Schroot: autowrak verkopen
In Nederland worden jaarlijks meer dan een kwart miljoen autowrakken aangeboden bij Nederlandse schroothandelaren. U kunt er soms nog een goede prijs aan verdienen door deze te verkopen aan een opkoper. De auto wordt meestal gestript en bepaalde materialen worden hergebruikt. Het autoframe verkopen de meeste schroothandelaren als schroot door aan de staalindustrie.
Autowrak verkopen
Er worden jaarlijks meer dan een kwart miljoen autowrakken aangeboden ter sloop bij Nederlandse demontage bedrijven. U kunt soms nog wat aan uw autowrak verdienen door het te verkopen aan een schroothandelaar. U kunt er, afhankelijk van de kwaliteit, een goede prijs voor krijgen. Soms wil de opkoper het wrak ook komen ophalen. Meestal gaat het om oude auto’s waarvan het duurder is om te op te knappen dan om een nieuwe auto te kopen, of om auto’s die bij een ongeluk zo zwaar beschadigd zijn geraakt dat ze niet meer te herstellen zijn. Bij elkaar zorgen deze wrakken voor meer dan een kwart miljoen ton aan afval. Er zit veel materiaal in een autovoertuig dat goed opnieuw kan worden gebruikt. Het gaat dan vooral om rubber, glas, kunststoffen en vloeistoffen. De gestripte autowrakken blijven vervolgens over als schroot en worden opnieuw gebruikt door de staalindustrie. Daar wordt het vervolgens gerecycled en het materiaal wordt onder andere gebruikt op nieuwe autoframes van te maken.
Autowrakken en schroothandel
Autowrakken vormen maar liefst één procent van de totale afvalberg van Nederland. Ze brengen echter veel problemen met zich mee. Er is veel ruimte nodig om een autowrak op te slaan. Verder kan langdurige stalling van autowrakken vaak leiden tot bodemverontreiniging, doordat er vloeistoffen en kunststof in de aarde sijpelt. Vaak worden die mee genomen door de regen. Als dat maar even gebeurt is het niet zo erg, omdat het dan om relatief kleine hoeveelheden gaat. Maar auto’s gaan roesten en daardoor komt materiaal vrij dat schade kan opleveren aan de gezondheid. Andere nadelen van de grote hoeveelheid autowrakken is de horizonvervuiling en de stankoverlast.
Autowrakken in Nederland
In 2008 stonden er 6,7 miljoen auto’s geregistreerd. In dat jaar kwamen er 658 duizend nieuwe auto’s op de markt, terwijl 406 duizend blijvend buiten gebruik werden gesteld. Het autopark in Nederland is dus nog steeds groeiende. Niet alle auto’s die buiten gebruik werden gesteld gingen ook direct naar de sloop. Ruim eenderde van de auto’s werd geëxporteerd naar het buitenland, met name naar Oost-Europa en Afrikaanse landen. Ze worden daar meestal opgeknapt en vervolgens weer verder verkocht. Ongeveer 260 duizend auto’s worden gedemonteerd en gaan daarom naar de sloop. In bijna 95 procent van de gevallen gaat het om personenauto’s, in de andere vijf procent gaat het om bedrijfsauto’s. Het grootste deel van deze auto’s wordt gedemonteerd in de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Noord- en Zuid-Holland.
Recycling van autowrakken
De meeste personenvoertuigen worden na twaalf jaar afgeschreven. In het geval van bedrijfsvoertuigen ligt de grens gemiddeld bij elf jaar. Bij motorvoertuigen ligt de gemiddelde termijn bij ongeveer dertien jaar. Een kwart van de autowrakken wordt bij demontagebedrijven gestript zodat bepaalde onderdelen hergebruikt kunnen worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de bumpers, het interieur, de autobanden en de ramen. Op die manier komen er ook jaarlijks tussen de zestien- en achttienduizend LPG-tanks beschikbaar. Deze tanks zijn wel zeer schadelijk voor het milieu als ze los liggen. Daarom worden deze in aparte veiligheidskooien opgeslagen. Het metaal van de auto’s worden meestal omgesmolten of versnipperd en daarna opnieuw in staalconstructies gebruikt.