InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zeer goedkoop autorijden

Zeer goedkoop autorijden

Zeer goedkoop autorijden Een auto bezitten en rijden is een dure aangelegenheid. Doordat de meeste mensen kiezen voor aanzien en status, is het bezitten van een auto onnodig duur. Een auto brengt met name hoge kosten met zich mee door de kosten van het aanschaffen. Vaste laten als het verzekeren en belastingen vallen over het algemeen nog wel mee. Andere hoge kosten worden veroorzaakt door de kosten van het onderhoud en de brandstof. Automobilisten die een auto weinig gebruiken, kunnen veel geld besparen door zich te richten op oudere auto’s. Er zitten rotte appels tussen, maar gemiddeld genomen kunt u niet goedkoper rijden.

Afschrijving op een auto

In het geval u een nieuwe auto koopt, schrijft u in de eerste vijf jaren tot de helft van de waarde van de auto af. Dit houdt in dat een auto van € 35.000 na vijf jaar mogelijk nog maar € 17.500 waard is. De hoogte van de afschrijving is sterk afhankelijk van het merk, de nieuwwaarde en de vraag naar tweede hands auto’s op dat moment. Bepaalde merken liggen slecht in de markt, terwijl andere merken juist veel vraag naar is. Uiteraard maakt het aantal gereden kilometers in de auto ook een groot verschil.

Kwaliteit van de tweedehands auto’s

De kwaliteit van de auto’s die geproduceerd worden is veel beter geworden. De moderne auto roest bijvoorbeeld minder snel in vergelijking met een auto van twintig jaar geleden. Ook motorisch worden de auto’s steeds beter. De auto’s van de degelijke merken rijden met gemak 300.000 tot 400.000 kilometers op de kilometerteller. Een groot verschil wordt ook veroorzaakt door het onderhoud van de auto. Een auto die altijd goed onderhouden is, gaat langer mee.

Een auto kopen van tien jaar of ouder

Vaak wordt gezegd dat u het beste een auto kunt kopen van vier tot vijf jaar oud. De grootste afschrijvingen zijn nu verrekend en de auto gaat met gemak nog een aantal jaren mee. Uitgaande van de hoogte van de afschrijving, kunt u beter gaan voor een nog oudere auto. Door een auto van een topmerk te kopen van ongeveer tien jaar oud, hoeft u de komende jaren weinig af te schrijven op jaarbasis. Een nadeel is echter dat u wel geluk moet hebben met de auto wat betreft de hoogte van de onderhoudskosten. Aan de andere kant geldt dit ook voor een auto van slechts vijf jaar oud.

Weinig onderhoudskosten en op tijd de auto vervangen

U koopt een auto van tien jaar oud en legt hiervoor een bedrag neer van € 3.500. Gemiddelde zullen de onderhoudskosten hoger liggen in vergelijking met de jongere auto’s, maar u gaat de kosten laag houden door de onderhoud te beperken tot het minimale.

Jaarlijks laat u de auto keuren en laat hetgeen repareren wat een probleem vormt om door de keuring te komen. Daarnaast laat u de auto een kleine beurt geven, zodat oliefilters worden vervangen en andere onderdelen worden gecontroleerd. Op het moment dat de auto tegen grote kosten gaan aanlopen, gaat u de auto weer vervangen door een volgende auto van ongeveer tien jaar oud.

Op deze manier kunt tegen de laagste prijs in een auto rijden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zeer goedkoop autorijden"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!