InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?

Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?

Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig? Op vakantie gaan met het vliegtuig is voor velen een hele belevenis. Vliegen zorgt bij sommigen voor enthousiasme, bij anderen dan weer voor angst en stress. Als startpunt van je vakantie is de vliegreis erg belangrijk: een goede vlucht kan de toon zetten voor de rest van je vakantie. Je kan de vliegreis én je vakantie aangenamer maken door enkele dingen niet te vergeten. Het is altijd handig als je bepaalde medicijnen tegen maagzuur of melatonine tegen vliegangst in je handbagage hebt. Wat kan je best meenemen in het vliegtuig en welke tips kunnen hierbij van pas komen?

Vliegen: een avontuur met stress

Met het vliegtuig op reis gaan is voor de meeste mensen een hele belevenis. Het vliegen op zich is voor sommigen al een avontuur, dat gepaard gaat met het enthousiasme van het vakantiegevoel. Toch kan vliegen de nodige stress met zich meebrengen, met name doordat je alle controle en verantwoordelijkheid uit handen moet gevent. Dit kan gevoelens van ongemak veroorzaken, zoals zenuwachtigheid, stress en zelfs vliegangst. De vliegreis kan je aangenamer maken door op bepaalde dingen te letten.

Wat meenemen in het vliegtuig?

Slechts weinigen zien het reizen met het vliegtuig als een routine. In dat laatste geval gaat het dan bijvoorbeeld om zakenmensen of internationale sportlui. Voor hen is vliegen even normaal als de wagen nemen voor de doorsnee burger. Voor deze laatsten is het van belang om de vliegreis zo leuk mogelijk te maken en sommige dingen zeker niet te vergeten.

Lezen

Waar je zeker aan moet denken, is om middelen te verzinnen die de verveling kunnen tegengaan. Neem een boek of een tijdschrift mee of koop een krant in het vliegtuig. Ook een kruiswoordraadsel of een sudoku zijn ideaal om de tijd aan boord te verdrijven. Vergeet in dat geval ook je pen niet.

Kledij en schoenen

Loszittende schoenen

In het vliegtuig is er doorgaans weinig plaats waardoor er niet veel speelruimte is om je benen en voeten te bewegen. Door de kleine beenruimte zal je bewegingsvrijheid beperkt zijn. Toch is het altijd handig als je je schoenen makkelijk kan aan- en uitdoen in het vliegtuig. Zorg daarom voor makkelijke, comfortabele schoenen.

Losse kleren

Wat geldt voor je voeten, geldt ook voor de rest van je lichaam: loszittende kleding is veel praktischer dan strakke kleding. Vermijd een strakke jeans maar draag een lossere broek die je niet stoort bij het zitten. Draag ook losse bovenkleding zoals bijvoorbeeld een T-shirt of lichte sweater.

Lippenbalsem en gezichtscrème

Gezichtscrème is erg handig voor wanneer de lucht in het vliegtuig droog is en je dat begint te voelen aan je huid. Je huid kan vermoeid en geïrriteerd gaan aanvoelen en dan is het erg leuk om een zachte crème aan te brengen. Hierdoor wordt ook de bloedsomloop onder de huid gestimuleerd en zal de huid fijner aanvoelen. Hetzelfde geldt voor droge lippen: lippenbalsem kan een ideale oplossing zijn tegen de droge lucht.

Pepermuntjes of kauwgom

Vooral bij het landen en het opstijgen kan het zijn dat je last krijgt van pijn of een onaangenaam gevoel in de oren door het drukverschil. Het kauwen op kauwgom of het eten van muntjes kan dit effect verminderen.

Flesje water

In het vliegtuig is de lucht droog en vaak ook onzuiver. Het vliegtuig is een beperkte ruimte waar de lucht niet lang aangenaam gehouden kan worden. Soms krijg je dan ook snel een droge keel of een dorstgevoel. Daarom is het handig om steeds een flesje mineraalwater bij de hand te hebben. De drankservice van het cabinepersoneel kan soms even op zich laten wachten en dan is het goed om meteen een slokje te kunnen nemen.

Medicijnen in het vliegtuig

Tegen misselijkheid

Heel wat mensen hebben last van spijsverteringsproblemen in het vliegtuig, zowel door het drukverschil als door stress. Daarom is het goed om enkele medicijnen klaar te hebben die je meteen kan slikken als je het moeilijk krijgt. Denk bijvoorbeeld aan middeltjes tegen misselijkheid, braken en maagklachten. Het is altijd handig als je in het vliegtuig een dergelijk middel bij de hand hebt. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Rennie (maagzuurremmer)
  • Primatour (tegen misselijkheid)
  • Cinnarizine (tegen reisziekte)

Tegen vliegangst

Mensen die vrezen hun kalmte te verliezen of vliegangst te gaan ontwikkelen in de loop van de vlucht, zijn vaak gebaat met kalmerende middeltjes. Een supplement met melatonine kan bijvoorbeeld helpen om niet alleen vliegangst maar ook jetlag tegen te gaan. Ook zal je er makkelijker door in slaap vallen. Enkele voorbeelden van middeltjes om rustiger te worden in het vliegtuig zijn:
  • Valdispert Stress Moments
  • Sleepz Melatonine
  • Ortholon Stress Care

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Wat neem je mee op vakantie?Wat neem je mee op vakantie?Het is altijd een heerlijk vooruitzicht als je bijna op vakantie gaat. Maar wat mag je en kan je nou eigenlijk allemaal…
Vragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenVragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenAls het op vliegen aankomt hebben we allemaal onze vragen. Over de verlichting in een vliegtuig tot hoe langzaam een vli…
Vliegen: business class, first class of economy classVliegen: business class, first class of economy classDe meeste mensen vliegen altijd economy class als ze met een vliegtuig reizen. In de meeste gevallen is dat gewoon omdat…
Airspeed Indicator (snelheidsmeter)Airspeed Indicator (snelheidsmeter)De Airspeed Indicator geeft de snelheid van het vliegtuig aan, ten opzichte van de omringde lucht. Dit wordt Indicated A…

Reageer op het artikel "Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Vliegtips
Schrijf mee!