Queen Victoria: Koningin van de zee

De Engelse koningin Victoria staat in de geschiedschrijving genoteerd voor haar langdurige en welvarende heerschappij over het Verenigd Koninkrijk. Haar naam symboliseert macht, welvaart, technologische vooruitgang en economische bloei tijdens de industriële revolutie. Niet toevallig kreeg het allernieuwste cruiseschip van de Cunard Line haar legendarische naam toebedeeld. Meer dan honderd jaar na haar dood beheerst de `Queen Victoria' opnieuw alle wereldzeeën. Niet meer als een harde tante maar wel als een van de mooiste, meest prestigieuze en meest luxueuze cruiseschepen ter wereld. Een drijvend Palace-hotel waar champagne symbool staat voor een rijkelijke en onbezorgde vakantiesfeer.

Koningin van de zee

Nadat de Queen Victoria eind vorig jaar definitief de Fincantieri Marghera-scheepswerf vlakbij Venetië verlaten had, werd het schip plechtig aan de zee toevertrouwd in aanwezigheid van prins Charles en lady Camilla. Precies honderd jaar na de ingebruikneming van haar eerste drijvende luxehotel zet de Cunard Line met dit nieuwe cruiseschip een succesvolle traditie verder. Na de Queen Elizabeth 2 en de Queen Mary 2 is de Queen Victoria niet alleen het meest recente maar meteen ook het meest moderne en het meest luxueuze cruiseschip van de befaamde Cunard-vloot. De inrichting is ronduit fenomenaal. Aan boord waant men zich in een vijfsterren-luxehotel dat qua stijl en inrichting volledig aansluit bij de elegantie en de traditie van de oceaanstomers van weleer. Naast de uitgesproken luxe is ook de gigantische indruk van volume overal aanwezig. Binnenin is komaf gemaakt met de bekrompen en claustrofobische ruimte die men op de meeste schepen ervaart. Volume en hoogte vormen de rode draad doorheen het hele schip, zowel voor de passagiersvertrekken als voor de publieke ruimten. De centrale 'Grand Lobby' is drie verdiepingen hoog. Het grote restaurant 'Britannia' heeft gelijkvloers een capaciteit voor 500 personen en op de bovenverdieping is er nog eens plaats voor 300 gasten. De bediening wordt er tijdens de diners waargenomen door een 90-koppige ploeg.

Drijvend entertainment

Zoals het een luxe cruiseschip past, werd ook op de Queen Victoria maximaal aandacht besteed aan accommodaties voor 'on board entertainment'. Het centraal gelegen 'Royal Court Theatre' situeert zich over een hoogte van niet minder dan drie scheepsdekken. Deze polyvalente schouwburg kreeg een traditionele amfitheatervorm met 830 supercomfortabele zetels, een groot podium en een meer dan professionele technische uitrusting. Aan de publiekzijde zijn bovenaan separate loges ingericht waarde gasten in alle discretie kunnen genieten van een hapje en een drankje. Het theater biedt mogelijkheid voor zowat alle denkbare spektakels zoals dansvoorstellingen, producties in 'West End'-stijl, filmprojecties, Las Vegas-achtig entertainment, concerten, toneelopvoeringen, musicals en optredens van allerlei vedetten. Naast passief entertainment biedt de 'Queen's Room' voor de danslustigen een droomlocatie op een dansvloer van meer dan 250 m2 met ingebouwde effectverlichting. Deze imposante zaal wordt gedomineerd door de machtige kristallen kroonluchters en is bestemd voor danspartijen met live orkestbegeleiding en voor cocktailparty's. Iedere namiddag staat de druk bijgewoonde Engelse 'tea time' op het programma met de traditionele 'finger sandwiches' en slagroomgebak. Op het podium zorgt het huisorkest voor de traditionele ballroommuziek, die zelfs de oudste en de meest krakkemikkige passagiers naar de dansvloer weet te lokken.

Ruimte voor ernst

Naast de showtime, het banale entertainment en het culinaire genot is er op de Queen Victoria ook voluit ruimte voor ernstige dingen. De indrukwekkende Engelse bibliotheek herbergt meer dan 6000 boeken en strekt zich eveneens uit over twee niveaus. Hij is opgebouwd rond een immense draaitrap. Twee fulltime bibliotheekbedienden zorgen er voor de rust, de orde en de dienst. Het 'ConneXions'-conferentiecentrum en het internetcafé op deck 1 omvat zelfs een polyvalent leslokaal waar regelmatig computeropleidingen, inclusief navigatie- en 'computer art'-trainingen worden georganiseerd. Gedurende de hele reis hebben de gasten permanent toegang tot het web en andere internettoepassingen. De 'bookshop' biedt gedurende het verblijf aan boord een uitgebreid aanbod van kranten, magazines, tijdschriften, bestselIers, postkaarten, nautische items en souvenirs. Het museum 'Cunardia' geeft een overzicht van de voornaamste aspecten uit de geschiedenis van de Cunard Line. Naast prachtige maquettes kan de bezoeker er uniek historisch fotomateriaal bewonderen, met zowat alle beroemdheden die ooit van de diensten van de Cunard Line gebruik maakten.

Wellness aan boord

Wie zich graag laat verwennen moet zeker aan boord van de Queen Victoria zijn. Het cruiseschip beschikt over een volwaardige spa- en wellnessinfrastructuur. Allerlei verjongings- en ontspanningstherapieën zijn er wellicht op gericht om de gemiddelde passagier er na de aankomst beter te doen uitzien dan bij het vertrek. 'De Cunard Health Club & Spa' heeft alles in huis om daar degelijk werk van te maken. De prachtige zwembaden annex bubbelbaden, stoombaden, sauna's en fitnesscentrum onderschrijven ten volle de oude Romeinse spreuk mens sana in corpore sano'.
En weer of geen weer, het openschuivende dak van de prachtige zomertuin op het hoogste dek zorgt ervoor dat de zon altijd schijnt aan boord van de Queen Victoria!

What's in a name

De Queen Victoria, die eind 2007 werd opgeleverd, is in feite niet het schip dat oorspronkelijk onder deze naam gepland was. En om het nog wat ingewikkelder te maken: het schip dat als de Queen Victoria gepland was werd nooit als de Queen Victoria opgeleverd. Ter verduidelijking. Cunard Line is een onderdeel van de Carnival Corporation, die onder meer ook andere cruiselijnen zoals Costa, Princess en Holland America uitbaat. Holland America had op diverse scheepswerven een aantal cruiseschepen in bestelling voor zijn populaire Vista Class. De levering van één van deze schepen was voorzien voor 2005. Het moest de Queen Victoria worden. Maar uiteindelijk werd dat schip onder de naam Arcadia in gebruik genomen door zusteronderneming P&O Cruises. Met uitzondering van de schoorsteen werd het basisconcept behouden. Het schip dat dan uiteindelijk voor de Cunard Line in Italië werd afgebouwd als de echte Queen Victoria, werd een kruising tussen wat thuishoort in de Vista Class van Holland America en de Spirit Class van de Carnival Line.
Het beste van beide en het resultaat mag er zijn: het allerbeste!

Queen Victoria in cijfers

  • Scheepslengte: 294 m
  • diepgang: 7,9 m - breedte: 32,2 m Kostprijs: meer dan 400 miljoen euro QV heeft plaats voor 2014 gasten en 900 bemanningsleden
  • Aantal kajuiten: 1007
  • aantal dekken: 12 aantal liften: 20 Aandrijving: 6 dieselmotoren met een totaal vermogen van 63,4 megawatt Maximumsnelheid: 23,7 knopen kruissnelheid: 18 knopen
  • Capaciteit van de dieselolietank: 3000 ton verbruik: 10 ton per uur
  • Aantal restaurants: 7 aantal bars: 13 Jaarverbruik wijn en champagne: +/- 352 000 flessen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Queen Victoria: Koningin van de zee"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: Mei 2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!