InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het autowoordenboek - autotermen uitgelegd

Het autowoordenboek - autotermen uitgelegd

Hedendaagse auto's worden steeds ingewikkelder. De lijst met (technische)termen blijft immer groeien. Wat betekenen al deze termen en afkortingen precies? Autorating legt u dit op een duidelijke en begrijpelijke manier uit.

4ETS

4ETS is een tractiecontrolesysteem van Mercedes-Benz dat wordt toegepast op sommige van hun vierwielaangedreven modellen. 4ETS remt wielen met minder grip individueel af zodat het koppel wordt losgelaten op de wielen met de meeste grip. Het systeem zorgt er dus voor dat de auto in iedere situatie de maximale hoeveelheid tractie tot zijn beschikking heeft.

7G-TRONIC

7-traps automatische transmissie van Mercedes-Benz.

A-segment

Zie: autosegmenten.

A-stijl

De A-stijl is de voorste dakstijl van een auto, die tussen de motorkap en het voorportier.

Zie ook: B-stijl, C-stijl en D-stijl.

Aandrijfas

De aandrijfas brengt het vermogen van de motor vanaf het differentieel over naar de aangedreven wielen.

Aandrijflijn

De aandrijflijn is de verzameling voor alle componenten die zorgen dat het vermogen van de auto wordt omgezet in aandrijving. Achtereenvolgens zijn dit: de motor, de koppeling, de versnellingsbak, de cardanas (alleen bij achterwielaandrijving), het differentieel, de aandrijfassen en de aangedreven wielen.

Een synoniem voor aandrijflijn is aandrijftrein.

Aandrijftrein

Zie: aandrijflijn.

Aangrijpingspunt

Wanneer we het in autotermen over het aangrijpingspunt hebben, bedoelen wij het punt waarop de koppeling “pakt”. Als je de koppeling laat opkomen, begint de auto op een gegeven moment te rollen: dat punt heet het aangrijpingspunt. Vanaf daar begint de aandrijving de auto daadwerkelijk in beweging te brengen.

ABC

Active Body Control.

ABC detecteert en corrigeert duik- en rolbewegingen van de carrosserie waardoor de auto altijd vlak op het wegdek blijft.

ABS

Antiblokkeersysteem.

ABS werkt met een aantal sensoren op de wielen die controleren of het wiel bij het remmen de neiging heeft om te slippen. Indien dat gebeurt, wordt de remkracht elektronisch teruggebracht tot op het punt waarop het wiel niet meer slipt. Een auto die is uitgerust met ABS blijft tijdens het remmen te allen tijde bestuurbaar omdat de banden blijven rollen. Dit in tegenstelling tot een auto zonder ABS, die kan gaan glijden.

Zie ook: BAS

ABS plus

Antiblokkeersysteem plus.

ABS+ is een doorontwikkeling van ABS. ABS+ houdt rekening met de ondergrond waarop gereden wordt. Het idee dat je met rollende wielen eerder stilstaat dan met blokkerende wielen gaat namelijk niet altijd op. ABS+ houdt hier rekening mee en past het remgedrag aan op de ondergrond.

ACC

Adaptieve Cruise Control

ACC is een toevoeging aan de reguliere cruise control (zie verderop). Naast het constant aanhouden van de ingestelde snelheid houdt ACC ook rekening met de afstand tot de voorligger. ACC zorgt ervoor dat de ingestelde afstand tot de voorligger altijd wordt aangehouden. Indien er voor u geremd wordt, remt ACC ook de eigen auto af om de afstand te bewaren. Trekt uw voorganger weer op dan versnelt ACC de auto weer tot de ingestelde snelheid en afstand.

Tweede betekenis ACC: ACC wordt ook wel gebruik voor "Automatic Climate Control" (zie Climate Control)

ACE

Active Cornering Enhancement

ACE is een systeem dat door middel van sensoren en hydraulisch regelbare stabilisatorstangen de bodyroll (neiging tot hangen) van de auto kunstmatig kan beïnvloeden. Zo kan tijdens snel bochtenwerk de auto extra stijf en recht worden gehouden, terwijl bij slecht weer of (in geval van een SUV) terreinwerk extra rol gegenereerd kan worden.

Actieradius

De afstand die een auto af kan leggen op een volle tank brandstof.

Actieve hoofdsteunen

Actieve hoofdsteunen zijn ontworpen om letsel bij een aanrijding van achteren zoveel mogelijk tegen te gaan. Sensoren detecteren wanneer de auto van achteren wordt aangereden waarna vervolgens de hoofdsteun (vaak me behulp van een kleine springlading) enkele centimeters naar voren wordt gebracht, waardoor het hoofd in een eerder stadium wordt opgevangen en zo de kans op een whiplash wordt verkleind.

Actieve motorkap

De laatste jaren is de voetgangersveiligheid bij aanrijdingen een belangrijk punt geworden. Auto's uitgerust met een actieve motorkap hebben een aantal sensoren in de neus die een aanrijding detecteren. Vervolgens wordt de motorkap aan de raamzijde een paar centimeter opgetild en in een hoek gebracht, waardoor de voetganger een zachtere landing maakt, die de kans op (ernstig) letsel verkleint.

Actieve veiligheid

Onder actieve veiligheid wordt verstaan: voorzieningen die bijdragen aan de veiligheid tijdens het rijden. Deze helpen dus om een ongeval te voorkomen. Voorbeelden van actieve veiligheid zijn ABS, ESP en tractiecontrole.

Zie ook: passieve veiligheid

Actieve wielophanging

Bij actieve wielophanging houden sensoren constant de bewegingen van de auto en de toestand van het wegdek in de gaten. Het systeem past de instellingen van de vering en demping automatisch aan de omstandigheden aan, om altijd een zo goed en veilig mogelijk weggedrag te garanderen.

Active Climate Seat

Benaming van Volkswagen voor hun klimaatcontrolesysteem op de stoelen van de auto. Met Active Climate Seat kan de temperatuur en ventilatie van de stoelen worden ingesteld en zo kunnen de stoelen naar wens gekoeld of verwarmd worden.

Active Torque Transfer

Vierwielaandrijvingsysteem van Kia dat tevens de aandrijfkrachten individueel over de wielen verdeelt.

Adaptief schokdempsysteem

Zie schokdemper.

Adaptieve bochtenverlichting

Met adaptieve bochtenverlichting werkt de verlichting samen met de stuurbewegingen van de bestuurder. Wanneer de bestuurder een bocht instuurt, draait de verlichting mee om meteen de lichtbundel in de bocht te richten. Zo heeft de bestuurder beter zicht op het wegdek en kunnen eventuele gevaren eerder worden opgemerkt.

Aerodynamica

Met aerodynamica wordt de invloed van bewegende lucht op een voertuig bedoeld. In het geval van auto’s is dat rijwind. Onder aerodynamica valt ook de vorm van de auto zelf en hoe deze door de lucht “snijdt”. Een veel gebruikte term die een indicatie van de aerodynamica van een auto geeft, is de Cw-waarde. Hoe lager het getal van deze waarde, hoe geringer de luchtweerstand van de auto. Een goede aerodynamica is essentieel. Immers: hoe lager de luchtweerstand, des te minder vermogen de auto nodig heeft om zich voort te bewegen. Globaal gezien betekent een betere aerodynamica een lager verbruik en betere prestaties.

Ook een belangrijk onderdeel van aerodynamica vormt de neerwaartse druk. Met name in de racerij is dit een cruciaal onderdeel. Downforce, of neerwaartse druk, is de luchtstroom die de auto op het asfalt drukt. Des te meer downforce, des te meer grip een auto in beginsel heeft. Downforce wordt onder andere verkregen door de toepassing van spoilers. Formule 1 auto’s zijn een goed voorbeeld van aerodynamische vindingen: ze hebben een aerodynamisch design dat topcompromissen sluit: ze zijn zo ontworpen dat ze zo weinig mogelijk luchtweerstand ondervinden, maar tegelijkertijd moet de luchtstroom de auto zo goed mogelijk op het asfalt drukken, zodat deze ook bochten snel kan nemen.

Een leuk feitje: de meest aerodynamische vorm (dus de vorm met de minste luchtweerstand) is de waterdruppel. Water is volledig vormbaar en wanneer het valt, neemt het automatisch de druppelvorm aan, omdat de luchtweerstand het water zo vormt. Het water vormt zich door de luchtweerstand dus zo, dat het het snelst kan vallen.

Zie ook: windtunnel

AFL

Adaptive Front Lighting

Adaptive Front Lighting volgt de stuurbewegingen van de auto. Wanneer de auto bijvoorbeeld linksaf slaat, berekent AFL door middel van de stuurhoek hoe de bocht loopt en draait de koplampen zodat het gedeelte waarnaar de auto zich toe begeeft wordt verlicht. Een ander veelgebruikt synoniem voor AFL is AFS.

Afrolgeluid

Het geluid dat de banden produceren wanneer er gereden wordt. Wanneer er veel afrolgeluid het interieur binnendringt, zal men dit ervaren als storend. In een auto die weinig motorgeluid produceert, valt afrolgeluid vaker op.

AFS

Adaptive Frontlight System.

AFS past de lichtbundel van de auto aan aan de omstandigheden, zodat de weg en omgeving op ieder moment optimaal is verlicht. AFS wordt vaak gecombineerd met adaptieve bochtenverlichting, waarbij de verlichting meedraait met de richting van de auto om zo de bocht beter te verlichten.

AMG

AMG is de huistuner van Mercedes-Benz. De naam AMG is ontstaan uit de achternamen van de oprichters en de plaats waar het bedrijf ontstond: Hans Werner Aufrecht, Eberhard Melcher, Grossaspach.

AMG was ooit een zelfstandige autofabrikant maar sinds 1990 officieel huistuner van Mercedes-Benz.

AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Doorontwikkeling van de 7G-TRONIC automaat van Merdeces-Benz. De AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC wordt geleverd in de AMG-modellen van Mercedes-Benz en is doorontwikkeld met het oog op hoge prestaties en sportiviteit.

Anti-rollbar

Zie stabilisatorstang.

Automatic Distance Control

Benaming voor de adaptieve cruise control van Volkswagen. Wanneer Automatic Distance Control wordt ingeschakeld, wordt naast de ingestelde snelheid ook de ingestelde afstand tot de voorligger aangehouden. Wanneer de voorligger remt, remt de auto vanzelf af om de ingestelde afstand te behouden. Hierna optrekken gebeurt ook automatisch.

Autosegmenten

De indeling van auto’s geschiedt in segmenten, aangeduid met een letter. De letter geeft aan in welke klasse de auto valt. Hieronder een overzicht van alle klasses:

A-segment: supermini’s. Voorbeelden: Fiat 500, Toyota Aygo, Kia Picanto
B-segment: kleine klasse. Voorbeelden: Opel Corsa, Volkswagen Polo, Peugeot 207
C-segment: compacte klasse. Voorbeelden: Volkswagen Golf, Peugeot 307, Toyota Auris
D-segment: middenklasse. Voorbeelden: Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat
E-segment: hoge middenklasse. Voorbeelden: Audi A6, BMW 5-Serie, Mercedes-Benz E-klasse.
F-segment: hoofdklasse. Voorbeelden: Audi A8, BMW 7-Serie, Mercedes-Benz S-klasse
G-segment: compacte sportievelingen. Voorbeelden: Mazda MX-5, Daihatsu Copen
H-segment: sportklasse. Voorbeelden: Porsche 911, Ferrari F430, Lamborghini Gallardo.
I-segment: topklasse. Voorbeelden: Maybach, Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental Flying Spur
P-segment: MPV’s. Voorbeelden: Renault Espace, Chrysler Voyager, Opel Zafira
T-segment: SUV’s en terreinwagens. Voorbeelden: Audi Q7, BMW X5, Toyota Land Cruiser
V-segment: Busjes. Voorbeelden: Mercedes-Benz Vito, Volkswagen Transporter

Aux-in

Auxiliary in. Een ingang op een audioapparaat die het mogelijk maakt om een extern apparaat aan te sluiten. Zo kan er d.m.v. de aux-in op een autoradio een MP3-speler op deze radio worden aangesloten. Niet alle audioapparaten zijn voorzien van een Aux-ingang, maar men komt ze steeds vaker tegen.

B-segment

Zie: autosegmenten.

B-stijl

De B-stijl van een auto is de dakstijl die loopt tussen het voor- en achterportier.

Zie ook: A-stijl, C-stijl en D-stijl.

Balansas

De beweging van de krukas zorgt voor beweging en dus onbalans in de motor. Om dit tegen te gaan kunnen één of meerdere balansassen worden gemonteerd. Het gevolg is een reductie van de vibraties van de motor.

Bandaanduiding

U zult ongetwijfeld wel eens naar uw banden hebben gekeken en uzelf hebben afgevraagd: wat betekent die code? Die "code" is de bandenaanduiding en deze vertelt u alles over uw band. Aan de hand van het onderstaande voorbeeld leggen wij u dit uit.

205/55 VR 17
205: de breedte van de band in opgepompte toestand in millimeters.
55: de rondheid van de wang. Het getal is een percentage van de breedte van de band. In dit geval is de hoogte van de wang dus 55% van de breedte. Hoe hoger dit getal, hoe "ronder" de wang afloop (van voren gezien), hoe lager des te platter. Sportbanden hebben hier altijd een lagere waarde dan normale banden, want hoe platter de wang, hoe meer loopvlak contact heeft met het asfalt.
V: deze letter geeft aan wat de maximumsnelheid is waarmee met deze band gereden mag worden. De volgende letters worden gebruikt: J: 100 km/u, K: 110 km/u, L: 120 km/u, M: 130 km/u, N: 140 km/u, P: 150 km/u, Q: 160 km/u, R: 170 km/u, S: 180 km/u, T: 190 km/u, H: 210 km/u, V: 240 km/u, W: 270 km/u, Y: 300 km/u, ZR: > 240 km/u.
R: dit geeft het type band aan. R staat voor radiaalband. Staat er een "D" dan betekent dit diagonaalband.
17: dit getal geeft de velgmaat aan in inches.

Soms is de code iets langer en iets anders ingedeeld, bijvoorbeeld zo: 205/55 R 17 88 V
De "V" komt nu achteraan maar betekent het zelfde. Toegevoegd in dit voorbeeld is "88". Dit getal geeft de lastindex (draagvermogen) per band aan. Hoe groter dit getal, des te hoger is het draagvermogen.

Bandenspanningcontrole

Een elektronisch systeem dat de spanning van de banden controleert. Indien de spanning hoger of lager is dan de standaardwaarde, wordt de bestuurder (vaak akoestisch of met een lampje) gealarmeerd.

BAS

Brake Assist

BAS helpt de bestuurder om tijdens een noodstop zo snel mogelijk tot stilstand te komen, door de remdruk te optimaliseren. Wordt er flink geremd, dan herkent BAS dit als noodstop en zal automatisch de remdruk maximaal opvoeren.

BAS PLUS

Brake Assist PLUS

BAS helpt de bestuurder om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. BAS PLUS gaat nog een stap verder. De term BAS PLUS is afkomstig van Mercedes-Benz dat onder andere de S-klasse en CL-klasse hiervan voorziet. BAS PLUS werkt samen met een radarsysteem dat voortuigen voor de auto detecteert. Op basis van de meetgegevens voert BAS PLUS berekeningen door en bepaalt het het juiste type remmanouvre om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Omdat het systeem "weet" hoe de bestuurder moet gaan remmen, voert het alvast de remdruk op tot het juiste niveau en staat de auto al paraat om de bestuurder te assisteren bij zijn stop.

Bi-xenon koplampen

Bi-xenon koplampen wil zeggen dat zowel het dimlicht als het grootlicht zijn voorzien van xenon lampen.

Zie ook: xenon koplampen.

BIS

Bestuurder Informatie Systeem

Een door Audi gebruikte term voor een uitgebreide versie van hun boordcomputer.

BLIS

Blind Sport Information System

BLIS is een door Volvo gebruikte naam voor een dode hoek waarschuwingsysteem. Wanneer een voertuig zich in de dode hoek van de bestuurder bevindt, wordt de bestuurder hierop geattendeerd door middel van een oplichtend lampje bij de spiegel. Dit om te voorkomen dat de bestuurder van rijstrook wisselt of afslaat. Doet de bestuurder dit toch, dan gaat de lamp knipperen en klinkt er een waarschuwing.

Naast Volvo wordt het systeem door steeds meer fabrikanten gebruikt, waaronder Audi. Zij noemen het "SAS": Side Assist System. Als algemene naam hanteren wij Dode hoek waarschuwing.

Bluetooth

Bluetooth is niet direct een autogerelateerde term, maar wordt wel vaak gebruikt in auto's. De voornaamste toepassing van Bluetooth is het handsfree bellen. Veel autofabrikanten kunnen hun auto's uitrusting met een Bluetooth carkit. Via Bluetooth maakt uw telefoon verbinding met de auto, waardoor u handsfree kunt bellen zonder kabels. In veel gevallen kunnen zaken als het telefoonboek en gesprekslijsten worden geladen en worden weergegeven in bijvoorbeeld het display van de boordcomputer.

Boordcomputer

Een boordcomputer brengt de bestuurder op de hoogte van zaken als tijd, afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, verbruik, buitentemperatuur etc. Sommige boordcomputers zijn uitgebreider dan andere. Vaak kunnen met de boordcomputer ook zaken als verlichting en automatische portiervergrendeling worden ingesteld.

Boring x slag

De boring en slag maken samen de cilinderinhoud van de motor. De boring is de diameter van de zuiger en de slag is de afstand die de zuiger in de cilinder aflegt.

Boxermotor

Bij een boxermotor staan de cilinders niet rechtop (lijnmotor) of tegenover elkaar in een hoek (V-motor), maar liggend tegenover elkaar in een hoek van 180 graden. Met andere woorden: de cilinders liggen horizontaal. De boxermotor typeert zich door zijn compacte bouw. Een bekende gebruiker van Boxermotoren is Subaru.

Brake Energy Regeneration

Bij Brake Energy Regeneration wordt remenergie gebruikt om de accu op te laden. Normaal gesproken wordt de accu geladen door de motor, hetgeen motorvermogen kost en tot een hoger energieverbruik leidt. Bij Brake Energy Regeneration laadt de motor de accu niet op, maar wordt het volle vermogen van de motor voor aandrijving gebruikt. In plaats van de motor die de accu oplaadt, wordt kinetische energie (beweging) van de remmen omgezet in elektrische energie om de accu mee op te laden. Zo wordt de accu iedere keer als er geremd wordt geladen. Brake Energy Regeneration is efficient (zonder gaat de kinetische energie van het remmen verloren) en helpt het verbruik en de uitstoot te beperken.

Brandstofcel

Een brandstofcel zet waterstof met behulp van zuurstof om in water, waarbij elektriciteit vrijkomt. Hiermee kan een elektromotor worden aangedreven. Auto's die worden aangedreven door een brandstofcel moeten waterstof tanken. Momenteel is de infrastructuur om waterstof te tanken nog niet toereiked en zijn er nog problemen met de opslag van de zeer licht ontvlambare stof. Mede hierdoor is de brandstofcel, hoewel technisch productierijp, nog niet klaar voor massaproductie.

De brandstofcel is een zeer hoopvolle technologie voor de toekomst indien er een oplossing gevonden kan worden voor de huidige problemen die massaproductie in de weg staan.

C-segment

Zie: autosegmenten

C-stijl

De C-stijl is de dakstijl tussen het achterportier en de achterruit (bij een sedan of hatchback) of de dakstijl tussen het achterportier en de achterste zijruit (bij een stationwagon, MPV of SUV). Bij een sedan of hatchback is de C-stijl dus de achterste stijl van de auto.

Zie ook: A-stijl, B-stijl en D-stijl.

Camber

Camber wordt in graden aangeduid en is de hoek die de middellijn van het wiel (van voren gezien) maakt ten opzichte van het asfalt. Onder positief camber verstaan we wielen waarvan (van voren gezien) de bovenkant wat naar buiten staat. Bij negatief camber helt de bovenkant van de wielen wat naar binnen.

Zie ook: caster, toespoor en uitspoor.

Captain Chairs

Individuele stoelen met eigen armsteunen. Deze worden vaak (optioneel) gemonteerd in SUV's en MPV's

Carburateur

In een carburateur worden brandstof en lucht met elkaar vermengd en verneveld alvorens het mengsel door de cilinder wordt aangezogen. Door middel van een sproeier wordt de brandstof in de carburateur ingebracht. Een grotere sproeier betekent een rijker benzinemengsel (meer benzine). Na de introductie van injectiemotoren werd de carburateur overbodig. In moderne auto’s komen wij deze dan ook niet meer tegen.

Cardanas

Alleen achterwiel- of vierwielaangedreven auto's hebben een cardanas. Deze as distribueert de aandrijfkrachten van de motor naar de achterwielen.

CBC

Cornering Brake Control

CBC biedt hulp bij het remmen in bochten. Omdat de auto zich niet in een rechte lijn beweegt, heeft deze de nijging om instabiel te worden omdat de remdruk in de basis niet evenredig over de wielen is verdeeld. CBC verdeelt de remdruk over de wielen om de auto stabieler en makkelijker te besturen te houden.

CDC

Continuous Damping Control

Auto-adaptief dempingsysteem van Opel. De demping wordt doorlopend gecontroleerd en aangepast aan de omstandigheden om de wegligging in iedere situatie zo optimaal mogelijk te houden.

CDI

Common rail Direct Injection

De door Mercedes-Benz gehanteerde term voor hun common rail dieselmotoren.

CGI

Stratified-Charged Gasoline Injection

De door Mercedes-Benz gehanteerde term voor benzinemotoren met directe inspuiting.

Chiptuning

Door het motormanagement te veranderen of te vervangen het vermogen en koppel van de auto laten stijgen. Tevens wordt de efficiëntie van de verbranding verbetert waardoor het verbruik gelijk blijft of soms zelfs afneemt. Een zeer populaire en betaalbare vorm van tuning.

Zie ook: tuning

Choke

De choke is een klep die de hoeveelheid lucht in het mengsel van de carburateur regelt. Bij het starten met een koude motor een deel van de benzine neerslaat op de koude zuigerwand, is er meer brandstof nodig. Door de klep te sluiten wordt het mengsel automatisch rijker, waardoor de motor makkelijker start. Oude auto’s kennen een handmatige choke, die later werd vervangen door een automatische choke. Hedendaagse auto’s voor zien van injectie hebben geen choke meer.

Overigens moest men bij het starten van een auto met choke niet te veel gas bijgeven. Dan werd het benzinemengsel te rijk en kon de auto verzuipen. Dat betekent dat de bougie nat wordt (van de brandstof) en geen vonk meer geeft.

Close Ratio versnellingsbak

"Close Ratio" wil zeggen dat de verhoudingen dicht bij elkaar liggen. Een close ratio versnellingsbak kent een relatief lange eerste versnelling, terwijl de rest van de versnellingen dichter bij elkaar liggen. Hierdoor ontstaat weinig toerenverval bij schakelen. Dit is ideaal voor auto’s met een steile vermogenskromme, wat wil zeggen dat ze hun maximumvermogen maar in een klein gedeelte van het toerenbereik leveren. Door een close ratio versnellingsbak te monteren, kan de rijder de toeren makkelijker in het ideale gebied houden. Close ratio versnellingsbakken zijn minder geschikt voor allround auto’s voor op de openbare weg.

CNG

Compressed Natural Gas

CNG kan worden gebruikt als autobrandstof. Het gas wordt vloeibaar verpompt en vervolgens op de gewenste druk verdampt. Door deze techniek kan het gas in grotere hoeveelheden onder hoge druk worden opgeslagen.

COMAND APS

Een audio-/navigatie-/multimediasysteem van Mercedes-Benz.

COMAND APS bestaat, afhankelijk van de uitvoering, uit een radio/CD/MP3-speler, DVD-nagivatiesysteem, Bluetooth telefoonaansluiting, TV-tuner, DVD-speler en CD/DVD-wisselaar. Alle functies zijn ondergebracht in één bedieningsunit.

Coupé

Een sportieve carrosserievorm die zicht kenmerkt door twee deuren en een sterk aflopende daklijn. Voorbeelden: Audi TT, Porsche 911.

Crash compatibiliteit

Crash compatibiliteit speelt een steeds grotere rol in het ontwikkelen van auto's. Crash compatibiliteit wil zoveel zeggen als de schade die auto's elkaar aanrichten bij een frontale botsing.

Met de stijgende populariteit van de SUV is de roep om een betere Crash compatibiliteit toegenomen. Hoe veilig een kleine stadsauto namelijk ook mag zijn, bij een frontale botsing met een SUV komen de inzittenden er doorgaans slecht vanaf. Dit omdat de SUV een stuk zwaarder en hoger is dan andere carrosserievarianten. Bij een impact met een kleinere of lagere auto betekent dit dat de SUV de neiging heeft om over de lagere auto te schuiven, waardoor het effect van de kreukelzones teniet wordt gedaan omdat de SUV zich veel meer in het passagierscompartiment boort.

Frontale crash compatibiliteitstest getoond door Discovery Channel tonen de vernietigende schade aan die kan ontstaan wanneer twee totaal verschillende modellen op elkaar botsen.

Crossover

De benaming voor een auto die een mix is van meerdere carrosserievormen. Populaire crossovers zijn stationwagons met terreincapaciteiten, zoals de Audi Allroad of Volvo XC70. Een ander voorbeeld is een mix tussen een sedan en een coupé.

CVT

Continu variabele transmissie.

CVT is een afkorting van Continu Variabele Transmissie, en is een verzamelnaam voor een versnellingsbak die een traploze variatie tussen het ingangs- en uitgangstoerental mogelijk maakt.

Het systeem werkt door middel van een rubber riem met een trapeziumvormig profiel. Deze 'tapse' riem loopt over 2 poelies; een aan de primaire kant (aangedreven door de motor) en aan de secundaire kant (aandrijving van de wielen). De poelies bestaan uit 2 helften die ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven over de as. Doordat de lengte van de riem vast ligt verandert de diameter van de riem, afhankelijk van de afstand tussen de poelies. Simpel gezegd is de werking vergelijkbaar met die van het versnellingsysteem op fietsen (met derailleur), alleen bij een CVT is het verloop traploos.

D-segment

Zie: autosegmenten

D-stijl

De D-stijl komt alleen voor bij een stationwagon, SUV of MPV en is de dakstijl tussen de achterste zijruit en achterruit.

Zie ook: A-stijl, B-stijl en C-stijl.

Daytime running lights

Een lichtsysteem van Audi waarbij onder de koplampen een rij van LED lampjes wordt aangebracht die overdag branden. Zo is de auto dus ook overdag voorzien van (eneriezuinige en goed zichtbare) verlichting. Tevens dienen Daytime running lights ook als extra decoratie van de auto. Het systeem is voornamelijk te vinden op duurdere modellen als de Q7, maar ook de nieuwe A4 en TTS kunnen ermee worden uitgerust.

Differentieel

Het differentieel wordt geplaatst tussen de aangedreven wielen. Door middel van tandwielen verdeelt het differentieel de aandrijfkrachten via de aandrijfas over de aangedreven wielen. Een differentieel is er in verschillende soorten en maten. Zo kunnen de meeste differentiëlen ervoor zorgen dat het binnenste wiel langzamer draait dan het buitenste wiel. Sommige terreinauto’s kunnen het differentieel vastzetten zodat de aandrijfkrachten altijd evenredig over (alle vier) de wielen verdeeld worden.

Directe injectie

Bij directe injectie wordt de brandstof direct in de cilinder ingespoten voor een betere en efficiëntere verbranding. Dit in tegenstelling tot injectie (inspuiting in voorverbrandingskamer) of indirecte inspuiting zoals bij bijvoorbeeld een carburateur.

Distributieriem

De distributieriem is een riem of ketting die vast zit aan de krukas. Door de beweging van de krukas drijft de distributieriem de nokkenas(en) aan.

Distronic

Term van Mercedes-Benz. Zie ACC.

DOHC

DOHC is de aanduiding voor een dubbele bovenliggende nokkenas. In plaats van één zijn er dus twee nokkenassen gemonteerd. De nokkenas zorgt voor de bediening van de kleppen. Doordat er bij een DOHC motor twee nokkenassen zijn gemonteerd, kunnen de kleppen beter worden geopend wat hogere toerentallen mogelijk maakt.

Driften

Driften is het opzettelijk oproepen van overstuur om zo de auto gecontroleerd te laten glijden. Driften is de laatste jaren een erg populaire tak van autosport geworden, waarvoor zelfs wedstrijden en kampioenschappen worden georganiseerd. Het doel van driften is om de auto zo lang mogelijk allerlei formaties te laten glijden, door de achterkant van de auto om te laten komen en de auto met het gaspedaal te sturen.

Drive by wire

Bij drive by wire worden systemen die traditioneel mechanisch of hydraulisch worden bediend, vervangen door elektromotoren die door middel van elektrische signalen worden bediend. Voordelen zijn een grotere precisie en een snellere respons. Nadelen zijn de storingsgevoeligheid. Drive by wire wordt voornamelijk toegepast in duurdere modellen.

Driver Alert Control

Veiligheidsysteem van Volvo dat bestuurders waarschuwt voor een verslappende concentratie om zo ongelukken te voorkomen.

DSC

Dynamic Stability Control

Synoniem voor ESP.

DSG

Direct Shift Gearbox.

Zie S-Tronic.

Dual stage turbo

Zie: twin scroll turbo.
Zie ook: turbo

Dynamic Drive Control

Een systeem van Volkswagen dat de afstelling van de auto kan regelen middels drie verschillende standen: normal, comfort en sport. Dynamic Drive Control stelt de bestuurder in staat om de afstelling van de auto in te stellen op de manier die het beste bij de omstandigheden en rijstijl past.

Dynamic Ride Control

Systeem van Audi bekend van onder andere de RS4 en RS6 Avant. Dynamic Ride Control gaat duik- en rolbewegingen van de carroserie tegen door de demping van de auto aan te passen. Bij de nieuwe RS6 kunnen kopers de Dynamic Ride Control uitbreiden met drie instelbare demperstanden: comfort, dynamic en sport.

Dynamic Steering

Dynamic Steering is een systeem van Mercedes-Benz dat vaak standaard wordt geleverd op de duurdere uitvoeringen maar ook op steeds meer uitvoeringen optioneel beschikbaar wordt. Dynamic Steering is toevoeging bovenop snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Dynamic Steering past het stuurgedrag van de auto aan op de situatie waar deze zich in bevindt. Moet er bijvoorbeeld worden ingeparkeerd, dan zorgt Dynamic Steering voor een zeer licht sturende auto waarmee weinig omwentelingen van het stuur nodig zijn om scherp te sturen. Op de snelweg echter, zorgt het systeem voor een zwaarder en directer stuurgedrag. Dynamic Steering werkt volledig mechanisch, dus zonder sensoren. en elektronische regelaars.

E-segment

Zie: autosegmenten

EBD

Electronic Brake force Distribution (Elektronische Remkrachtverdeling).

EBD is een elektronisch waaksysteem dat ervoor zorgt dat de remdruk over voor- en achteras verdeelt, zodat de auto zo stabiel mogelijk blijft. Ook zorgt het ervoor dat de achteras bij hard remmen niet blokkeert (hier staat bij remmen immers altijd minder druk op dan op de vooras). EBD dienst als hulp bij ABS.

ECU

Engine management Control Unit

Chip die het motormanagement regelt.

EDC

Electronic Damper Control

EDC (een term van BMW) regelt de demping per wiel afzonderlijk om zo ieder wiel de maximale grip te geven. Bovendien gaat het systeem rolneigingen van het chassis tegen. Door middel van magnetische ladingen kunnen microprocessors de sterkte van de demping per schokdemper regelen.

ESP

Electronic Stability Program (Elektronisch Stabiliteitsprogramma).

Hoewel ESP een term is die oorspronkelijk is geïntroduceerd door Mercedes-Benz, is ESP tegenwoordig de algemene noemer voor stabiliteitscontrole in een auto. ESP corrigeert een potentieel uitbrekende auto door wielen individueel af te remmen. Hierdoor blijft de auto stabiel en bestuurbaar.

ESPplus

Een uitbreiding op ESP. Bij ESPplus werkt ESP niet op zichzelf, maar werkt het samen met andere systemen zoals bijvoorbeeld tractiecontrole.

EuroNCAP

European New Car Assesement Programme.

EuroNCAP is een in 1996 opgerichtte vereniging van Europese organisatie die binnen Europa toonaangevend is op het gebied van botsproeven. Nieuwe modellen worden door EuroNCAP aan diverse botsproeven blootgesteld en de waardering wordt gegeven in sterren. Zo kan de consument gemakkelijk zien hoe veilig een auto is bij een impact.

F-segment

Zie: autosegmenten

Fading

Fading is het verschijnsel dat optreedt wanneer er veelvuldig hard geremd wordt, namelijk een ernstige vermindering van de remkracht van de auto. Auto- en remfabrikanten doen er veel aan om fading zo veel mogelijk te verminderen. Moderne en dure remsystemen als een keramisch remsysteem zijn minder onderhevig aan fading dan traditionele remmen.

Flex-Fit

Een onlangs geïntroduceerde noviteit van Opel. Flex-Fit is een geïntegreerde fietsendrager die in de achterbumper kan worden ingetrokken en zo, wanneer niet gebruikt, uit het zicht worden onttrokken.

Front Assist

Een veiligheidsysteem van Volkswagen dat door middel van sensoren een naderende aanrijding detecteert en hiervoor de remmen alvast in de optimale stand brengt om de remweg zo kort mogelijk te houden en zo een aanrijding te helpen voorkomen.

FSI

Fuel Stratified Injection

FSI is de benaming van direct ingespoten motoren van de Volkswagen Groep. Ook bekend: TFSI en TSI, benamingen voor direct ingespoten motoren met turbo en/of compressor.

G-segment

Zie: autosegmenten

General Motors

’s Wereld’s grootste vereniging van autofabrikanten, bestaande uit Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvette, GMC, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn en Vauxhall.

Geventileerde schijfremmen

Bij geventileerde schijfremmen zijn de remschijven voorzien van perforaties zodat de bij het remmen gegenereerde hitte beter weg kan en de rem sneller afkoelt. Dit bevordert de remprestaties.

Gordelspanner

Een gordelspanner zorgt er tijdens een aanrijding voor dat de inzittende geen kant op kan. Dit gebeurt door middel van een kleine explosie waardoor een pennetje wordt gelanceerd. Dit pennetje zet de gordel vast.

GPS

Global Positioning System

GPS is van orgine een Amerikaans legersysteem waarbij personen of objecten uitgerust met een GPS-zender in constante verbinding staan met GPS-satellieten. Hierdoor kan de locatie van iets of iemand worden bepaald. Navigatiesystemen combineren deze techniek met opgeslagen route-informatie, waardoor een navigatiesysteem de route kan bepalen.

Guard

Guard is de benaming van gepantserde uitvoeringen van diverse modellen van Mercedes-Benz. Deze auto’s voldoen aan het zogenaamde B6/B7 veiligheidskeurmerk. Om dat te bewerkstelligen zijn de auto’s onder andere voorzien van kogelvrij glas, een bepantserde carrosserie, anti-lek banden, en een speciale brandstoftank en soms zelfs van zaken als een intercom, afgesloten climate control systeem, blussysteem en ontsnappingsystemen als een rookmachine. Guard-uitvoeringen van Mercedes-Benz wagens zijn vooral populair onder staatshoofden en andere beveiligingbehoevende personen.

H-segment

Zie: autosegmenten

Halogeenlamp

Een gloeilamp gemaakt van kwarts en gevuld met gas die zich kenmerkt door een hogere lichtopbrengst dan een normale gloeilamp. Ook de temperatuur van een halogeenlamp ligt hoger. De halogeenlamp is standaard in de meeste nieuwe auto’s, maar de wat duurdere modellen worden steeds vaker standaard uitgerust met Xenonlampen, die een nog hogere lichtopbrengst hebben.

Hardtop

Een cabriolet kan worden uitgerust met een hardtop of softtop. Een softtop is gemaakt van stof, een hardtop van staal of kunststof. Het voordeel van een hardtop is dat het robuuster is: wanneer de auto is afgedekt, voelt het meer als een vast dak. Een hardtop is steviger en comfortabeler zowel qua klimaat als geluid, maar wel zwaarder. Vandaar dat veel sportieve cabrio’s zijn uitgerust met een softtop.

Hatchback

De hatchback is een carrosserievorm, gekenmerkt door zijn grote achterklep, die als een deur openscharniert en daarom ook als extra deur wordt geteld, dit in tegenstelling tot een sedan, waarbij alleen de kont van de kofferbak opengaat. Hatchbacks hebben 3 (twee voorportieren en achterklep) of 5 (vier portieren en achterklep) deuren.

HDI

High Pressure Diesel Injection.

HDI is de benaming van het PSA concern (Peugeot en Citroën) voor hun dieselmotoren, die tegenwoordig allemaal werken volgens het common rail principe.

HEMI

Liefhebbers van Amerikaanse auto’s klinkt de term “HEMI” als muziek in de oren. HEMI is afgeleid van “hemispherical”, wat staat voor de halfronde verbrandingskamers waarmee de motor is uitgerust. HEMI motoren vinden wij terug in modellen van de Chrysler groep.

Hill Descent Control

Bergafdalingcontrole.

Hill Descent Control is een term en systeem van Land Rover maar tegenwoordig de algemene noemer voor soortgelijke systemen van andere fabrikanten. Hill Descent Control helpt de bestuurder bij het veilig afdalen van een steile helling. De bestuurder hoeft alleen te sturen, de auto regelt zelf de bediening van gas en rem, waardoor de auto met een gecontroleerde snelheid soepel afdaalt.

Hill hold

Hill hold is een systeem dat vroeger uitsluitend was te vinden in terreinwagens. Tegenwoordig komen wij het steeds vaker tegen in allerlei soorten personenwagens. Hill hold zorgt ervoor dat de auto op een helling niet kan terugrollen en heft zichzelf op, op het moment dat de auto in beweging komt. Hierdoor wordt de door zo velen gevreesde “hellingproef” en fluitje van een cent.

Hoofdairbag

De hoofdairbag wordt ook wel aangeduid als “windowbag” of “curtainbag”. De hoofdairbag zit meestal in het dak boven de hoofden van de inzittenden. Bij een aanrijding ontvouwt het zich en beschermt het de hoofden van de inzittenden bij een zijlingse impact. Het zorgt ervoor dat het hoofd de zijruit niet raakt.

Zie ook: sidebags

HSA

Hill Start Assist

Hill Start Asist helpt de bestuurder om zonder problemen weg te rijden wanneer er vanuit stilstand wordt geaccelereerd op een helling. Hill Start Assist zorgt ervoor dat de auto op een helling niet kan terugrollen en heft zichzelf op, op het moment dat de auto in beweging komt. Hierdoor wordt de door zo velen gevreesde “hellingproef” en fluitje van een cent.

HUD

Head-up Display

HUD is een uit de luchtvaart stammende projectietechniek waarbij essentiële informatie in het blikveld van de bestuurder wordt geprojecteerd. Dit zorgt voor meer veiligheid en comfort omdat de bestuurder de meest essentiële informatie zoals snelheid en brandstofvoorraad direct in het zicht heeft en om dit te zien dus niet het hoofd hoeft af te wenden. HUD is momenteel nog een “gadget” die voornamelijk is voorbehouden aan duurdere auto’s, maar zal in de toekomst in meer modellen terug zijn te vinden.

Hydropneumatische vering

Citroën maakt al decennia furore met hun Hydropneumatische vering. Bij Hydropneumatische vering zijn de traditionele springveren vervangen door gasbollen. Door de hoeveelheid gas in de bollen te regelen, kunnen deze soepeler of strakker worden gemaakt. Het grote voordeel van Hydropneumatische vering is het haast ongeëvenaarde comfort. Bovendien is het systeem autoadaptief, wat inhoudt dat het de veerkarakteristiek automatisch aanpast aan de omstandigheden. Een veelgehoord nadeel is het ietwat ongevoelige weggedrag van de auto.

I-segment

Zie: autosegmenten.

iDrive

Het door velen vermaarde bedieningsysteem van BMW. Bij zijn introductie voor velen te gecompliceerd maar inmiddels in vereenvoudigde vorm al dan niet standaard terug te vinden in bijna alle modellen van BMW. iDrive werkt middels een draaiknop en een aantal losse knoppen, waarmee een aantal hoofdfuncties van de auto kunnen worden bediend. Het iDrive systeem werkt samen met een kleurenscherm waarop de instellingen worden weergegeven. Soortgelijke systemen zijn MMI van Audi en COMAND van Mercedes-Benz.

IDSplus

IDSplus is als het ware een sportmodus van Opel, die geleverd kan worden op verschillende modellen. Door het IDSplus in te schakelen, worden gas- en stuurrespons gevoeliger, de vering strakker en doen de veiligheidsystemen als ESP een stapje terug.

ILS

Intelligent Light System.

ILS past zich aan onder de omstandigheden waaronder gereden wordt. De koplampen hebben de karakteristiek dat zij de weg voor de bestuurder op verschillende manieren kunnen verlichten. ILS kiest voor die instelling die in een specifieke situatie voor het beste zicht vormt. Onderdeel van ILS zijn ook zaken als adaptieve bochtenverlichting en bi-xenon koplampen.

ILS is een term van Mercedes-Benz, veel andere gebruikte termen voor soortgelijke systemen zijn Adaptive Light (Audi), Adaptive Front Lighting System (Ford, Lexus), AFL (Opel) en Active Bi-Xenon Lights (Volvo).

Intercooler

Turbomotoren zijn vaak tevens uitgerust met een intercooler. Wanneer lucht door de turbo gaat, warmt deze op. Bij auto’s die zijn uitgerust met een intercooler wordt de lucht nadat deze door de turbo is gegaan, door de intercooler geleid. De intercooler koelt de lucht. Dit heeft een vermogenstijging tot resultaat, omdat koude lucht een kleiner volume heeft dan warme lucht. Hierdoor kan er meer lucht de verbrandingskamer worden ingepompt.

ISOFIX

ISOFIX is het standaardsysteem voor bevestiging van kinderzitjes achterin de auto. Het grote voordeel van ISOFIX is, is dat het universeel is en een kinderzitje met ISOFIX bevestiging dus in iedere auto die is uitgerust met een ISOFIX-systeem kan worden gemonteerd. Ook het gebruiksgemak is een sterk punt: het zitje hoeft alleen te worden vastgeklikt en zit vervolgens goed vast.

JTDm

JTD is de benaming van dieselmotoren van de Fiat groep, tegenwoordig allen common rail motoren. JTDm is de naam voor de nieuwste generatie dieselmotoren. JTD motoren komen we tegenwoordig vrijwel niet meer tegen.

Karakuri

Ingenieus opberg- en opklapsysteem van Mazda, bekend van o.a. de Mazda5. Met het Karakuri-systeem kunnen stoelen eenvoudig worden weggeklapt om meer opbergruimte te creëren. Ook kenmerkt het systeem zich door diverse handige opbergvakken.

Katalysator

Een katalysator is gemonteerd voor de uitlaat en zorgt ervoor dat de uitlaatgassen die door de uitlaat worden uitgestoten een stuk minder schadelijk zijn voor het milieu. Dit gebeurt middels processen die de samenstelling van schadelijke stoffen veranderen (positief beïnvloeden).

Keyless entry

Een noviteit van de laatste jaren. Keyless entry maakt het mogelijk om de auto zonder tussenkomst van een sleutel of afstandsbediening te openen. In de “sleutel” (vaak in de vorm van een kaartje of klein kastje) zit een zender ingebouwd, die door de auto wordt herkend. Zodoende kan degene die de sleutel op zak heeft instappen. De auto wordt ontgrendeld op het moment dat de bestuurder het portier wil openen.

Kickdown

Kickdown is de benaming van het gedrag van een automaat wanneer het gas vol wordt ingetrapt. De automaat herkent de reactie van de bestuurder en “weet” dat deze vlot wil versnellen. De automaat schakelt vervolgens één of meerdere versnellingen terug om de bestuurder de gewenste acceleratie te geven.

Kleppen

Met de term “kleppen” worden de cilinderkleppen bedoeld. Op een cilinder zijn in- en uitlaatkleppen aanwezig. De inlaatkleppen regelen de doorgang van het brandstofmengsel, de uitlaatkleppen zorgen voor de uitstoot van de verbande gassen. Hoe meer kleppen een motor heeft, hoe beter de motor “ademt”. Het aantal kleppen wordt dikwijls aangeduid met “V”, wat komt van “valves”, de Engelse term voor kleppen. 16v betekent bijvoorbeeld een viercilinder motor met vier kleppen per cilinder (4x4=16, doorgaans twee inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder).

Knieairbag

De knieairbag is de jongste telg van de airbagfamilie. Bij een fikse aanrijding komt het vaak voor dat het onderlichaam van de bestuurder zwaar letsel oploopt, doordat het in aanraking komt met de middenconsole of de stuurkolom. De knieairbag beschermt de bestuurder bij een dergelijke impact.

Koolstofvezel

Koolstofvezel wordt voornamelijk in de autosport gebruikt, maar ook enkele dure en exclusieve automodellen zijn deels vervaardig uit dit materiaal, dat bestaat uit gewoven vezels van koolstof. Koolstofvezel is extreem licht en extreem sterk. Het is gemiddeld 50% lichter dan staal en 30% lichter dan aluminium. Ook is de energieabsorbsie tot vijf keer zo hoog als die van staal.

Koppel

Het koppel is het “draaimoment” van de motor, waarmee de kracht die door de verbanding op de aandrijfas wordt uitgeoefend wordt aangegeven. In Europa wordt het koppel uitgedrukt in “Nm” (Newtonmeters). Het koppel vormt een essentiële indicatie van de kracht van een motor en is nog belangrijker dan het vermogen. Het is immers zo dat een motor zonder koppel zijn vermogen niet kan leveren: het koppel zorgt er namelijk voor dat de motor kan blijven draaien en kracht kan uitoefenen op de aandrijfas. Hoe hoger het koppel, des te soepeler de motor draait en oppakt. Een hoog koppel werpt voornamelijk zijn vruchten af bij lage toerentallen. Dat is de grote kracht van een dieselmotor, dit nog eens versterkt door de vaak gemonteerde turbo.

Zie ook: vermogen.

Kreukelzone

Een kreukelzone is een bewust ingebouwde bufferzone in de carrosserie van een auto. Bij een impact kreukelt de kreukelzone ineen. Dit wordt bewust gedaan: de kreukelzone biedt ruimte om de impact op te vangen en een groot gedeelte van de energie weg te nemen. Hierdoor komt de klap minder hard aan op het passagierscompartiment.

kW

KiloWatt

KiloWatt is de officiële eenheid waarmee het vermogen van een auto wordt aangegeven. Meestal wordt dit echter aangegeven in pk’s. Een pk is echter geen officiële meeteenheid en is een nogal vage term.
1 Kw = 1.36 pk.
1 pk = 0.74 kW.

Lane Assist

Systeem van Volkswagen dat debuteerde op de Passat CC. Het systeem houdt de positie van de auto in de gaten en grijpt in wanneer de bestuurder de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven, door middel van tegensturen.

Lane Departure Warning System

Het Lane Departure Warning System waarschuwt de bestuurder wanneer deze zonder richting aan te geven dreigt zijn rijbaan te verlaten. Dit duidt op onoplettendheid. Lane Departure Warning System maakt de bestuurder hierop attent door bijvoorbeeld vibraties in de stoel en waarschuwingsgeluiden.

LED

LED staat voor “light-emitting diodes”. LED lampen vervangen steeds vaker de klassieke lampen omdat ze een langere levensduur hebben, helderder zijn en een snellere responstijd hebben. Nadelen zijn dat ze wat duurder zijn dan halogeenlampen en sommige mensen LED-verlichting onrustig vinden, omdat zijn knipperingen waarnemen. Dat laatste is niet bij iedereen het geval.

Lichtsensor

Een sensor meet constant de hoeveelheid buitenlicht. Wanneer deze onvoldoende is, wordt de verlichting automatisch ingeschakeld. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij het inrijden van een tunnel. Veel lichtsensoren werken ook samen met een regensensor, wat betekent dat het licht ook wordt ingeschakeld op het moment dat het regent.

Lijnmotor

Bij een lijnmotor zijn alle cilinders in een lijn achter elkaar gepositioneerd. De meeste motoren zijn lijnmotoren. Andere motoren zijn V-motoren en boxermotoren.

LINGUATRONIC

Term van Mercedes-Benz voor spraakbesturing van de auto.

M DCG

M Double Clutch Gearbox.

Een automatische transmissie met dubbele van BMW die in maart 2008 debuteert, vergelijkbaar met de DSG / S-Tronic versnellingsbak van VW en Audi en de Powershift versnellingsbak van Volvo.

De automaat werkt met twee koppelingen: één voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. Wanneer de ene koppeling in gebruik is, staat de andere alvast klaar. Er wordt bij het overschakelen niet van versnelling gewisseld, maar van koppeling. Hierdoor kan er supersnel en vrijwel naadloos worden geschakeld.

Magnetic Ride

Een systeem van Audi waarbij de dempers worden gevuld met vloeistof voorzien van magnetische deeltjes. Door deze deeltjes elektrisch te laden, kan de weerstand van de vloeistof worden beinvloed en zo kan de demping automatisch steviger of soepeler worden gemaakt.

Magnetic Ride Control

Adaptief schokdempsysteem van General Motors waarbij de dempers worden gevuld met vloeistof voorzien van magnetische deeltjes. Door deze deeltjes elektrisch te laden, kan de weerstand van de vloeistof worden beinvloed en zo kan de demping automatisch steviger of soepeler worden gemaakt.

MDrive

MDrive is een systeem van BMW en is een onderdeel van IDrive. MDrive is (optioneel) aanwezig op de sportieve modellen van BMW. Met MDrive kan de bestuurder de auto aan zijn of haar wensen aanpassen door de instellingen van schokdemping, stabiliteits- en tractiecontrole, motormanagement en stuurbekrachtiging te wijzigingen en op te slaan.

MDS

Multi Displacement System.

Benaming voor een systeem van de Chrysler groep voor de uitschakeling van één of meerdere cilinders, waardoor brandstof wordt bespaard. Wanneer nodig springen de uitgeschakelde cilinders automatisch weer bij.

Middenmotor

Bij het grootste deel van de auto’s ligt de motor voorin. Voor sportauto’s is dit echter niet altijd toerijkend. Een goede sportauto heeft zoveel mogelijk een neutrale gewichtsverdeling van 50% op de voorkant en 50% op de achterkant. Door een zware motor aan de voorkant van de auto wordt deze verhouding ernstig verstoord. Daarom zijn sommige auto’s uitgerust met een middenmotor. Een middenmotor is vlak voor de achteras gemonteerd en ligt dus meer in het centrum van de auto dan een motor die voor- of achterin is gemonteerd. Hierdoor komt de auto automatisch dichter bij de ideale 50/50 gewichtsverdeling.

midi-MPV

Het segment der middelgrote MPV's (Multiple Purpose Vehicles). Bekende modellen: Opel Zafira, Renault Scénic, Citroën C4 Picasso.

mini-MPV

Het segment van de kleinste MPV's (Multiple Purpose Vehicles). Voorbeelden: Opel Agila, Nissan Note, Citroën C3.

Motormanagement

Het motormanagement wordt geregeld door een chip (vaak ECU genoemd). Deze chip regelt de inspuiting en ontsteking van de motor en zorgt er dus voor dat de motor precies die hoeveelheid en samenstelling van de brandstof krijgt die hij nodig heeft. Sommige motormanagementsystemen zijn geavanceerder dan anderen. Zo kunnen sommige systemen ook cilinders in- en uitschakelen.

Zie ook: chip tuning

MPV

Multi Purpose Vehicle

Een MPV is een carrosserievorm die zich kenmerkt door de hogere bouw en grote binnenruimte. Sinds de jaren ’90 is de MPV een populaire auto geworden. De eerste MPV’s (Renault Espace, Chrysler Voyager) waren erg groot, later is vooral de “midi MPV” erg populair geworden (Renault Scénic, Opel Zafira). Later zijn daar ook nog “mini MPV’s” bijgekomen (Opel Agila, Suzuki Wagon R+). Een MPV beschikt vaak over een flexibel interieur, dikwijls met aparte stoelen voor alle passagiers. In de grotere MPV’s kunnen vaak zes of zeven personen mee.

MSV

Multi Sports Vehicle

Een term die Seat gebruikt voor onder andere de Altea. De MSV heeft veel weg van een MPV, maar is vaak net wat lager en dynamischer, waardoor hij de ruimte van een MPV met de rijeigenschappen van een sedan of hatchback poogt te combineren. De laatste jaren zijn er erg veel verschillende termen bedacht om dit soort wagens te omschrijven, zoals UAV (Urban Activity Vehicle) of MUV (Multi Activity Vehicle).

Multi-link

Multi-link is een vorm van wielophanging waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere draagarmen. Dit zorgt voor een betere wegligging en meer comfort dan een enkele draagarm. Multi-link is al jaren standaard op de meest gangbare modellen.

Multipoint injectie

Bij multipoint injectie is bij de inlaatklep van iedere cilinder een verstuiver geplaatst die voor de brandstofinspuiting zorgt. Dit in tegenstelling tot singlepoint- (of monopoint) injectie.

Multitronic

Benaming van Audi voor hun CVT tranmissie.

MyGIG

Benaming van een multimediasysteem van de Chrysler groep dat leverbaar is in verschillende modellen van Dodge en Chrysler. Het MyGIG systeem maakt gebruik van een harde schijf waarop allerlei navigatie en/of multimediabestanden kunnen worden gezet. Ook biedt het systeem de mogelijkheid om externe apparatuur als een MP3-speler aan te sluiten.

Navigatiesysteem

Een navigatiesysteem maakt gebruik van GPS. Door middel van afbeeldingen van wegenkaarten met de geplande route daarin getekend en gesproken instructies wordt de bestuurder op de snelste manier naar zijn bestemming geleid. Navigatiesystemen zijn er in alle soorten en maten. De meest eenvoudige werken met pictogrammen en pijlen, maar de meer uitgebreide varianten hebben geavanceerde reisplanning en kennen bijzondere bestemmingen etc. De duurste systemen zijn zo uitgebreid dat ze niet met CD, Flashcard of DVD werken, maar met een harde schijf.

Night View Assist

Night View Assist is een systeem van Mercedes-Benz dat momenteel leverbaar is op de S-klasse. Night View Assist is ontwikkelend om de bestuurder meer zicht te bieden tijdens nachtelijke ritten en werkt als volgt:

Twee infraroodlampen, ondergebracht in de koplampunit, schijnen infrarood licht voor de auto uit. Een infrarood camera in de cockpit neemt de beelden van de infraroodlampen op en middels een processor wordt het infrarood beeld weergegeven op het instrumentenpaneel. De Mercedes-Benz S-klasse kan hiervoor worden voorzien van een groot 8 inch scherm dat flexibel instelbaar is. Is Night View Assist niet geactiveerd, dan kan het scherm zaken als snelheid en gegevens van de boordcomputer weergeven. Wanneer Night View Assist wel is geactiveerd, laat het scherm automatisch bij snelheden vanaf 15 km/u het infraroodbeeld zien.

Tests hebben uitgewezen dat de zichtbaarheid die onstaat door Night View Assist vergelijkebaar is met dat van groot licht van xenon lampen. Met name voetgangers en andere onverlichte objecten worden door de bestuurder dankzij Night View Assist veel eerder opgemerkt. Zo werden tijdens deze tests in het donker geklede dummies al vanaf 164 meter door bestuurders gedetecteerd, terwijl dit zonder Night View Assist en met xenon dimlicht pas vanaf 72 meter gebeurde.

Niveauregeling

Niveauregeling is een systeem dat er voor zorgt dat de auto onder alle toestanden (dus ook onder zware belading) de normale horizontale houding behoudt. Dit verhoogt de veiligheid en verbetert het weggedrag. Niveauregeling komt vaak voor op bijvoorbeeld stationwagons, die vaak te maken krijgen met zware belading of het trekken van een caravan, aanhanger of trailer.

Nm

Newtonmeter.

De standaardeenheid in Europa waarin het koppel van een auto gemeten wordt.

Een ander alternatief in Europa is de meter kilogram-kracht.
1 meter kilogram-kracht = 9.80665 Nm

In Amerika wordt in plaats van Nm vaak Pound force foot (lb-f = pounds per feet) gebruikt.
1 pound-force foot = 1.3558179 N·m

Nokkenas

Een nokkenas is een as met nokken, die in de cilinderkop ervoor zorgt dat de kleppen op het juiste moment openen. Het sluiten wordt overgelaten aan de klepveren. De aandrijving van de nokkenas gebeurt door de krukas door middel van de distributieriem.

Onderstuur

Onderstuur is de neiging van de auto om in een bocht rechtdoor te willen gaan (dus over de voorwielen te schuiven). Onderstuur is kenmerkend voor auto’s met voorwielaandrijving. Onderstuur kan gevaarlijk zijn, zeker wanneer het onverwachts opduikt. Het is echter vrij gemakkelijk te corrigeren door beheerst het gas los te laten, waardoor de voorkant van de auto zijn grip hervindt en de gekozen lijn weer volgt. Laat in geval van onderstuur het gas nooit te abrupt los, want dat kan resulteren in overstuur.

Ophanging

Met de ophanging van een auto wordt de constructie van het complete veersysteem bedoeld. Er zijn verschillende typen ophangingen. Enkele bekenden zijn het McPherson en het multilink systeem.

Overstuur

Bij overstuur heeft de achterkant van de auto de neiging om “om” te komen (dus de voorkant in te halen). Overstuur kan zich aankondigen, maar de achterkant kan ook plotseling omkomen, hetgeen gevaarlijk is. Overstuur is minder gemakkelijk te corrigeren dan onderstuur. In de beginfase kan overstuur nog opgevangen worden door gas te liften, maar als de achterkant eenmaal gaat glijden is er een ervaren en capabele bestuurder voor nodig om de auto onder controle te houden. Dit gebeurt door middel van tegensturen.

Overigens ervaren ervaren (sportauto)bestuurders en coureurs controleerbaar overstuur als prettig. Met overstuur kan de auto goed worden “gezet” voor een bocht en de richting van de auto kan niet alleen worden bepaald door te sturen, maar ook door met het gas te spelen en de achterkant te laten uitbreken. Een goed voorbeeld van opzettelijk overstuur is driften.

P-segment

Zie: autosegmenten.

Park Assist

Een systeem van Volkswagen dat zijn debuut maakte op de Passat CC. Park Assist laat de auto semi-automatisch inparkeren. De bestuurder hoeft slechts gas te geven en bij te remmen, sturen doet de auto automatisch.

Parkeersensoren

Aan parkeersensoren worden vaak verschillende namen gegeven: “Park Pilot”, “Parkeerhulp” en “Park Distance Control” zijn slechts een kleine greep uit de termen die fabrikanten gebruiken om parkeersensoren te benoemen. Ze doen echter allen hetzelfde. Afhankelijk van het systeem zijn er in de voor- en achterbumper sensoren geplaatst (de meeste systemen hebben alleen achter sensoren, de duurdere systemen ook voor) die kijken hoe ver een object zich van de bumper af bevindt. Het systeem laat door middel van piepjes, illustraties of soms zelfs camerabeelden (ook weer afhankelijk per systeem) weten hoe ver de bestuurder nog door kan rijden zonder het object te raken. Vaak calculeert het systeem ook nog in dat de achterklep nog geopend moet kunnen worden.

PASM

Porsche Active Suspension Management.

De naam zegt het al, PASM is een systeem van Porsche dat zich laat bedienen aan de hand van een knop met verschillende instellingen. Afhankelijk van de gekozen instelling stelt het systeem de demping af. Zo kun je met de speciale sportmodus een straffere vering verwachten voor een sportiever rijgedrag.

PCS

Pre Collision System.

Systeem van Lexus dat een naderende aanrijding detecteert en aan de hand daarvan bepaalde veiligheidsystemen inschakelt of paraat zet om maximale veiligheid bij een aanrijding te garanderen. Mercedes-Benz heeft ook een dergelijk systeem, genaamd Pre-Safe.

Pingelen

Pingelen is de benaming voor het spontaan en ongecontroleerd ontbranden van het brandstofmengsel voor de daadwerkelijke verbranding. Met name oude dieselmotoren (zelfontbranders) konden last hebben van pingelen. Pingelen kan schadelijk zijn voor de motor.

pk/gewichtsverhouding

De verhouding die aangeeft hoeveel gewicht een auto per pk moet meetorsen.

Een auto van 1500 kg met 200 pk heeft een pk/gewichtsverhouding van 1500:200 = 7.5 kilogram per pk.

Een auto van 2100 kg met 350 pk heeft een pk/gewichtsverhouding van 2100:350 = 6.0 kilogram per pk.

Vooral sportwagens hebben een lage pk/gewichtsverhouding, wat betekent dat iedere pk minder gewicht mee hoeft te nemen.

Plug-in hybride

Plug-in hybride auto's zijn voorzien van een oplaadbare accu (meestal in de vorm van een lithium ion battery) die een elektromotor aandrijft. De accu kan worden opgeladen simpelweg door de auto op netstroom aan te sluiten. De auto kan dus op iedere plek met een stopcontact worden opgeladen. Plug-in hybride auto's werken, zoals de naam al suggereert, niet alleen met elektromotoren, maar ook nog met een verbrandingsmotor.

Pollenfilter

Een pollenfilter maakt vaak deel uit van airconditioning. Middels een filter worden kleine deeltjes in de lucht uit de lucht gefilterd alvorens de lucht het interieur in wordt geblazen.

Pre-Safe

Een zeer geavanceerd systeem van Mercedes-Benz dat een naderende aanrijding detecteert en aan de hand daarvan bepaalde veiligheidsystemen inschakelt of paraat zet om maximale veiligheid bij een aanrijding te garanderen. Ook kan de auto actief ingrijpen als de bestuurder dat niet zelf doet, maar dit wel nodig is. Zo kan de auto bijvoorbeeld zelfstandig remmen. Steeds meer fabrikanten werken aan een dergelijk systeem, zoals ook Lexus met PCS.

PRS

Pedal Release System. Een gepatenteerd systeem van Opel dat bij een aanrijding de pedalen automatisch laat wegklappen om letsel te helpen voorkomen/beperken.

Quattro

Quattro is de benaming van het vierwielaandrijvingsysteem van Audi. Ook modellen die hiermee zijn uitgerust krijgen de toevoeging “Quattro”. Audi’s eerste auto met het Quattro systeem droeg zelfs deze naam. Audi was één van de eerste merken met vierwielaandrijving en het Quattro-systeem wordt over het algemeen erkend als één van de beste vierwielaandrijvingsystemen ter wereld.

Regensensor

Een regensensor detecteert neerslag en schakelt indien nodig automatisch de ruitenwissers in. Daarbij bepaalt de regensensor eigenhandig de snelheid, er hoeft dus niet meer gekozen te worden uit gefixeerde intervalstanden. Ook bij (dichte) mist of opspattend vuil kan de regensensor besluiten om de ruitenwissers in te schakelen. De regensensor stuur ook dikwijls een lichtsensor aan, wanneer neerslag wordt gedetecteerd.

Remkrachtverdeling

Remkrachtverdeling regelt de remdruk over de wielen van de auto. Wanneer twee wielen zich bijvoorbeeld op een gladde achtergrond bevinden, zorgt remkrachtverdeling ervoor dat deze wielen minder remdruk krijgen zodat ze niet doorslippen. Indien dat toch gebeurt, treedt ABS in werking.

Roetfilter

Om roetfilters is de laatste tijd veel te doen geweest. Dieselmotoren krijgen er sinds kort in de meeste gevallen standaard één mee en ook bij modellen die nog niet met een roetfilter zijn uitgerust, kan soms achteraf een “retrofit” roetfilter worden ingebouwd. De overheid verleent een subsidie op auto’s met roetfilter. Een roetfilter zorgt ervoor dat vrijwel alle roetdeeltjes in de uitlaatgassen van dieselmotoren worden verwijderd. Dit gebeurt door naverbranding met een temperatuur van circa 550 graden Celsius. De normale verbrandingstemperatuur is ongeveer 200 graden. Daarbij verbranden de deeltjes onvoldoende.

Rolbeugel

Een rolbeugel wordt gemonteerd bij een cabriolet. Omdat een cabriolet geen vast dak heeft, lopen de inzittenden een groot risico wanneer de auto over de kop rolt. Zonder rolbeugels zouden de hoofden van de inzittenden de klap bij een rol opvangen, omdat de raamstijl alleen niet sterk genoeg is. Daarom worden bij cabrio’s rolbeugels achter de hoofdsteunen van de voorstoelen of achterbank geplaatst (afhankelijk van het feit of de cabrio een achterbank heeft). Bij een koprol steken de raamstijl en de rolbeugels boven de inzittenden uit en vangen zij de klap op. Daardoor worden de hoofden van de inzittenden beschermd. Sommige mensen vinden rolbeugels ontsierend. Daarom wordt er tegenwoordig veel aandacht besteed aan het esthetische ontwerp van de beugels. Soms kunnen ze zelfs in de carrosserie wegzakken zodat ze uit het zicht zijn. Als ze nodig zijn schieten ze dan pijlsnel omhoog.

Rolsensor

En rolsensor detecteert een dreigende koprol van de auto en stemt hier het gedrag van de airbags en gordelspanners op af, alvorens deze te activeren.

Rolweerstand

De weerstand die wordt gegenereerd wanneer banden over een ondergrond rollen.

RPD

Roll-over Protection Device.

Een systeem dat ervoor zorgt dat de rolbeugel(s) tevoorschijn schieten (indien deze zijn ingetrokken) bij een dreigende koprol van de auto.

S-Tronic

Deze automaat met dubbele koppeling, geïntroduceerd door Audi en nu gebruikt door de hele Volkswagen Groep, was voorheen bekend als DSG. De automaat werkt met twee koppelingen: één voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. Wanneer de ene koppeling in gebruik is, staat de andere alvast klaar. Er wordt bij het overschakelen niet van versnelling gewisseld, maar van koppeling. Hierdoor kan er supersnel en vrijwel naadloos worden geschakeld.

Schokdemper

Een schokdemper is een apparaat dat in de wielophanging van een voertuig zit om schokken van het rijden over oneffenheden op te vangen. Een schokdemper bestaat uit een cilinder met daarin een hydraulische vloeistof, die via een kleine opening in en uit de cilinder kan stromen. In de cilinder zit een zuiger die op-en-neer gaat als er schokken optreden. Door de weerstand van de vloeistof worden de schokken gedempt.

Veel auto’s kennen tegenwoordig een adaptief schokdempsysteem. Dat betekent dat de viscositeit (dichtheid) van de hydraulische vloeistof kan worden veranderd. Meestal gebeurt dit door de toevoeging van elektrisch geladen deeltjes die door middel van magnetisme kunnen worden geladen. Hierdoor kan de vloeistof naar wens meer of minder weerstand geven, waardoor de schokdemper zich kan aanpassen aan de omstandigheden voor een sportiever of juist comfortabeler weggedrag.

Sedan

De sedan is een populaire carrosserievorm, met name in het zakelijke segment. Hoewel de sedan vaak een elegante en zakelijke uitstraling heeft, mist hij de handigheid van een hatchback. In tegenstelling tot een hatchback heeft een sedan geen grote achterdeur, maar een kofferbak.

Selespeed

Benaming van een type automaat van Alfa Romeo. Naast een automatische modus kan de bak ook handmatig worden bediend door middel van flippers achter het stuur of door de pook naar voren en naar achteren te halen.

Sequentiële versnellingsbak

Bij een sequentiële versnellingsbak liggen alle versnellingen in een lijn achter elkaar, in plaats van het gebruikelijke H-patroon. Hierdoor kan geschakeld worden door de pook simpelweg eventjes van je af te duwen of naar je toe te halen, hierdoor kan er supersnel worden geschakeld. Een sequentiële versnellingsbak is een halfautomaat. Veel automaten kennen een sequentiële modus, wat zoveel betekent als dat je kunt schakelen met de pook zoals bij een sequentiële bak of met flippers achter het stuur.

Servotronic

Servotronic is BMW's benaming voor elektromagnetische stuurbekrachtiging. Dit systeem zorgt voor variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid en omstandigheden. Zo stuurt de auto aangenaam licht bij inparkeren en is de besturing zwaarder op snelwegtempo.

Sidebags

Sidebags zijn airbags die meestal zijn verwerkt in de zijkant van een stoel of bank en die bij een zijlingse worden opgeblazen om de inzittenden van opzij bescherming te bieden. Sidebags worden vaak gecompleteerd door hoofdairbags voor maximale bescherming van opzij.

SIPS

Side Impact Protection System

Vroeger een term die exclusief door Volvo werd gebruikt. Tegenwoordig is het in de volksmond een algemene noemer voor auto’s die voorzien zijn van verstevigde dorpels en zijbalken en beschikken over sidebags. Al met al dienst het systeem om inzittende tijdens een zijlingse impact the beschermen.

SMG

Sequential Manual Gearbox

Benaming van BMW voor hun sequentiële versnellingsbak.

Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging

Meestal is stuurbekrachtiging snelheidsonafhankelijk, wat wil zeggen dat met elke snelheid evenveel bekrachtigd wordt. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging houdt echter rekening met de snelheid van de auto en past de mate van stuurbekrachtiging hierop aan. Gewoonlijk zorgt het systeem voor lichter sturen tijdens lage snelheden (om manoeuvreren gemakkelijker te maken) en voor minder bekrachtiging bij hoge snelheden, zodat de auto lekker zwaar en stabiel voelt.

Soft stop

Soft stop is een door BMW ontwikkeld systeem dat er voor zorgt dat ook tijdens zacht remmen de auto zacht en zonder schokken tot stilstand komt.

Softtop

Een cabriolet kan zijn voorzien van een softtop of hardtop als dak. Een softtop is gemaakt van stof, een hardtop van staal of kunststof. Het grootste voordeel van een softtop is het geringe gewicht in vergelijking met een hardtop. Een softtop biedt echter wel minder comfort. Sommige mensen vinden overigens de vorm van en cabriolet het beste tot zijn recht komen als softtop, maar zoiets blijft altijd geheel persoonlijk.

Specifiek vermogen

Een systeem dat wordt gehanteerd om aan te geven hoeveel vermogen (pk) een motor per liter levert. Het specifiek vermogen geeft dus de verhouding grootte motor/vermogen weer.

Een 2000cc (2.0 liter) motor met 140 pk heeft een specifiek vermogen van 70 pk/l (140:2).
Een 3550cc motor met 380 pk heeft een specifiek vermogen van 107 pk/l (380: 3.55).

Stabiliteitscontrole

Stabiliteitscontrole corrigeert een potentieel uitbrekende auto door wielen individueel af te remmen. Hierdoor blijft de auto stabiel en bestuurbaar.

Steer Control

Steer Control is een systeem van Mercedes-Benz dat aanwezig is op bijvoorbeeld de B-klasse. Steer Control is een uitbreiden bovenop ESP stabiliteitscontrole. Steer Control zorgt ervoor dat correcte stuurbeweginen van de bestuurder in gevaarlijke situaties verder worden aangesterkt. Wanneer de achterkant van de auto bijvoorbeeld wegglijdt en de bestuurder tegenstuurt, krijgt Steer Control informatie van de ESP sensoren. Hierdoor "weet" de auto de snelheid van de wielen en de stuurhoek en berekent hij hoe de reactie van de bestuurder verder moet worden aangesterkt om de slip te corrigeren.

Mercedes-Benz heeft het systeem getest in gevaarlijke situaties met zowel mannelijke als vrouwelijke bestuurders. Zonder Steer Control bleek 37% in staat om de situatie zonder gevaar door te komen. Met Steer Control was dit 58%.

Stow 'n Go

Een uitvinding van de Chrysler groep. Stow 'n Go is een systeem waarbij de achterste stoelen in de auto volledig in de vloer kunnen worden weggeklapt. Zo kan er dus een volledig vlakke laadvloer worden gecreëerd. Wanneer de stoelen rechtop staan, kan de ruimte waarin ze worden weggeklapt worden gebruikt als opbergruimte. Stow 'n Go is bekend van onder andere de Chrysler Voyager.

SUV

Sports Utility Vehicle

Benaming voor een auto met een MPV-achtige koets die zowel op als naast het asfalt uit de voeten kan, dankzij vierwielaandrijving en een grotere bodemvrijheid. De nadruk bij een SUV ligt bij het rijden op de openbare weg, maar ook offroaden behoort tot de mogelijkheden.

Swivel ’n Go

Een systeem van de Chrysler groep dat het mogelijk maakt om stoelen volledig te draaien om zo bijvoorbeeld een vergaderopstelling in de auto te creëeren. Bekend van onder andere de Chrysler Voyager.

T-segment

Zie: autosegmenten.

Targa dak

Een Targa dak laat zich in delen openen en houdt het midden tussen het creëren van een cabriolet of het openen van een groot zonnedak. Het bekendste Targa dak is dat van de Porsche 911 Targa. Voorheen moesten dakpanelen met de hand worden verwijderd, tegenwoordig gebeurt dit meestal elektrisch.

TCS

Tractiecontrolesysteem.

Zie: tractiecontrole.

Terrain Response

Terrain Response is een systeem van Land Rover, waarbij de bestuurder de keuze heeft uit een aantal voorgeprogrammeerde instellingen voor rijden op verschillend terrein. Door de verschillende modi is er voor vrijwel iedere ondergrond een goede instelling. Het systeem houdt rekening met vering en demping en zaken als tractiecontrole en ABS. Onder de programma’s bevinden zich onder andere instellingen voor rijden op sneeuw, grind of ruige stenen.

TFSI

Turbo Fuel Stratified Injection.

Motoren gebruikt door Audi en de Volkswagen groep voorzien van een turbo en directe inspuiting.

Bekende voorbeelden: de 200 pk sterke 2.0 TFSI uit de Volkswagen Golf GTI, de 265 pk sterke 2.0 TFSI uit de Audi S3 en de 272 pk sterke 2.0 TFSI uit de Audi TTS.

TiD

Turbo direct Injection Diesel.

De benaming van Saab voor haar dieselmotoren.

Tiptronic

De benaming van Audi en Porsche voor hun sequentiële versnellingsbak.

Toerental

Het toerental geeft aan hoeveel omwentelingen de krukas per tijdseenheid (meestal per minuut) maakt. Bij iedere twee omwentelingen voltrekt zich een compleet verbrandingsproces (bij viertaktmotoren zoals alle personenauto’s). Een toerental van 4000 toeren per minuut betekent dus 2000 verbrandingen.

Zie ook: tweetaktmotor en viertaktmotor.

Toespoor

Toespoor is een opzettelijk aangebrachte afwijking in de wielstand van de voorwielen van een auto ten opzichte van de lengte-as. Wanneer je de auto in de lengterichting van bovenaf bekijkt zie je dat de voorbanden aan de voorkant iets naar elkaar toe staan gericht.

Tractiecontrole

De werking van tractiecontrole kan worden omschreven als “omgekeerde ABS”. Het systeem werkt ook met dezelfde sensoren als het ABS systeem. Tractiecontrole zorgt ervoor dat de aangedreven wielen niet doorspinnen wanneer er bij acceleratie te weinig grip is. Het tractiecontrolesysteem grijpt in, in het motormanagement waardoor de aandrijving tijdelijk wordt onderbroken of teruggebracht.

Trekgewicht

Het trekgewicht geeft aan welk gewicht een auto maximaal mag trekken (denk aan een trailer, caravan, aanhanger etc.)

TSA

Trailer Stability Assist.

TSA is een systeem waarvan de werking vergelijkbaar is met die van ESP (stabiliteitscontrole). TSA detecteert gevaarlijke slingerneigingen van een aanhanger en corrigeert deze door de slingeringen met stuurbewegingen van de auto te corrigeren.

Tuning

Tuning bestaat uit twee facetten: optische tuning en technische tuning. Optische tuning wil zeggen het modificeren van het uiterlijk van de auto (meestal met als doel het verkrijgen van een sportievere look). Technische tuning is het verbeteren van de prestaties van de auto door het maken van aanpassingen aan onderdelen. Beide vormen van tuning gaan meestal hand in hand.

Turbo

Een turbo bestaat uit twee schoepenwielen die met een as vast met elkaar zijn verbonden, één in het inlaatkanaal en één in het uitlaatkanaal. De motor perst met hoge snelheid de uitlaatgassen door de uitlaat en daardoor gaat het schoepenwiel in de uitlaat draaien en dus ook het schoepenwiel in de inlaat. Deze perst daardoor met overdruk lucht in het inlaat kanaal: meer lucht in de cilinders is het gevolg, dus kan er meer brandstof worden ingespoten en dat zorgt meer vermogen. Een compressor heeft eenzelfde werking, echter die wordt mechanisch aangedreven, terwijl een turbo door de uitlaatgassen wordt aangedreven. Beide hebben hun voor- en nadelen. Een compressor is over het algemeen sneller bij de les omdat deze niet op gang hoeft te komen dankzij de mechanische aandrijving. Aan de andere kant kost aandrijving van de compressor op zich zelf een beetje vermogen, waardoor de netto opbrengst van een turbo in de basis wat hoger is.

Tweetaktmotor

Een tweetaktmotor (ook: tweeslagmotor) is een zuigermotor (een type verbrandingsmotor) die kracht levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor waar de zuigers kracht leveren bij elke tweede neergaande beweging. De werking van een tweetaktmotor berust op hetzelfde principe als de vierslag- of viertaktmotor, maar het proces is anders. In plaats van vier 'slagen', heeft de tweetaktmotor maar twee 'slagen', waarin deze hetzelfde doet als de viertaktmotor. Bij een viertaktmotor wordt een mengsel van benzine en lucht in de cilinder gebracht (hiervoor wijkt de zuiger, die daarmee zijn aanvoerslag maakt). Het mengsel wordt samengedrukt (de compressieslag) door de zuiger, die hiervoor weer terug in de cilinder schuift. Dan is er een ontsteking die voor een explosie zorgt, die de zuiger wegduwt (die daarmee de arbeidsslag maakt). Tot slot worden de uitlaatgassen naar buiten gedreven door de zuiger die weer naar binnen komt (de afvoerslag). De tweetaktmotor heeft alleen maar een arbeidsslag en een compressieslag. De tweetaktmotor heeft geen kleppen maar een uitlaatpoort. Het instromen van de verse lucht geschiedt door middel van spoelpoorten onderaan de cilindervoering die in verbinding staan met de carburateur. Op het moment dat de zuiger zich bovenin de cilinder bevindt en deze naar beneden beweegt, zal op een gegeven moment de uitlaatpoort opengaan (ca. 30 graden voor bodem) en zullen door de zuiger zelf de spoelpoorten geopend worden. En steeds opnieuw wordt er benzine aangezogen.

Twin scroll

Twin scroll techniek heeft betrekking op de werking van een turbomotor. Twin scroll techniek wil zeggen dat de turbo een klein- en een groot schoepenrad heeft. In de beginfase werkt het kleine schoepenrad, dit zorgt ervoor dat de turbo snel op toeren kan komen en snel kan reageren. Wanneer hij eenmaal draait en er meer vermogen geleverd moet worden, neemt het groten schoepenrad het over. Een veelgebruikt synoniem voor een twin scroll turbo is een dual stage turbo.

Twin turbo

Twin turbo (of dubbele turbo) wil zeggen dat er twee turbo’s in de motor aanwezig zijn.

Zie ook: turbo.

UAV

Urban Activity Vehicle.

Benaming voor een MPV/SUV-achtige crossover.

V-motor

Een V-motor kent twee rijen van cilinders die onder een hoek tegenover elkaar staan. In een doorsnede maken deze rijen samen een V-vorm. In de regel hebben V-motoren een even aantal cilinders die tegenover elkaar staan (V6, V8, V10, V12), maar Volkswagen had bijvoorbeeld niet lang geleden een V5 motor, waarbij de cilinders niet recht tegenover elkaar stonden.

V-segment

Zie: autosegmenten.

Variabele kleptiming

Bij variabele kleptiming staat het tijdstip van openen en sluiten van de kleppen niet vast, maar kan hiermee worden gevarieerd. Zodoende kan er altijd een timing worden gekozen die het beste past bij wat er op een bepaald moment van de motor wordt verlangd.

VDIM

Vehicle Dynamics Integrated Management

Een van Lexus afkomstige term voor een systeem waarin diverse actieve veiligheidsystemen als ABS, traction control en stabiliteitscontrole zijn geïntegreerd.

Viertaktmotor

Een viertaktmotor, zoals men die tegenwoordig in alle personenauto’s vindt, kent vier processen om één arbeidsslag te voltooien. 1: het aanzuigen van verse lucht en inspuiten van de brandstof 2: het comprimeren van het mengsel, 3: het verbranden van het mengsel, 4: het uitlaten van de verbrandingsresten via de kleppen.

VTEC

Variable Valve Timing & Lift Electronic System.

Door Honda gebruikte term voor variabele kleptiming.

W-motor

Een W-motor is een vrij zeldzame constructie, waarbij de cilinderrijen in een doorsnede gezien samen een W-vorm maken. Zie een W-motor als een aan elkaar gekoppelde V-motoren. Twee V’en maken immers een W. Vaak is een W-motor ook een aan elkaar gekoppelde V-motor, zoals bij Volkswagen en Audi die de Phaeton en A8 leveren met W12.

Wielbasis

De wielbasis is de afstand tussen het midden van het voorwiel en het midden van het achterwiel. Een grotere wielbasis creëert doorgaans meer ruimte in het interieur. Veel duurdere modellen als de Audi A8 en BMW 7-Serie kennen uitvoeringen met een verlengde wielbasis, waarbij de gewonnen ruimte ten goede komt aan de achterpassagiers.

Wielophanging

Zie: ophanging.

Windowbags

Windowbags zijn airbags die zijn verwerkt in de raamstijlen van de auto. Bij een impact worden zij opgeblazen en vormen zij een bescherming tussen het hoofd van de inzittende en het raam.

Windruis

Het geluid dat de wind produceerd wanneer deze langs de carrosserie van de auto waait. Auto's met een mindere aerodynamica zijn eerder geneigd om veel windruis te produceren. Windruis kan storend zijn en vooral bij auto's met een stille motor kan windruis overheersen in het interieur.

Windtunnel

Een windtunnel is een grote hal waarin luchtstromen kunnen worden gegenereerd om de invloed van een luchtstroom op de koets van een auto te onderzoeken. Door het mengen van wind met een poeder, ontstaat er een zichtbare stroom. Zo kan men zien hoe de luchtstroom zich over de auto beweegt. Aan de hand hiervan kunnen aanpassingen worden gemaakt om de aerodynamica van de auto te verbeteren.

Zie ook: aerodynamica.

WRG

Water Repellent Glass

WRG is water afstotend glas. Het wordt vaak toegepast in zijspiegels, maar steeds vaker ook op zijruiten. Volvo experimenteert momenteel met WRG op de voorruit: hierdoor zouden ruitenwissers overbodig worden. Dit glas is echter nog niet in serieproductie te krijgen.

xDrive

Aanduiding van BMW voor hun vierwielaandrijvingsysteem. De techniek werkt als volgt: een tussenbak in de aandrijflijn wordt via intelligente elektronica gestuurd en een lamellenkoppeling verdeelt de aandrijfkracht variabel en traploos over de voor- en achteras. Indien meer aandrijfkoppel naar de vooras moet worden gestuurd, dan verdraait een elektromotor een ronde schijf in de tussenbak. Via een overbrenging wordt de lamellenkoppeling samengeperst, waarbij via een ketting het gewenste aandrijfkoppel binnen een fractie van een seconde op de vooras wordt overgebracht. Dankzij de variabele aandrijfkrachtverdeling wordt het zelfstuurgedrag reeds bij aanvang positief beïnvloed. Neigt de auto tot onderstuur, dan reduceert xDrive het aandrijfkoppel vóór en vergroot daarmee de bestuurbaarheid, respectievelijk de wendbaarheid. In extreme gevallen kan er zelfs sprake zijn van nagenoeg alleen achterwielaandrijving. Bij overstuur stuurt xDrive het aandrijfkoppel naar de voorwielen, en draagt daarmee bij aan de stabilisering van de auto.

Xenonverlichting

Xenonverlichting vindt men vaak standaard op duurdere auto’s. In plaats van een gloeispiraal zorgt een vlamboog voor het licht. Xenontechniek creëert een dubbel zo intense lichtbundel als een halogeenlamp, hetgeen zorgt voor een beter en verder zicht. Xenonlampen zijn duurder, maar hebben een hogere levensduur en lager energieverbruik dan halogeenlampen. Xenonlampen zijn te herkennen aan de blauwige lichtbundel. Sommige mensen ervaren de felle, blauwe bundel als hinderend.

Zero emission vehicle

Een zere emission vehicle is een voertuig dat geen schadelijke uitstoot produceert, zoals bijvoorbeeld benzine- en dieselauto's dat wel doen. Een Zero emission vehicles zijn bijvoorbeeld volledig elektrisch- of waterstofaangedreven auto's.

Zijairbags

Zijairbags (sidebags) zijn airbags die gemonteerd zijn in de zijkant van de stoel. Bij een impact worden zij opgeblazen om het lichaam van opzij te beschermen.

Zwaartepunt

Het zwaartepunt is een belangrijke term in autoland. Het zwaartepunt is het punt van de auto waaromheen alle massa gelijk is verdeeld. Dit staat dus niet gelijk aan het middelpunt. Autofabrikanten proberen het zwaartepunt van de auto zo ver mogelijk naar beneden te krijgen. Hoe dichter het zwaartepunt van de auto bij het wegdek ligt, hoe beter het weggedrag en des te lager zijn de rolneigingen van de carrosserie. Doorgaans heeft een hogere auto ook een hoger zwaartepunt, daarom heeft een SUV meer neiging tot “hangen” in de bocht dan een sportcoupé.
© 2008 - 2017 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Fiscale bijtelling auto van de zaakFiscale bijtelling auto van de zaakAls u in een auto van uw werkgever rijdt, geldt de zogenaamde "fiscale bijtelling" van de auto van de zaak. Op deze mani…
Afschrijving op auto’sAfschrijving op auto’sEén van de slechtste investeringen die u kunt verrichten is het kopen van een auto. Vooral in het geval van een nieuwe a…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Kooptips voor een tweedehands autoKooptips voor een tweedehands autoWanneer u een auto gaat kopen heeft u de keuze om dit particulier tedoen of bij een bedrijf. Heeft u geen verstand van a…
Bronnen en referenties
  • Autorating.nl - http://www.autorating.nl

Reageer op het artikel "Het autowoordenboek - autotermen uitgelegd"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Rob Hermans, 06-02-2015 16:45 #7
Het begrip Twin scroll Word verkeerd uitgelegd hier. Daar klopt geen hout van.

Het principe is gewoon nog steeds één turbine en één compressor. Het grote verschil is dat door de oneenparigheid van de luchtstromen vanuit alle cilinders een singlescroll niet effectief is. Een twinscroll gebruikt de uitlaatstromen van cil. 1en4 en van 2 en 3 en combineerde deze in een dubbele uitlaatbuis (bij een 4cilinder motor). Richting compressorwiel om deze zo effectief mogelijk aan te sturen. Deze techniek kan dus niet bij motoren met oneven aantal cilinders.

Hernou Guy, 12-02-2014 16:12 #6
Verhelderend en begrijpelijk. Een hele hulp bij aanschaf van een nieuwe auto. Dank.

Peeters, 03-11-2013 21:29 #5
Te moeilijk uitgelegd… is er geen gemakkelijke? Bv. een basis woordenboek ervan?

E. Knaap, 28-03-2012 14:22 #4
Beste Hendriks, Eigenlijk betekent het niet veel meer. Maar wat er in de buurt komt is: de Luxe Special.

Kees, 18-03-2012 21:41 #3
Ik heb niets kunnen vinden over b.v. hinderlijke raamstijlen zoals b.v. bij opel zafira.
Is het niet zo dat men daarbij wel twee maal moet kijken? Ik zoek 'n auto van dat kaliber maar vind de stijl in het zijraam wat hinderlijk.

Hendriks, 12-02-2012 12:06 #2
Ik heb een vraagje wat betreft type aanduiding.
Wat betekend L.S bij bv Kia rio 1.5 LS?
M.V.G L.J Hendriks

Olion, 15-08-2011 11:12 #1
Wat is DRL licht?

Gr Olion

Infoteur: Autorating
Gepubliceerd: 28-01-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 7
Schrijf mee!