InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto kopen met een uitgestelde betaling

Auto kopen met een uitgestelde betaling

Auto kopen met een uitgestelde betaling Een nieuwe auto kopen, kost u een groot bedrag in één keer. De branche heeft dit ook ingezien en biedt de klanten leningen of uitgestelde betalingen aan tegen aantrekkelijke tarieven. De autobranche heeft als doel om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Om auto’s te kunnen verkopen, moeten ze klanten interesseren en ze moeten opboksen tegen de concurrentie die dezelfde doelstelling heeft. Voor de mensen die niet beschikken over het bedrag om een nieuwe auto te kopen, bestaat nog de mogelijkheid om een lening af te sluiten.

Door een uitgestelde betaling aan te bieden, moet de klant in de meeste gevallen een gedeelte van de aankoopsom gelijk te betalen. Voor het resterende bedrag wordt er een afspraak gemaakt over de terugbetaling.

Een lening afsluiten

Een lening afsluiten voor het aankopen van een auto is een onaantrekkelijke optie. Dit geldt zeker in het geval u het volledige bedrag voor de auto moet lenen. Het gevaar bestaat dat u de lening nog moet gaan afbetalen nadat u de auto al hebt moeten vervangen. Indien u toch een lening moet afsluiten, zorg in ieder geval voor een zo kort mogelijke looptijd.

Een deel direct betalen en de rest van het bedrag in termijnen betalen

De autobranche is u als klant graag van dienst om een regeling aan te bieden, waardoor voor u een nieuwe auto binnen handbereik ligt. De automerken hebben soms acties waarbij u tegen nul procent rente, of tegen een laag rentepercentage een uitgestelde betaling krijgt.

U koopt bijvoorbeeld een auto voor €25.000. De dealer geeft u de mogelijkheid om een deel van de betaling uit te smeren over drie jaren. Een bedrag van €16.000 gaat u in één keer betalen. Het resterende bedrag (€9.000) wordt uitgesmeerd over 36 maandelijkse termijnen van €250.

Het gevaar van de uitgestelde betaling

Het bedrag dat in één keer betaald moet worden, moet u gelijk bij het kopen beschikbaar hebben. Het resterende bedrag moet u wel de komende drie jaren kunnen missen van het maandelijkse inkomen. Een uitgestelde betaling is gewoon een lening, ook in het geval u nul procent rente hoeft te betalen. Een uitgestelde betaling zal ook geregistreerd worden bij het BKR te Tiel.

Adverteren met vanaf prijzen

De autobranche wil u eigenlijk lokken naar de showroom. Dit doen ze door aantrekkelijke prijzen neer te zetten voor hun modellen. In de praktijk blijkt echter dat vrijwel niemand de lage prijs krijgt waar ze mee adverteren. U koopt een nieuwe auto, dus moet de auto ook uitgerust zijn met de accessoires waar uw voorkeur naar uit gaat.

Een auto die verkocht wordt vanaf €25.000, zal in de praktijk vaak rond de €30.000 gaan kosten. Extra’s als een mooiere bekleding en kleur, airconditioning en een trekhaak gaat u in totaal duizenden euro’s extra kosten.

Auto kopen zonder lening en gratis uitgestelde betaling, maar met korting

In het geval u geen gebruik gaat maken van de gratis uitgestelde betaling, mag u daar een compensatie voor verwachten. U moet altijd proberen om de koopprijs zo laag mogelijk te krijgen. De autoverkoper wil de auto graag aan u verkopen, en heeft voldoende marge om de prijs nog naar beneden te schroeven. Zelfs in het geval hij zegt dat hij geen marge heeft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto kopen met een uitgestelde betaling"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!