingen
  • Wielbasis 2,45 meter
  • Gewicht 950 kilogram

Prestatie
  • Topsnelheid van 240 km/h

Lees verder

© 2008 - 2014 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Edito-Service S.A
  • http://www.oldtimerworld.nl/Ac_logo.gif
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Image:1961-ace-automobile-archives.jpg

Reageer op het artikel "AC Cobra: een echte klassieke sportauto"

Infoteur: Victorho
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Klassieke sportauto's
Schrijf mee!