InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De auto, bpm verdwijnt & motorrijtuigenbelasting omhoog

De auto, bpm verdwijnt & motorrijtuigenbelasting omhoog

De auto, bpm verdwijnt & motorrijtuigenbelasting omhoog Belastingvrij auto rijden in 2013, 2014 of 2015? De belasting op een personenauto of motor, de BPM, is een puur Nederlandse vinding. Ook volgens Brussel moet de bpm daarom geleidelijk verdwijnen. In 2010 is de bijtelling van een elektrische leaseauto gezet op nul procent van de cataloguswaarde. Bekijk ook de heffingen en tarieven aan autobelasting voor 2012 en de zuinige auto's in 2011. Maar er komt steeds meer een einde aan het fiscaal voordeel van het kopen van een zuinige auto in 2013, 2014 en 2015. Niet meer wegenbelastingvrij dus. Het herfstakkoord van oktober 2013 maakt de auto weer duurder.

Inhoud

Het artikel is als volgt opgebouwd:

Wat is de BPM?

De Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM, moet onder druk van Brussel geleidelijk worden aangepast. Het is immers een Nederlandse vinding om de auto via de BPM te belasten en dat past volgens Brussel niet in een uniformer Europees beleid. Maar liefst een kwart van een nieuwe auto bestaat uit BPM. Jaarlijks stroomde er in 2011 nog ruim 1,9 miljard euro aan BPM in de schatkist. Inmiddels is dat sterk afgebouwd, maar het bestaat nog steeds. Alleen een elektrische auto is in 2014 en 2015 nog vrijgesteld van BPM.

Geleidelijke afschaffing van de BPM

Het kabinet Balkenende dacht aan een geleidelijke verlaging van de BPM met kleine stapjes. Op een auto van 28.000 euro is 6,5 % van de BPM ongeveer 1/15 e deel van circa 6550 euro. Vanaf juli 2012 moest de BPM nog sterker afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot. Voor auto's met meer CO2 uitstoot betaalt u dan ook meer belasting bij de aanschaf.

De auto lease

De leasemaatschappijen van auto’s en ook de autobranche zien een snelle afschaffing van de BPM niet zitten. In de kosten van het leasen van een auto is in de restwaarde van de auto's ook de BPM ingeboekt. Te snel afschaffen zou een groot verlies voor die branche kunnen betekenen. En de handelaren in auto’s zien de waarde van gebruikte auto’s dalen, doordat de nieuwe auto’s zonder BPM in verhouding aantrekkelijker worden. Anderzijds hebben vooral de autobedrijven aan de landsgrenzen het momenteel ook moeilijk, omdat in België en Duitsland helemaal geen BPM wordt geheven, waardoor nogal wat mensen voor hun auto uitwijken naar andere landen.

Het jaar 2009

Afschaffing BPM bij zuinige auto

Vanaf 1 januari 2009 is de BPM op zuinige auto's komen te vervallen. Dit is juist de categorie auto's, die ook in aanmerking komen voor de lagere bijtelling van 14% voor leaserijders. In het artikel het leasen van een auto doe je zo wordt hierop nader ingegaan. Het gaat daarbij om:
  • de benzine auto, LPG of aardgas met niet meer dan 110 g/km CO2 uitstoot, en
  • de diesel met niet meer dan 95 g/km CO2 uitstoot.

Vanaf juli 2012 werden deze grenzen aangescherpt.

Welke auto geeft korting op de aanschafprijs

Daarmee vervalt vanaf 1 januari 2009 voor de volgende auto's de BPM:

MerkModel + brandstofUitstoot in CO2
CitroënC1 1.0 benzine109
DaihatsuCuore 1.0 benzine104
HondaCivic 1.4 hybride109
Peugeot107 1.0 benzine109
Smart451 Fortwo coupé hybride103
Smart451 Fortwo cabrio hybride105
Smart451 Fortwo coupé diesel88
Smart451 Fortwo cabrio diesel88
ToyotaAygo 1.0 benzine109
ToyotaPrius 1.5 hybride104

Het jaar 2010

Introductie 0% bijtelling voor elektrische auto

In 2010 komt er een nieuwe categorie bij, de elektrische auto. De bijtelling van een elektrische auto is nul procent van de cataloguswaarde inclusief BPM. Momenteel is het aanbod van elektrische auto's echter beperkt, evenals het aantal oplaadpunten in ons land. Het is dus nog maar de vraag of het echt van de grond zal komen. Te koop is nu in ieder geval de elektrische Think City.

Tarieven 2010 bijtelling auto van de zaak

Met ingang van 2010 gelden er voor de bijtelling van de auto van de zaak vier tarieven:
  • 0 procent voor de auto's zonder CO2 uitstoot, zoals bij de elektrische auto. Deze bepaling geldt tot en met 2014.
  • 14 procent bij zuinige auto's met als maximale uitstoot 95 gram per kilometer bij een auto op diesel of 110 gram uitstoot bij een niet diesel.
  • 20 procent bij een maximale CO2 uitstoot van tussen de 95 en 116 voor diesels of tussen de 110 gram en de 140 voor niet-diesels.
  • 25 procent voor alle andere auto's.

Jaar 2011

Belastingvrije auto met benzine 2011

De ingezette vergroening zette ook in 2011 door. Geen bpm betaalt u dat jaar op de volgende auto's met een benzine motor.

Zuinige auto's in 2011, enkele voorbeelden, benzine:
Kenmerken auto:Fiat 500Smart 451 Fortwo CoupeToyota IQNissan Pixo1Citroën C
CO2 uitstoot in gram/km929799103103
Energielabel 2011AAAAA
Kenmerken auto:Peugeot 107Suzuki AltoToyota Aygo
CO2 uitstoot in gram/km103103103
Energielabel 2011AAA

Andere voorbeelden zijn:
  • Chevrolet Spark biFuel.
  • Citroën C1 1.0i Ambiance Sensodrive.
  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium.
  • Fiat 500C 1.2 Start&Stop Rock.
  • Fiat Panda 1.2 69.
  • Hyundai i10.
  • Nissan Micra.
  • Renault TwingoSmart fortwo.

Belastingvrije auto met diesel 2011

Geen bpm betaalt u op de volgende auto's met een diesel motor.

Zuinige auto's in 2011, enkele voorbeelden, diesel:
Kenmerken auto:Renault TwingoOpel CorsaFiat Punto EvoCitroën DS3Alfa Romeo Mito
CO2 uitstoot in gram/km9495959595
Roetfilterjajajajaja
Energielabel 2011AAAAA
Kenmerken auto:Smart fortwo coupéVolkswagen poloCitroën C3Skoda Fabia CombiSeat Ibiza
CO2 uitstoot in gram/km8687898993
Roetfilterjajajajaja
Energielabel 2011AAAAA

Andere voorbeelden zijn:
  • Citroën C3 1.6 e-HDI.
  • Citroën DS3 1.6 e-HDI.
  • Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual.
  • Opel Corsa Ecoflex.
  • Renault Clio Diesel
  • Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive.

Auto met hybride motor 2011 zonder bpm

Er zijn inmiddels ook goede voorbeelden van een wagen met hybride motor zonder bpm. In alfabetische volgorde:
  • Opel Ampera.
  • Toyota Auris Full hybrid
  • Toyota Prius.
  • Lexus CT 200h
  • Honda Civic Hybrid
  • Honda Insight
  • Honda Jazz Hybride.
  • Fisker Karma.

Green deal

Nederland wil graag nog aantrekkelijker worden als markt van elektrische auto’s. In ons land wil het kabinet het elektrisch rijden blijven stimuleren door de elektrische en semi-elektrische auto’s die aan de normen voldoen volledig vrij te stellen van de fiscale bijtelling voor leaserijders, de motorrijtuigenbelasting en bpm.

Jaar 2012

Belastingvrije klassieker kopen vanaf 2012

Op auto's die 25 jaar of ouder zijn, de oldtimer en klassieker, betaalt u geen wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting. Maar let op: vanaf 2012 verandert deze regeling. Vanaf dat moment geldt de vrijstelling van wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting alleen nog voor auto's met een eerste toelating van voor 1987.

Vrijwaring van de motorrijtuigenbelasting

Als u uw auto verkoopt, krijgt u een vrijwaringbewijs van de nieuwe eigenaar of de sloper als u daar de auto afgeeft. Dit vrijwaringsbewijs is het bewijs dat de auto niet meer op uw naam staat. Hiermee zet u ook de motorrijtuigenbelasting op de oude auto stop. De eventueel teveel betaalde belasting krijgt u automatisch terug of wordt verrekend met de motorrijtuigenbelasting voor de nieuwe auto.

Vrijstelling BPM vanaf juli 2012 - 2015, benzine en diesel

De eis voor vrijstelling van BPM wordt aangescherpt door strengere eisen te stellen ten aan zien van de CO2 uitstoot. Ik geef u de eisen voor een benzine auto en de diesel:

BPM benzineauto, 2013, CO2 -uitstoot, schijven en tarieven bpm
co2 uitstooteuro per extra gr/km
tot en met 95 gr/km 0
96 gr/km tot en met 140 gr/km€ 125 per gram vanaf 96 gr/km
140 gr/km tot en met 208 gr/km € 5.625 plus € 148 per extra gr/km
229 gr/km en hoger€ 21.485 plus € 551 per extra gr/km

Vrijgesteld van BPM benzineauto, 2010-2015, CO2 -uitstoot
201020112012201320142015
<111 <111 <103 <96 <89 alleen de elektrische auto

Voor 2015 zouden de auto's met een uitstoot tot 83 gram worden vrijgesteld, maar in het Herfstakkoord wordt die vrijstelling beperkt tot de elektrische auto. Hebt u een andere auto met een co2-uitstoot van niet meer dan 82 gram per kilometer dan betaalt u een vast tarief van € 175 plus € 6 per gram uitstoot:

BPM 2015, herfstakkoord 2013:
CO2-uitstoot meer danniet meer danvast bedragextra per gram co2
0 gram/km 82 gram/km€ 175 € 6
82 gram/km110 gram/km€ 667€ 69
110 gram/km 160 gram/km€ 2.599€ 112
160 gram/km180 gram/km€ 8.199 € 217
180 gram/kmhoger€ 12.539 € 434

Vrijgesteld van BPM dieselauto, 2010-2015, CO2 -uitstoot
201020112012201320142015
<96 <96 <92 <89 <86 <83

De dieseltoeslag voor dieselauto’s zal per 1 januari 2015 € 86 per gram/km CO2-uitstoot boven de 70 gram/km CO2-uitstoot bedragen.

MRB 2014 en 2015

Voor de motorrijtuigenbelasting geldt in 2014 en 2015:
  • De vrijstelling van de MRB vervalt voor zeer zuinige auto's per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's. Vanaf dan is de hoogte van de MRB gebaseerd op het gewicht van de wagen.
  • Personenauto's met een CO2-uitstoot met maximaal een uitstoot van 50 gr/km worden tot en met 2015 vrijgesteld.

Slot, vrijwel einde aan fiscaal voordeel zuinige auto 2013, 2014 en 2015

Voorlopige kabinetsplannen geven aan dat het voordeel op de bpm voor energiezuinige auto's, met uitzondering van de meest energiezuinige en elektrische auto's, in 2014 komt te vervallen en dat er vanaf 2014 wegenbelasting moet worden betaald, gebaseerd op het gewicht van uw auto. Uitzondering hierop is de elektrische auto die is vrijgesteld van bpm. Tot en met 2015 geldt bovendien een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting mrb en een 7% bijtelling of 4% bijtelling voor auto’s die maximaal 50 gr CO2/km uitstoten. Als dit doorgaat kunnen in 2013 nog veel mensen gebruik maken van de voordelen bij aankoop van een nieuwe auto. Straks kan dat niet meer als het geen elektrische auto is.

Lees verder

© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Belastingaangifte 2013, Voordelig rijden in 2013 en Leaseauto 2013 en bijtelling.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoogWegenbelasting 2014 oldtimer omhoogWegenbelasting 2014? Vanaf 2014 is belastingvrij autorijden alleen weggelegd voor een oldtimer die veertig jaar of ouder…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…
Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelastingBelastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelastingHet is bij velen bekend dat je wanneer je een klassieke auto c.q. oldtimer hebt, je geen motorrijtuigenbelasting hoeft t…
Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingNieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingEr is de laatste twee jaar veel gesproken over de komende veranderingen per 1 januari 2012 betreffende de vrijstelling M…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…

Reageer op het artikel "De auto, bpm verdwijnt & motorrijtuigenbelasting omhoog"

Reacties

Jolanda, 04-10-2012 16:13 #40
Het lijkt wel of de auto met LPG of LPG G3 inst. niet mee tellen. Nergens is daar duidelijkheid over. Naar onze vraag gesteld te hebben of de sub van een G3 inst. in 2014 ook kwam te vervallen wist zowel de belastingsdienst als Postbus 51 niet. Postbus 51 stuurt mijn vraag door naar Ministerie van Financiën.

Het antwoord luid als volgt
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).

De corrigerende brandstoftoeslag in de MRB zal met het komen vervallen van de vrijstelling derhalve ook weer van toepassing worden op de zeer zuinige dieselauto’s en op auto’s met een LPG-3-installatie (voor die auto’s geldt de lagere toeslag die van toepassing is op auto’s met een zogenoemde LPG-3-installatie). Hiervoor is gekozen om zo het accijnsvoordeel ook voor zeer zuinige auto’s te corrigeren in de MRB en daarmee alle auto’s een bijdrage te laten leveren voor het gebruik van de weg. Het vervallen van de vrijstelling houdt in dat er binnen de betreffende brandstofcategorie voortaan alleen nog naar gewicht wordt gekeken. Het maakt ook voor de MRB dus nog wel degelijk uit welke brandstofsoort men kiest.

Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen nog tot en met 2015 worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren. Voor de grens van maximaal 50 gr/km CO2-uitstoot is aangesloten bij Europese regelgeving.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,
Directeur Communicatie
Ministerie van Financiën

Omdat mij niet echt helder was of nu de sub voor LPG G3 inst. afgeschaft werd, werd ik hierover teruggebeld. Kort omschreven, komt het hier op neer, zoals ik het begreep uit zijn verhaal: Alle sub. komen in 2014 te vervalen en komen in het oorspronkelijke MRB tarief,
dus ook voor de G3 inst. Maar G3 blijft goedkoper dan, LPG inst en diesel. Maar is natuurlijk duurde dan benzine. Daar bovenop komt dan nog de uitstoot van een auto. Auto's die niet groen zijn, dus meer CO2 uitstoten, betalen dus meer. Reactie infoteur, 04-10-2012
Beste Jolanda,
Dank u wel voor uw reactie en aanvulling over de LPG en de (nog) schonere LPG G3 installatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pierre, 19-09-2012 23:04 #39
Ik wil een nieuwen auto met een al ingebouwden gas g3 aanschaffen. Wat gaat er met de wegenbelasting gebeuren? Wordt hij gerekend als g3 wegenbelasting, dat is wegenbelasting met korting, of wordt hij als een gewone gas wagen berekend? Een stuk hoger in wegenbelasting verschil is bij een gewicht van tot 1150kg is g3 160euro per 3 maanden bij gewoon gas 271 euro per 3 maanden wat is daar bekent over. Wie kan me daarover inlichten? Reactie infoteur, 20-09-2012
Beste Pierre,
Als de installatie is goedgekeurd, geldt de lage heffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjon, 19-03-2012 10:52 #38
Al jaren weten veel mensen niet waar ze beter mee uit zijn milieu en kosten om naast het autorijden ook nog andere dingen te kunnen doen. Geld is een gemeen goedje want onze hele maatschappij word door sommige autofabrikanten bepaald wat we moeten kopen.
Dat word je met de paplepel in gegoten, op hyves, autoweek, autovisie en onze eigen anwb word betaald door de grootste autofabikant van Europa maar wat veel mensen niet weten is dat dit duitse bedrijf helemaal geen duits bedrijf is het is grotendeels van de oliesjeik van Quatar en het het gaat hem niet om de zuinig en milieuvriendelijkheid, maar alleen om het geld niet meer en niet minder. vb ik vraag advies als niet autokenner bij de anwb ik rijd 30.000km per jaar ze adviseren altijd om een vw polo diesel te kiezen raar want de berekening leert dat een bijv Toyota IQ net zo duur is in het rijden en dit is een benzine. Maar zegt men hier een iq is voor in de stad echt onzin, natuurlijk omdat deze klein is en niet snel een rare beredenering want als motorrijder hoor ik ook in de stad thuis dan? Maar ik ben bloedsnel vergeleken met het gros van het wagenpark dus dan moet ze allemaal van de weg. Deze agressieve beredenering zorgt er nl voor dat er agressie is en daardoor durven mensen geen kleine zuinige wagen meer aan te schaffen.
Wij rijden een hyundai getz diesel geen doetje met 82pk en rap op de autobaan.

R. Pieters, 16-03-2012 11:18 #37
Als ik nu in 2013 een bedrijfswagen koop met eerste tenaamstelling op 2011, deze ombouw naar campeerwagen. Dan is er geen BPM regelin meer van kracht, ook is de auto al geregistreerd, hoe zit dit dan m.b.t. de nieuwe regeling?, de co2 heffing is dan toch niet van toepassing. Of begrijp ik er helemaal niets van. Reactie infoteur, 16-03-2012
Beste R. Pieters,
De wegenbelasting blijft wel afhankelijk van de CO-2 uitstoot van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. van Iersel, 16-02-2012 22:16 #36
Geachte medewerk(st)er,

Vraag!:
Ik rijd op dit moment een Peugeot Partner 1.6 HDi XT (feb 2006). Het is me in het geheel onduidellijk wat ik de komende jaren aan wegenbelasting moet betalen.(uitstoot CO2 140 g /km) De data waarop de komende jaren veanderingen plaatsvinden volgen elkaar snel op. Wat heeft dat voor mij tot gevolg? Ik betaal nu per maand(zonder 1 km te rijden) 92,00 Euro mrb.

Vraag 2:
Ik zou graag een energiezuinige dieselauto willen aanschaffen maar wat brengt de toekomst?
Kunt u mij duidelijkheid verschaffen? Reactie infoteur, 17-02-2012
Geachte F. van Iersel,
Vanaf 2014 wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor de meeste auto's afgeschaft zonder dat nu al duidelijk is wat de precieze nieuwe tarieven zullen zijn. Voor de wegenbelasting 2012, de bpm 2012 en de bijtelling 2012 verwijs ik u naar het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/88969-bijtelling-auto-2012.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 12-01-2012 19:40 #35
Wat mij nu alleen nog niet geheel duidelijk is…

Je hebt bijv begin 2012 een honda civic hybrid gekocht. (geen wegenbelasting betalen)

Nu is het juli 2012 moet ik dan alsnog wegenbeslasting betalen of is dit alleen als de auto aangeschaft is na juli 2012? Reactie infoteur, 13-01-2012
Beste Nick,
De regels vanaf juli 2012 gelden wat betreft de wegenbelasting voor alle auto's. Voor de bpm en bijtelling gelden ze alleen voor de nieuwe auto's:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 11-01-2012 13:35 #34
Hallo,
Ik ben van plan mijn diesel in te ruilen voor een prius. Deze is tot 01-01-14 MRB vrij, maar is al duidelijk waarmee ik daarna rekening moet gaan houden? Wordt, net als in het verleden, de hybride techniek van het gewicht afgetrokken voor de MRB? Wat zijn de gevolgen voor ombouw op LPG tot 01-01-14 en daarna? Hoop dat u me duidelijkheid kan verschaffen. Reactie infoteur, 11-01-2012
Hallo Rob,
1. Er is aangekondigd dat met de specifieke kenmerken van een dergelijke zuinige zwaardere auto zal worden rekening gehouden, maar er is nog niet aangegeven hoe precies.
2. Bij de lpg-installatie maakt het verschil of de installatie vanaf de fabriek erin zit. Vanaf 1 juli 2012 zijn de CO2-grenzen en -tarieven voor benzineauto’s van toepassing op de aardgasauto’s waarvan de aardgasinstallatie al in de fabriek is ingebouwd. In andere gevallen blijven deze auto's gelijk gesteld aan een dieselauto.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daphne, 10-01-2012 19:51 #33
Wij hebben in september getekend voor een nieuwe wagen Nissan Quasqai.
deze wordt einde deze maand geleverd. Nu krijgen we een brief van de garage dat helaas het eindbedrag zo'n €700 duurder wordt ivm de verhoging van de BPM.
Kan een bedrijf dit maken? Moeten wij (ondanks getekend voor de koopovereenkomst en dus ook voor het bedrag wat toen is afgesproken) zorg dragen voor deze kosten?
zoja, ook ondanks overal staat vermeld dat het pas in juli 2012 van start gaat. Ik hoop graag van u te horen. Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste Daphne,
Als de auto nu in maart geleverd wordt, is er geen enkele reden dat u meer bpm moet betalen of er moet een fout zijn gemaakt bij de berekening. Maar dan nog staat uw handtekening niet onder het verhoogde bedrag. Bekijk ook wat er in de koopovereenkomst staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik P., 30-12-2011 19:08 #32
Als ik het stuk goed heb gelezen is de hoogte van de MBR vanaf 2014 alleen nog maar afhankelijk van gewicht van de auto. Houdt dit in dat er vanaf 2014 voor de wegenbelasting geen verschil meer is tussen benzine, lpg en diesel, zoals nu het geval is?

Dit zou voor de huidige dieselrijders goed nieuws zijn. Wel zijn diesels altijd zwaarder dan benzine motoren waardoor ze meer wegenbelasting betalen, maar volgens mij wordt dat verschil minder groot dan nu het geval is tussen benzine en diesel. Reactie infoteur, 30-12-2011
Beste Erik P.,
Neen, er blijft een onderscheid tussen de auto's bestaan, maar het aftikken op basis van CO2 uitstoot hoger dan 50 gram/km verdwijnt. Zo is een elektrische auto vaak zwaarder door het accupakket en de elektromotor, maar wil het kabinet de elektrische auto wel stimuleren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olaf S., 21-12-2011 13:42 #31
Hallo Zeemeeuw,

Ik ben van plan om een seat ibiza 1.6 105pk te gaan kopen, hieronder wat gegevens erover.
Ledig gewicht = 990 kg
Uitstoot 157 g/km,
Gemiddeld brandstofverbruik:6,6 l/100km

Nu is het zeker dat je in 2014 over het gewicht ga betalen? en niet over de uitstoot?
De twingo 1.5dci wegenbelastingvrij gaat ook betalen in 2014 dan?
Alvast bedankt,
Mvg Olaf Reactie infoteur, 21-12-2011
Hallo Olaf S.,
Ja voor beide gaat u wegenbelasting betalen vanaf 2014.
Me tvriednelijke groeten,
Zeemeeuw

Lidia, 15-12-2011 22:12 #30
Ik ben van plan om nog in 2011 een nieuwe, kleine auto, A klasse, te kopen in Polen. Wat moet ik dan aan de belasting betalen bij de invoer in NL? Is de belasting afhankelijk van: 1/gewicht? 2/prijs? 3/CO2 uitstoot? Wat zou ik moeten betalen als de auto in 2012 gekocht en ingevoerd zou worden ipv 2011? Hoe lang mag ik officieel in NL rijden met een Poolse kenteken? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 15-12-2011
Beste Lidia,
1. Polen is lid van de EU. Dan betaalt u geen invoerrechten.
2. U moet aangifte doen als u langer dan 14 dagen in Nederland wilt rijden.
3. De bpm hangt af van de resterende cataloguswaarde en uitstoot. Daarbij is de jaargang van de auto van belang.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ap, 05-12-2011 00:34 #29
Ik ben van plan een een oldtimer uit 1972 te kopen, maar ben nog geen 18 dus kan het ng niet op mn naam zetten, een familielid zet deze dan zolang op zn naam. Kan ik wegenbelasting vrij rond rijden als ik volgend jaar juli (2012) de auto op mn naam ga zetten? Reactie infoteur, 05-12-2011
Beste Ap,
Ja, een auto uit 1972 is vrijgesteld van wegenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ta64, 21-11-2011 18:32 #28
Ik denk erover om een 2e hands Honda Civic Hybrid aan te gaan schaffen. Geldt de afschaffing van de MRB ook voor deze categorie auto's? Ik rijd ongeveer 22.000 km op jaar basis dus zoek eigenlijk een energie zuinige auto? Wat zou, naast de genoemde Civic een goed overwogen alternatief kunnen zijn? Reactie infoteur, 22-11-2011
Beste TA64,
1. Deze Civic heeft als ik het goed heb een uitstoot van 109 gr/km. Dat is te veel om vrijgesteld te zijn van motorrijtuigenbelasting. Het energie A label geeft wel aan dat de auto zuinig is.
2. Wat een goede auto voor u is, hangt sterk af van de prijsklasse. Let op het energie A label.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wijjo, 17-10-2011 21:08 #27
Hallo, denk er over om binnenkort een Citroen C3 e-HDi te kopen. Heb dan tot 1-1-2014 voordeel dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen. Weet jij wat je waarschijnlijk daarna moet betalen? Lees soms dat ze het gewicht willen aanhouden, wordt dat dan net zo als bij een benzine auto? Reactie infoteur, 18-10-2011
Hallo Wijjo,
1. Voor de bpm zijn de CO2 schijfgrenzen vanaf 2015 gelijk voor benzineauto's en diesels (zie artikel). De vaste dieseltoeslag daarbij vervalt en wordt ook van de uitstoot afhankelijk gemaakt. Alleen bij een uitstoot lager dan 70 gr/km is er geen vaste toeslag, een lagere uitstoot dan de grens in 2015. De toeslag bedraagt per gram CO2 in 2012 nog € 40 en € 80 in 2015.
2. Voor de wegenbelasting is bekend dat m.u.v. de zeer zuinige auto's met een CO2-uitstoot lager dan 50 gr/km de vrijstelling verdwijnt en de wegenbelasting volledig zal zijn gebaseerd op het gewicht. Welke tarieven daarbij horen is niet bekend gemaakt. Wel is een bedrag van 220 miljoen aan extra inkomsten ingeboekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter Kroos, 28-09-2011 13:57 #26
Bedankt voor uw snelle en duidelijke reactie. Het is dan voor ons helaas niet interessant. Eigenlijk vindt ik dan de reclame voor dit soort ecovoertuigen ronduit misleidend. Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste Peter Kroos,
Graag gedaan.
Met vriendelijk groeten,
Zeemeeuw

Peter Kroos, 23-09-2011 15:17 #25
Hallo, Wij zijn geinteresseerd in het aanbod van Peugeots 107 1.0. In de advertentie heel mooi allemaal en geen mrb. Eénmaal dit jaar gekocht moeten wij dan in 2014 toch opeens weer mrb gaan betalen over ons "goedkoop" autootje? Reactie infoteur, 23-09-2011
Beste Peter Kroos,
Ja, de MRB-vrijstelling wordt met ingang van 1 januari 2014 beëindigd. Alleen voor auto’s die maximaal 50 gr. CO2/km uitstoten, geldt tot en met 2015 nog een vrijstelling van MRB.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 07-09-2011 19:51 #24
Beste Zeemeeuw, dank voor de zeer snelle en zeer duidelijke reactie. Ik zie daar en tegen in mijn vraag staan beide ouders i.p.v. beide auto's. Waar het hart al niet van vol is zullen we maar zeggen. Duidelijk dat er weer mrb betaald moet worden, we zullen afwachten hoe dat dat verder gaat op Prinsjesdag! Reactie infoteur, 07-09-2011
Beste Sander,
Had ik inderdaad ook gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 06-09-2011 19:26 #23
Beste Zeemeeuw, wat een duidelijke site heeft u. Heel erg bedankt. Op een andere site trof ik echter aan dat over bijvoorbeeld een Kia Rio diesel of een Volkswagen Polo bluemotion toch invoerkosten betaald moeten worden. Beide ouders zijn in Nederland BPM vrij. Wanneer gekeken wordt naar het BTW tarief, dan is dat in Nederland bij mijn weten lager dan in Duitsland of Belgie. Daar kunnen die kosten, mijns inziens, dus niet vandaan komen. Heb ik dit goed?
Verder schrijft u dat een diesel na 2014 ook weer wegenbelasting moet betalen op basis van het wagengewicht. Nu is dat ook, al is een diesel dan alsnog een stuk duurder in de wegenbelasting dan een benzine uitvoering. Wanneer de nieuwe regels ingaan, is dat dan weer het geval of is er dan geen verschil meer in wegenbelasting voor een benzine of een dieselauto qua maandbedrag? Reactie infoteur, 06-09-2011
Beste Sander,
1. Dank u wel.
2. Als u een personenauto, bestelauto of motor koopt in een ander EU-land en deze naar Nederland brengt, betaalt u geen invoerrechten.
3. Een particulier betaalt over een nieuwe (!) auto wel btw. Bpm betaalt u over de cataloguswaarde voor zover op de auto de bpm-heffing van toepassing is. Daarbij is het bouwjaar en de uitstoot bepalend.
4. Ook voor zuinige auto's zal voor de mrb het gewicht bepalend zijn, dat is nu niet zo.
5. De diesel blijft duurder. Hoeveel precies wordt op de derde dinsdag deze maand hopelijk duidelijker.
6. De omzetbelasting in België bedraagt 21% en in Duitsland 19%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Serge Jonkers, 02-09-2011 11:55 #22
Als ik in 2013 een auto wil importeren uit 2010 hoe gaat dit dan? In het verleden ging je op een gebruikte auto steeds minder BPM betalen maar met het CO2 tarief blijft dit dan altijd gelijk? Dus voordeel import verdwijnt? Reactie infoteur, 02-09-2011
Beste Serge Jonkers,
Voor een auto uit 2010 wordt gekeken naar de cataloguswaarde nu en de bpm uit 2010.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peer, 08-08-2011 22:42 #21
Ik ben voornemens een Lexus CT200H te leasen, deze zal dan medio maart afgeleverd worden. Hoe schat u de kansen, zou deze over de leaseperiode van 36 maanden 14% bijtelling houden of zal deze tussentijds, (2012, 2013, 2014?) aangepast worden naar 20%? Of zou het kabinet afblijven van reeds bestelde c.q.rijdende leaseauto's en zou het alleen gelden voor nieuwe auto's die in het jaar van aanpassing gaan rijden? Reactie infoteur, 09-08-2011
Beste Peer,
De plannen tot nu toe zijn om de bijtelling vanaf 1 juli 2012 te verhogen als een benzineauto meer uitstoot dan 103 en deze grens elk jaar te verlagen. Met een uitstoot van 87 zit u tot 2015 goed. Onderscheid tussen nieuw en oud zal niet worden gemaakt, is mijn inschatting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen van Loon, 02-08-2011 13:05 #20
Hoe gaat het nu verder na 2014. Wanneer ik nu een nieuwe diesel koop zonder wegenbelastig, ga ik dan in 2015 de volle mep betalen. Of blijf ik in een goedkoper tarief zitten om te belonen dat ik een zuinige auto heb gekocht. Wanneer ik vanaf 2015 de wegenbelasting voor een normale dieselauto moet gaan betalen, ga ik nu geen diesel aanschaffen. Weet iemand hier het antwoord op? Reactie infoteur, 02-08-2011
Beste Jeroen van Loon,
Zie het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Melissa, 30-05-2011 17:42 #19
Hallo

ik heb in Belgie een Fiat 500 Twin air gezien die zijn in Nederland belastingvrij. Moet ik als ik de auto wil invoeren in Nederland nog belasting betalen hetzij BTW of BPM.

Melissa. Reactie infoteur, 30-05-2011
Beste Melissa,
U betaalt bij invoer geen bpm voor personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Ook niet voor personenauto’s die op of na 1 januari 2009 voor het eerst in gebruik zijn genomen en uitgerust zijn met een benzinemotor met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer of met een dieselmotor met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 24-01-2011 17:48 #18
Infoteur, bedankt dat BTW verhaal is dan een hele geruststelling. Maar vwb die BPM kan ik dus het beste wachten tot in 2013, toch? Dat betekent dat dan de auto zonder BTW en zonder BPM ingevoerd kan worden. En wat mbt "invoerrechten"?. Reactie infoteur, 24-01-2011
Beste Robbie,
Klopt, alles alles doorgaat in 2013, betaalt u dan ook geen bpm.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 24-01-2011 13:41 #17
Ik woonde als resident in Spanje en heb daar een nieuwe XC60 gekocht. Echter na 1 maand moest ik onverhoop terug naar Nederland en heb mij hier weer in laten schrijven. Helaas kon ik mijn auto niet vrij invoeren als zijnde verhuis goederen (je zou dan min 6 mnd in Spanje moeten hebben gewoon). Omdat ik echter in Spanje overwinter staat de auto nog steeds in Spanje op Spaans kenteken. Als ik in 2013 de auto terug haal naar Nederland (als hier de BPM is verdwenen) moet ik dan voor het importeren alleen BTW betalen? En zo ja, kan dat wel? Zowel in Spanje BTW betaald als later in Holland? Graag tips wat nu het slimste is om te doen. Reactie infoteur, 24-01-2011
Beste Robbie,
Als u als particulier vanuit een EU-land zoals Spanje een gebruikte auto naar Nederland haalt, betaalt u in ons land geen btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Akse, 06-02-2010 11:32 #16
Beste Zeemeeuw, we wonen nu ruim 6 jr in Duitsland, heb mij al dood betaald aan BPM 6 jr geleden door de camper op ned.kenteken te laten zetten net als eens smartje met aanhanger, 3 jr. geleden een nw. camper gekocht nw.waarde ca.58.000,--.en in jan.2009 een nw.smart cabrio va. 15.000 en in febr.2009 een nw.peugeot 207 cabrio nw.waarde 22.000, beide benzine en de camper natuurlijk diesel, in okt.nov.dit jaar gaan we weer in Nederland wonen, de smart is BPM vrij denk ik, maar de camper waar moet ik mee gaan rekenen, de peugeot is super zuinigwat moet ik hiervoor gaan betalen, misschien heb jij een idee, moet ik er mee wachten tot 2011, lijkt me wel dacht ik met vriendelijk groet Rob Akse de BPM maaktje rijk Reactie infoteur, 07-02-2010
Beste Rob Akse,
De bpm wordt geleidelijk afgebouwd naar 2013 toe. Zie voor de afbouw van de bpm ook het artikel van zeemeeuw:

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/29655-belastingdienst-stimuleert-zuinig-rijden-2009-met-lage-bpm.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tommy, 04-11-2009 15:39 #15
Best Infoteur,

Wanneer je auto's met een A-label en bpm vrij laat importeren uit Belgie of Duitsland e.d bpm betalen voor invoering? Reactie infoteur, 04-11-2009
Beste Tommy,
De regelgeving in Nederland bepaalt of bij invoering in Nederland wel of niet moet worden bijbetaald: is de auto ook in Nederland bpm vrij, dan zal niet alsnog bpm hoeven te worden afgedragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. M. A. Fraai, 02-04-2009 23:25 #14
Is de BPM voor de Nissan Qashqai 1.6 benzine inmiddels verlaagd? Indien ja met welke percentage of nominaal bedrag? Reactie infoteur, 03-04-2009
Beste L.M.A. Fraai,

De Nissan Qashqai 1.6 heeft 162g/km uitstoot en een B label. Door het B label is er inderdaad een extra korting van € 700 korting. Zie ook het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Hameren, 07-02-2009 14:53 #13
In nov 2008 een nieuwe nissan x trian gekocht. Nu is de auto net afgeleverd. Moeten 900 honderd euro bij betalen ivm verhoging BPM. De handelaar rekent het door naar ons. Is dit juist? Reactie infoteur, 07-02-2009
Beste J. Hameren,
1. Bepalend voor de hoogte van de bpm is het moment van registratie in het Nederlandse kentekenregister dan wel het moment van in gebruikname, wanneer een auto niet is geregistreerd. Ga dus na wanneer dit heeft plaatsgevonen.
2. De periode november- februari lijkt op het eerste gezicht wat lang, om de auto naar Nederland te krijgen. Het is voor u interessant om te weten wat de reden daarvan is, en of het niet niet anders had gekund.
3. Vraag is ook wat er in de aankoopnota over de aflevering van de wagen en de bpm stond vermeld, dan wel mondeling met u is afgesproken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jpr, 26-01-2009 17:04 #12
Is het voor de maandelijkse kosten belangrijk om te weten wat het energielabel van een tweedehands auto is? Ben nl. van plan een andere auto te kopen welke door gezinsuitbreiding zeker meer uit gaat stoten dan de 95-110 gr/km CO2. Reactie infoteur, 26-01-2009
Beste JPR,

1. Een interessant artikel over de bpm, energielabels en motorrijtuigenbelasting, mrb, is ook het volgende artikel:

2. Zie daarin ook de halvering van de mrb voor zuinige autos.

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

M. Verhage, 20-01-2009 17:05 #11
Als ik in een auto met begische nummerplaat voor langere tijd leen en in nederland rij, moet ik dan BPM betalen.
Wie weet hoe dit zit? Bij de douane voorlopig nog niemand Reactie infoteur, 20-01-2009
Beste M. Verhage,
U bent ook BPM plichtig, als u als inwoner van Nederland een auto of motor die niet is geregistreerd in Nederland wel langer dan 14 dagen gebruikt op de openbare weg in Nederland. U moet dan zelf aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ahmet, 09-12-2008 12:38 #10
Wat gebeurt er met de BPM van de andere categorieen? Zoals een Mercedes met de categorie F? Blijft deze nog bestaan (zelfde) of komen hier ook veranderingen voor? Reactie infoteur, 09-12-2008
Beste Ahmet,
Met ingang van 1 januari 2009 gaat de BPM voor nieuwe personenauto's, die niet onder de zuinige auto's vallen, omlaag van 42,3% naar 40,0%. Let wel op de zogenaamde slurptax: benzinemotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 212 gram (was € 110 boven de 232 gram ) en dieselmotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 176 gram (was € 110 boven de 192 gram).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dennis, 10-11-2008 08:36 #9
Heb gehoort dat er pas 2e week december 2008 bekent wordt gemaakt dat de gehele BPM eraf gaat voor de A-label auto's zoals de 107, Aygo en C1. Wanneer dit in gaat kan ook best pas op 1 febr. of 1 maart ingaan. Maar ff wachten scheelt je toch weer een 900,- Dus 2e week dec. weet je meer :-( Reactie infoteur, 10-11-2008
Beste Dennis,
Als het Belastingplan 2009 conform doelstelling van het kabinet dit jaar akkoord wordt bevonden door het parlement, kan het allemaal per 1 januari 2009. Zo niet, dan wordt het iets later.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Roelofse, 07-11-2008 17:28 #8
Graag zou ik willen weten of het nu zo is dat de bpm per 01-012009 komt te vervallen bij een aanschaf van bijv een peugot 107 Reactie infoteur, 07-11-2008
Beste G. Roelofse,
De BPM komt per 1 januari 2009 ook voor de Peugeot 107 te vervallen. Ik heb inmiddels in het artikel een tabel opgenomen met de auto's, die onder de nieuwe regeling vallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Evert Beens, 15-05-2008 19:04 #7
Ik kom er toch nog even op terug. OK uw reactie is duidelijk maar stel dat in het voorhavige model over 3 a 4 jaar er geen bpm meer is; moet die werknemer alsnog die bpm betalen? Reactie infoteur, 15-05-2008
Ja, tenzij de nieuwe wet dit uitsluit. Maar meestal hebben wetten een terugwerkende kracht naar 1 januari van een jaar dat een nieuwe wet van kracht wordt en niet naar de jaren daarvoor. Wat dat betreft is het dus nog even afwachten.

Evert Beens, 23-04-2008 19:55 #6
Bedankt voor de reactie van de infoteur. Een perfecte helpdesk Reactie infoteur, 24-04-2008
Graag gedaan.

Evert Beens, 03-04-2008 20:52 #5
Een vraagje, stel dat ons bedrijf nu een auto aanschaft met grijs kenteken voor een van de werknemers, dus zonder BPM, voor een werknemer die er alleen zakelijk gebruik van maakt. Wat gebeurt er als deze werknemer deze auto over 3 a 4 jaar over neemt. Moet hij dan alsnog BPM betalen? Reactie infoteur, 04-04-2008
Bestelauto's met een datum 1e toelating op de openbare weg vanaf 1 juli 2006 zijn onder voorwaarden vrijgesteld van bpm. De belangrijkste voorwaarde voor deze vrijstelling is dat meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers met zakelijk doel moet worden gereden. Als u de bestelauto ombouwt tot personenauto of binnen 5 jaar na aanschaf van de bestelauto deze verkoopt aan een particulier of de onderneming stopt, dan moet u alsnog bpm betalen.

Bron: belastingdienst

Ronnie, 25-12-2007 09:27 #4
Natuurlijk is het hele systeem BPM een schandalige diefstal, juist omdat het om zo'n enorm aandeel in de nieuwprijs van een auto gaat. Maar dit vervangen door het verhogen van de motorrijtuigenbelasting gaat me ook veel te ver. Mensen die een nieuwe auto kunnen betalen, zijn over het algemeen wat draagkrachtiger dan de mensen in de oude kadettjes enz. Nieuwkopers worden gecompenseerd voor het verhogen van de belasting door het geleidelijk afschaffen van de BPM, maar iedereen met een 2e-hands aangeschafte auto moet hier weer bloeden.

Snoeijn J., 14-11-2007 11:54 #3
Heb een nieuwe x trail gekocht die in Januarie afgeleverd wordt de oude bpm is nu 10000 euro.

Is het juist dat daar dan 6 en een half % van afgaat. Graag informatie hierover, bedankt. Reactie infoteur, 14-11-2007
U moet bpm betalen als u de wagen in het Nederlandse kentekenregister laat registreren. Bij aanschaf van een nieuwe auto wordt dit gewoonlijk door de dealer, autoverkoper of importeur gedaan.
Ik zou u adviseren om het moment van inschrijven af te laten stemmen op het moment dat de bpm omlaag gaat (kan ook iets later dan januari worden), en hierover snel met de dealer contact opnemen.

El, 09-11-2007 19:44 #2
Europa één… Grotere giller bestaat niet! In Spanje bijvoorbeeld is de Btw. op Autos 16%. Het zijn de grootste Zakkenvullers allertijden. Dit is geen wetgeving meer. Dit is gewoon ordinaire diefstal. We wachten immers ook nog steeds op dat kwartje van Kok!

Veldman, 27-10-2007 11:28 #1
De schatkist wordt er naar mijn mening beter van nu ze de belasting verhogen en de Bpm. verlagen. Nederlandse regering die moet de belasting laten zo als hij is, want de bezine blijft ook maar omhoog gaan vergeleken bij andere landen. De BPM is maar eenmalig en de belasting is constand.Ze weten de automobilist wel op allerlij mogelijke manieren te pakken. Het schijnt dat ze niks anders te doen te hebben als hoe kunnen we de Auto mobilist het makelijks pakken, zonder dat ze het merken dat ze toch gepakt worden in hun portemone.Ik vind het groote schande waar ze nu weer mee bezig zijn.Het moest zo zijn dat heel Europa het zelfde betaald. Reactie infoteur, 28-10-2007
Dit artikel waarschuwt u juist hiervoor. Doe er dan ook uw voordeel mee. Maar een gelijkheid in Europa lijkt nog heel ver weg.

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autos onderweg
Reacties: 40
Schrijf mee!