InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bespaar op autobenzine door juist te schakelen

Bespaar op autobenzine door juist te schakelen

Bespaar op autobenzine door juist te schakelen Snel optrekken met je auto en te snel rijden in het algemeen, heeft een negatieve impact op je brandstofverbruik. Ook verkeerd schakelen tijdens het autorijden, zorgt voor een groter brandstofverbruik. Er worden enkele handige tips uitgelegd die je helpen te besparen.

Snelheid

Vele autofabrikanten menen dat de meest efficiënte snelheid voor het voordeligste brandstofverbruik, gelegen is tussen 80 en 96 km per uur. Ga je sneller rijden dan zal je auto aanzienlijk meer brandstof gaan verbruiken.
Volgens een onderzoek van Peter De Nayer, zou de voor alle wagens de meest efficiënte snelheid lager ligen dan 64 km per uur. Voor enkele uitzonderingen was dat zelfs maar 32 km/u.

Volgens het financieel blad "Netto" zijn de cijfers als volgt:
  • Aan 112 km per uur verbruikt een gemiddelde wagen, 38 % meer brandstof dan wanneer dezelfde afstand zou worden afgelegd aan 80 km per uur.
  • Aan 96 km per uur, wordt 40 procent meer verbruikt dan aan 64 km per uur.
  • Aan144 km per uur, zal een auto elke 8 minuten, 1,47 euro meer verbruiken dan indien u een snelheid aanhoudt van 112 km per uur.

We kunnen hieruit besluiten dat wie trager rijdt, redelijk wat kan besparen op zijn brandstofverbruik. Indien je ongeveer jaarlijks 16000 km zou afleggen aan 128 km per uur, verbruikt u 630 euro meer dan dat je diezelfde km zou afleggen aan 96 km per uur. Dat is reeds een opmerkelijk bedrag. Op een autosnelweg is het wat moeilijker om je snelheid drastisch te verlagen. Maar als je ipv 120 km per uur, je snelheid zou verlagen tot 100 km per uur, dan kan je ongeveer 10% tot 15% brandstof besparen. De boordcomputer kan u aangeven welke snelheid meest optimaal is voor uw wagen en voor uw verbruik.

Verkeerd schakelen

Zonder dat de autobestuurders het beseffen, gooien ze ook vele euro’s weg door verkeerd te schakelen tijdens het auto rijden. Volgens studies kan je hel wat geld besparen door traag op te trekken en door vlugger naar een hogere versnelling te schakelen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de autoconstructeurs de automotoren zo stil maken dat de autobestuurder denkt in een juiste versnelling te zitten. We horen niet meer wanneer we moeten schakelen.

De algemene regel is:
  • benzinewagens: schakelen bij 2.500 toeren.
  • dieselwagens: schakelen bij 2.000 toeren.

Andere besparingstips

  • Een goeie tip is zeker de brandstofprijzenzoeker (BE). Op deze website kan je het goedkoopste tankstation in je buurt opzoeken wat je ook al heel wat kan besparen natuurlijk.
  • Pas in het algemeen uw rijstijl aan. Rij met een regelmatige snelheid en laat uw gaspedaal tijdig los zodat de auto kan uitrolen. Rem op de motor en zo weinig mogelijk met uw rempedaal.
  • Wil je besparen op je brandstofverbruik, kijk dan regelmatig je bandendruk na. Doe dit wanneer je gaat tanken. Een te lage druk zal het brandstofverbruik doen toenemen. Pomp uw banden ook niet te hard op. U verliest hierdoor de grip op de weg.
  • Ga op zoek naar de goedkoopste autoverzekering. Website zoals "Testaankoop" helpen je hierbij.
  • Zet zoweinig mogelijk de airco of klimaatregeling op. Ook al zijn ze nu een pak zuiniger geworden, ze slorpen nog altijd massa's energie. Even een raampje openzetten tijdens het aanzetten van de airco, maakt het alleen nog mar erger voor je brandstofverbruik.
  • Vermijd elementen die de aerodynamica van uw wagen verstoren: open vensters, fietsen op het dak, verwijder dakrails, enz..
  • Laat de motor niet onnodig draaien. Indien u voor een spoorwegovergang staat, zet dan uw wagen stil. Laat uw wagen niet draaien om de motor op te warmen (winter). Dit gaat meestal sneller indien u met de wagen rijdt.

Onderhoud uw auto zodat u er langer mee kan rijden. Dit houdt in:
  • regelmatig olie verversen
  • bandenspanning controleren
  • koelvloeistoffen in het oog houden
  • maak gebruik van een garage, zeker tijdens regen en vorst
  • zoek een goede garagist!

  • Indien je toch een nieuwe wagen aankoopt, koop dan een wagen met laag energieverbuik. Op Netto vindt je een volledig overzicht van de zuinigste personenwagens.
  • Gebruik meer het openbaar vervoer of de fiets. Wil je uitrekenen wat het je jaarlijks kost om met de auto naar het werk te rijden, gebruik dan de calculator.
© 2009 - 2017 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzineZuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzineEen auto kost veel geld, maar er zijn manieren waarmee je geld bespaart. Zo kan je een auto rijden die veel kilometers o…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Bezuinigen op de uitgaven aan benzineBezuinigen op de uitgaven aan benzineDe prijs van een liter benzine blijft hoog. De prijzen dalen soms wel iets door dalende olieprijzen, maar door een later…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…
Bronnen en referenties
  • Magazine "Netto"

Reageer op het artikel "Bespaar op autobenzine door juist te schakelen"

Reacties

Tip2, 11-10-2012 10:06 #2
Het uitzetten van de airco (econ) zorgt niet alleen voor een tijdelijke brandstofbesparing. Langdurig econ stand zorgt er ook op den duur voor dat je airco koelvloeistof kan gaan lekken en drooglopen doordat de druk op deze leidingen wegvalt. Meeste mensen komen hier in op een van de eerste warmere lentedagen achter, wanneer de auto niet wil koelen of het lang duurt om de auto koud te krijgen.

Bij het lekken van de airco is het slechts noodzakelijk het lek goed te verhelpen bij een gespecialiseerd airco station (beun betekend hierbij nieuwe airco). Bij het drooglopen bent u echter zeer veel kosten kwijt (honderden euro's). Deze tip is dus niet echt gunstig voor uw portemonnee.

M. D., 27-08-2010 13:29 #1
Ik had graag even een opmerking gemaakt i.v.m. het schakelen bij 2000 rpm voor dieselauto's. Ik ga niet akkoord dat dit de zuinigste manier van rijden. Het klopt dat eens je op snelheid bent je best in een hogere versneling zit, zodat je ongeveer constant 2500 rpm haalt. Wanneer je bij het optrekken echter reeds bij 2000 rpm schakelt zit je het volgende ogenblik een stuk daaronder. Hierdoor heb je bij de moderne diesel het nadeel dat de turbo nog niet in werking treed door het te lage toerental. Hierdoor heb je een verlies aan vermogen en een minder goede verbranding. Door de minder goede verbranding haal je een heleboel energie niet uit je brandstof+ het feit dat de uitgestoote gassen (NOx, CH4, CO) een stuk schadelijker zijn voor het milieu (CH4 bv. is 21x schadelijker voor het milieu op vlak van broeikasgassen, dan CO2). Uit cijfers van motoren/auto's zie je dat het optimale rendement koppel, vermogen/brandstofverbruik voor turbodiesel ligt tussen de 2500 en 3500 rpm. Dus bij het optrekken, wanneer je koppel het meest nodig hebt, heeft het zijn voordeel om de motor iets hoger in de toeren te jagen, dan reeds bij 2000rpm te schakelen.

Helaas zijn er vrij weinig mensen die hierover opmerkingen maken, waardoor het publiek verkeerd geïnformeerd wordt, en er een verkeerde publieke opinie ontstaat. Hopelijk lokt mijn bericht een discussie uit die dit probleem aankaart.

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 19-07-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!