InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > AirAsia, goedkope luchtvaartmaatschappij Azië

AirAsia, goedkope luchtvaartmaatschappij Azië

"Now everyone can fly!". Dat is de slogan van AirAsia. Met de komst van AirAsia is vliegen mogelijk geworden voor miljoenen Aziaten, mede door de goedkope tickets. Maar ook wij profiteren, want een 'rondje' Azië is nu wel heel aantrekkelijk geworden. In dit artikel meer informatie over deze ambitieuze low budget maatschappij.

Geschiedenis AirAsia

AirAsia is van oorsprong een low cost maatschappij met als thuisbasis Kuala Lumpur international airport in Maleisië. AirAsia is opgericht in 1993 maar de huidige vorm heeft de maatschappij aangenomen sinds 2001. De maatschappij stond ooit als onbetrouwbaar te boek, maar dit is sterk veranderd door het moderniseren van de vloot en het aanpassen van bedrijfsstrategie.
Als AirAsia wilde groeien dan moest er iets veranderen. Het ging slecht met het bedrijf totdat het bedrijf in 2001 werd overgenomen door Tony Fernandes. Al in 2002 maakte de maatschappij weer winst en groeide daarna als kool. Tegenwoordig vliegt AirAsia naar meer dan 20 landen, niet alleen in Azië maar ook naar Parijs (Orly) en London (Stansted). AirAsia was dan ook één van de eerste low cost maatschappijen die lange afstand vluchten aanbood voor mensen met een laag budget. Tegenwoordig is AirAsia de grootste low cost maatschappij van Azië en is de maatschappij tevens één van de grootste en belangrijkste klanten van vliegtuig producent Airbus. In 2007 won de maatschappij een prijs als 'beste maatschappij van het jaar 2007'.

Vloot AirAsia

AirAsia wil de vloot zo homogeen mogelijk houden dus vliegt de maatschappij met één vliegtuig type: De Airbus A320.
Hiervan zijn nu zo'n 53 in gebruik. Verder vliegt de maatschappij op de lange vluchten naar Europa met de Airbus A340 (2 stuks)
en de Airbus A330 (9stuks). Het overgrote deel van de vloot bestaat dus uit vliegtuigen van de Franse producent Airbus en dan van het type A320. De A320 is een flexibel vliegtuig, inzetbaar voor verschillende doelen, en een variabele vliegafstand tot wel 5700 kilometer. Er kunnen (in economy-class opstelling) tot wel 180 passagiers mee. De A320 is een betrouwbaar werkpaard.

Toekomst AirAsia

AirAsia is de laatste tijd groots in het nieuws gekomen. De maatschappij heeft tijdens de bekend gemaakt dat het een order heeft geplaatst bij Airbus voor 200 vliegtuigen van het nieuwste type Airbus A320neo. Het gaat de grootste vliegtuig order ooit bij Airbus geplaatst en het weerspiegelt de ambities, groei en succes van AirAsia. Verder heeft het bedrijf al een bestelling uitstaan bij Airbus voor 85 normale Airbus A320 vliegtuigen, en verder nog 16 vliegtuigen van het type Airbus A330. AirAsia is zijn route netwerk in rap tempo aan het uitbreiden en is zeker een maatschappij waarvan wij nog veel gaan horen in de toekomst.
De maatschappij doelt vooral op de groeiende bevolkingsaantallen in Azië en het toenemen van de welvaart van de bevolking. AirAsia speelt hier handig op in.

Bestemmingen AirAsia

AirAsia biedt vluchten aan naar de volgende bestemmingen:

Maleisië

  • Langkawi
  • Alor Setar
  • Penang
  • Kota Bharu
  • Kuala Terengganu
  • Kuala Lumpur
  • Johor Bahru
  • Kuching
  • Sibu
  • Bintulu
  • Miri
  • Labuan
  • Kota Kinabalu
  • Sandakan
  • Tawau

Singapore

  • Singapore

Brunei

  • Brunei

Laos

  • Vientiane

Thailand

  • Chiang Mai
  • Chiang Rai
  • Udon Thani
  • Ubon Ratchathani
  • Bangkok
  • Surat Thani
  • Krabi
  • Phuket
  • Nakhon Si Thammarat
  • Hat Yai
  • Narathiwat

Myanmar

  • Yangon

Vietnam

  • Hanoi
  • Ho Chi Minh City

Cambodja

  • Siem Reap
  • Phnom Penh

China

  • Macau
  • Hong Kong
  • Shenzhen
  • Guangzhou
  • Guilin
  • Chengdu
  • Hangzhou
  • Tianjin

Taiwan

  • Taipei

Japan

  • Tokyo

Zuid-Korea

  • Seoul

Filipijnen

  • Clark

Indonesië

  • Banda Aceh
  • Medan
  • Pekanbaru
  • Padang
  • Palembang
  • Jakarta
  • Bandung
  • Yogyakarta
  • Solo
  • Surabaya
  • Bali
  • Balikpapan
  • Makassar

Australië

  • Darwin
  • Perth
  • Gold Coast
  • Melbourne

Nieuw Zeeland

  • Christchurch

India

  • New Delhi
  • Mumbai
  • Calcutta
  • Bangalore
  • Chennai
  • Tiruchirappalli
  • Kochi

Sri Lanka

  • Colombo

Iran

  • Teheran

Frankrijk

  • Parijs

Engeland

  • Londen

Laatste berichten:
  • AirAsia wil groeien tot minimaal 500 vliegtuigen
  • Vanaf 24 oktober vliegt AirAsia niet meer vanaf Londen Stansted maar vanaf Londen Gatwick, om de commerciële mogelijkheden te maximaliseren.
© 2011 - 2018 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsGoedkoop vliegen naar Slowakije met Danube WingsDanube Wings is een Slowaakse luchtvaartmaatschappij. Vanaf oktober 2009 kon goedkoop geevlogen worden naar Slowakije va…
Goedkoop vliegen naar Italië met Air DolomitiGoedkoop vliegen naar Italië met Air DolomitiAls je een vliegticket wil kopen is het misschien handig eens te kijken of er een luchtvaartmaatschappij is die 'gespeci…
Bronnen en referenties
  • AirAsia.com

Reageer op het artikel "AirAsia, goedkope luchtvaartmaatschappij Azië"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 08-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!